Excellent c2

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Excellent c2

Inläggav Kallebanan 22 mar 2023, 21:11

Hej håller på att reparera ett excellent c2 och undrar lite vart man får tag på packningar samt ammo men verkar lite svårt men hittade några packningar hos hurricane men inte alla tyvärr, hoppas någon här kan hjälpa.

Mvh
Kallebanan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2023, 21:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Excellent c2

Inläggav atte69 22 mar 2023, 21:43

man får tillverka en del till dom efter vad jag förstått , har en själv som e "halvrenovererad" av den orsaken .
letar man så hittar man ofta något son nästan passar ,efter lite trix å fix så funkar det .. ibland ..
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Excellent c2

Inläggav Kallebanan 22 mar 2023, 21:46

Har förstått det lite men svårt när jag inte har några mått på din gamla packningarna tyvärr
Kallebanan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2023, 21:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Excellent c2

Inläggav vettedax 22 mar 2023, 22:06

Jag fixade en sådan för ca 30 år sedan å jag har för mig man kunde göra packningarna själv...typ gummislang mm...det är ju typ bara en cykelpump å en ventil...jag ledsnade på bössan efter 10 skott å hela handen var illröd...
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Excellent c2

Inläggav Kallebanan 22 mar 2023, 22:23

Vettedax får kika på det i värsta fall, inte tänkt att skjuta någon stor mängd med mest för det är kul att ha den i fungerande skick
Kallebanan
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 mar 2023, 21:05
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Excellent c2

Inläggav vettedax 22 mar 2023, 22:29

Kallebanan skrev:Vettedax får kika på det i värsta fall, inte tänkt att skjuta någon stor mängd med mest för det är kul att ha den i fungerande skick

Är det en läderpackning så brukar det hjälpa med lite motorolja på ..låt den stå i det några dagar å svälla...
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Excellent c2

Inläggav Luftpangarn 23 mar 2023, 10:16

vettedax skrev:Är det en läderpackning så brukar det hjälpa med lite motorolja på ..låt den stå i det några dagar å svälla...


"Alla" verkar köra med motorolja på läderpackningar, men jag använder ju inte motorolja på remmar, pjäxor och läderjackor och skor?! Saker som läderbalsam, bäverolja, waxputs (vattenskydd f. pjäxsömmar) och den ultimata rengöraren lädertvål. (Hittar man i hästaffären. Lyckades tom rädda ett par läderskor som möglat :shock: pga en vattenskada där de förvarades. Skomakaren dömde ut projektet, men de har hållit i 20 år efter det. De fick också sy in ny "inredning".) Så bäverolja känns som de som ligger närmast, eventuellt paraffinolja. Tom någon matolja känns bättre än mineralolja. Silikonolja känns sådär.

Men, men, så länge ingen klagar på att läderpackningarna löser upp sig, så?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Excellent c2

Inläggav vettedax 23 mar 2023, 10:37

Luftpangarn skrev:
vettedax skrev:Är det en läderpackning så brukar det hjälpa med lite motorolja på ..låt den stå i det några dagar å svälla...


"Alla" verkar köra med motorolja på läderpackningar, men jag använder ju inte motorolja på remmar, pjäxor och läderjackor och skor?! Saker som läderbalsam, bäverolja, waxputs (vattenskydd f. pjäxsömmar) och den ultimata rengöraren lädertvål. (Hittar man i hästaffären. Lyckades tom rädda ett par läderskor som möglat :shock: pga en vattenskada där de förvarades. Skomakaren dömde ut projektet, men de har hållit i 20 år efter det. De fick också sy in ny "inredning".) Så bäverolja känns som de som ligger närmast, eventuellt paraffinolja. Tom någon matolja känns bättre än mineralolja. Silikonolja känns sådär.

Men, men, så länge ingen klagar på att läderpackningarna löser upp sig, så?!

Kan ju va så..tänker att icke mineraloljor liksom härsknar med tiden..kan ha fel..som exempel en Airsporter jag har i 4,5...orörd originalare från 67..gjorde 175 mps å efter jag droppa ner 10 droppar motorolja å lät den stå några dagar ligger den nu på 225 mps stabilt.
vettedax
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 10 apr 2019, 14:29
Ort: onsala
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 252 gånger i 210 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Re: Excellent c2

Inläggav Luftpangarn 23 mar 2023, 12:47

vettedax skrev:Kan ju va så..tänker att icke mineraloljor liksom härsknar med tiden..


Nej, jag misstänker också att matoljor bryts ner över tid. Det finns (nästan) liksom inga mikroorganismer som bryter ner mineraloljor. Å andra sidan verkar ju lädret vara väldigt tåligt, så länge det inte tillåts torka ut. Sedan vete ju dessutom sjutton om matoljor tål den extrema hettan som uppstår i ett luftgevär. Så motorolja kanske trots allt inte är så dumt. Det bara känns konstigt för mig.

Jag fick en gevärsrem till skänks härom året, som fan såg ut som den skulle falla i bitar bara man titta på den. Men med läderbalsam blev det en helt annan historia. Den kan nog hänga med 15-20 år till. Särskilt om man återfettar den med några års mellanrum.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer