Walther LPM-1

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther LPM-1

Inläggav Etienne 05 nov 2012, 20:17

Det var nästan ett år sedan som jag köpte den här pistolen. Tyvärr användes den initialt inte så mycket som jag hoppats, främst på grund av att greppet (som förvisso var väldigt bra) var lite för stor för mig. Såhär såg den ut när den anlände för nästan ett år sedan.
LPM1_1.JPG


På senare tid har jag dock fått tag på ett mindre grepp som gjort att pistolen blivit betydligt trevligare!

Jag tyckte att det nu kunde vara på plats med en recension av vapnet. Så vi inleder med en lite mera högupplöst bild på pistolen.
LPM1_2.JPG


Walther LPM-1 är en av de sista Match-SSP's som tillverkades av de mera ansedda tillverkarna i Europa. Det är en rätt ovanlig modell här i Sverige, men i flera andra länder så är det här en hyfsat frekvent förekommande modell.

Jag har försökt hitta information om vilka år dessa producerades. Tyvärr har jag ännu inte hittat några säkra källor, men åren 1992-2002 har figurerat, och det låter i alla fall inte orimligt.

Det jag å andra fått fram från officiella källor är att pistolens design reviderades en aning mot slutet av produktionen. Vapen med serienummer >17583 har en lite avvikande design vid pipans infästning. Dessutom kommer dessa med "3D-grepp" som standard. Tidigare varianter var bara justerbara runt en axel, medan nyare varianter var justerbara runt en kulled.
Vad jag vet så är det bara FWB 103 (den senare revisionen av denna) som har möjlighet att justeras på det här sättet, sett till match-SSP's.

Den variant jag har är av den senaste revisionen av LPM-1, vilket de tre skruvarna nedanför indikerar (den äldre modellen har bara två)
LPM1_3.JPG


Pistolen producerades även i en nickelplätterad variant som faktiskt är rätt tuff!
Länk till en rysk sida som visar upp den nickelplätterade varianten: För att följa länken så måste du registera dig.


(notera att detta är den äldre revisionen eftersom pipan sitter fast med två skruvar istället för tre som på mitt exemplar: För att följa länken så måste du registera dig.

)

Vikten enligt manual är 1100 gram, och det stämmer bra med min egen vägning. Jag fick det det till 1102 gram med grepp i storlek M, och 1098 gram med grepp i storlek S. Vikten i relation till andra "självförsörjande" vapen av matchtyp och i fullstorlek så får nog LPM-1 anses vara lite mer på den lägre sidan av skalan. De flesta andra modeller inom kategorin väger cirka 50-100 gram över detta.

LPM-1 är som sagt en "Single Stroke Pneumatic". Den är hyfsat lättpumpad efter att man fått in tekniken. Att beskriva hur mycket som krävs för att pumpa vapnet är lite smålurigt. Orsaken till svårigheten är att alla SSP's jag haft har varit väldigt avvikande i fördelningen av kraft som behövs under pumpningen. En del kräver en liten insats i början av pumptaget, för att sedan kräva mycket när man närmar sig slutet (exempelvis Zorakin HP-01). Andra vapen (bland annat LPM-1) är mera jämnt över hela pumprörelsen.
För att få till en ungefärlig beskrivning så kan jag ju säga att det i runda slängar handlar om motsvarande någonstans uppåt 2 pump på Zoraki HP-01. För den som vill ha en siffra så kan jag säga att jag sett källor som angett cirka 90 Newton för den här pistolen. Jag har även sett siffrorna 100/70/90 Newton för FWB100/FWB102/FWB103. Baikal listar själva cirka 70/80 Newton för 46/46M, (även om det enligt flera är en liten överdrift)...
Det enda sättet att verkligen få en bra uppfattning av det hela är givetvis att helt enkelt testa vapnet!

Vapnet presterar cirka 5 joule, precis som de flesta andra matchluftpistoler.

Egenprecisionen på en LPM-1 är ju riktigt trevlig! Precis som med alla andra mera seriösa tillverkare av tävlingsvapen så får man med en liten tavla som visar vapnets egenprecision.
LPM1_4.JPG


Mätt med skjutmått på min exempeltavla så får jag det till strax över millimetern c-c.
LPM1_5.JPG


Jag skulle nog vilja påstå att den precisionen räcker gott och väl även till dagens elitskyttar!

Nämnvärt är också att de flesta LPM-1 har en kompensator/airstripper längst fram på pipan (en del riktigt tidiga versioner har tillsynes bara en pipvikt). Vad jag vet så är det rätt ovanligt på SSP's. Även här är FWB 103 den enda andra SSP-matchpistol i fullstorlek som har detta, vad jag vet...

Som avslutning så kan jag ju säga att pistolen är lite av en "kändis". Den här modellen har nämligen (tillsammans med FWB C55) figurerat i Star Wars!
För att följa länken så måste du registera dig.



TILLÄGG: Manualen finns online på Walthers hemsida om någon vill läsa den eller kolla på detaljer kring avtryckarjustering, m.m.
För att följa länken så måste du registera dig.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Etienne 06 nov 2012, 12:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
niklas (11 mar 2013, 19:29), Luftpangarn (02 maj 2020, 23:05)

Re: Walther LPM-1

Inläggav 1qaz1qaz 05 nov 2012, 20:35

Drägglar!!!!
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 05 nov 2012, 20:37

För den som nu är intresserad; prismässigt ligger dessa på cirka 350 EUR i normalt bruksskick på Egun. Slitna eller defekta exemplar kan gå för under 300 EUR.
Finare exemplar i bra skick med tillbehör brukar gå på mellan 400-500 EUR. Det är ytterst ovanligt att man ser något annat än den äldre revisionen.

Har aldrig sett en LPM-1 säljas i sverige...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 05 nov 2012, 20:45

Systemet liknar ju bössan lgv en del, den tillverkades dock kort och lgv 2 tg över, kan denna som den byggas omtill pcp?

Finns iofs fler ssp pistoler där det går men på gevären är nog Walthern den ena.
En fråga bara varför ansåg walther att man skulle ha en laddpinne?
På andra modeller ser vi ju att det inte behövs, luften dras genom laddluckan bara.

Mycket fin iaf, Walther bygde riktigt snygga vapen undr 90talet imo, de köpte upp det schweiziska Hämmerli men idag är de Umarex.

I övrigt kan man inte jämföra de ed seoarat laddarm som den hör med nån billig modell där man pumpar med överdelen, det är en sak man noterar durekt med de hör ssp vapnen iaf samtliga jag provat, men de är tyngre med iofs, men det tar jag varje dag i veckan över hw40, comoact etc.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 05 nov 2012, 20:53

Tror du tänker på LGM 1 och LGM 2?
För att följa länken så måste du registera dig.



Laddpinne? Menar du själva "spaken"?
Eller "proben" som petar in skottet i pipan?
FWB 10x har ju det också För att följa länken så måste du registera dig.


Likaså Pardini K58: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 05 nov 2012, 21:05

Jo lgm 2 ska det vara, under långtid.

Proben som petar in diabolen är väldigt udda, bössan har ju en lång sån och ofta tänker man ju sig att det är bäst att trycka in diabolen själv i pipan.

På gevärsidan var det iaf ovanligt.

Den har ickså pumphuset fastsatt på blocket och det gjör att man kan bygga om till pcp, normalt sett är ju pumphuset en del av bössan och ingen konvertering är möjlig.

Inte för att det är nödvändigt på en pistol men det gör lgm2 specuell, finns en konverterad på forumet som martinw hade förr.

Men nu är jag ot, lycka till med pistolen, jag köper den sen när du skaffat en bunt andra vanliga pistoler:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 05 nov 2012, 21:12

Silwer skrev:kan denna som den byggas omtill pcp?


Mjoa, med tanke på att systemet (förutom komp. tuben) är i princip identisk med en CPM-1 (CO2-varianten av vapnet)så borde det gå med en liten insats. Men ekonomiskt försvarbart? Knappast...
För att följa länken så måste du registera dig.



Ska man göra en sån sak så är det nog bättre att utgå från en CPM-1 från första början. Dessa brukar gå billigare än LPM-1. Ibland kan man få dem för under 200 EUR med utgångna tuber.

Annars finns ju LP200 och LP201, samt CP200 och CP201 som också har vissa likheter i systemen med LPM-1 och CPM-1.

-

Jag tror iofs inte att jag säljer just den här. :-)
Den tar inte mycket plats, vilket kanske gör den enklast att behålla. Sedan la jag så jäkla mycket tid på att jaga ner ett S-grepp (med "3D-funktion") till den också...

Men! Jag har en FAS 604 av nyare modell... Och den funderar jag på att göra mig av med!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav 1qaz1qaz 05 nov 2012, 21:34

Kan du lägga ut en bild på FAS 604?
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 05 nov 2012, 21:51

Det är den skumma med överdelen som pump va?

Den står jag över tror jag, det är ingen panik med ssp pistol heller, det dyker alltid upp nåtvtill slut isf.

Walthern är dock kanske den ssp som ser både moden och snygg ut, men som du nämner vanlig som två fredagar i veckan antagligen.

Jag är ingen höjdare på att skjuta pistol heller, det är klart svårare än gevär, och det är inte så kul med hakvtaskiga grejor heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 05 nov 2012, 22:28

1qaz1qaz skrev:Kan du lägga ut en bild på FAS 604?


viewtopic.php?p=105742#p105742

Det är ju ingen pistol i "fullstorlek" (i 10m match-sammanhang) så att säga, och om jag inte minns helt fel så var det en matchpistol du var ute efter? Pistolen är tokskön! Men ska man panga match så är det ju fel typ av vapen...
Den är ju gjord för att mera påminna om krutvapen. Pistolen väger cirka 0,93 kg och har enligt mig väldigt bra balans. Den gör cirka 3 joule och är väldigt lättpumpad, motsvarar ungefär 1 pump på Zorakin.

Förövrigt så är jag inte helt bombsäker på att jag faktiskt vill sälja den... :twisted:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Leopold 05 nov 2012, 23:47

Fantastiskt fin pistol den där LPM-1 och grattis till ett kanonfint exemplar som det verkar! Trevlig och utförlig recension också.

Den har absolut en del fördelar mot FWB 100-103 som det verkar. Dels är den litet lättare än fwb100-102 och bättre kolv med fler inställningsmöjligheter som du säger, dels gillar jag att man har byggt ner mekanismen så att man får minimal höjd på siktlinjen över näven vilket är vad jag vill ha i nästa pistol. Sedan vet jag ju inte hur balansen är, om den är lika framtung som de flesta ssp har en tendens till. Verkar i alla fall vara en fantastiskt genomtänkt och förvånansvärt modern pistol på viktiga punkter!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Ola.c (30 nov 2013, 14:49)

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 00:51

Jo, lite framtung är den. Dock inte jättefarligt. Jag tycker att det är lättare att sikta med den här än med min APS-3, som är väldigt lätt framtill.

CPM-1 samt LP201/CP201 är ju dock konstruerade med behållaren längs efter grepper. Det flyttar ju tyngdpunkten bakåt en del, och jag tror faktiskt att det är något jag själv skulle ha fördel av. Skulle jag någonsin köpa en PCP-pistol så skulle det sannolikt bli en LP201...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 00:52

Jag återkommer imorgon med lite mer input om var tyngdpunkten ligger.

Förresten, såg att det nyss dök upp en på Egun, från en säljare som jag uppfattat som rätt bra. Skickar utomlands till vettigt pris gör han också!

För att följa länken så måste du registera dig.



Modellen verkar dock vara äldre. Det som ser ut som en "kompensatorn" saknar hål, så jag antar att det är en pipvikt...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Jo-men-han (23 nov 2020, 16:52)

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 06 nov 2012, 01:26

Jo du nämnde ju 3 skruvar för pipan, men den ser ju ändå väldigt trevlig ut, och skillnaden är alltså hur greppet kan justeras?

Kände man att man var bra nog och ville kliva upp i nivå så är ju en pcp förmodligen bättre bakanserad och lättare bla, men tills dess klarar iaf jag mig bra med nåt sånt här.

Ssp vapen av god härstamning är inte direkt ojämna knölpåkar, men det klart man får pumoa mellan var skott och det är kanske inte önskvärt om man börjar stå på en klubb och skjuta i längden iaf.

Annars en Röhm av billigare modell vs nåt sånt här, jag tror inte direkt skyttar på samma nivå krossar ssp vapnet.

Det käns lite overkill att köpa de senaste pcp grejorna för hobbyskytte på tomten ändå.
Ok man får högrestatus av andra intresserade men annars är det nog inte mycket.

Kompensator käns väk inteså nödvändigt, jag kan förstå tanken med utblås uppåt mt ev. pipstegring, men rekylen måste ju vara väldigt låg ändå, det är kännbart på ett 40j vapen nånstans, iofs gevär då, men här var det 5j.

Är den desutom lätt framtung kommer det kvitta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 12:03

Etienne skrev:Jag återkommer imorgon med lite mer input om var tyngdpunkten ligger.

OK, efter att ha måttat lite genom upphängning i snören så har jag hittat den ungefärliga tyngdpunkten (MC, masscentrum) för vapnet. Det bör i alla fall ge en lite bättre bild av hur vikten är fördelad.
Jag har uppskattat att tyndpunkten ligger ungefär i det rödmarkerade området i bilden. Jag har även satt ut lite mått som jag antar kan vara lite meningsfulla.

LPM1_mc.jpg


Mätt med pipan helt vågrät så får vi följande mått till lodlinjen genom MC:
A = 5,5 cm (till insidan av avtryckarbladet)
B = 20,5 cm (till pistolens bortersta punk)
C = 11,5 cm (till nivån på greppytans "baksida" som kommer längst fram på pistolen, "mellan tummen och pekfingret")

Siffrorna måste givetvis ses som ungefärliga eftersom måtten varierar något med exakt greppinställning, avtryckarinställning, osv...

Dessutom bör det väl påpekas att masscentrum hamnar något åt vänster i vapnets system sett från skyttens riktning. Det följer av greppets utformning, som har mer massa på vänster sida.

Edit: förtydligade måtten lite...

Silwer skrev:Jo du nämnde ju 3 skruvar för pipan, men den ser ju ändå väldigt trevlig ut, och skillnaden är alltså hur greppet kan justeras?


Jo, jag förmodar det, kollar man på instruktionsboken så ser man hur greppet kan justeras på den tidigare versionen av vapnet. Jag förmodar att detta gäller även den versionen som tillsynes inte har hål i metallklumpen framtill (mer än det som diabolen tittar ut ur...).

För att följa länken så måste du registera dig.

(kolla på manualens sida 14)

(det nya 3D-greppet beskrivs i ett separat dokument)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Etienne 06 nov 2012, 12:29, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 12:10

Det skulle vara kul och intressant om någon med andra SSP's kunde bidra med motsvarande siffror och markeringar!

Jag lägger till MC för FAS 604 samt Hämmerli APS3. Jag skulle gärna lägga in Zorakin också, men den har ett sikte på sig som jag helst inte vill plocka bort just nu...

FAS 604:
FAS604_mc.jpg


604:en är ju inte i "fullstorlek" i det här sammanhanget, så det bär man ju ha i åtanke. Visirlinjen är cirka 24,5 cm, och totallängden på hela vapnet är väl cirka 30 cm. LPM-1 är ju cirka decimetern längre!

A = 2 cm
B = 14 cm
C = 8 cm

APS3:
APS3_mc.jpg


APS3 är ju i ungefär samma storlek som LPM-1. Den är dock signifikant lättare än LPM-1 då den endast väger cirka 935 gram)

A = 1 cm
B = 24 cm
C = 7,5 cm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 15:17

Särskilt intressant skulle vara MC för Baikal 46M! Baserat på vad folk säger så ska det ju vara ett riktigt framtungt vapen!
Om någon sitter på en FWB 102 så skulle det också vara riktigt intressant att se hur de dubbla pumparmarna påverkar!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 06 nov 2012, 16:27

En gammal Pardini P10
A 4,5cm
B 17cm
C 11cm

Visirlinje 29.5cm
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 17:17

Silwer skrev:En gammal Pardini P10
A 4,5cm
B 17cm
C 11cm

Visirlinje 29.5cm


Oj, är den så stor alltså? Trodde att den skulle vara mer eller mindre exakt som en FAS 604, men den verkar ju snarare ligga nästan mitt mellan 604:an och ett fullstort matchvapen...

Vad väger den?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 06 nov 2012, 17:36

Jo, den är något större än de minsta men är ju inte lika lång som ens efterföljaren k58.
Men den är ju ganska gammal i samanhanget.

1070g väger den iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 17:59

OK, såg att några sidor listat 1050 gram som spec, men sånt kan ju variera lite mellan olika årgångar, grepp osv.
Min K58 som jag hade ett kort tag vägde också marginellt över specade 1070 gram.

Tydligen så gör P10 också omkring 3 joule. Duger gott och väl för övningsskytte på 10-15 meter.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Silwer 06 nov 2012, 18:36

Jo, det är ingen kraftfull pistol, men funkar ju för 10m.
Det finns som du säger lite modelländringar, kanske bantade de något på dem.

Väldigt lättpumpad men som sagt 3j med.

Modellen kom 1982.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 19:48

Någon med en PCP-pistol få gärna också bidra. Det skulle vara kul att se hur MC förhåller sig mot dessa vapen.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther LPM-1

Inläggav Leopold 06 nov 2012, 20:32

Mätte upp tyngdpunkten på FWB100 med ett snöre så gott det gick:

A= 5 cm (har avtryckaren så långt fram som möjligt)
B= 22,5 cm
C= 11, 5

Det är alltså en rätt lång puffra det här och en smula framtung som LPM-1.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Walther LPM-1

Inläggav Etienne 06 nov 2012, 20:37

Snöret är ju en utmärkt teknik! Med två - tre väl valda "mätpunkter" så prickar man ju in MC i alla fall inom centimetern. :-)

I övrigt så är det ju fullt rimligt att dessa två vapen får så liknande värden. De är ju snarlika i konstruktion och vikt.

Hur lång är visirlinjen förresten?
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pleje och 4 gäster

  • Sponsorer