FX Impact regulator

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 09 okt 2018, 08:31

Har googlat som en dåre efter en skiss på hur Impactens regulator fungerar.
Nån som har hittat någon ritningsvy där man kan se hur den fungerar.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Batistuta 09 okt 2018, 10:26

Den fungerar väl som alla andra reggar? Vad är du ute efter.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 09 okt 2018, 12:24

Batistuta skrev:Den fungerar väl som alla andra reggar? Vad är du ute efter.


Att lära mig hur den fungerar,
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Larzzon 10 okt 2018, 16:54

FX masterclass
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 11 okt 2018, 18:39

Larzzon skrev:FX masterclass
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Tack tack,

Jo jag har snabbsett den där tror jag, och även Ernst Rowes och den bästa tycker jag är nån kille på AoA som renoverar en regulator.

Men jag söker en genomskärningsbild cad-fil eller skiss så man ser hur den fungerar,
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Larzzon 11 okt 2018, 20:13

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 11 okt 2018, 20:47

Larzzon skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Tack igen, men det där är tyvärr en annan typ av regulator. Det är inte den som sitter i Impact.
Hittade samma bild i mitt sökande efter impactregulatorn.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Larzzon 11 okt 2018, 20:57

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 13 okt 2018, 19:01

Larzzon skrev:För att följa länken så måste du registera dig.



Tack för att du tar dig tiden, det är uppskattat.
Tyvärr har jag sett även den :)

En sån som förra du skickade hade varit perfekt om det hade varit till impacten.
Bäst skulle förstårr vara en skalenlig denomskärningsritning men det får man nog ge upp.

Hade jag varit smartare hade hag tagit måtten när jag demonterade den sist, men det är även väääldigt svårt att mäta när man nästan inte ens kan se hålen inne i blocket ens med ett USBmikroskop.

Det är var kanalerna kommer i i reggen som är viktigt och huruvida det är ett hål genom kolven pos 34.

Det är så svårt att förstå hur den funkar när man inte ser hur delarna förhåller sig till varandra, och exakt var in/ut hålen sitter.
Te.x fattar inte syftet med 2xpos38 varför dubbla tätningar när det inte and borde vara trycksatt bakom oring pos35 ? det måste ju iså fall vara nått mikroskopiskt hål genom kolven pos 34.

Sedan är jag lite nyfiken om oringen kolven pos 33 arbetar över något hål. Alltså om den passerar fram ock tillbaka över någon hål i blocket för den brukar ha skador som tyder på detta,
Iså fall skulle man ju kunna använda en PUring istället och slippa byta så ofta
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Larzzon 13 okt 2018, 21:47

I filmen säger han att luften kommer in mellan 38:orna.
37 är ventilsätet som man justerar avståndet på och förspänningen på fjäderbrickorna justeras inte.
Sen om luften går genom kolven eller den smiter förbi borde du se när du har kolven i näven.
Senast redigerad av Larzzon 13 okt 2018, 23:04, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 20 okt 2018, 09:54

Larzzon skrev:I filmen säger han att luften kommer in mellan 38:orna.
37 är ventilsätet som man justerar avståndet på och förspänningen på fjäderbrickorna justeras inte.
Sen om luften går genom kolven eller den smiter förbi borde du se när du har kolven i näven.



Tjo ho, Jo jag har en lös kolv jag kan titta på men hålet är så litet att jag inte kunde avgöra, trots att jag funderade kring detta.
Hade bara kunnat vara från gjutverktyget.
Men nu har jag fått en skiss. Den stämmer inte 100%. Det ser t.ex ut att saknas POS 39 och även spåret för denna.
Men man ser principen

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 20 okt 2018, 18:51

Larzzon skrev:I filmen säger han att luften kommer in mellan 38:orna.
37 är ventilsätet som man justerar avståndet på och förspänningen på fjäderbrickorna justeras inte.
Sen om luften går genom kolven eller den smiter förbi borde du se när du har kolven i näven.


Nu tror jag att jag fattar hur den fungerar. Jag antar att hålet på blocket precis bakom säkringen
går in i utrymmet där fjäderbrickorna sitter för att dränera trycket.

Men nu förstår jag inte hur det kan ligga kvar tryck på regulerade sidan efter att man skruvar bort flaskan.
Det blir visserligen oftast tomt efter en stund. Men enligt denna skiss borde det pysa ut direkt ??
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: FX Impact regulator

Inläggav Larzzon 20 okt 2018, 20:37

Slaskmack skrev:
Larzzon skrev:I filmen säger han att luften kommer in mellan 38:orna.
37 är ventilsätet som man justerar avståndet på och förspänningen på fjäderbrickorna justeras inte.
Sen om luften går genom kolven eller den smiter förbi borde du se när du har kolven i näven.


Nu tror jag att jag fattar hur den fungerar. Jag antar att hålet på blocket precis bakom säkringen
går in i utrymmet där fjäderbrickorna sitter för att dränera trycket.

Men nu förstår jag inte hur det kan ligga kvar tryck på regulerade sidan efter att man skruvar bort flaskan.
Det blir visserligen oftast tomt efter en stund. Men enligt denna skiss borde det pysa ut direkt ??


Trycket i förkammaren kommer göra att kolven pressars mot ventilsätet. När du lossar flaskan så kommer volymen i förkammaren att läcka ut sakta baklänges genom regulatorn då ventilsätet inte tätar helt.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: FX Impact regulator

Inläggav Slaskmack 20 okt 2018, 21:09

Larzzon skrev:
Slaskmack skrev:
Larzzon skrev:I filmen säger han att luften kommer in mellan 38:orna.
37 är ventilsätet som man justerar avståndet på och förspänningen på fjäderbrickorna justeras inte.
Sen om luften går genom kolven eller den smiter förbi borde du se när du har kolven i näven.


Nu tror jag att jag fattar hur den fungerar. Jag antar att hålet på blocket precis bakom säkringen
går in i utrymmet där fjäderbrickorna sitter för att dränera trycket.

Men nu förstår jag inte hur det kan ligga kvar tryck på regulerade sidan efter att man skruvar bort flaskan.
Det blir visserligen oftast tomt efter en stund. Men enligt denna skiss borde det pysa ut direkt ??


Trycket i förkammaren kommer göra att kolven pressars mot ventilsätet. När du lossar flaskan så kommer volymen i förkammaren att läcka ut sakta baklänges genom regulatorn då ventilsätet inte tätar helt.


Jag hade förstått fel. Jag trodde trycket kom på höger sida sett på bilden. Men det är ju regtrycket som är där.
Nu förstår jag hur den fungerar.

Luften borde aldrig läcka ut om det är helt tätt. Nä man plockar bort flaskan så bör regtrycket stängas inne tills dess att man
skruvar ut regulatorn lite, så blåser allt ut. Men om alla tätningar håller helt tätt så ska det teoretiskt inte läcka ut någonsin.

Att det ändå händer efter 10minuter kan ju bero på att man har ett litet litet läckage någonstans i bössan.
Och bara det läcker ut minimalt med luft så släpper käglan helt


Men jag håller på bli tokig. Har läckage någonstans, ca 10bar på 12-24tim.
Har testat med TL4 läckagespray överallt, men jag tror läckaget är så litet att det inte syns.
Svårt att felsöka när man måste vänta 24tim för att se om åtgärden gav resultat
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer