Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav mattiasmalm 23 apr 2016, 17:03

Jag försöker ställa in min FX Wildcat .22 att skjuta i jämn hastighet, men lyckas inget vidare. Helst vill jag kunna bestämma kraften och få en så jämn och luftsnål kurva som möjligt, men just nu känns det viktigast att få till en så jämn mynningshastighet som möjligt. Jag skjuter med FX ammo (1,030 g) och så här ser min kurva ut nu:

För att följa länken så måste du registera dig.



Dels är mynningshastigheten ojämn från skott till skott, dels sjunker hastigheten långsamt från 230 bar till 150 bar, och dessutom ökar den kraftigt mellan 150 och 110 bar för att sedan sjunka när trycket minskar mot slutet. Jag har förresten rengjort pipan ett hundratal skott innan jag sköt den här strängen om 160 skott.

Visst är det så att man förutom rengörning och smörjning av pipa och hammarutrymme normalt har tre parametrar att jobba med: hammarfjädern, ventilfjädern och regulatorn. Eftersom Wildcaten inte har någon justeringsmöjlighet av ventilfjädern och justering av regulatorn känns som det ligger utanför min förmåga, är jag hänvisad till hammarfjädern. Geväret är utrustat med FX high power-versioner av regulator, ventilhus, ventilfjäder och hammarfjäder, så det borde gå att hitta en bra balans genom att bara justera hammarfjädern tycker jag.Tänker jag rätt så långt?

Min gissning är att regulatorn är inställd på ca 150 bar och att när trycket går under det blir det lättare att öppna ventilen vilket gör att mer luft passerar ventilen och hastigheten ökar därför under 150 bar. Vid något tryck måste hastigheten plana ut och vända och det råkar vara runt 110 bar i mitt fall. Kan man utläsa något av det?

För mig är det dock en gåta varför hastigheten är spretig och sjunkande mellan 230 och 150 bar. Borde inte regulatorn hålla trycket jämnt på t.ex. 150 bar mot ventilen? Någon som har en förklaring till detta? Kan det vara en regulator som inte fungerar som den ska?

Finns det en möjlighet att jag får jämnare hastighet om jag spänner hammarfjädern mer och lyfter farten till över kurvans "puckel" på ca 250 m/s?

Jag ser fram emot att höra vad ni har för tankar om detta. All hjälp tas tacksamt emot!
mattiasmalm
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2015, 21:01
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Jönköpings skyttegille

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav Kryddan92 24 apr 2016, 21:05

För att följa länken så måste du registera dig.



Där justerar han regulatorn till wildcat. Eller är det där inte original regulatorn?

Ställs regulatorn på 110-105bar så borde du ligga på drygt 250ms tills den börjar falla under 105 bar ser det ut som. Om jag inte tänker helt galet nu.
Kryddan92
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 30 nov 2009, 20:06
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: har inget vapen än.

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav mattiasmalm 25 apr 2016, 07:19

Tack för länken! Dessvärre har jag ingen utrustning för att testa regulatorns tryckinställning, så det hade varit att jobba lite i blindo, men jag kanske testar att skruva lite på den ändå framöver. Det som gör mig konfunderad är att kurvan är dalande ner till 150 bar. Jag tolkar det som att regulatorn inte gör ett bra jobb. Vad tror ni?
mattiasmalm
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2015, 21:01
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Jönköpings skyttegille

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav IcemanCharlie 25 apr 2016, 13:35

Tänkte försöka att få tag på en reg testare för FX så kan vi kanske skicka runt den till dom som vill prova!
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie
 
Inlägg: 433
Blev medlem: 21 maj 2012, 19:56
Ort: Helsingborg
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Följande användare vill tacka IcemanCharlie för detta inlägg
Kapten Kamin (25 apr 2016, 14:07)

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav Kapten Kamin 25 apr 2016, 14:08

IcemanCharlie skrev:Tänkte försöka att få tag på en reg testare för FX så kan vi kanske skicka runt den till dom som vill prova!

Har ingen FX själv, men ett bra förslag i alla fall. :thumbupp:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav Pryltokig 25 apr 2016, 15:08

Min erfarenhet är att Wildkatten är extremt känslig för en justering av hammarfjädern. OM du har High-power versionen av regulatorn och kör "snålt" med hammarfjädern kan jag tänka mig att man får det här utfallet, dvs. lite ojämnt resultat, extremt många skott och en peak när trycket går under det reglerade. Testa att dra upp den i ca: 260-270m/s som test. I fullfart bör man få ut ca: 50-60 skott.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav mattiasmalm 25 apr 2016, 16:26

Bra tips Pryltokig. Jag ska testa det för att se om det ger ett jämnare resultat. Om det fungerar och jag vill köra lite långsammare, borde det då fungera att minska regulatorinställningen (lossa muttern lite) och sedan lätta på hammafjädern tills geväret skjuter skjuter jämnt igen?

Jag är fortfarande nyfiken på varför kurvan ser ut så här. Jag tycker det är konstigt att hastigheten sjunker med trycket till 150 bar som jag antar är regulatorns inställning. Nån som kan förklara det?
mattiasmalm
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2015, 21:01
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Jönköpings skyttegille

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav mattiasmalm 27 apr 2016, 23:54

Än är det inte bra, men jag tycker det är lite bättre. Jag måste också erkänna att jag klantade till mig första gången jag hade isär bössan. Jag använde lite vapenfett på hammaren vilket jag häromdagen insåg var ett misstag. Med fett gled den naturligtvis inte så fritt som den borde göra, så jag gjorde rent från fettet och använde lite vapenolja istället. Då gled hammaren bättre och jag tycker det blev en liten förbättring på kurvan.

Så här såg den ut när jag skruvade upp farten till dryga 270 mps. Fortfarande ganska spretig, och ett litet dipp runt 150 bar, men betydligt jämnare än den första kurvan.

För att följa länken så måste du registera dig.



Jag skruvade ner farten till runt 230 mps och fick den här kurvan. Även den tycker jag är alldeles för spretig och den dippar runt 150 bar för att sedan stiga igen (som första kurvan). Efter 120 bar hade det blivit för mörkt för kronografen, men det är ju ganska uppenbart att kurvan skulle plana ut för att sedan vända nedåt igen.

För att följa länken så måste du registera dig.



Hur stor spridning i hastighet får ni på era bössor? Med en spridning på upp till 10 mps inom ett visst tryckintervall blir det ju på lite längre avstånd ganska stor skillnad på POI. Vad kan jag göra mer för att få jämnare hastighet?
mattiasmalm
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 02 jun 2015, 21:01
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Jönköpings skyttegille

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav Kapten Kamin 28 apr 2016, 07:16

Jag kör alltid helt torrt på hammaren.
Polera alla ytor till spegelblankt istället.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hjälp med tuning av FX Wildcat .22

Inläggav Silwer 28 apr 2016, 22:35

japp hammaren med fett i blir ju kompression, en hammare funkar ju inte som en pistong i ett fjädergevär där det önskas, utan det önskas inte och en pyskanal brukar finnas in i hammarröret tom, så fetta inte där så mycket.

Vissa FX mins jag dock kom med renolitfett där, iofs inga mängder.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer