Omblånering av äldre bössa.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Henno3 04 jan 2017, 15:23

Kan ev komma över en äldre HW77 i relativt fint skick. Den har dock en del lite för djup rost här och var som inte är möjlig att polera bort. Funderar nu på hur jag skall få den fin.

Om man tittar på UK, så verkar intresset av lite äldre fjäderbössor vara betydligt större än här. Utbudet av firmor som utför tuning, kolvrenovering, blånering, polerar och fixar avtryck mm verkar vara relativt stort. Det känns som att dom har en helt annan känsla och intresse av gamla klenoder. Saknar lite utav detta här hemma, men å andra sidan har dom en helt annan luftvapenkultur att falla tillbaka på med sin luftvapenjakt, HFT, Bell targetskytte och frekvent förekommande luftskytteklubbar mm. Om man generaliserar lite så har väl vi plinkat och skjutit en och annan gråsparv i unga år, för att sedan lägga Dianan på vinden. Det blir lite som MC- intresset som väcks till liv av "äldre gubbar" på äldre dagar. Dom putsar sällan upp gamla ras från tiden det begav sig, utan köper ny fräck teknik till MC. Så gör väl också den gamla luftskytten. Det blir FX senaste bössa eller en ny fjäderpang från AA.

Kan lite förstå inlägget "HW" häromdagen, där det påpekas ett alltför stort fokus på "Tråkiga" HW och bristen av diskussioner av äldre pangare., Jag saknar också till viss del själen i nya bössor och hade önskat mer nördsnack av äldre bössor. Men det är ändå forumets medlemmar som styr innehållet, så det blir vad det blir och var sak har sin tid. Det har väl tidigare skrivits spaltmeter om FWB 300 tex.

Åter till grundfrågan: Är det någon som vet om man kan lämna in en bössa för omblånering någonstanns i riket? Ungefärlig kostnad etc?
Senast redigerad av Henno3 04 jan 2017, 16:41, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Silwer 04 jan 2017, 15:38

Hmm, hur kan du förstå kritiken mot HW som då menas just gamla tråkiga, samtidigt som du efterlyser mer prat om äldre luftvapen?

Det där klickade tror jag :-)

Att FWB300 har så mycket är för att det är i 10j den bästa fjädebössa för svenskt bruk, så kort är det.

Jag pratar gärna äldre vapen men det gör å andra så det sår man hålla för sig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav _Axel_ 04 jan 2017, 15:46

Köp smägelduk upp till åtminstone 320 korn, och lite klotsar, sätt i gång och polera. Finns säkert bra filmer på YT som kan ge goda råd om polering. Det är grundjobbet som är viktigast om man vill ha bössan fin. Ett proffs kommer sätta bössan mot en polertrissa och runda av kanter o så, bättre göra det själv. När detta är gjort kan vilken vapensmed som helst blånera åt dig, gå bara till närmaste jakthandel så bör dom kunna hjälpa. Kostnaden bör vara kanske 500-600kr.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Henno3 04 jan 2017, 16:31

[quote="Silwer"]Hmm, hur kan du förstå kritiken mot HW som då menas just gamla tråkiga, samtidigt som du efterlyser mer prat om äldre luftvapen?

Nja, tycker inte att en äldre HW77 är tråkig, tvärtom men blev kanske missförstådd.
personligen tycker jag att en ny HW, oavsett fjädermodell är billig, den är funktionell ur lådan och enkel att fixa till. En bra bössa helt enkelt, men dom har ingen själ! Köpte nyligen en HW30 med luxuskolv, men vad fasen är egentligen luxus med utfräst eller stansat "Weihrauch" i kolven? Jag förstår att detta kan uppfattas lite tråkigt om man är intresserade av äldre vapen.
Jag älskar min HW30! Den skjuter lent som en hästmule med nyinsatt Vortek, beställt en avtryckare från Rowan, en säkring från Tinbum Tuning mm men den har ändå inte själen som den FWB 121 Sport och Walther LGV Spezial jag har......(högst personlig känsla)!

Tack för tipset om blåneringen. Slipa ner själv och sedan prata med närmaste vapensmed.
Förresten, snackar vi rent för äldre blånering eller enbart nedslipning av befintlig rost innan nyblånering?
Senast redigerad av Henno3 04 jan 2017, 16:42, redigerad totalt 1 gång.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav _Axel_ 04 jan 2017, 18:59

All metall måste var helt fri från blånering. Det finns kemikalier att köpa som kan ta bort blånering från "svåra att polera ställen". Det är ammoniak normalt i dem.

Sen ska du tänka på att det inte alltid är lönt att polera bort gravrost helt. Det kan bli ojämn och vågig yta av det. Se bara till att få bort rosten (med kemikalier och stålull).
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav bjerka 04 jan 2017, 20:01

Det finns även kallblånering som man kan göra själv, vet dock inte hur bra det blir eller hur avancerat det är
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Silwer 04 jan 2017, 20:06

ej bra för hela vapen blir ojämt, mer för detaljer.

Lämna in det om det ska bli riktigt bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav bjerka 04 jan 2017, 20:24

Lämna den på kromning ;)
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Air 04 jan 2017, 21:17

Lite patina på ett äldre vapen kan vara passande med visar dess ålder
på ett vackert sätt.Kanske kan man bara bättra försiktigt på det värsta
ställena.Bara en tanke.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav _Axel_ 05 jan 2017, 08:18

bjerka skrev:Det finns även kallblånering som man kan göra själv, vet dock inte hur bra det blir eller hur avancerat det är

För att följa länken så måste du registera dig.



Man kan blånera hemma med hjälp av ädelrostmetoden, men det kräver lite utrustning i form av borstar stora behållare att koka i och ett värmeskåp som man kan hålla rätt fuktighet i. Det är ett jävla pyssel men bli mycket hållbart och snyggt. Det kallas rust bluing på engelska och kan säkerligen studeras på YT.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav dagevert 05 jan 2017, 10:23

bjerka skrev:Det finns även kallblånering som man kan göra själv, vet dock inte hur bra det blir eller hur avancerat det är


Kaldblånering er noe skikkelig skit! Det er giftig, lukter ille, ruster lett, og tåler ikke mye slitasje.
Jeg har prøvd diverse kaldblåneringsprodukter:

-G-96
-Hoppes
-Black King
-Birchwood Casey
-Brownells Oxpho
-Tetra Gun

Og INGEN av dem holder lenge, uansett forarbeide etc.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav Henno3 05 jan 2017, 12:08

Detta är inte tänkt att jag skall ge mig på själv, utan jag lämnar gärna bort arbetet. Lite grundarbete kan jag dock tänka mig att göra.
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Omblånering av äldre bössa.

Inläggav A Nilsson 17 jul 2017, 18:38

Jag har använt Klever schnell brunierung med ganska bra resultat. Slipade med våtslippapper tills blåneringen var borta, torkade rent med aceton och penslade på, väntade cirka tre minuter och torkade av, upprepade två gånger och oljade in ordentligt.
Resultatet blev mer åt det svarta hållet än den där fina mörka djupblå som det blir med proffsjobb och som dagevert säger, det håller inte lika bra, men bra nog för mig, gäller bara att hålla bössan inoljad ordentligt.
Användarvisningsbild
A Nilsson
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jul 2017, 17:22
Ort: Öland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300s universal


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer