Hatsan Supercharger demontering?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 28 dec 2017, 18:44

Hej!
Någon som plockat isär en hatsan Supercharger Mod 25 tidigare och har några tips och råd?
Jag har inte försökt skruva isär den ännu och tror inte det är särskilt svårt efter att jag kikat på sprängskisser. Hittar tyvärr ingen info på nätet alls. Har plockat isär en del andra luftpistoler tidigare, men det brukar alltid vara bra att vara väl förberedd när man ger sig på något nytt! Tänkte förädla skyttet med en gas pistong istället för fjädern för ett bättre skytte. Borde förstås köpt en med en vortex pistongen installerad från början, men så var inte fallet, så får försöka lösa det själv, om det går.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav T.Lundberg 28 dec 2017, 18:58

För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
Siratsia (11 jan 2018, 19:14)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 28 dec 2017, 20:13

Precis, den har jag! Så borde vara tillräckligt. Men tänkte om någon här hade några extra specifika erfarenheter av demonteringen och utbytet som kan vara viktigt veta innan jag slänger mig in i äventyret. =)
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav atte69 29 dec 2017, 00:28

Utan att följt dessa pistoler vill ja minnas det finns trådar om dessa .. prova med sökfunktionen ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Air 29 dec 2017, 14:12

Har demonterat en helt men det var ett tag sen var inga konstigheter vad jag minns.
Men så har jag hållt på med olika luftvapen länge.
Ska man bara byta tii gas pistong så är det väl att slå ut bakersta sprinten det finns
fjädertryck där så håll i eller använd exv.limknekt från Clas Ohlson då kan man ta ut
fjädern montera Vortex istället.Kan vara andra distanser el brickor att använda vid
Vortex där har jag ingen koll gillar själv inte gasfjädrar.Vet att många här har strulat
med Hatsan gevär vid montering gasfjäder men fråga handlarn om du behöver fler delar
än gasfjäder.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Siratsia (11 jan 2018, 19:14)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 29 dec 2017, 16:29

Tack för all hjälp. (Har en sådan där enhandstving, Tactix. Tror det borde gå bra. Bra grepp på klämytorna.)

Tar och dokumenterar processen sedan tror jag och lägger upp för att kunna hjälpa andra - och bli korrigerad av mer erfarna här om jag gör något onödigt. Har nämligen aldrig bytt till pistong förut så blir intressant.

Någon som råkar veta om det går minska trycket på pistongen (släppa ut luft) utan att ta bort den helt ur pistolen igen? Förmodar att det inte är så smidigt... Vill se till den ligger jämt på sina 10J. Om den nu inte redan är det från början.
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Air (29 dec 2017, 19:28)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 11 jan 2018, 20:24

Byta till gas pistong, ”Vortex typ 6”, (10J) på Hatsan Pistol Supercharger Mod 25


För att följa länken så måste du registera dig.



En ”Disclaimer:”
Detta är av amatör, för amatörer. Jag hoppas någon kan få nytta av detta. Det är ungefär vad jag önskar jag skulle ha funnit när jag sökte efter informationen. Känn dig fri att kommentera och jag kommer uppdatera mina beskrivningar här om det så behövs och i mån av tid.
Utför inga ändringar om du är osäker, utan vänd dig då till specialister. Ingrepp på ditt vapen kan resultera i allvarliga skador på personer eller egendom. Var försiktig, följ säkerhetsanvisningarna. Håll allt borta från barn. Ha kul. Var laglig; om inte annat för hela hobbyns skull. Nämner jag justeringar för kraft handlar det inte om att otillåtet trimma vapnet till licenspliktiga nivåer. Bilder eller omnämning om ljuddämpare handlar om pipvikter/pipförlängare/mynningsbroms och/eller ljuddämparattrapper för viktbalans, extra hävstångseffekt för brytpipa eller bara för ett rent estetiskt syfte, och ingenting annat.


Prolog: Mitt syfte och några reflektioner:
Ok. Dags att dela med sig för vad det är värt:
- Jag tränar precisionsskytte på 25 meter. Andra avstånd, andra tavlor är utomordentlig träning också, men tycker det finns en charm att med en luftpistol kunna skjuta på samma tavlor, på samma avstånd med samma kaliber som vid mitt krutskytte. Superchargern är inget optimalt enhandsvapen tyvärr (tung), och Crosman 2240 är ett exeplariskt alternativ för mig för ändamålet! (Jobbar med HW45 också, och lite annat…)
I det här specifika fallet ville jag ha en mer konsekvent kraft på den maximala licensfria nivån, i en vapentyp som inte är känslig för temperaturer (smått jobbig faktor för tex co2 under stora delar av svenska året, men obetydligt för fjädern såklart). Gas pistongen ökar vapnets livslängd (obekräftat?) men minskar verkligen vibrationer och bieffekter av en kraftig fjäder vid avfyrning. Avfyrningen blir mer distinkt och ökar kvalitén för hela avfyrningsmomentet av skottet (subjektivt, men jag tycker verkligen det!). Det sägs att den är tystare (oklart/oviktigt för mig). Ett luftvapen med gaspistong kan vara armerat lång tid utan att fjädrar etc blir förstörda (varför man nu vill det…? Låter i och för sig bara farligt att ens låta vapen ligga laddade som så.)
Min slutsats är i alla fall att skyttet med vapnet blev otroligt mycket bättre efter att installerat gas pistongen. Jag kan överväga att öka trycket för målskytte-träning och söka licens för det, men som jag ser det nu räcker de 10j jag fick nu gott. Får se vad framtiden utvisar.
Detta har tillfört mig kul träning (och fantastiskt bra för träning med två händer). Förutom vikten upplevde jag kolven är gjord för relativt små händer (?) vilket förvånade mig en smula då jag generellt upplevt Hatsans ganska rejäla produkter som robusta och en smula överdimensionerade och lite ”larger than life” i övrigt.
Den inte allt för blygsamma brytpipan på den här konstellationen orsakade också en lätt tennisarmbåge på vänster arm…. men det kan man leva med när det är kul att skjuta.


Innan du börjar: Säkerheten först:
1. Rikta ALDRIG vapnet mot någon annan person eller något du inte vill förstöra.
2. Betrakta ALLTID alla vapen som laddade. Hela tiden. Alltid.
3. Håll alla vapen och vapendelar BORTA från barn!
4. Se till att vapnet är oladdat innan arbete påbörjas
5. Kontrollera att:
a Fjäder inte är spänd
b Att ingen CO2 patron sitter i vapnet
c Att ingen pneumatisk luft finns laddat i/anslutet till vapnet
d Att laddningen för PCP vapen är bortkopplat (eller tömd på luft beroende på ingrepp)
6. Kontroller att just ditt vapens säkerhetsföreskrifter efterföljs!
7. Ha alltid skyddsglasögon! Både när du skjuter och när du arbetar med ditt vapen.
8. Ha inte bråttom. Vänta. Tänk. Undersök. Sök information. Fråga. Låt bli om du är osäker.

Allt detta säkert självklart för er alla, men tål att repeteras.



Verktyg och förberedelser:

För att följa länken så måste du registera dig.



Viktigt: Använda rätt storlek på skruvmejslar för att inte förstöra skruvarnas spår! Du kommer ångra dig annars när skruvhuvudet är förstört och du inte kan skruva ur skruvarna längre.

A En limknekt eller enhandstving med tillräcklig spännvidd för att inrymma hela pistolen. En Supercharger är ganska lång...
B Skruvmejsel, stjärna.
C Hammare (helst gummiklubba)
D Drivdorn för utslagningen av sprint
E Du behöver också silikonspray eller annat fett/olja som inte förstör gummit i dina o-ringar!

Även om jag senare fick problem med återmonteringen (se slutet, Appendix 1) så betyder inte det att alla kommer få det. Jag behövde en borrmaskin med en 6-8 mm metallborr för att justera hål i ramdelen för att återfästa bakdelen av vapnet ordentligt.



Steg 1: Skruva ur

För att följa länken så måste du registera dig.



Skruva ut tre enkla skruvar (A, (på andra sidan), B samt C) med stjärnmejsel och du lösgör lätt själva vitala vapendelen från handtaget.



Steg 2: Tag isär

För att följa länken så måste du registera dig.



Du kan behöva dra och lirka en smula att få isär det men någon kraft behövs inte. (Fått varningar om att delar av säkringsmekanismen kan ramla ut (en kula etc) men märkte inga sådana tendenser. Håll utkik efter lösa delar om det råkar drabbar dig.)



Steg 3: Spänn fast

För att följa länken så måste du registera dig.



Spänn fast hela mekanismen i en enhandsving eller motsvarande verktyg. Det som är bra med just detta verktyg är att klämytorna är mönstrad och av plast och därför skonsamma mot metallytorna och håller allt summans bra på plats under tryck. Jag har bytt till gängskyddet på pipan istället för att använda min mynningsbroms som är på tidigare bilder. (se infogad bild). Uppspänningen är nödvändig då fjäderns oms sitter i är förspänd. Annars flyger delar åt alla håll och kan vara farligt!



Steg 4: Knacka ut sprinten

För att följa länken så måste du registera dig.



Använd drivdorn och en hammare för att knacka ut sprinten (#503 Spring Follower Pin) från bakre stycket, (ur #615 Reciver). Detta lösgör locket som håller den förspända fjädern på plats.



Steg 5: Spänn upp, plocka isär

För att följa länken så måste du registera dig.



Spänn försiktigt upp trycket och håll samtidigt emot så inte delarna sprätter iväg. Fina med enhandsvingen här är att du har en hand ledig när du spänner/spänner upp och kan använda den andra för att hålla emot.



Steg 6: Dra ur fjäder

Dra ur fjädern (A). Del B (#509 Spring Follower Washer) och C (#495 Spring Follower Cover) kan plockas undan för framtida återställning.

För att följa länken så måste du registera dig.





Steg 7: sätt i gaspistongen

För att följa länken så måste du registera dig.



Placera in gaspistongen där fjädern satt. Pistongens spets ska vara framåt och placeras mot den lilla fördjupningen i ”B”, finns inget annat sätt att få dit den så går inte göra fel. ”C” är en utfasning i pistongen som är riktat neråt i vapnet. Se också hålen som ska matchas mot varandra i både ytterhölje och pistong (pilarna).

(Notering: Något okänd mark för mig men vill påpeka att ett sätt att reglera (öka) förspänningen här - om man nu vill det av någon anledning - så kan man placera en bricka eller en disk med en urfräst fördjupning här (fördjupning för att hålla pistongspetsen på plats) som läggs över originalet, hammaren (B), i mittenbilden. Kanske mest intressant för dem som kanske placerar in en annan pistong än just en Hatsan Vortex type 6. Men tänk på pistongens uppspänningslängd, mm… Gör du något sådant vet du förmodligen vad du gör.)



Steg 8: Förspänningsdistansen

För att följa länken så måste du registera dig.



Med pistong införd på plats från tidigare steg så ska det se ut ungefär så här; hålen matchar inte riktigt och det är en distans mellan lockdelen på pistongen och bakstycket.

Notering: Det är inte många millimeter men vill påpeka att det är den faktiska förspänning pistongen kommer ha när du sedan pressat ihop det och slagit i sprinten. Om du lagt i en distansdisk i botten (se steget innan) kommer givetvis avvikelsen vara proportionellt större.)'



Steg 9: Uppspänning

För att följa länken så måste du registera dig.



Ta åter fram din enhandstving (eller limknekt) och spänn ihop delarna igen och se till att pistongen trycks in så långt som det går. Du ser att hålen matchar och det inte går pressa ihop det mer.



Steg 10: Slå in sprinten igen

För att följa länken så måste du registera dig.



Slå in sprinten igen med ditt drivdorn och hammare. Var säker att du gör det i rätt hål bara.



Steg 11: Återmontering

För att följa länken så måste du registera dig.



Man kan få joxa en smula med att få ihop huvuddelen med handtagsdelen igen, men med lite lätt tålamod och utan att bruka våld går det bra att få ihop de två delarna igen. Skruva i skruvarna (A (på andra sidan, B och C). Får du problem med skruv C, se appendix 1, nedan.



Appendix 1: Problem med bakre skruvens passning

För att följa länken så måste du registera dig.



I mitt fall fick jag ingen möjlighet att få in skruv C, längst bak i pistolen, Sprinten och hål i övrigt passade perfekt, Inga problem få in sprinten… Men som du ser på bilden här så är det en dryg millimeters avvikelse mellan det förborrade hålet i ytterhöljet mot vart pistongens gängade hål är. Blå ring visar vart hålet borde varit…
Jag fick ta ett metallborr och en distans av stål (för att kunna förskjuta hålet) och fasa ut en extra urgröpning i höljet. Detta spelade ingen roll för fästningen då skruven sitter i pistongen som ju sitter där den sitter genom sprinten.



Appendix 2: Externa länkar:

Finns så otroligt mycket men här är ett par saker:

Saklig genomgång av skillnaden mellan fjäder och gaspistong:
För att följa länken så måste du registera dig.



Exploded view:
För att följa länken så måste du registera dig.



Spare part namings:
För att följa länken så måste du registera dig.





Appendix 3: Justera kraften på din Vortex Gas Pistong type 6.

Efter min installation fick jag ett mycket bättre skytte med pistolen och min 14.5 grains kula gick från 465 till 485 fps och landade exakt på sina 10 joule som är godkänt och som var mitt mål. Genom detta hade jag inget incitament att ens försöka justera upp/ner trycket i min pistong. Såldes har jag inte i praktiken prövat detta men vill dela med mig av det jag tror mig veta – och korrigera mig nu om jag har fel. Hade önskat jag behövt för att dela med mig av informationen i praktiken, och kanske återkommer just för att i praktiken testat det.

Genom det vänstra hålet i bilden i Appendix 1 (den utan blå markering) kan man via en PCP-pump öka trycket i pistongen genom att försiktigt pumpa i luft. (Vortex Gas Pistong Type 6 tar max 100 bar. Försök inte överstiga det då pistong och o-ringar inte håller för mer.) Det finns även en skruvventil i närheten av påfyllningshålet (som tyvärr inte syns på mina bilder då den är på andra sidan) en liten skruv som släpper ut luft när man skruvar på den och där igenom minskar trycket. Vrider man på den går det väldigt fort…Ska du minska så skruva försiktigt (ni som har PCP-vapnet vet hur fort och hårt det kan pysa…). Var beredd att snabbt vrida tillbaka skruven på ett ögonblick för att återsluta ventilen. En sekunds pys minskar trycket en hel del, så var försiktig, men som tur är så är det lätt att fylla på igen med sin PCP-pump.

Du behöver inte ta loss pistongen för att justera trycket upp/ner med lufttrycket. Du behöver bara skruva loss handtagsdelen från själva vitala vapendelen (steg 1 och 2 ovan).
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Kapten Kamin (11 jan 2018, 20:31), jerico (12 jan 2018, 13:37)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Air 12 jan 2018, 13:11

Tack riktigt fin beskrivning mycket läsvärd. :thumbupp:
Även om jag valt att använda fjäder i min då jag fått för
mig att det håller bättre i längden.Skulle vara intressant att
jämföra skjutupplevelsen dock.Tyckte om att skjuta min som pistol
fungerade bra trots storlek kan jag tycka men har nu sänkt ner den
i en Hatsan Tacticalstock med en liten 2-20kikare på.Riktigt rolig plinker
på närmare avstånd.Monterade ihop en från två då det är varierande kvalitet
på Hatsan tillverningen snällt sagt.
Skjuter ute med min nu lite bra att slippa CO2 när det är kyligt.Helt ok för priset
avtrycket är riktigt bra chansning bara hur bra exmplar man får men man har
bytesrätt om man köper nytt.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Siratsia (12 jan 2018, 14:20)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Luftberla 03 feb 2021, 17:10

Hej och tack för bra beskrivning!

Jag tänkte jag skulle byta till en starkare fjäder dock.
Har du möjlighet att ladda upp bilderna igen för länkarna verkar inte fungera.
Luftberla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021, 21:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 04 feb 2021, 11:04

Återpostar denna på begärn, nu med bilder igen, då bilderna försvunnit i första posten =)




Byta till gas pistong, ”Vortex typ 6”, (10J) på Hatsan Pistol Supercharger Mod 25

För att följa länken så måste du registera dig.




En ”Disclaimer:”
Detta är av amatör, för amatörer. Jag hoppas någon kan få nytta av detta. Det är ungefär vad jag önskar jag skulle ha funnit när jag sökte efter informationen. Känn dig fri att kommentera och jag kommer uppdatera mina beskrivningar här om det så behövs och i mån av tid.
Utför inga ändringar om du är osäker, utan vänd dig då till specialister. Ingrepp på ditt vapen kan resultera i allvarliga skador på personer eller egendom. Var försiktig, följ säkerhetsanvisningarna. Håll allt borta från barn. Ha kul. Var laglig; om inte annat för hela hobbyns skull. Nämner jag justeringar för kraft handlar det inte om att otillåtet trimma vapnet till licenspliktiga nivåer. Bilder eller omnämning om ljuddämpare handlar om pipvikter/pipförlängare/mynningsbroms och/eller ljuddämparattrapper för viktbalans, extra hävstångseffekt för brytpipa eller bara för ett rent estetiskt syfte, och ingenting annat.

Prolog: Mitt syfte och några reflektioner:
Ok. Dags att dela med sig för vad det är värt:
- Jag tränar precisionsskytte på 25 meter. Andra avstånd, andra tavlor är utomordentlig träning också, men tycker det finns en charm att med en luftpistol kunna skjuta på samma tavlor, på samma avstånd med samma kaliber som vid mitt krutskytte. Superchargern är inget optimalt enhandsvapen tyvärr (tung), och Crosman 2240 är ett exeplariskt alternativ för mig för ändamålet! (Jobbar med HW45 också, och lite annat…)
I det här specifika fallet ville jag ha en mer konsekvent kraft på den maximala licensfria nivån, i en vapentyp som inte är känslig för temperaturer (smått jobbig faktor för tex co2 under stora delar av svenska året, men obetydligt för fjädern såklart). Gas pistongen ökar vapnets livslängd (obekräftat?) men minskar verkligen vibrationer och bieffekter av en kraftig fjäder vid avfyrning. Avfyrningen blir mer distinkt och ökar kvalitén för hela avfyrningsmomentet av skottet (subjektivt, men jag tycker verkligen det!). Det sägs att den är tystare (oklart/oviktigt för mig). Ett luftvapen med gaspistong kan vara armerat lång tid utan att fjädrar etc blir förstörda (varför man nu vill det…? Låter i och för sig bara farligt att ens låta vapen ligga laddade som så.)
Min slutsats är i alla fall att skyttet med vapnet blev otroligt mycket bättre efter att installerat gas pistongen. Jag kan överväga att öka trycket för målskytte-träning och söka licens för det, men som jag ser det nu räcker de 10j jag fick nu gott. Får se vad framtiden utvisar.
Detta har tillfört mig kul träning (och fantastiskt bra för träning med två händer). Förutom vikten upplevde jag kolven är gjord för relativt små händer (?) vilket förvånade mig en smula då jag generellt upplevt Hatsans ganska rejäla produkter som robusta och en smula överdimensionerade och lite ”larger than life” i övrigt.
Den inte allt för blygsamma brytpipan på den här konstellationen orsakade också en lätt tennisarmbåge på vänster arm…. men det kan man leva med när det är kul att skjuta.


Innan du börjar: Säkerheten först:
1. Rikta ALDRIG vapnet mot någon annan person eller något du inte vill förstöra.
2. Betrakta ALLTID alla vapen som laddade. Hela tiden. Alltid.
3. Håll alla vapen och vapendelar BORTA från barn!
4. Se till att vapnet är oladdat innan arbete påbörjas
5. Kontrollera att:
a Fjäder inte är spänd
b Att ingen CO2 patron sitter i vapnet
c Att ingen pneumatisk luft finns laddat i/anslutet till vapnet
d Att laddningen för PCP vapen är bortkopplat (eller tömd på luft beroende på ingrepp)
6. Kontroller att just ditt vapens säkerhetsföreskrifter efterföljs!
7. Ha alltid skyddsglasögon! Både när du skjuter och när du arbetar med ditt vapen.
8. Ha inte bråttom. Vänta. Tänk. Undersök. Sök information. Fråga. Låt bli om du är osäker.

Allt detta säkert självklart för er alla, men tål att repeteras.


Verktyg och förberedelser:

För att följa länken så måste du registera dig.



Viktigt: Använda rätt storlek på skruvmejslar för att inte förstöra skruvarnas spår! Du kommer ångra dig annars när skruvhuvudet är förstört och du inte kan skruva ur skruvarna längre.

A En limknekt eller enhandstving med tillräcklig spännvidd för att inrymma hela pistolen. En Supercharger är ganska lång...
B Skruvmejsel, stjärna.
C Hammare (helst gummiklubba)
D Drivdorn för utslagningen av sprint
E Du behöver också silikonspray eller annat fett/olja som inte förstör gummit i dina o-ringar!

Även om jag senare fick problem med återmonteringen (se slutet, Appendix 1) så betyder inte det att alla kommer få det. Jag behövde en borrmaskin med en 6-8 mm metallborr för att justera hål i ramdelen för att återfästa bakdelen av vapnet ordentligt.



Steg 1: Skruva ur

För att följa länken så måste du registera dig.



Skruva ut tre enkla skruvar (A, (på andra sidan), B samt C) med stjärnmejsel och du lösgör lätt själva vitala vapendelen från handtaget.



Steg 2: Tag isär

För att följa länken så måste du registera dig.



Du kan behöva dra och lirka en smula att få isär det men någon kraft behövs inte. (Fått varningar om att delar av säkringsmekanismen kan ramla ut (en kula etc) men märkte inga sådana tendenser. Håll utkik efter lösa delar om det råkar drabbar dig.)



Steg 3: Spänn fast

För att följa länken så måste du registera dig.



Spänn fast hela mekanismen i en enhandsving eller motsvarande verktyg. Det som är bra med just detta verktyg är att klämytorna är mönstrad och av plast och därför skonsamma mot metallytorna och håller allt summans bra på plats under tryck. Jag har bytt till gängskyddet på pipan istället för att använda min mynningsbroms som är på tidigare bilder. (se infogad bild). Uppspänningen är nödvändig då fjäderns oms sitter i är förspänd. Annars flyger delar åt alla håll och kan vara farligt!



Steg 4: Knacka ut sprinten

För att följa länken så måste du registera dig.



Använd drivdorn och en hammare för att knacka ut sprinten (#503 Spring Follower Pin) från bakre stycket, (ur #615 Reciver). Detta lösgör locket som håller den förspända fjädern på plats.



Steg 5: Spänn upp, plocka isär

För att följa länken så måste du registera dig.



Spänn försiktigt upp trycket och håll samtidigt emot så inte delarna sprätter iväg. Fina med enhandsvingen här är att du har en hand ledig när du spänner/spänner upp och kan använda den andra för att hålla emot.



Steg 6: Dra ur fjäder

Dra ur fjädern (A). Del B (#509 Spring Follower Washer) och C (#495 Spring Follower Cover) kan plockas undan för framtida återställning.

För att följa länken så måste du registera dig.





Steg 7: sätt i gaspistongen

För att följa länken så måste du registera dig.



Placera in gaspistongen där fjädern satt. Pistongens spets ska vara framåt och placeras mot den lilla fördjupningen i ”B”, finns inget annat sätt att få dit den så går inte göra fel. ”C” är en utfasning i pistongen som är riktat neråt i vapnet. Se också hålen som ska matchas mot varandra i både ytterhölje och pistong (pilarna).

(Notering: Något okänd mark för mig men vill påpeka att ett sätt att reglera (öka) förspänningen här - om man nu vill det av någon anledning - så kan man placera en bricka eller en disk med en urfräst fördjupning här (fördjupning för att hålla pistongspetsen på plats) som läggs över originalet, hammaren (B), i mittenbilden. Kanske mest intressant för dem som kanske placerar in en annan pistong än just en Hatsan Vortex type 6. Men tänk på pistongens uppspänningslängd, mm… Gör du något sådant vet du förmodligen vad du gör.)



Steg 8: Förspänningsdistansen

För att följa länken så måste du registera dig.



Med pistong införd på plats från tidigare steg så ska det se ut ungefär så här; hålen matchar inte riktigt och det är en distans mellan lockdelen på pistongen och bakstycket.

Notering: Det är inte många millimeter men vill påpeka att det är den faktiska förspänning pistongen kommer ha när du sedan pressat ihop det och slagit i sprinten. Om du lagt i en distansdisk i botten (se steget innan) kommer givetvis avvikelsen vara proportionellt större.)'



Steg 9: Uppspänning

För att följa länken så måste du registera dig.



Ta åter fram din enhandstving (eller limknekt) och spänn ihop delarna igen och se till att pistongen trycks in så långt som det går. Du ser att hålen matchar och det inte går pressa ihop det mer.



Steg 10: Slå in sprinten igen


För att följa länken så måste du registera dig.




Slå in sprinten igen med ditt drivdorn och hammare. Var säker att du gör det i rätt hål bara.



Steg 11: Återmontering

För att följa länken så måste du registera dig.



Man kan få joxa en smula med att få ihop huvuddelen med handtagsdelen igen, men med lite lätt tålamod och utan att bruka våld går det bra att få ihop de två delarna igen. Skruva i skruvarna (A (på andra sidan, B och C). Får du problem med skruv C, se appendix 1, nedan.



Appendix 1: Problem med bakre skruvens passning

För att följa länken så måste du registera dig.



I mitt fall fick jag ingen möjlighet att få in skruv C, längst bak i pistolen, Sprinten och hål i övrigt passade perfekt, Inga problem få in sprinten… Men som du ser på bilden här så är det en dryg millimeters avvikelse mellan det förborrade hålet i ytterhöljet mot vart pistongens gängade hål är. Blå ring visar vart hålet borde varit…
Jag fick ta ett metallborr och en distans av stål (för att kunna förskjuta hålet) och fasa ut en extra urgröpning i höljet. Detta spelade ingen roll för fästningen då skruven sitter i pistongen som ju sitter där den sitter genom sprinten.



Appendix 2: Externa länkar:

Finns så otroligt mycket men här är ett par saker:

Saklig genomgång av skillnaden mellan fjäder och gaspistong:
För att följa länken så måste du registera dig.



Exploded view:
För att följa länken så måste du registera dig.



Spare part namings:
För att följa länken så måste du registera dig.





Appendix 3: Justera kraften på din Vortex Gas Pistong type 6.

Efter min installation fick jag ett mycket bättre skytte med pistolen och min 14.5 grains kula gick från 465 till 485 fps och landade exakt på sina 10 joule som är godkänt och som var mitt mål. Genom detta hade jag inget incitament att ens försöka justera upp/ner trycket i min pistong. Såldes har jag inte i praktiken prövat detta men vill dela med mig av det jag tror mig veta – och korrigera mig nu om jag har fel. Hade önskat jag behövt för att dela med mig av informationen i praktiken, och kanske återkommer just för att i praktiken testat det.

Genom det vänstra hålet i bilden i Appendix 1 (den utan blå markering) kan man via en PCP-pump öka trycket i pistongen genom att försiktigt pumpa i luft. (Vortex Gas Pistong Type 6 tar max 100 bar. Försök inte överstiga det då pistong och o-ringar inte håller för mer.) Det finns även en skruvventil i närheten av påfyllningshålet (som tyvärr inte syns på mina bilder då den är på andra sidan) en liten skruv som släpper ut luft när man skruvar på den och där igenom minskar trycket. Vrider man på den går det väldigt fort…Ska du minska så skruva försiktigt (ni som har PCP-vapnet vet hur fort och hårt det kan pysa…). Var beredd att snabbt vrida tillbaka skruven på ett ögonblick för att återsluta ventilen. En sekunds pys minskar trycket en hel del, så var försiktig, men som tur är så är det lätt att fylla på igen med sin PCP-pump.

Du behöver inte ta loss pistongen för att justera trycket upp/ner med lufttrycket. Du behöver bara skruva loss handtagsdelen från själva vitala vapendelen (steg 1 och 2 ovan).
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Följande användare vill tacka Siratsia för detta inlägg
Somnaom (04 feb 2021, 11:38), gubbe (06 feb 2021, 16:45), Petruska (21 maj 2021, 09:14)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Luftberla 25 apr 2021, 12:57

Hej,

Nu hag jag bytt fjädern och problemet som uppstår är att det känns som inte fjädern kommer i lås när man bryter pipan för att ladda går ända in, det blir liksom inget laddningsstopp så att säga.

Min fråga är om det kan vara så att fjädern är en aning för lång/styv och det är anledningen till att jag inte kan ladda pistolen? Kanske behöver jag kapa ett par varv? Vad har Ni för tankar om det?

Tacksam för svar.
Luftberla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021, 21:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav atte69 25 apr 2021, 13:09

Har du gjort en blindavfyrning? Trycket kan vara i uppspännt läge .då hakar den inte upp.
Alt för lång fjäder .. kan ju va nått med tryclet med iofs
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Luftberla 25 apr 2021, 13:25

atte69 skrev:Har du gjort en blindavfyrning? Trycket kan vara i uppspännt läge .då hakar den inte upp.
Alt för lång fjäder .. kan ju va nått med tryclet med iofs


Det händer inget när jag trycker av, avtryckaren beter sig på samma vis som när den inte är laddad vill säga.
Luftberla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021, 21:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 25 apr 2021, 14:21

Hm. Skumt. Två skate slår mig;

Kan pistongen förlorat lufttrycket?

Pröva ev med en liten tunn distans inl punkt 7 ovan. Kanske kan hjälpa? Om det går få ihop den då.

Hade du samma problem som mig med att få ihop den och behövde göra nytt hål?
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Luftberla 25 apr 2021, 15:00

Siratsia skrev:Hm. Skumt. Två skate slår mig;

Kan pistongen förlorat lufttrycket?

Pröva ev med en liten tunn distans inl punkt 7 ovan. Kanske kan hjälpa? Om det går få ihop den då.

Hade du samma problem som mig med att få ihop den och behövde göra nytt hål?


Det är en fjäder, inte en pistong.
Men det verkar som man kanske bör ta bort 3-4 varv på hatsans trimfjädrar för att det skall gå att ladda med brytpipa.
Luftberla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021, 21:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Siratsia 25 apr 2021, 15:08

Ah. Sry=}. Hade bara pistong i huvudet =D

Ja kanske är så det ska klippas av lite. Ta lite i taget.
Eller testa med distans innan, även om det är fjäder; om det nu skulle vara som då att den mot förmodan är för kort?
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav atte69 25 apr 2021, 17:01

Går debatt bryta till äntligen eller tar det stopp innan ..
Innan =för lång fjäder .. man förlorar faktiskt inte effekt genom att kapa fjädern.. en fjäder har ju sitt "arbetsområde" +- lite ... att totalkopmrimera en fjäder ger inte mer power.(om det det man vill ha).
Då behövs en starkare fjäder...
Den ger det den ger.
Efter ca 50%komprimering ökar inte effekten.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hatsan Supercharger demontering?

Inläggav Luftberla 25 apr 2021, 18:14

atte69 skrev:Går debatt bryta till äntligen eller tar det stopp innan ..
Innan =för lång fjäder .. man förlorar faktiskt inte effekt genom att kapa fjädern.. en fjäder har ju sitt "arbetsområde" +- lite ... att totalkopmrimera en fjäder ger inte mer power.(om det det man vill ha).
Då behövs en starkare fjäder...
Den ger det den ger.
Efter ca 50%komprimering ökar inte effekten.


Tack för utförlig information, något som jag inte visste!
Luftberla
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 jan 2021, 21:55
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer