gasfjäder

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

gasfjäder

Inläggav uen 15 feb 2017, 14:21

Hej. Köpte en gasfjäder och monterade i en Hatsan dominator 200w. Funkade bra och jag var nöjd. När bössan stått oanvänd (ej med spänd fjäder) någon månad hade fjädern tappat det mesta av trycket. Vad kan ha hänt? Nu har den stått i en garderob ett par år och just inget tryck alls längre. Några ideer från er kunniga?
uen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2013, 19:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: gasfjäder

Inläggav Patrik 15 feb 2017, 15:17

Jag skulle tippa på att din gasfjäder är sönder :-(
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: gasfjäder

Inläggav MickeF86 15 feb 2017, 16:59

Det kan ju även vara så att skruven där du släpper på trycket i gaspistongen inte är tillräckligt åtskruvad.
Användarvisningsbild
MickeF86
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 dec 2016, 16:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg

Re: gasfjäder

Inläggav atte69 15 feb 2017, 18:55

Eftersom en gasfjäder inte innehåller nån fjäder å din innehåller nu ingen gas heller så är det ju ingenting kvar !! ..skämt åsido ..tror den är "påfyllningsbar" med pump ..sitter väl en ventil längst bak.men bössan måste isär ..fast dominator e ju rätt lätt..enklast är ju om man har sprinter till trycket..
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: gasfjäder

Inläggav Leopold 15 feb 2017, 21:03

Om det läcker så är det väl att montera isär och kolla upp o-ringar, montera ihop och se till att det är smort på rätt vis med rätt smörjmedel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12781
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: gasfjäder

Inläggav Archon 16 feb 2017, 15:08

Har faktiskt själv lite problem med kraften i min Gamo Whisper IGT gasfjäderbössa. Jag sköt precis mot tomma konservburkar med mina luftgevär och normalt ska ett licensfritt luftgevär skjuta rätt igenom en konservburk på tio meters avstånd utan problem. Men med mitt Gamo skjuter jag hål på ena sidan och bucklar bara den andra sidan. Vid enstaka tillfällen kan jag dock få fullt genomslag. Det verkar som att det är rätt stor spridning vad gäller utgångshastigheten. Skulle tippa på att det beror på en trasig pistongpackning. Gamos fjäderbössor är ökända för det här. Nu tycker jag inte att detta är något stort problem i mitt fall. Jag skiter i kraften, så länge precisionen är någorlunda hyfsad på dom avstånd jag skjuter på (0-20 meter), och det är den. Jag gillar inte att plocka isär mina gevär och gör det bara om jag absolut måste. Kan ju vara så att din pistonpackning är trasig och att den därför inte håller riktigt tätt vilket gör att det blir mindre luft som pressar projektilen framåt. Vad vet jag. Edit: Ok, så du har inget tryck alls. Då skulle jag nog byta till en annan gasfjäder. Gasfjäderbössor måste man skjuta regelbundet lite då och då för att dom ska funka optimalt. Man bör alltså inte bara låta dom stå i flera år i någon garderob.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer