Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav SigMike 23 jan 2023, 10:52

Hej

Jag har idag en Sig 226 som går att modifiera genom att borra upp bl.a. CO2-intaget en smula.
Beskrivet i den här tråden:
För att följa länken så måste du registera dig.



Det är dock knepigt att hålla rätt marginaler, så inte pistolen börjar gasläcka.


Någon här i expertpanelen som kan rekommendera någon annan CO2-pistol som går att öka effekten bra på, och i så fall vad/hur de moddarna görs?
SigMike
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nope

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Tempest 23 jan 2023, 16:40

Ska du trimma en kolsyrepistol och få så hög effekt som möjligt så ska du inte välja en med blowback eftersom en del av gastrycket slösas bort genom att manteln ska kastas bakåt, spänna hanen och mata in en ny kula i loppet. I tråden som du länkat till handlar den väl mest om att nån har missförstått och fattat fel, man kan inte öka effekten genom att borra upp ingångsventilen där kolsyran åker in, det är ventilen som släpper ut gasen som kan modifieras för bättre gasflöde och högre effekt. Vissa pistoler svarar bra på att öka fjäderstyrkan på hammaren, andra kräver bearbetning av ventilen vilket är ett pillgöra som man helst gör för hand med smala nålfilar, en Dremel kan slinta och totalförstöra tätningsytan på ventilen, det är små hål som kan filas ovala och på det viset öka gasflödet. En svagare returfjäder i ventilen kan hjälpa till med en viss effektökning. Tänk på att en pistol med en kort pipa svarar mycket sämre på trimning än en med lång pipa, man eldar för kråkorna så att säga, det går åt mycket kolsyra för några futtiga m/s, det är inte värt det, jag trimmade en Baikal Makarov en gång som small jättehögt efter trimningen men det gav knappt nån effektökning pga den korta pipan. Jag tycker att du ska köpa en pistol som redan har hög effekt, då drar den säkert så lite gas som möjligt i förhållande till effekten, en glad amatör kan sabba det lätt med fel trimning.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav PLUTTE 23 jan 2023, 17:48

Crosman 2240 är ju trimvänlig, finns power adjuster m.m.
Bara googla lite.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Följande användare vill tacka PLUTTE för detta inlägg
Luftpangarn (25 jan 2023, 01:48)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Luftpangarn 25 jan 2023, 02:02

Som Tempest skriver, sätter pipans längd en teoretisk högsta gräns för vilken effekt man kan få ut, med en viss kaliber.

Jag har ingen aning, men det går nog inte ens teoretisk att höja effekten till någon påtaglig nivå. Jag gissar att om den från början ligger på knappa 3J, kanske man skulle kunna skrämma upp den 5J? Eller så går det kanske inte alls?

Vill man ha en replik med hög effekt, så får man köpa någon av Umarex ”T4E” eller kaliber .43 painball markörer. Men om precisionen ens duger för burkplinkning har jag inte lyckats ta reda på.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav zpiff 26 jan 2023, 22:28

För att "trimma" en CO2 så behövs en längre pipa, inte bara en ventil som kan dumpa mer CO2. Man gör då misstaget att tänka att CO2 skulle fungera på samma sätt som trycksatt luft i ett PCP, då är man fel ute.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Luftpangarn 27 jan 2023, 20:01

zpiff skrev:För att "trimma" en CO2 så behövs en längre pipa, inte bara en ventil som kan dumpa mer CO2. Man gör då misstaget att tänka att CO2 skulle fungera på samma sätt som trycksatt luft i ett PCP, då är man fel ute.


Vad menar du att det är för skillnad på komprimerad luft och CO2? Jag kanske har missat något? Min förståelse av förloppet är att en lagom mängd gas släpps under ett mycket kort ögonblick in i ventilhuset, och får sedan expandera därifrån och sedan i hela piploppets längd. Släpper man in för mycket luft/Co2, puffar överskottet ur pipan efter att kulan lämnat loppet, till absolut ingen nytta.

Mekaniskt är det ingen skillnad på mekanismerna, annat än starka ventil- och hammarfjädrar är. Fast ofta funkar det att bara byta drivgas, och grejorna funkar i alla fall - om än kanske inte optimalt.

Litet OT, Det var någon forumsmedlem härom året som påpekade att vanliga fjäderdrivna kolvluftgevär faktiskt funkar litet likadant, vilket jag tycker är intressant. Kolven komprimerar på ett ögonblick luft, som sedan får expandera bakom kulan. Och luften komprimeras så hårt att temperaturen stiger till flera hundra grader. (Tror han skrev 6-700?) Att pipan kan bli riktigt varm har jag ju märkt, men jag hade tidigare aldrig tänkt igenom hur det hela egentligen fungerar. Jag har väl typ tänkt att det fungerade som hydraulik, men det kan det ju förstås inte göra - gasaer går ju att komprimera, till skillnad från vätskor.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav zpiff 28 jan 2023, 10:58

Luftpangarn skrev: Vad menar du att det är för skillnad på komprimerad luft och CO2? Jag kanske har missat något? Min förståelse av förloppet är att en lagom mängd gas släpps under ett mycket kort ögonblick in i ventilhuset, och får sedan expandera därifrån och sedan i hela piploppets längd. Släpper man in för mycket luft/Co2, puffar överskottet ur pipan efter att kulan lämnat loppet, till absolut ingen nytta.


Om det inte skulle vara skillnad på PCP och CO2, varför är då CO2 så jävla pissigt när det är minusgrader? Kan det bero på att CO2 är typ en vätska under tryck...

Vidare för att få en kula att nå säg 200 m/s. Så behöver CO2 längre pipa för att uppnå den farten. Dunkar du in massor med CO2 bakom kulan kommer mycket att vara vätska som behöver lägre tryck för att övergå i gas, för att driva kulan. Det är därför du får ett vitt moln och en knall om du kör med för mycket CO2 i ditt vapen och skjuter, du får inte högre hastighet, utan bara eldar för kråkorna så att säga. Men många tror att efter som att det smäller och ryker, jävlar vad kraftigt vapnet är...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
börne (28 jan 2023, 16:19)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Luftpangarn 28 jan 2023, 12:42

zpiff skrev: Om det inte skulle vara skillnad på PCP och CO2, varför är då CO2 så jävla pissigt när det är minusgrader? Kan det bero på att CO2 är typ en vätska under tryck...


Ha ha, det behöver inte ens vara minus innan det blir dålig fjong med Co2. :-) Med en semiautomatisk pistol har jag varit med om att få problem med att kraften (gastrycket) inte räcker till att driva hela laddcykeln, redan vid sådär +10 grader. :-(

Co2 är bekvämt och bra sommardagar, kan man väl sammanfatta saken, tycker jag. För många människor räcker det, för de tar inte fram luftgeväret dagar man fryser om fingrarna.

Och mellan 15-25 grader beter sig inte Co2 så himla annorlunda mot vad komprimerad luft gör. Och förutom kanske första två skotten, skall det inte följa med flytande Co2 från drivpatronen. I gevär som QB78, Umarex 850 & Walther bygelrepeter med 2x12g adapter, Umarex bygelrepeter, vilka alla laddas med två 12g patroner, som direkt punkteras och gasen töms över i ett störrre gasmagasinsrör, undrar jag hurpass mycket Co2 i flytande form det alls finns i magasinet? Eller så tänker jag fel, och det hela tiden även finns Co2 i flytande form i magasinen?

Både QB78 och Umarex 850 kan med originalventiler leverera sådär 16J (i .22/5,5mm), så jättestor effektbegränsning sätter inte Co2 vid trivseltemperaturer. Men var den övre gränsen går, vet jag inte?

I PCP vapen med tryckregulator tar man faktiskt normalt ner trycket till bara något över vad Co2 levererar vid trivseltemperaturer. Kanske ser det annolunda ut effekter över 16J? Den stora skillnaden är ju annars att PCP fortsätter leverera oavsett omgivningstemperatur.

Sorgligt nog utvecklades det faktiskt tryckreglerade fyllbara PCP kapslar i "12g Co2" formatet, men de såldes bara en kort tid. De lanserades nog helt enkelt för tidigt. Mycket få människor hade PCP pumpar, och otroligt få dykflaskor. Man kan undra hur en relansering idag skulle funka?

ProtonX luftkapseln är såvitt jag förstår inte tryckreglerad? Fast då undrar man ju varför den är så dyr? Med fylladapter hamnar man på en tusenlapp. Jag har förjäves sökt information och berättelser kring den. En person här på forumet sågade den för tio år sedan. Man borde försöka höra med Hurricane om de har några verkliga erfarenheter att dela med sig av? Jag har inte riktigt varit nog motiverad att lägga en tusenlapp på att få skjuta Co2 vapen i kallt väder. För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav zpiff 29 jan 2023, 09:59

Nu pratar du äpplen och päron Luftpangaren! Tråden gäller en pistol...

Jag har själv en QB78 (som jag måste byta packningar i...) Så jag vet mycket väl vad den kan ge, men den har också mycket längre pipa än en pistol. Min ligger runt 10j en normal sommardag. Råkade välja den ett år till en 5 kamp vid lucia tiden och skjuta på ballonger utomhus (hade finkat bre till samma sak vid midsommaren), tror nästan att ett ärtrör varit effektivare...
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
börne (29 jan 2023, 11:39), Luftpangarn (29 jan 2023, 17:11)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Luftpangarn 29 jan 2023, 18:30

Jo jag har också försökt skjuta mitt QB78 vintertid. Vill minnas det var snö ute. Kommer inte ihåg exakt, men det funkade väl att ladda med kolsyra en gång, en andra påfyllning fungerade nästan inte alls. Om det är så att pipans metall har för litet värme efter några skott, för att kolsyran skall expandera i loppet, har jag funderat på. I en pistol kan man undra om det också är Co2 själva kapseln som blir för kraftigt nedkyld, men det vete sjutton, för de blir väldigt kalla även sommartid. På en QB78 fungerar ju hela kolsyretuben som "patron". Om det är en fördel eller nackdel att den har så stor "kontaktyta" mot omgivningsluften vet jag inte.

Jag försökte värma hela hela QB78 geväret inför omladdning med Co2, men det var väldigt svårt att få geväret varmt tyckte jag. Det blev väldigt omständligt med trekvart under värmepumpens utblås, så jag lade ner att försöka skjuta Co2 gevär vintertid efter det.

Samma erfarenhet har jag med kolsyrepistoler. Man kan ju försöka värma dem innanför jackan eller nå't, men jag kan inte påstå att jag fått lust att göra det flera gånger. Man jag ser till att kolsyrekapslarna är varma när jag går hemifrån, och fraktar dem i en varm byxficka. Men det ger inte så himla mycket. Förmodligen just därför att hela pistolen blir nerkyld om det är kallt ute.

Drivpatroner som man kan pumpa upp med PCP-pump är därför en intressant ide. (Den tryckreglerade som tillverkades ett tag, vill jag minnas började sin utveckling hos Brocock, och sedan la Umarex(?) två år på att få fram en färdig produkt.)

Att jag tagit upp gevär i relation till pistoler, handlar ju bara om att det är bra exempel på vilken skillnad piplängd gör för möjlig effekt. Och att vid trivseltemperaturer spelar det inte roll om man driver med luft eller kolsyra.

Är det någon som har erfarenhet av den fyllbara ProtonX LC kapseln? Den skulle ju definitivt kunna höja effekten på Co2 pistoler när det är kallt - om den funkar! :)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Luftpangarn 30 jan 2023, 13:44

Jaha, av någon anledning lyckades jag bättre denna gång med att hitta erfarenheter av ProtonX LC kapseln denna gång - i detta forum!

Aked skriver om sin Makarov pistol och Proton cylindern;
"Så bra var det givetvis inte, i alla fall med en omodifierad Makarov. Med 140bar tar du ut 12 skott med ett medelvärde på 3 Joule (4.2-2.2J).
Om man vågar använda ett högre tryck kan man säkert få ut mera. Proton x:n är begränsad till 200bar, med där befarar jag, att o-ringarna på Makaroven går sönder."
viewtopic.php?f=1&t=13515&start=25#p296158

Varför Hurricane skriver att man får ut ungefär lika många skott som med en 12g Co2, och rekomenderar 100 Bar fylltryck, känns litet konstigt.

Mest intressant i tråden är kanske annars att fylladaptern även funkar på Walthers 2x12g adapter, och på så sätt lyckades forumsmedlemmen Towerduck kunna använda sin Walther bygelrepeter som PCP gevär. "Hurricanes fyllnippel till Proton 88g passar även på Walthers 2x12g-adapter!!!
Jag fyller till ca 80-90bar (Slå inte på mig Beangan jag vet det är farligt med tryck).
Ger mig ca 50 bra skott i min Lever-Action innan jag behöver pumpa upp igen"
viewtopic.php?f=1&t=13515#p236783

Har ingen aning om Umarex andra 2x12g adapter av svart ståltub får rum i Waltherns bakstock, men den tuben skulle jag annars känna mig tryggare att fylla. Känns mer än troligt att den faktiskt är identisk med PCP tuben med samma utseende. (Jag har själv den adaptern, och det är en redig stålpjäs. Är man orolig, kan man lätt provtrycka sin cylinder. Fyll den helt med vatten, och pumpa upp till provtryck med fotpump. Den lilla luft man kan få i, räcker inte för något explosionsliknande missöde.)

Intressant öppning för mitt Umarex/Hämmerli 850, även om en tryckreglerad HPA/PCP tank för paintball, som det finns adapter till 850:an för, ju ger jämnare effekt och därmed kulbana. (Hurricane sålde iaf tidigare, men finns andra som säljer.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav SigMike 01 feb 2023, 09:37

Tackar för vettig input i tråden, men skulle gärna vilja ha ett tips på en trimvänlig CO2-pistol om expertisen vill bidra : )

Min nuvarande Sig 226 har bra klipp, men tyvärr lyckas vi inte få den tät nu och det är svårt att få tag i reservdelar som sitter i själva "gaskammaren", typ rätt O-ring, bricka och tätningar.
SigMike
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nope

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Tempest 01 feb 2023, 11:23

Du smörjer väl pistolen, silikonolja eller ATF- olja på punkteringspiggen så att det följer med in lite olja i ventilen, jag gör så varje gång jag byter patron, kolsyra torkar ur oringar.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav SigMike 01 feb 2023, 14:36

Tempest skrev:Du smörjer väl pistolen, silikonolja eller ATF- olja på punkteringspiggen så att det följer med in lite olja i ventilen, jag gör så varje gång jag byter patron, kolsyra torkar ur oringar.


- Vi har konstaterat att läckaget är i samband med tätningarna antingen i framdelen av ventilhuset - alltså O-ring+bricka - eller baktill i tätningen mot ventilhatten. Inte nertill vid kolsyrepatronen med punkteringsnålen tätningarna där.
SigMike
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2023, 10:43
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nope

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Tempest 01 feb 2023, 15:58

Oljan följer med kolsyran och smörjer hela ventilen invändigt, det lönar sig att smörja på det viset, det finns speciella smörjpatroner också, de smörjer väldigt bra men då måste man göra om det med jämna intervall. Det finns garanterat renoveringssatser till din pistol, det gäller ju bara att hitta dem, det är nog utomlands som gäller för att få tag på en, ofta används samma ventiler i många olika pistoler med olika namn men de har samma tillverkare, ofta ifrån Kina och Taiwan.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav underljudsförbud 14 feb 2023, 13:29

bästa TS kan göra med en co2 pistol , är att byta pipa till längre modell och sedan minska på hammarfjädern för att den ska gå snålare med given joul

då får du en pistol som klarar fler och mer stabila skott på varje co2 patron

att trimma avtrycket är dock viktigare på de allra flesta modeller , så lägg tiden på detta :wink:

så ska du se att diabolerna eller kulorna träffar där du siktar och ger nöje i skyttet



en papptavla kräver inte många joule för att ta hål på , mvh :thumbupp:
underljudsförbud
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 25 jun 2021, 13:09
Ort: dalarna
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Re: Modda CO2-pistol: mest lämplig modell för ökad effekt?

Inläggav Dasbot 16 feb 2023, 11:44


Som säkert andra har påpekat lägg inte ner tid på att modda en Pistol, och vill man göra det ändå så föreslår jag Artemis CP1 5,5
Som har en lite längre pipa. Jag sträckte anslagsfjäder till 90 mm och klippte ett varv på transferport fjädern och märkte viss skillnad men inget imponerade, ca 2joule på 15 meter, och man eldar för kråkorna.

Men skall man modda en Co2 pistol så enligt mig så är CP1 eller liknade bäst, och var uppmärksam på att man skall ha left side bolt och Magasin, Visserligen beroende på vilken hand du använder.

Har du inget Magasin så kan du nog slänga iväg 2 kulor i minuten, med Magasin så 7 på 10 sek längre om du skall sikta så klart.
Dasbot
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 mar 2022, 15:17
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer