Vapenvård

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vapenvård

Inläggav Larsberghagen 12 jan 2018, 12:49

Nitro skrev:Alltså hallå angående o-ringar i pipan. Oavsett medel om det inte är direkt frätande så bör o-ringen klara en del anser jag. Annars så finns det o-ringar i material som gör det. Där sitter en o-ring i pipan där laddpinnen går in för att täta bakåt. En gång har jag fått byta den så det är inte så att hela världen rasar samman för att man får byta en förbrukningsvara. Lite som att det behövs bytas bromsbelägg till bilen ibland.


Håller med.
Jag gör ibland oringar själv. Köper på löpmeter.
Köper väl färdiga också.
Det kan vara till en hydraulpump eller något.

Hursomhelst finns det ju olika material att välja på.
Har svårt att tro att luftvapentillverkarna väljer material som inte tål olja/fett/smörjsprayer.
Skulle vara Gamo då för att spara in några ören per vapen. :)

Nej det är bara att olja/fetta/spraya på.
Om en gummidetalj skulle lösa upp sig så märks det ju. Syns på den.
Och det skulle skrivas om det här i forumet.

Va här inne och letade info kring oljor som inte ångar så mycket. Så att inte ångorna exploderar av trycket. Kompressionsolja verkar rimligt. Dock är det nog en väldigt stor skillnad i tryck i en kompressor och i en cylinder. Men oljan kan nog duga bra iallafall. DJust att den inte ångar för mycket.

Ett kletigt vapenvårdsinlägg tror jag vore bra. Alla som börjar skjuta letar sån information.
Larsberghagen
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 dec 2017, 20:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Vapenvård

Inläggav börne 13 mar 2019, 11:03

Varit hemma i veckan med vad jag fick veta idag halsfluss då jag tog iväg till vårdcentralen & är grymt uttråkad!! I med lite febernedsättande, låta det verka sedan plockade jag fram 3X Air Arms & började rengöra i alla skrymlen, halsen gör ju lika ont när man ligger på soffan så varför inte göra lite roligare saker. Speciellt FT riggen med alustock med hål i överallt som samlar damm var rätt skitig, men nu är det rent & all metall är vaxad & redo för årets skytte i alla väder!

Putsbögen är happy :-)

För att följa länken så måste du registera dig.



S400F classic'en fick lite extra kärlek med ett lager olja, det drog in direkt så kanske ska fortsätta ge den en omgång då & då, trodde den fått nog :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer