Användning av "irisbländare"

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 16 dec 2011, 20:59

Idag provade jag litet med dylikt i "Mac Gyver"-style som vanligt för att pröva konceptet. Jag fixade till en irisbländare av ett stycke tavelpapp och stansade ut ett 2 mm hål.

Jäklar vilken skillnad det blev, nu får jag nästan fullt fokus även på tavlan där den tidigare var fullkomligt suddig.!

Förstaserien blev en smula häpnadsväckande med alla fem inom en gammal femtioöring så det gav definitivt mersmak.

Vad tycker ni andra som skjuter pistol, upplever ni irisbländare som ett tillskott eller är nyttan mer begränsad? När har man nytta av den i så fall tycker ni?

Från mina små preliminära tester så är det nog en 'hit' för min del, åtminstone för de skjuttillfällen där man är trött och tavlan blir en oformlig suddig blob - med irisbländare så blir tavlan hyfsat skarp vilket kan göra det en hel del lättare att träffa där man tänkt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Silwer 16 dec 2011, 21:07

Är det nåt du sätter över ögat på glasögon eller nåt?

Får man ha det?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 16 dec 2011, 21:16

Ja detta är fullt tillåtet. En reglerbar irisbländare från ex Gehmann går på ca 800 spänn men effekten är nog likvärdig med min enkla fasta irisbländare för typ 50 öre, nackdel med min lösning är såklart att den inte är steglöst reglerbar men det spelar mindre roll för mig.

Jag behöver oftast inte detta hjälpmedel men som sagt, ibland är man rejält trött och tavlan blir till en oformlig blob som är omöjlig att fokusera på vanliga sättet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav outcastkona 17 dec 2011, 14:12

ja det måste provas å se vad det ger, allt måste testas några gratis p dör man inte av :)
outcastkona
 
Inlägg: 991
Blev medlem: 19 jul 2011, 13:09
Ort: Nacka & Tjällmo
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 35 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: Nacka sportskytte förening
Luftvapen favorit: fwb 300S

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 23 dec 2011, 00:39

Har testat litet mer nu i varierande sammanhang, träning såväl som tävling.

Kom fram till att värdet är som bäst om man använder det med måtta. Målet ska fortfarande vara litet oskarpt och det får inte råda några tveksamheter om det stenhårda fokuset på kornet.

Den stora finessen tycker jag är att man kan ha det som ess i rockärmen att ta till de dagar tavlan blir litet väl suddig av en eller annan anledning men då bör man nog ha en variabel bländare så man kan få exakt lagom effekt.

Är bländaröppningen för stor så gör det ingen nytta alls utan bara stör, är den för liten så missar man lätt fokuset på kornet och man missar av den anledningen.

Säkert välkänt för folk som är mer vana vid sånt här men då var det sagt. Ingen "silver bullet" alltså men kan vara bra ibland.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav daskapitan 23 dec 2011, 06:11

Hejsan,
jo, jag kör med en (justerbar) iris-bländare oftast... men det är för att hjälpa mej med att få fokus på riktmedeln. Jag vet att det låter knasigt och känns fel men tavlan ska INTE vara i fokus ... så tala de lärde. Är på väg till jobbet men återkommer gärna till tråden senare. Ha en bra dag allihopa och god jul
You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons.- Homer Simpson
Användarvisningsbild
daskapitan
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 15 feb 2010, 13:49
Ort: Hjärnarp
Tack utdelade: 71 gång
Tackad: 32 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening-TSKF
Luftvapen favorit: allt av intresse

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 23 dec 2011, 11:16

daskapitan skrev:Hejsan,
jo, jag kör med en (justerbar) iris-bländare oftast... men det är för att hjälpa mej med att få fokus på riktmedeln. Jag vet att det låter knasigt och känns fel men tavlan ska INTE vara i fokus ... så tala de lärde. Är på väg till jobbet men återkommer gärna till tråden senare. Ha en bra dag allihopa och god jul


Tror det vanligaste är att använda en korrektionslins för att kunna fokusera riktmedlen och då särskilt kornet. Terminalglasögon kan ofta funka bra, det är ganska ok fokusavstånd men ännu bättre att ha särskilt avpassade skytteglas.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav daskapitan 23 dec 2011, 16:27

Helt rätt Leopold... var lite stressad i morse och bara snabb-läste tråden.
Men som sagt - helt riktigt det du skriver. Själv är jag där nu där mina ögon har förändrats avsevärt inom bara detta året, så det blir väl att så småningom att bege sej till en optiker som begriper sig på skytte och som kan hjälpa mig.
Ser framåt till ett nytt år med mycket (mera) pistolskytte.
Ha det bra allesammans
daskapitan
You know, boys, a nuclear reactor is a lot like a woman. You just have to read the manual and press the right buttons.- Homer Simpson
Användarvisningsbild
daskapitan
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 15 feb 2010, 13:49
Ort: Hjärnarp
Tack utdelade: 71 gång
Tackad: 32 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening-TSKF
Luftvapen favorit: allt av intresse

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav soul 23 dec 2011, 17:39

Har bågar med irisbländare men använder dem inte då jag skjuter sämre med den av någon anledning trots att jag upplever att jag ser riktmedlen tydligare :/
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 23 dec 2011, 22:26

daskapitan skrev:Helt rätt Leopold... var lite stressad i morse och bara snabb-läste tråden.
Men som sagt - helt riktigt det du skriver. Själv är jag där nu där mina ögon har förändrats avsevärt inom bara detta året, så det blir väl att så småningom att bege sej till en optiker som begriper sig på skytte och som kan hjälpa mig.
Ser framåt till ett nytt år med mycket (mera) pistolskytte.
Ha det bra allesammans
daskapitan


Om du är väl påläst så kan du gå in till i princip vilken optiker som helst och instruera hur glasen ska tillverkas, var fokus ska ligga (rimligen kornet), det minimala fokusavståndet (rimligen siktet) etc. Jag förvarnade om att jag tar med en oladdad pistol att prova med, det gick bra. I detta fall en luftpistol så det fanns ingen anledning överdriva säkerhetsfunderingar men bra för dem att veta innan.

Visst kan det väl underlätta om man går till en optiker som kan detta med pistolskytte men det går bra ändå om du vet vad som krävs av bra skytteglasögon.

Det rent tekniska ska de klara av på egen hand, som tex detta med pupillavstånd och att korrigeringen ska bli linjär för dig oavsett vilken vinkel du tittar genom glasögonen mot målet-korn-sikte. Detta är vardagsmat för varje optiker med självaktning och ska inte ge problem.

En sak man ev kan fundera på är om man som jag skjuter med båda ögonen öppna - hur vill du ha skärpan på icke-skjutögat= Jag ville ha det så att målet blir kristallklart, det var inga större problem att anpassa sig till visade det sig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 23 dec 2011, 22:33

soul skrev:Har bågar med irisbländare men använder dem inte då jag skjuter sämre med den av någon anledning trots att jag upplever att jag ser riktmedlen tydligare :/


Tror det är samma med dig, att du egentligen behöver korrektionsglas för att se riktmedlen tydligt utan irisbländare.

Irisbländare, enligt min övertygelse, ska endast användas för att få litet bättre skärpa på målet vid behov. Det är absolut ingen ersättning för de korrektionsglas som kan behövas om man har svårt att fokusera på såpass nära avstånd som ett pistolkorn.

Irisbländaren är "the final touch" när allting annat redan stämmer, och den bör såklart vara variabel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav soul 23 dec 2011, 22:59

Ja du har nog helt rätt, skulle behöva glas istället. Det ska jag nog skaffa också frågan är bara när :)
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 24 dec 2011, 00:40

soul skrev:Ja du har nog helt rätt, skulle behöva glas istället. Det ska jag nog skaffa också frågan är bara när :)


Skaffade mina på en lågpriskedja, fick skytteglasögonen (isatta i medhavda bågar "Peltor RX Inserts") för 395 spänn. Då ingick en synundersökning för "en krona", tror det var ett erbjudande de hade tillfälligt annars kostar det kanske en trehundring eller så. Det handlar då om standard enkelslipade glas men det är precis vad det är fråga om vad gäller skytteglasögon. Väntetiden på leveransen var ca två veckor.

Det tycker jag man kan unna sig om man vill träffa rätt litet oftare. Jämför detta med allsköns andra prylar man skaffar sig i det syftet och kostnaden framstår som ytterst blygsam. Bara en reglerbar irisbländare drar iväg till en 600-800 spänn utan vidare och detta med kornfokus är något oerhört mycket viktigare att få rätt "in the first place".
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 22 sep 2018, 17:46

Provar på ett extremt trådlyft... väl medveten om att det var från 2011 :)

Men varför upprepa alla grundförutsättningarna för vad jag vill lösa. Finns många pistolskyttar här på luftvapen.info och ett standardbekymmer det här.

De där specialbeställda "RX inserts" i skjutglasögonen funkade bra under kanske tre år, sedan blev de för svaga så jag gick över till vanliga läsglasögon typ Kjell&Co med 1+ dioptri. Terminalglasögon kan funka hjälpligt också men lurigt om de är progressiva som mina... blir för mycket att tänka på.

Helt klart är det litet jäkligt med öppna riktmedel och särskilt på pistol när ögonen blir äldre... linsens flexibilitet blir mindre och gör det svårt att hålla tillräckligt skarpt fokus på riktmedlen i skum belysning på höstkvällsskytte.

Så nu äntligen fick jag tummen ur och beställde en Gehmann clip-on irisbländare. Finns en del liknande från Centra bla och de funkar nog mer eller mindre identiskt. Har omvärderat en del av mina gamla uppfattningar från 2011 och det ska bli intressant att utvärdera vad det ger.

Denna beställde jag:
För att följa länken så måste du registera dig.



Finns f.ö att köpa även i Sverige på sina ställen.
__
PS. Skeptikern som vill få en uppfattning om vad det är för effekt man vill åt så ta en penna och pricka hål (ca 1,5 - 2 mm diameter) i en svart tunn papplapp, kika genom hålet och se hur skärpa och skärpedjup förändras drastiskt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav dreg 22 sep 2018, 18:48

Leopold skrev:Provar på ett extremt trådlyft... väl medveten om att det var från 2011 :)

Men varför upprepa alla grundförutsättningarna för vad jag vill lösa. Finns många pistolskyttar här på luftvapen.info och ett standardbekymmer det här.

De där specialbeställda "RX inserts" i skjutglasögonen funkade bra under kanske tre år, sedan blev de för svaga så jag gick över till vanliga läsglasögon typ Kjell&Co med 1+ dioptri. Terminalglasögon kan funka hjälpligt också men lurigt om de är progressiva som mina... blir för mycket att tänka på.

Helt klart är det litet jäkligt med öppna riktmedel och särskilt på pistol när ögonen blir äldre... linsens flexibilitet blir mindre och gör det svårt att hålla tillräckligt skarpt fokus på riktmedlen i skum belysning på höstkvällsskytte.

Så nu äntligen fick jag tummen ur och beställde en Gehmann clip-on irisbländare. Finns en del liknande från Centra bla och de funkar nog mer eller mindre identiskt. Har omvärderat en del av mina gamla uppfattningar från 2011 och det ska bli intressant att utvärdera vad det ger.

Denna beställde jag:
För att följa länken så måste du registera dig.



Finns f.ö att köpa även i Sverige på sina ställen.
__
PS. Skeptikern som vill få en uppfattning om vad det är för effekt man vill åt så ta en penna och pricka hål (ca 1,5 - 2 mm diameter) i en svart tunn papplapp, kika genom hålet och se hur skärpa och skärpedjup förändras drastiskt.


Tjena.
Jag gick också över till läsglas när glaset i mina Knoblochbågar inte funkade längre.
Iom den övergången struntade jag i diopter/bländare också.
Kör med täcklapp på svaga ögat och har valt suddig tavla istället för att använda diopter.
Jag menar tavlan ska man ju inte titta på :-)
Ska man skjuta grenar med sidoförflyttning och olika avstånd funkar det inte så bra med diopter för mig.
Med det sagt menar jag inte att det är så för alla. Funkar säkert kanon för många.
Men jag vet att dom där bländarna fungerar bra, känner fler som använder den modellen.
Finns ju ocks ett system med ställbar skärpa, två glas med olja emellan där man ändrar avståndet mellan glasen mha en ratt.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 22 sep 2018, 19:02

Nej fältskyttet är det nog bättre utan irisbländare, tänker mest för precisionsskyttet. Får se vad det ger.

Finns ju även detta med färgfilter man kan experimentera med tex gult som en del tycker ökar kontraster.

Fräsigt med glasögon med ställbar dioptri, intressant absolut! Progressiva är ju litet åt det hållet men jag får det inte att funka något vidare som sagt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav dreg 22 sep 2018, 19:25

Leopold skrev:Nej fältskyttet är det nog bättre utan irisbländare, tänker mest för precisionsskyttet. Får se vad det ger.

Finns ju även detta med färgfilter man kan experimentera med tex gult som en del tycker ökar kontraster.

Fräsigt med glasögon med ställbar dioptri, intressant absolut! Progressiva är ju litet åt det hållet men jag får det inte att funka något vidare som sagt.


Färgfilter har jag aldrig använt mig av vid pistolskytte. Så har ingen personlig erfarenhet av det. Tycker inte man ser det så mycket på tävlingar.
Men jag är för att man ska testa olika vägar och lösningar. Har man inte testat så vet man inte.
Mycket sitter i skallen.
Kan man få sig själv att tro att det går bättre med diopter, färgfilter, Nillkolv eller något annat så kommer det också gå lite bättre, åtminstone under en period :-)
Dioptern kommer säkert ge dig en hel del om det är viktigt för dig att ha en skarp tavla, det är helt säkert.
Nu köpte du en helt ställbart, vilket är toppen. Finns ju även en clip on variant med ett antal fasta diopterhål.
Vid risigt ljus tycker jag personligen att en diopter kan vara besvärlig iom att den hämmar ljusinflödet till ögat.
Har sett skyttar som under både träning och tävling har tagit bort diopter och tagit av sig glasögon när det inte hat funkat. Alltid med ett ännu sämre resultat än innan som slutföljd.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 22 sep 2018, 20:02

Svår balans det där vid dåligt ljus. Ögats pupill blir automatiskt större och skärpa & skärpedjup minskar. En irisbländare kan tvinga fram effekten av en mindre pupill men den får ju inte bli för liten för då blir det för mörkt istället och man missar pga det...

Det jag mest är ute efter nu är att få bättre stuns i skärpan på siktskåran i dåligt ljus, kornskärpan är oftast helt ok med vanliga svaga läsglasögon.

Sprider vertikalt i kasst ljus pga bristande skärpa på siktskåran. Tavlan är mindre viktig att ha skärpa på som pratats om tidigare men visst den får ju inte vara alltför suddig, även där kan en irisbländare skärpa upp det hela rätt använd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav dreg 22 sep 2018, 20:14

Leopold skrev:Svår balans det där vid dåligt ljus. Ögats pupill blir automatiskt större och skärpa & skärpedjup minskar. En irisbländare kan tvinga fram effekten av en mindre pupill men den får ju inte bli för liten för då blir det för mörkt istället och man missar pga det...

Det jag mest är ute efter nu är att få bättre stuns i skärpan på siktskåran i dåligt ljus, kornskärpan är oftast helt ok med vanliga svaga läsglasögon.

Sprider vertikalt i kasst ljus pga bristande skärpa på siktskåran. Tavlan är mindre viktig att ha skärpa på som pratats om tidigare men visst den får ju inte vara alltför suddig, även där kan en irisbländare skärpa upp det hela rätt använd.


Ljuset är alltid ett aber tycker jag, för starkt solljus på tavlorna och jag kan känna mig bländad vilket gör att hag lätt kan tappa fokus. För svagt ljus och allt flyter ihop.
Om det inte funkar att sota hårt kan du gå åt andra hållet, Ta en vit tippexpenna och måla vitt runt siktskåran på siktplåten.
Bla Smith har sådana plåtar att köpa färdiga.
Har man probs med kornet kan man testa med samma sorts penna och göra en vit prick på kornet.
Du kanske känner till det här redan. Ber i så fall om ursäkt.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 22 sep 2018, 21:02

Nej alla tips är välkomna! Haft en del problem med pistolskyttet senaste året, går ovanligt trögt. Tycker jag blivit bättre med stabilitet och avfyrning men det är det där med siktandet som måste experimenteras betydligt mer med för att kontrollera olika ljusförhållanden.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav dreg 22 sep 2018, 21:15

Leopold skrev:Nej alla tips är välkomna! Haft en del problem med pistolskyttet senaste året, går ovanligt trögt. Tycker jag blivit bättre med stabilitet och avfyrning men det är det där med siktandet som måste experimenteras betydligt mer med för att kontrollera olika ljusförhållanden.


Jag vet ju att du är en erfaren skytt på det hela.
Men kan det vara så att du flyr till tavlan för några tiondelar?
Tappar fokus på korn och sikte helt enkelt.
Har du möjlighet att skjuta i barrikad så testa det, då kan du ju ligga länge och sikta med pistolen mer eller mindre helt stilla.
Sen du vet, det där med placeringen av tryckfingret......
Du har en unique vill jag minnas, då kan du ju ställa anståndet till tryckskon, testa lite där och se om det blir bättre
har du provat att sikta mot en vit yta och blindavfyra? Då ser du direkt om kornet går åt något håll i avfyrningsögonblicket
Ställ dig så du har mynningen några centimeter från tex en garderobsdörr.
Ljuset är som sagt ett aber och är vad det är. Men som du säger det går att påverka det till en viss del med diopter och färgfilter.
Du är ju medveten om var problemet ligger. Bara det i dig är en stor vinst.
Det värsta är när skottet känns bra men träffar helt åt he.....
Då är det svårt att kunna ändra något.
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 22 sep 2018, 21:48

Tack för tipsen dreg, ska jobba igenom hela registret av felsökning. Avtryck kan alltid bli ännu stabilare och blindavfyrningar ska inte underskattas. Sedan har jag sett att rekylupptaget (det lilla som ändå finns i en klassisk gammal .22 LR som Unique) viftar iväg ibland och ibland går det liksom "spikrakt in i armen" som det ska, oklart vad som påverkar det mer än greppet.

Ska inte sticka under stol med att jag tränar pistol alltför sällan, behövs egentligen minst en fokuserad session per vecka om man ska kunna utveckla det och komma underfund med alla de där små detaljerna som gör hela skillnaden. Går inte att köpa sig fri via tillbehör och grunkor... men visst vissa kan underlätta för att kompensera tex en sämre syn med åldern.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Leopold 27 sep 2018, 22:14

Den anlände idag, snygg och prydlig ask och jag monterade den genast på mina Kjell & Co läsglasögon i klassiskt elegant pilotmodell.

Blev bra funktion och lagom höjd lätt att få till just tack vare de rätt stora glasen. Kollade litet provriktningar i kväll och japp det blir ett helt annat fokus som är möjligt på sikte och korn! Supersmidigt att justera bländaren.

Men gissar att det tar ett tag innan man vänjer sig. Sedan att man ser fullkomligt crazy ut i dessa - kryddat med en bit kirurgtejp över andra ögat - ja det får man bjuda på :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav sfe 28 sep 2018, 13:39

Irisbländare - ovärderligt för mig. Jag har sedan några år tillbaka av ständigt minskande förmåga att fokusera på saker nära mig hamnat i ett läge då jag nu har fix-fokus på mina ögon. Fokuset på mina ögon är numera inställt på 2 m - oändligt. Tar jag på mig glasögon så att kornet blir skarpt blir tavlan så suddig att det nästan är enbart tur som avgör om jag träffar den eller inte. Irisen på skytteglasbågarna ger mig ett skarpt korn och en bara lite, lite suddig tavelbild.
Jag har däremot lagt märke till en effekt att jag ibland får liksom en liten skuggad cirkel mitt i synfältet men jag undrar om inte detta har med omgivningsbelysningen att göra. Jag kör minsta möjliga hål på irisen, alltså stor bländare. Öppnar jag bara lite, lite börjar kornet bli suddigt på allvar. Jag har inget glas på bågarna.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Användning av "irisbländare"

Inläggav Gordon 28 sep 2018, 16:47

Jag har kört med detta en längre tid, en bit svart gaffatejp som jag stansat ett hål i med en hålpipa för läderbälten...
Tejpen har jag skurit ut snyggt efter bågen så det ser inte så tokigt ut.

En sak som Ni missar är att glasögonen är inte jämt slipade med en sådan här lösning tittar man alltid på samma ställe genom glaset.
Jag har bara positivt att säga om detta, jag har definitivt blivit en bättre skytt
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer