Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 26 jul 2018, 16:59

Vad tror ni? Jag förstår att den är viktig, då det är de sista diabolen lämnar och den bör vara jämn plan och utan "burror" från metall som kan ta emot på vägen ut.... Jag är inte ute efter att tro/tycka eller sunt förnuft tänkande, utan mer av er som har erfarenhet om de gör nån skillnad och hur stor den kan vara.

anledningen till att jag frågar är för att den kan se för jäklig ut på vissa billiga bössor, speciellt från kina och Turkiet, och att kröna pipan själv är ju ganska enkelt och få ett resultat som är betydligt bättre än de man oftast ser från fabriken. De finns säkert några av er som gjort de själv pga av de jag nämnde att de ser ut som kriget från fabriken, hur gjorde ni, och vad för resultat gav det.... Att få de gjort i en svarv av en som kan de på rätt sätt är ju de bästa, men jag vill nog mest höra från er som gjort de hemma med handverktyg som borr och liknande...

Intressant ämne tycker jag. de test jag kan hitta på nätet så gör de inte så fruktansvärt mycket skillnad med då handlar de mest om krutvapen, men jag vill mest diskutera luftvapen här. Rätt ovanlig diskussion, de förstår jag och förväntar mig inte att de ska bli någon lång tråd, men kanske dyker de upp någon eller några som har något att säga till om.

Att ha en bössa som skjuter 5mm på 50 meter och som kröns om skjuter 4mm på 50m kan ju kvitta, jag ämnar mer de billiga kina/turk bössorna som kanske skjuter rätt illa från början, där ni misstänkt att de mest handlar om kröningen som är dålig då. den diskussionen med de som har erfarenhet av detta vill jag gärna höra mer av.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav The Kid 26 jul 2018, 18:55

Finns nog även många andra faktorer som påverkar pipan.rakhet,matrial samt stigningen på räfflorna.choke,om den är blank eller dåligt bearbetad i loppet.det lär ju skilja mer än kröningen på en pipa från steyr eller en kinapipa.luftvapen är kanske mer känsliga än krut men det får de som kan gärna skriva om.
Användarvisningsbild
The Kid
 
Inlägg: 299
Blev medlem: 04 sep 2009, 19:25
Ort: åseda
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Luftvapen favorit: hw 100

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav dagevert 26 jul 2018, 19:16

Jeg har kronet en god del piper, både til luft- og kruttvåpen(typ 40-50 piper).

Den eneste gangen jeg har sett et alvorlig presisjonstap til skjev kroning, var på min egen FX Typhoon, den hadde en veldig skjev kroning fra fabrikken. Men den skjeve kroningen gikk kun tunge kuler som Baracuda og JSB heavy bra, etter omkroning fikk jeg god presisjon med lettere kuler også.

Ellers er det viktigste med kroning 100% gradfrihet. Grader spiller en MYE større rolle en en minimal skjevhet.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Luftpangarn (29 jul 2018, 11:29)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 26 jul 2018, 20:06

dagevert skrev:Jeg har kronet en god del piper, både til luft- og kruttvåpen(typ 40-50 piper).

Den eneste gangen jeg har sett et alvorlig presisjonstap til skjev kroning, var på min egen FX Typhoon, den hadde en veldig skjev kroning fra fabrikken. Men den skjeve kroningen gikk kun tunge kuler som Baracuda og JSB heavy bra, etter omkroning fikk jeg god presisjon med lettere kuler også.

Ellers er det viktigste med kroning 100% gradfrihet. Grader spiller en MYE større rolle en en minimal skjevhet.


tack för din erfarenhet av ämnet, det var intressant att veta att grader som kan haka upp diabolen vid utloppet är mycket viktigare än om kröningen är lite skev/sned....

hur viktigt är det att kröningen är vass, alltså att den är skarp i kanterna vid räfflorna vs en mjuk avslutning?
Jag tror att en skarp avslutning är att föredra.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav 1qaz1qaz 26 jul 2018, 20:16

Det viktiga måste ju vara att avslutningen är i vinkel med pipan. Samma gradtal runt pipan.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 26 jul 2018, 20:50

jag uppfattade de som att vinkeln med pipan(det är vad dagevert menar med "minimal skjevhet" hoppas jag) är mycket mindre betydelsefull än om det är grader i kröningen...

sen kan man diskutera vad minimal betyder, 1/100mm eller 1/10mm?

sen förstår jag också att man ska sträva efter så bra som möjligt på alla plan...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Bara7 26 jul 2018, 22:18

Finns någon på tuben som krönade sin bössa med slipsten på borrmaskin. Sköt 5 skott först och den spred över tavlan, sedan slipade han med slipstenen och sköt igen, lite bättre osv tills precisionen var OK. Jag testade detta på en typhoon och det fungerade fint. Enkelt att göra själv på klubben med skruvdragare.

Svarv är inte nödvändigt, ibland kan enkelt vara bättre.

Senare svarvade jag ett dubbel krönat avslut på samma bössa och har lika resultat som med skruvdragaren.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav dagevert 27 jul 2018, 07:08

skånepåg skrev:hur viktigt är det att kröningen är vass, alltså att den är skarp i kanterna vid räfflorna vs en mjuk avslutning?
Jag tror att en skarp avslutning är att föredra.


Selvfølgelig er det viktig å forsøke å oppå så vinkelrett avslutning som mulig, men som nevnt tidligere er det sjelden at en liten skjevhet gir det samme utslaget som jeg har sett med grader. Den Typhoonen jeg henviser til var ekstremt skjev.

Angående skarphet/avrunding vet jeg ikke. Jeg pleier selv å polere over en kroning skåret med håndverktøy eller i dreiebenk med 600-800 korning våtslipepapir. Jeg forsøker å pakke slipepapiret på en trepinne og følge kroningens vinkel. Det gir i teorien en liten avrunding av den skarpe kanten, uten at jeg tror det gir noen presisjonsforringelse.

Nå fikk jeg nesten lyst å eksperimentere litt... hvis tiden strekker til ;-)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav bebbe 27 jul 2018, 09:19

Intressant tråd detta. Finns det någon som har lite bilder att förtydliga med. Eller vet något specifikt Youtube klipp eller liknande?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 27 jul 2018, 11:16

bebbe skrev:Intressant tråd detta. Finns det någon som har lite bilder att förtydliga med. Eller vet något specifikt Youtube klipp eller liknande?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bara & googla, skriv på engelska så hittar man massor!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 27 jul 2018, 12:52

En video visade hur man testade att graderna var borta, genom sticka in, och sedan dra ut en bommullstopps, och kontrollera att inte något av bomullen hakade i och drogs ut. Riktigt så fungerade det inte för mig. Men man kan känna hur mycket det "raspar". Jag testade just ett Industry Brand B3 från Jula, en QB78, samt Artemis karbin CR600W pipa. Märkligt nog var kröningen slätast på B3, bra på QB78, och raspigast var Artemispipan.

Om man drog en tyglapp av silke genom mynningen, vore intressant. Silke repas ju ytterst lätt. Kan någon komma på ett annat sätt att testa?

Jag tänker att man kan närma sig detta en aning baserat på allmänna tekniska erfarenheter av gradning vid metallbearbetning.

En sak som många av oss har erfarenhet av, är knivslipning. Själva grundslipningingen lämnar ett "skägg" av tunna utstickande metallflak / trådar / "nagelspetsar". En del av metallen klipps inte av när man skär metall med svarvstål, fräs - eller slipskiva. Ju slöare svarvstålets / fräsens egg är, eller ju grövre slipskiva man har, desto mer metall klipps inte av, utan viks bara ner, och blir hängande kvar vid det bearbetade metallstyckets kant. Vad man vill göra, är att bryta av dessa flagor vid foten där de hänger kvar.

(Mest effektiva bearbetningsriktningen för att avlägsna grader, är motsatt den riktning det sist använda skärande verktyget skar. Jag skulle vara extremt förvånad, om svarven inte använde normal rotationsriktning, när kronan skars. Så av en händelse, råkar normal rotationsriktning hos en borrmaskin, vara optimal. Så håll inte på och slipa åt båda riktningarna. På en kniv är det motsatta sidan av bladet, mot den sida man sist slipade. Men en knivsegg har löjligt liten vinkel, så det är inte helt jämförbart. Man gradar eggen med brynet från båda sidor.)

Jag tror dageverts ord verkligen förtjänar att begrundas.

Det huvudsakliga problem vi har att hantera med billiga pipor är nog inte rätvinkligheten hos pipmynningen i förhålland till loppet. Det huvudsakliga problemet är att den sista skärande bearbetningen av pipmynningen, skett alltför snabbt, och inte nödvändigtvis med superskarp verktygsegg, vilket kan lämna häftiga grader.

Bild 8 på För att följa länken så måste du registera dig.

och jämförelsebilden på 3:00 För att följa länken så måste du registera dig.

säger allt :cry:

Idealet är en 90 gradig och skarp avslutning av loppet. Men jag tror att de flesta av oss får nöja oss med att försöka avlägsna graderna på bommar och dalar i kronan. Någon rakbladsegg - utan grader! - på kronan, lär vi inte fixa. Det får bli litet kompromiss.

Jag tror att man skall minimera sin egen metallbearbetning, och endast ta sikte på gradning. Om man använder för grovt slipstift eller slippasta, riskerar vi att lämna nya grader på räfflingens bommar och dalar. Därför tror jag att så "grund" och fin bearbetning av kronan som möjligt, är målet. Alltså att man bör använda mycket fint slipmedel, eller extremt finkornigt slipstift. Dessa stift är avsedda för polering till högglans, så de borde funka; För att följa länken så måste du registera dig.

... r308780000

Annars kanske ventilslippasta från Biltema, på filttrondell vore något? Helst bollformad filtrondell, tror jag. Den berömda mässingsskruven med kullrigt huvud, kanske inte är så dålig ide?

Hursomhaver, skulle jag först täppa igen pipmynningen med konsistensfett, så inte slipkorn onödigtvis åker längre in i loppet.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav zpiff 27 jul 2018, 14:17

Ventilslippasta samt en kullager kula av lämplig diameter samt massor med handjobb med att rulla den i mynningen är ett tips jag fått mot dålig kröning.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 27 jul 2018, 14:20

Nu tillför jag inte något då jag inte har den erfarenheten av kröning som TS efterfrågar. Men då jag jobbar med svarv/fräs är jag förundrad över hur dom kan misslyckas med en så pass enkel sak som att få till en bra kröning på pipan, men det är väl massproducerat & ordentligt prispressat skit som bara ska fram & ut på marknaden för att krängas ut till massorna för överpris antar jag... ingen finess eller känsla alls :thumbner:

Nu umgås jag visserligen mest med skyttar som använder kvalitetsvapen & inte hört någon säga att dom behövt kröna om sina pipor, så det är väl främst ett lågprisproblem så som TS skriver!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 27 jul 2018, 15:23

zpiff skrev:Ventilslippasta samt en kullager kula av lämplig diameter samt massor med handjobb med att rulla den i mynningen är ett tips jag fått mot dålig kröning.


Jag har läst att man inte ska ha en kula eller skruvhuvud av stål, då de sabbar räfflorna trots att man använder slippasta, man ska ha mässing... jag förstår heller inte varför, kanske kan någon svara på vad skillnaden skulle vara då man använder slippasta så borde ju valet av material man slipar med inte vara så kritiskt?? hmm?

Annars säger som en rund skruvskalle av mässing samt ventilslip-pasta och börja arbete i roterande rörelser, har faktiskt själv köpt biltemas ventilslip-pasta :-) :) ,, ska prova sen, men måste hitta en rundskallig mässingsskruv, googlat hela nätet men verkar vara omöjligt att hitta.... tråkigt...
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav skånepåg 27 jul 2018, 15:29

börne skrev:Nu tillför jag inte något då jag inte har den erfarenheten av kröning som TS efterfrågar. Men då jag jobbar med svarv/fräs är jag förundrad över hur dom kan misslyckas med en så pass enkel sak som att få till en bra kröning på pipan, men det är väl massproducerat & ordentligt prispressat skit som bara ska fram & ut på marknaden för att krängas ut till massorna för överpris antar jag... ingen finess eller känsla alls :thumbner:

Nu umgås jag visserligen mest med skyttar som använder kvalitetsvapen & inte hört någon säga att dom behövt kröna om sina pipor, så det är väl främst ett lågprisproblem så som TS skriver!

Håller med fullständigt, klart de ska vara klart från fabrik och helst svarvat eller slipat så de blir perfekt, dock så ser en del pipors kröning ut som en 5 åring dremlat med slipsten eller kört en större borr ner i hålet, USCHH :twisted: , men som tur var gäller detta bara Kina bössor av vissa slag samt Hatsan vad jag sett hitills...... då får man ju ha en metod som gör att de blir så bra som möjligt. Jag skulle aldrig använda en hemma metod på en ny FX bössa eller Airarms eller liknande, där rör man inget utan skickar tillbaks, i värsta fall skickar iväg för svarvning till en som kan...

Dock intressant ämne.

De jag har svårt för är inte att utföra själva kröningen, den görs ganska lätt tycker jag med en del metoder, utan det är om man måste kapa pipan en bit först i vissa fall då kröningen är kass en bra bit ner, hur får man toppen 90 grader perfekt, de går inte,,, jo med fil o vinkel hake, men de kommer fela i slutändan hur duktig man än är, om de bara fanns en mer säkrare metod man kunde gör hemma, men de tror jag inte..
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 27 jul 2018, 16:29

Nä det är ju en svarv & 4 eller 6 backschuck som gäller & indikera loppet så det är helt rakt, när det är gjort blir allting rätt om man svarvar så som man ska gör det!

Är ingen vetenskap direkt!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
atte69 (27 jul 2018, 22:42)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Nitro 27 jul 2018, 17:02

Jag har diverse bössor och kunde inte låta bli att köpa en Kinabössa B3 på Jula när den gick för 300:- ink sikte, haha.
Inte för att jag ville ha en sån utan mest för att stilla min nyfikenhet så jag vet vad det är för något andra pratar om.

Min upplevelse av bössan är både positiv och negativ med beaktning av priset.
Precisionen var långt över förväntan men bössan i övrigt som skrap och trycke undermåligt.
Ingen kul bössa att skjuta med på något vis men den går ändå hyggligt precisionsmässigt tycker jag.
Testet jag gjorde var att montera ett betydligt bättre sikte och skjuta bänkskytte på 50m.
Jag vill minnas att den utan vidare samlade på mindre av en snusdosa vilket var över förväntan.
Men bedömer inte att det är pipan som är begränsningen till precisionen utan snarare allt annat i bössan som skrapar och lever jävel. Det i kombination med ett uselt trycke så blir det inte bättre.
Skjuter jag med min 45 år gamla FWB 300 som också är licensfri så samlar den såklart betydligt bättre, fattas bara.

Tvivlar på att kröningen på sådan bössa är det stora problemet, det är troligen allting annat.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 27 jul 2018, 17:18

Nitro skrev:det är troligen allting annat.

Många bäckar små heter det ju & är allt i bössan undermåligt ja då blir det ju därefter!

Samtidigt går det ju att bygga kvalitet för vettiga pengar, se på HW & då främst deras enklare modeller som HW30S & 50S.

Dom kostar inte mer än mycket skräp som finns därute & då säljs ju en del av skräpet även för mer pengar!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Bara7 27 jul 2018, 17:44

Min Kinabössa som låg i snön fungerar fortfarande och skjuter fortfarande täta grupper på 25m, dock så skramlar hela bössan så det blir bestående hörselskador hos skytten.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav dagevert 27 jul 2018, 22:34

börne skrev:Nä det är ju en svarv & 4 eller 6 backschuck som gäller & indikera loppet så det är helt rakt, när det är gjort blir allting rätt om man svarvar så som man ska gör det!

Är ingen vetenskap direkt!

t
Ikke helt... Selv om du klokker pipa inn så åpningen i munningen løper uten kast, betyr ikke det at du skjærer 90grader på boringen.
Det er ganske vanlig at boringen i løp ikke er helt rett.
Om du skal få kroningen til å følge alle skjevheter behøver du enten et skjær med pilot i pipa, eller en dor som settes i boringen og mulighet for å klokke inn både foran og bak på pipa, slik at du kan få doren til å løpe uten kast.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Följande användare vill tacka dagevert för detta inlägg
Luftpangarn (29 jul 2018, 11:28)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav atte69 27 jul 2018, 22:46

börne skrev:Nä det är ju en svarv & 4 eller 6 backschuck som gäller & indikera loppet så det är helt rakt, när det är gjort blir allting rätt om man svarvar så som man ska gör det!

Är ingen vetenskap direkt!

jag har bara tillgång till 4backs chuck ,, det hat funkat för mig (2 ggr),, bara å centrera loppet ,, sen att det inte sitter i mitten alltid de vet vi ju redan , annars hade det ju räckt med en 3 backare ,, :-)
atte69
 
Inlägg: 1097
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 27 jul 2018, 23:07

atte69 skrev:jag har bara tillgång till 4backs chuck

Det duger ju... ska kanske tillägga så att alla som inte är kunniga på att svarva är med på att det måste vara en chuck med individuella backar då det finns fyrbacks som fungerar som en vanlig chuck!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Luftpangarn 28 jul 2018, 01:34

Nä nu fan målar du väggen med Faen börne! :-) Du är sjukt miljöskadad expert! :-) Självcentrerande 4-backschuckar vimlar det fan inte av! Dessvärre. De borde vara standard på hobbysvarvar. I stället för självcentrerande 3-backschuckar :-P 99 av 100 gånger man vill svarva något annat än cirkulärt tvärsnitt, är det 4-kantigt, eller 8-kantigt :wink: Nåja, det lämnar ämnet väl mycket. :lol: Grundproblemet är att lopp och pipa inte nödvändigtvis / oftast / är koncentriska, i denna svarvtekniska aspekt av diskussionen. Fast hur viktigt är detta faktum / problem, i relation till kinabössors pipmynning?

Jag tycker det återknyter till dageverts ursprungliga svar - baserat på verklig erfarenhet!

Jag tror verkligen att vi gör klokast i att ta dageverts tankar kring grader som den värsta skurken i dramat, på 98% allvar!!!

Jag tror ärligt talat inte, att ens en 5 grader snedskuren pipa spelar så stor roll, jämfört taskigt rå och ojämn "snittyta" med grader, som hakar i kulan, när det sista som påverkar kulan när den lämnar loppet, skall beaktas. (Särskilt är det trams i sammanhanget, att beakta luftströmmar / krutgaser vid mynningen, för att mynningen inte är rätvinklig, om en kröning däremot har grader. Enligt mitt huvud. Drivgasernas eventuella turbulenser vid pipmynningen, är nog bara intressanta, om allt annat är perfekt.)

Att såga eller slipa av en mynning - för att inte tala om filande - för att få 90 graders avslut, tror jag är komplett vansinne. Även om man lyckas få rätvinkligt avslut (vilket är närmast löjligt osannolikt utan svarv), kommer alla nya grader gå i en riktning. (Tangentiellt, typ, som en radiell korda. Vad krökt korda heter, vet jag inte. Slipspåren blir inte koncentriskt hypoida /hyperbola. Sug på den! :) Tänk radier från loppets centrum, och krök dem sedan som en snäcka i tanken :) ) Så om alla grader går på tvärsen åt ett håll, genom räfflingen, tror jag du är körd. Glöm kröning, överhuvud taget. Poängen är att du vill ha en rund kungakrona. Inte en djävla oval från Toy's r Us :oops:
Toy's r Us kronan har inte bara olika långa spetsar på kronan - alla spetsarna är ojämna åt olika håll, sett från centrum av loppet.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav Nitro 28 jul 2018, 06:58

Undra hur noga rånarna är med kröningen på sina avsågade hagelgevär :?
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hur viktig är kröningen(Kronan) på en pipa?

Inläggav börne 28 jul 2018, 07:57

Luftpangarn skrev:Nä nu fan målar du väggen med Faen börne! :-) Du är sjukt miljöskadad expert! :-) Självcentrerande 4-backschuckar vimlar det fan inte av! Dessvärre. De borde vara standard på hobbysvarvar. I stället för självcentrerande 3-backschuckar :-P 99 av 100 gånger man vill svarva något annat än cirkulärt tvärsnitt, är det 4-kantigt, eller 8-kantigt :wink:

Finns en anledning till att det är tre backar... tänk en trebent pall, den står aldrig & rider på ett för långt ben. En självcentrerad fyrbackscuck är känsligare, man kan ibland spänna upp nåt som för ögat ser runt ut men en av backarna rör inte vid!

Sorry för ännu mer OT :oops:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
atte69 (28 jul 2018, 23:04)

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer