En lite bild-odyssé över den Elgamo 300 jag har dragit igång renoveringen av.
Var inledningsvis rätt osäker på modellen, slutade med att jag velade mellan 300 och 361, men tror nu att det nästan helt säkert är en 300, kanske...
FörspelNämnde bössan som hastigast i tråden om en Haenel 310 som upphittades på frugans gammelmormors vind.
Nånstans på samma vind upphittades även denna bössa.
Svågern har inget minne av att nånsin sett 310:an användas, men den här minns han från sin barndom på 80-talet.
När han hittade den "tom-sköt" han (ajabaja) och tyckte den verkade lite slö.
Brände av några bilder sist vi var uppe, i oktober.
Tyckte redan då att man kunde skönja vissa tecken på att förvaringen inte varit helt optimal.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Plockade hem den efter nyår och tänkte köra några testskott med
kronograf för att se hur det låg till.
Lät rätt "krunchigt" vid uppspänningen och mäktade inte rubba diabolen vid avfyrning.
Tog lite nyare bilder efter hemplockningen, tycker man får bättre bilder i dagsljus.
Skicket var klart "intressant", en del rost och stocken nästan helt fri från lack.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.DemonteringsdagsÄr inte våldsamt förtjust i plast, tycker trigger guarden ser rätt smäckig ut.
Börjar med att lossa stocken, förstås.
Först väck med trigger guard, sedan de två främre
stock-skruvarna, dessa har låsbrickor.
För att följa länken så måste du registera dig.Verkar sitta nån sorts stålkula som länkarmen glider mot.
För att följa länken så måste du registera dig.Pillar av plasthatten längst bak, lossar lite skruvar och annat jox, sen är det "bara" att lirka ut länkarmen och knacka isär delarna.
Länkarmen ville inte riktigt ut, men så medans jag tittade bort passade den rackaren på...
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Sitter dubbla sprintar som håller avtryckaren, funkar att knacka ur med en spik med huvudet först.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Sitter en gängad pryttel, med hylsa runt. Bort med hylsan så den inte försvinner.
Sedan joxa ut avtryckaren, för att sedan gänga bort prytteln.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Slutstycket ute, sedan peta ut fjädern med en skruvmejsel.
För att följa länken så måste du registera dig.Själva pistongen var lite envis, fick ägna en del energi åt att få ut den, verkade som att allt gammalt bös höll fast den...
För att följa länken så måste du registera dig.Lossade
pistong-packningen.
För att följa länken så måste du registera dig.RengöringsdagsFörst fick delarna plaska runt i lysfotogen för att lösa upp gammalt intorkat fett.
Nog mitt favoritmedel för grovrengöring av metall.
För att följa länken så måste du registera dig.Därefter diskmedel och vatten, sedan torkning.
Gick loss på rosten med stålull (0000) och olja.
Sedan kunde man nästan läsa märkningen iaf...
För att följa länken så måste du registera dig.KomponenterFjädern mätte jag till ca 190mm, tror den original ska vara betydligt länge men osäker på exakta mått.
Ska testa med befintlig, alternativt en 10J-fjäder från HW50S eller HW95 som jag har i lådan, borde funka.
L = 193mm
Do = 20.0mm
Di = 13.5mm
T = 3.0mm
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Sedan gamla och nya packningarna, beställde även ny pip-packning.
Diameter 25.0mm
För att följa länken så måste du registera dig.Hade inte förutsett att plastdistansen satt där, och att den skulle behöva bytas...
Har lite 25mm rundstav som jag får försöka fixa till nåt av.
Do = 25.0mm
Di = 5.0mm
T = 6.0mm
Fasning enligt bilder, vet inte om jag kommer bekymra mig om att återskapa fasningen.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Saknades självklart också bakstycke på kolven, så även här får jag försöka mickla ihop nåt.
Blir nog nåt enkelt i trä, worst case en tillsågad 45x45 eller nåt.
För att följa länken så måste du registera dig.FixifikationTog med kolven ut och gick lös med slippapper (150
korn).
Fanns inte så mycket lack kvar, så inte alltför mycket jobb.
För att följa länken så måste du registera dig.Har inte kommit så mycket längre.
Har påbörjat betsning med narvsvärte-mix och oljebehandling.
Kör med stålull (nr 2) istället för den populära 0000, tycker nr 2 duger bra till trä.
Låter oljan torka in en stund innan jag torkar av med trasa.
Stocken blir lite ljusare var varje polering om man inte tillför mer narvsvärta.
När jag är nöjd med färgen blir det bara olja några vändor, inalles räknar jag med 6-8 inoljningar.
För att följa länken så måste du registera dig.Körde som kuriosa en liten bildjämförelse mellan 0000 och nr 2.
För att följa länken så måste du registera dig.Planen är att avsluta med några lager vax, blir även här en hemma-blandning (olja, bivax, carnubavax och mikrokristallint vax).
Har aldrig kört mikrokristallint vax tidigare, så det blir intressant att testa.
För att följa länken så måste du registera dig.Blir väl en uppdatering när projektet kommit lite längre, ska försöka fixa en
sleeve av PET eller HDPE till fjädern innan ihopmontering.