Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 08:12

Hej alla, ett tag sedan, har sysslat med annat men har nu återvänt lite till luftskyttet.
Jag köpte mig en Artemis PR900W 4.5mm kinabössa billigt, fick den för 2200kr ny, så är nöjd. Har läst mycket om dessa och kan nog de mesta man ska tänka på, dock när jag plockade av pipan så märkte jag att när jag kör igenom en diabol från breechen så går den trögt de första 3-4 cm sedan lätt tills slutet då går den lite trögt igen de sista cm..... Choke på bägge sidorna :-)

Oavsett, så går diabolerna trög in i början också, så jag har slipat till en bit in i breechen och polerat lite, de går lite lättare in nu, men inte så lätt som de går i större delen av pipan efter det....

Min fråga är: är det bättre att diabolerna går lika lätt in i början av pipan som de löper efter det (förutom choken i slutet då), eller är det OK att de går lite trögt i början ? De jag tänker på är att om diabolen trycks ihop i början så är de kanske inte så bra att den senare i 40cm genom pipan flyter igenom lätt, nackdel?

funderar på att polera upp ännu mer, men frågar här innan, då jag inte kan ångra mig sen om jag gör öppningen en bit in för stor...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav börne 19 jul 2018, 08:25

Du skriver inget om hur precisionen var/är, är den kass?

Annars råder väl som vanligt... If it aint broke dont fix it!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 08:41

Den är ny, ej testat, ville bara ta bort skarpa kanter vid breechen o polera inloppet lite då diabolerna gick skittrögt in(nästan så laddbulten går sönder), sen ville jag inspektera pipan lite, så jag kör alltid igenom en diabol och kollar hur den ser ut med lupp, mycket att lära sig på det.

Då märkte jag att de gick trögt igenom i början(även om jag polerat inloppet en del)..

Så min fråga är väl mer allmän: på en chokad räfflad pipa, är de normalt att loppet ska vara trängre i början mot mitten? annars låter jag de vara så klart om det är så, men nu när jag har delarna nere så vill jag göra e så bra som möjligt..

nästa steg är en ny kröning på pipan i toppen, USCH som den ser ut, vanligt fel på denna har jag hört..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav Luftpangarn 19 jul 2018, 13:37

Jag håller med Börne. Provskjut först. Det går attans snabbt att plocka ner denna bössa, så det finns inget starkt skäl att göra saker "när man ändå tagit isär prylarna".

Kröningen på min kolsyreversion CR600W är inte direkt någon svärmorsdröm heller. Men gruppering på 10mm på 10m, tror jag är ok i denna prisklass!? Om du ändå vill dona med kröningen, så hittade jag ett par mycket finkorniga polerstift i "Dremel" stil på Clasolsson förra veckan. För att följa länken så måste du registera dig.

som jag tror på. Har dock inte testat än, då jag har betydligt allvarligare problem med fabrikationsfel hos pipan eller dess montering. Bössan är på väg att gå i retur för åtgärd / utbyte.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 14:42

Luftpangarn skrev:Jag håller med Börne. Provskjut först. Det går attans snabbt att plocka ner denna bössa, så det finns inget starkt skäl att göra saker "när man ändå tagit isär prylarna".

Kröningen på min kolsyreversion CR600W är inte direkt någon svärmorsdröm heller. Men gruppering på 10mm på 10m, tror jag är ok i denna prisklass!? Om du ändå vill dona med kröningen, så hittade jag ett par mycket finkorniga polerstift i "Dremel" stil på Clasolsson förra veckan. För att följa länken så måste du registera dig.

som jag tror på. Har dock inte testat än, då jag har betydligt allvarligare problem med fabrikationsfel hos pipan eller dess montering. Bössan är på väg att gå i retur för åtgärd / utbyte.


jo kommer provskjuta när den är klar, så får de bli..... klart de blir en ny kröning, klarar inte av tanken på den som finns där nu, de svåra är hur man ska på pipan 90 grader rak innan man börjar krona den, hmmmm?

Jag gör kröning men en rund skruvskalle där jag sätter en smal remsa fin smärjelduk på först, sedan en lite finare, låter de vara så, di blir räfflorna raka och fina/vassa vid sitt avslut, sen kollar jag med en tops så den går att dra igenom utan att något strå hakar upp sig, på billiga bössor duger denna kröning, 100ggr bättre än originalet i detta fall :thumbupp:

Lägger upp en bild sen före och efter
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 14:46

min ser nästan lika dålig ut som bild nr 8 här.
jag länkar till en test på en engelsk sida:
För att följa länken så måste du registera dig.



man behöver inte säga mer efter sett den bilden, skjuta den först med den kröningen, näääää
Jag kronar om pipan helt klart först :)
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav börne 19 jul 2018, 15:10

Jobbar som svarvare & jag kan inte begripa hur Kineser kan tillverka så pass dåliga saker som dom gör ibland, även om jag låter stålhållaren sitta löst blir det fan bättre än det där :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 15:35

börne skrev:Jobbar som svarvare & jag kan inte begripa hur Kineser kan tillverka så pass dåliga saker som dom gör ibland, även om jag låter stålhållaren sitta löst blir det fan bättre än det där :o


Det är uselt att de kan lyckas få de så dåligt, tror iofs inte de provar att få de bra heller, synd bara att de ska falla på en sån här sak ibland..

Du som jobbar som svarvare, har du några tips hur man kan få en mer säker 90 graders plan yta på en rundstång än att fila ner och kolla med vinkelhake?
har inte tillgång till några speciella verktyg hemma mer än, handborr, dremel, verktyg av olika slag,,,, jag skulle kunna ha tillgång till en pelarborr om de kan hjälpa..

Som jag gjort nu, så kapar jag av toppen, filar ner, kontrollerar med vinkelhake... men förstår att de inte blir 100 bra
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav börne 19 jul 2018, 16:18

Då jag jobbar med det så hade jag svarvat den rak då ändå kröningen ska svarvas så har liksom inga alternativ då jag inte behöver lösa det på annat sätt. Finns säkert något gammalt DIY knep men inget jag vet nåt om!

Men om man har en exakt vinkelhake, skulle nog helst vara en anslagsvinkel sen fila, kolla, fila, kolla osv osv så borde det bli hyfsat!

För att följa länken så måste du registera dig.



Man kan ju lätt kolla om ett rör eller en pipa är rakt avkapat osv genom att vira ett vanligt papper runt, men ingen exakthet som att indikera i en svarv så klart! Pipan får nog var rejält sne om man ska se det, antar det handlar om lite!?

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Pipan är trängre i början vid breechen en bit

Inläggav skånepåg 19 jul 2018, 16:34

ok, kör nog fila + vinkelhake då, har man lyse bak och bra syn så borde man se neråt 1/1000 mm precision i alla fall, kanske duger med tanke på hur en kröning i Kina görs

Sen när man använder en rund skalle på en skruv och skapar själva kronan i hålet, så är de inte säkert den har bättre tolerans än själva filandet ändå, får duga till denna bössa, blir bättre än den hemska synen man ser nu.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer