Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Stormbringer 10 dec 2015, 19:01

Hej

Skulle behöva lite tips/synpunkter kring byte av pistongpackning på Diana luftgevär då det finns en "låspinne" inslagen från sidan. Låspinnen låser fast den skruv som fäster packning på pistong. Någon som har tips/erfarenhet på hur man bäst fixar detta?

Mina tankar går enligt följande:
1. borra ur låspinne ur pistong
2. lossa skruv som håller packning
3. tvätta gängor(pistong) och ny skruv med sprit/aceton.
4. aplicera locktite och montera packning och skruv

Vad tror ni kommer detta att fungera eller måste man på något sätt få dit en ny låspinne?
/Stormbringer

Diana 23
Diana 25
Diana 27
Diana 35
Haenel 49a
Stormbringer
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 18 jul 2015, 22:25
Ort: Västerås
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Furby 10 dec 2015, 19:10

Borra ur låspinnen är enda sättet och ganska enkelt då materialet är rätt mjukt. Sedan kan man lätt skruva ur skruven. Borra en bit i taget tills skruven går att vrida. Att försöka tvinga ur skruven på annat sätt är dömt att misslyckas och blir bara bökigare med pajade gängor o annat.
Ny skruv kan sedan locktitas men inte mer än att den går att dra ur med handkraft om det skulle behövas.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Följande användare vill tacka Furby för detta inlägg
Stormbringer (10 dec 2015, 19:23)

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Stormbringer 10 dec 2015, 19:27

Furby skrev:Borra ur låspinnen är enda sättet och ganska enkelt då materialet är rätt mjukt. Sedan kan man lätt skruva ur skruven. Borra en bit i taget tills skruven går att vrida. Att försöka tvinga ur skruven på annat sätt är dömt att misslyckas och blir bara bökigare med pajade gängor o annat.
Ny skruv kan sedan locktitas men inte mer än att den går att dra ur med handkraft om det skulle behövas.


Tackar för din input om att jag var på rätt spår. Har ingen erfarenhet av Locktite och det verkar finnas lite olika varianter. Bla en som behöver "värmas upp" föratt vara möjlig att lossa. Det var nog den starkaste av dem, är det "to much" att ta den eller? fanns någon "medium" variant som tålde olja oxå skulle du använda den? Man vill ju inte att skruvrackarn börjar lossa efter 509 skott eller så.
/Stormbringer

Diana 23
Diana 25
Diana 27
Diana 35
Haenel 49a
Stormbringer
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 18 jul 2015, 22:25
Ort: Västerås
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Furby 10 dec 2015, 19:46

Har själv använt Biltemas blå skruvlåsning, billig funkar bra och går att lossa vid behov, den behöver dock vara färsk när den appliceras, blir den gammal verkar den inte "ta" lika bra.
Har själv aldrig märkt att packningsskruven lossar, tror att låspinnen är lite överkurs. Har inte sett någon sådan på några andra märken vad jag minns. Behövs inte heller om inte bössan dieslar o smäller väldigt hårt men då kan packningen skadas också.
Om du som jag monterar Vortecs syntetpackning för Diana kan du dra packningshållaren riktigt hårt, är det original läderpackning bör man dra måttligt så den inte "plattas" ut för mycket. Syntetpackningen till Diana 25 o 27 gör bössan mjuk o fin att skjuta med och ger mycket jämn hastighet. Läderpackningar tätar mer ojämnt och kan ge ganska varierande hastighet, särskilt när de blir gamla o hårda.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Följande användare vill tacka Furby för detta inlägg
Stormbringer (10 dec 2015, 21:01)

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Stormbringer 10 dec 2015, 21:04

Furby skrev:Har själv använt Biltemas blå skruvlåsning, billig funkar bra och går att lossa vid behov, den behöver dock vara färsk när den appliceras, blir den gammal verkar den inte "ta" lika bra.
Har själv aldrig märkt att packningsskruven lossar, tror att låspinnen är lite överkurs. Har inte sett någon sådan på några andra märken vad jag minns. Behövs inte heller om inte bössan dieslar o smäller väldigt hårt men då kan packningen skadas också.
Om du som jag monterar Vortecs syntetpackning för Diana kan du dra packningshållaren riktigt hårt, är det original läderpackning bör man dra måttligt så den inte "plattas" ut för mycket. Syntetpackningen till Diana 25 o 27 gör bössan mjuk o fin att skjuta med och ger mycket jämn hastighet. Läderpackningar tätar mer ojämnt och kan ge ganska varierande hastighet, särskilt när de blir gamla o hårda.


Tack för tips om Biltema skruvlåsning. Den skall jag skaffa! Ang syntetpackning så har jag fått tips om det tidigare, kanske skall kolla in det.
/Stormbringer

Diana 23
Diana 25
Diana 27
Diana 35
Haenel 49a
Stormbringer
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 18 jul 2015, 22:25
Ort: Västerås
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav dagevert 11 dec 2015, 09:09

Mange eldre børser med lærpakning blir ikke bedre med syntetpakning. NOEN blir bedre, men kompresjonen i de eldre børsene må ofte endres for å gi gode resultater ved pakningsbytte. :wink:
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Diana - Byte pistongpackning - låspinne - Locktite

Inläggav Furby 11 dec 2015, 21:03

dagevert skrev:Mange eldre børser med lærpakning blir ikke bedre med syntetpakning. NOEN blir bedre, men kompresjonen i de eldre børsene må ofte endres for å gi gode resultater ved pakningsbytte. :wink:


Vet inte vilka nackdelar ett byte till syntetpackning skulle ha. De Diana 25 och 27 som jag bytt på har i alla fall blivit snäppet trevligare att skjuta med. Något högre och betydligt jämnare hastighet än med läder, dessutom slipper man diesellukten från smort läder. 27an skjuter lika bra som en vältunad Hw30. 25an ger lägre effekt men är också löjligt lättskjuten.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer