Pommern skrev:Antingen så är det något knepigt med cylindern eller pistongen på vissa bössor som gör dom är lite "strypta", eller så är det helt enkelt fel på fjädrarna. Skulle vara roligt att testa mellan lite olika bössor för att se om det är där det skiljer eller mellan vortek kitten..
Hur har det gått för dig sedan i maj, Pommern?
Jag har mekat hela veckan med min HW30S i kaliber .22 (köpt från Tyskland 2017) och har funnit följande:
Med
tysk originalfjäder (155 mm lång, diameter 18,5, tråd 2,8) ger bössan exakt 5 J vid mynningen.
Med så kallad
fullfartsfjäder (215 mm, dia 18,2, tråd 2,7) ger bössan 7,5 J. Den blir helt och hållet komprimerad och kan precis spänna upp sig. Samma fina precision och i stort sett samma beteende som med den korta fjädern!
Med
Titan XS fjäder (dia 20, tråd 3,3) har jag testat olika längder på fjädern genom att tio gånger kapa den (ja, jag vet att jag är knäpp, men jag ville gå till botten med detta), platta till, slipa och putsa änden, installera, skjuta och mäta:
Maximal längd som går i är 190 mm, då går den precis att spänna upp när fjädern är helt komprimerad. Bössan blir också helt oanvändbar. Twangar och smäller, ger under 5 J och det går inte ens att träffa tavlan på 10 m. Jag skulle gärna vilja se en film på hur den kulan rör sig efter att ha lämnat mynningen för att hamna så osannolikt utspritt åt precis alla håll.
På samma sätt beter sig alla längder från 190 ner till strax över 160 mm, där energin plötsligt ökar till 6 J och det går att träffa tavlan, men precisionen är fortfarande riktigt dålig.
Mellan 153 och 150 mm når energin sin högsta nivå på 7,5 J, alltså precis lika mycket som med den så kallade "fullfartsfjädern" beskriven ovan, som är betydligt tunnare och längre. Med längd 150 blir förspänningen mindre än en centimeter, så det går inte att kapa så mycket mer utan att börja
shimsa (vilket verkar dumt, då jag inte kan föreställa mig att kulans energi ökar av att kapa fjädern ytterligare och ersätta med shims - eller?). Precisionen är ypperlig i detta längdintervall, men rekyl och ljud är mer påtagliga och av en disharmonisk karaktär i jämförelse med "fullfartsfjädern". Geväret skramlar och hoppar. Usch och fy för Titan XS!
Av ovanstående drar jag slutsatsen att det INTE är kraft från fjädern som saknas (med Titan blev det ju tydligt att så fort den ökade över platån där 7,5 J erhölls blev bössan helt galen). Jag har inspekterat pistongen och dess packning, den glider ganska lätt (går att trycka in med lillfingret) och verkar hålla helt tätt. Jag hittar ingen bricka i botten på pistongen eller något liknande.
Bössan var full med
fett när jag öppnade den. Nu är den omsorgsfullt rengjord, vassa kanter på insidan av cylindern polerade och sedan sparsamt smörjd. Detta verkar inte ha gjort någon skillnad alls, varken i hastighet eller i hur den låter.
Transferporten är ett helt rakt cylindriskt hål med 3 mm i diameter. Jag har ett dorn på 2,95 som går i och har ett litet, litet glapp. Därav sluter jag mig till siffran 3 mm. Är det samma diameter på äldre HW30? Det sitter ingenting i botten på cylindern som kan hindra pistongen från att bottna, det verkar helt plant där nere.
Har testat olika spänning på pipbulten och skruvarna som håller stocken, inga skillnader i hastighet, precision eller beteende.
Diaboler har varit JSB Exact Jumbo och sedan en del RS och Express som jämförelse. I snitt ger Express mest energi (+0,2 J jämfört med Exact) och RS minst (-0,1 J jämfört med Exact). Diameter 5,52 tycks gå en aning fortare än 5,50 och 5,51, jag har dock inte jämfört bössans precision mellan dessa.
Ska en HW30S från 2017 inte ge mer än 7,5J??