HW30S. Samma bössa, olika fjädrar!

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: HW30S. Samma bössa, olika fjädrar!

Inläggav Leopold 30 dec 2016, 20:32

Lastlogon skrev:Min HW30s är ju redan en 10J version, min fråga är, eftersom dom flesta pratar så gott om vortek kittet, jag behöver väl inte den? Skulle det här kittet förbättra gången ytterligare? För att följa länken så måste du registera dig.


Och passar det min bössa, eller är kittet gjord för en 7.5J fjäder? En annan sak jag inte blir klok på, fjäderguider med tophat brukar ju inte ligga på mer än 400:-
Varför kostar vortek kitet 1150:-? Kostar fjädern 700?


Grejen med Vortek PG2 är att det finns en yttre fjäderguide i plast som dämpar vibrationer effektivt, den sitter mycket tajt mot fjäderns ytterkant (finns bilder tidigare i tråden). Finns även en inre fjäderguide i plast som sitter stenhårt den med. Dessutom finns en främre fjäderguide, "top hat". I mitt kit var den i stål men det kan kanske vara olika. Själva fjädern i Vortek PG2 upplevde jag som något kortare och styvare än originalfjädern.

Men att betala 1150 för ett dylikt kit känns magstarkt, man bör kunna få mycket bra resultat med tex yttersleeve typ plast från en PET-flaska om det glappar, inre fjäderstyrningen kan man försöka få någon vänlig själ att svarva till i delrin eller nylon, likaså en tophat. Guider ska sitta riktigt tajt enligt min uppfattning.

Går bössan bra och låter fint, lagom effekt så hade jag inte ägnat tid åt detta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30S. Samma bössa, olika fjädrar!

Inläggav Lastlogon 30 dec 2016, 21:05

Tack för svar, jag förstår. Är riktigt nöjd och vill baravara säker på att jag inte missar nåt. Men om en guide på några hundra förbättrar nåt ytterligare så köper jag det så klart. Men drop in kitet i länken i förra inlägget gör varken till eller från?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: HW30S. Samma bössa, olika fjädrar!

Inläggav Leopold 30 dec 2016, 21:21

Lastlogon skrev:... Är riktigt nöjd och vill baravara säker på att jag inte missar nåt. Men om en guide på några hundra förbättrar nåt ytterligare så köper jag det så klart. Men drop in kitet i länken i förra inlägget gör varken till eller från?


Som jag ser det är det svårt/omöjligt att tillverka standardiserade fjäderguider som ska passa vissa fjädrar (här "HW 30 originalfjäder" tex), helt enkelt för att det dels finns olika varianter av dessa "originalfjädrar", dels att varje fjäder är en individ och är inte stöpt i en exakt form även i de fall det kanske handlar om samma fjädermodell.

Det är därför man ser dessa "kit" med fjädrar och guider som parats ihop för att passa ordentligt. Alternativt, som sagt, så får man mäta upp sin fjäder och få någon att svarva till det hela efter din fjäders exakta dimensioner, kanske lägga på en tiondel för att manuellt slipa in det sista via "fulsvarven" dvs borrmaskin och smärgelduk.

Det finns inga genvägar till glappfria, twangfria fjäderbössor. En innerguide måste sitta riktigt jäkla tajt, såpass att man får skruva dit den med milt våld och litet vaselin... det är i alla fall min åsikt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30S. Samma bössa, olika fjädrar!

Inläggav Kapten Kamin 30 dec 2016, 21:25

Leopold skrev:det är i alla fall min åsikt.

+1
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer