Service diana 25D

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Service diana 25D

Inläggav Jim81 07 aug 2018, 19:45

Hej

Köpte ett diana 25D i veckan som såg ut att vara i gott skick. Gick dock lite slött och träffbilden var låg.

Tog isär den och fann en brusten fjäder, en sargad "hylsa" som sitter i bakre delen av fjädern. Packning
fram hade också sett sina bästa dagar.

1, är det värt att köpa titaniumfjäder eller ska man gå på original?
2, var köper man lämpligast delarna?
3, följer den skadade hylsan med när man beställer fjäder?
4, vad ska man smörja systemet med när allt är rengjort?
5, vad rengör jag den nästan 50 år gamla bössan med? Olja som har härdat och är klibbig.
6, är det något annat som bör bytas när man ändå är igång?

Tacksam för svar, och ha överseende då jag inte kan alla begrepp vad gäller bössan och dess mekanism :)

Mvh Jim
Jim81
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2018, 09:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 27

Re: Service diana 25D

Inläggav atte69 07 aug 2018, 20:41

hurricane har det mesta du behöver (sponsor längst ner på sidan) han har mer än vad som finns på hemsidorna men till d25 finns det mesta sök på reservdelar -diana så hittar du nog ,, frågar du mig så gå på orginalgrejor ,,en sådan bössa ger dig inte mer skjutglädje med titan ang rengörning så har jag en viss förkärlek för att lägga alla delar i diesel över natt å sedan borsta bort skiten ,,återfetta med nån typ av mos2 fett eller alt kullagerfet ,, det finns en uppsjö av trådar hur du bäst återfettar en bössa ,, måste inte vara just d25 ,,
A,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Service diana 25D

Inläggav Jim81 07 aug 2018, 21:26

Tack för svar!

Enligt hemsidan finns inte allt jag behöver, men jag har mailat och ställt frågan. Behöver ju mer än bara fjädern. Hylsan kallas fjäderguid har jag förstått :)
Är sant som du säger, bössan är ju bara mysig och behaglig att skjuta med så mer fart i just denna är väl inte huvudsyftet. Har inte hittat annat än original fjäder heller.. bör man polera ytorna där pistongen löper?
Jim81
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2018, 09:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 27

Re: Service diana 25D

Inläggav atte69 07 aug 2018, 23:01

polera bort ev grader å skador ,den är väl inskjuten redan så nån direkt polering skall nog inte behövas ,, tobbe på hurricane fixxar nog fram det du behöver ,,om inte guiden ser helt för jävlig ut så funkar det nog efter du gradat av den å polerat så gott det går ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Service diana 25D

Inläggav Archon 08 aug 2018, 01:47

Jim81 skrev:Hej

Köpte ett diana 25D i veckan som såg ut att vara i gott skick. Gick dock lite slött och träffbilden var låg.

Tog isär den och fann en brusten fjäder, en sargad "hylsa" som sitter i bakre delen av fjädern. Packning
fram hade också sett sina bästa dagar.

1, är det värt att köpa titaniumfjäder eller ska man gå på original?
2, var köper man lämpligast delarna?
3, följer den skadade hylsan med när man beställer fjäder?
4, vad ska man smörja systemet med när allt är rengjort?
5, vad rengör jag den nästan 50 år gamla bössan med? Olja som har härdat och är klibbig.
6, är det något annat som bör bytas när man ändå är igång?

Tacksam för svar, och ha överseende då jag inte kan alla begrepp vad gäller bössan och dess mekanism :)

Mvh Jim


Personligen skulle jag valt att gå på en originalfjäder. Delar kan man få tag på utomlands. Jag har beställt reservdelar flera gånger från England och det har aldrig varit några problem. Här kan du beställa delar till din Diana: För att följa länken så måste du registera dig.


eller så kan du beställa från Tyskland. Du bara googlar på Diana 25D ersatzteile så får du en del intressanta resultat. Som t.ex den här sidan. För att följa länken så måste du registera dig.

.

Själv är jag väldigt lat när det gäller att serva mina bössor. Men när jag servade min Hw 35:a passade jag på att ta bort allt gammalt klet när jag ändå höll på. Lade delarna i T-röd över natten, sedan torkade jag rent och satte på lite molyfett. Om detta är det bästa sättet att göra det på, vet jag inte, men så gjorde jag i alla fall.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Service diana 25D

Inläggav Jim81 08 aug 2018, 11:43

Finfint!

Fjäderguiden verkar vara svårare att få tag i Sverige iaf. Den jag har har det blivit en liten krage på men det kanske man kan fila till? Jag antar att fjäderstödet ska sitta innanför kanten på guiden? Just nu går den inte riktigt in.

Som jag förstår är det oftast läderpackning i de originalkit man kan köpa med fjäder. Är det lönt att ta en vortek pistong packning istället?
Jim81
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2018, 09:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 27

Re: Service diana 25D

Inläggav atte69 08 aug 2018, 15:56

Ja alla dar i veckan.. hurricane har även det..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Sweron (11 aug 2018, 09:04)

Re: Service diana 25D

Inläggav Batistuta 09 aug 2018, 14:08

Ta gärna lite bilder på det du frågar om, det blir lättare att råda då :thumbupp:
Hela Sverige verkar vara livrädda för Titanfjädrar, jag har använt dom i många bössor och de fungerar lika bra som andra fjädrar. Oftast får man kapa dom en bit eftersom det är fullfartsfjädrar det handlar om. I England är det många tunare som har Titanfjäder i sina kit och där är det ingen som klagar utan berömmer det svenska stålet.

Här brukar jag köpa mina fjädrar och även en del annat :cheeRs:
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Service diana 25D

Inläggav Jim81 09 aug 2018, 21:55

Tack för goda råd!

Innan jag viste ordet av så hade tommys vapenverkstad skickat mig ett originalkit med fjäder och packningar. Tog mindre än 20h innan det låg i lådan :)

Hade läst lite tips här och på nätet och efter noggrann rengöring monterade jag ihop bössan. Utan frugans hjälpande hand och fiskelina hade monteringen varit svår.

Funkar klockrent nu :) drog iväg 2 kulor och monterade en ny tavla på 19m. Första skottet satt mitt i märkligt nog :)

Hur mycket krävs för att systemet ska vara inskjutet?
Jim81
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2018, 09:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 27

Re: Service diana 25D

Inläggav Archon 11 aug 2018, 08:20

Batistuta skrev:Ta gärna lite bilder på det du frågar om, det blir lättare att råda då :thumbupp:
Hela Sverige verkar vara livrädda för Titanfjädrar, jag har använt dom i många bössor och de fungerar lika bra som andra fjädrar. Oftast får man kapa dom en bit eftersom det är fullfartsfjädrar det handlar om. I England är det många tunare som har Titanfjäder i sina kit och där är det ingen som klagar utan berömmer det svenska stålet.

Här brukar jag köpa mina fjädrar och även en del annat :cheeRs:
För att följa länken så måste du registera dig.



Titanfjädrar blir ofta förväxlade med oxfjädrar som har ett dåligt rykte bland luftvapenentusiaster. Effektkåta individer utrustar ofta sina vapen med en kraftfullare fjäder i hopp om att få en riktigt hårdskjutande 'monsterbössa'. I regel slutar det med att dom får en kraftigt rekylerande bössa med noll precision. Vad dom inte förstår är att vid trimning/tuning räcker det inte att bara sätta in en kraftigare fjäder, utan det gäller att synka hela systemet så att alla vapnets delar arbetar i harmoni med varandra. Det är säkert inget fel på Titanfjädrar, men varför köpa en sådan om det finns originalfjädrar att köpa? Då slipper man ju jobbet att kapa fjädern (beror förstås på vad det är för bössa). Diana 25D saknar dom fysiska proportionerna för att vara en 'monsterbössa', så en originalfjäder i en sådan bössa torde väl fungera alldeles ypperligt. Jag föredrar originalfjädrar i första hand och andra typer av fjädrar endast om jag inte kan få tag på originalfjädrar. Men alla tänker vi olika.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
Air (11 aug 2018, 09:23)

Re: Service diana 25D

Inläggav Archon 11 aug 2018, 08:32

Jim81 skrev:Tack för goda råd!

Innan jag viste ordet av så hade tommys vapenverkstad skickat mig ett originalkit med fjäder och packningar. Tog mindre än 20h innan det låg i lådan :)

Hade läst lite tips här och på nätet och efter noggrann rengöring monterade jag ihop bössan. Utan frugans hjälpande hand och fiskelina hade monteringen varit svår.

Funkar klockrent nu :) drog iväg 2 kulor och monterade en ny tavla på 19m. Första skottet satt mitt i märkligt nog :)

Hur mycket krävs för att systemet ska vara inskjutet?


Vad trevligt att du fått ordning på din bössa! Nu är det bara att skjuta och njuta. Hur många skott krävs det för att systemet ska bli inskjutet? Det är individuellt och det krävs två för att dansa tango. Det handlar inte bara om vapnet, utan att skytten ska lära sig sitt vapen så pass bra att skyttet känns naturligt och harmoniskt. Några siffror är således svårt att ange, men i regel handlar det om några hundra skott, en ask (500 skott) på sin höjd.
Senast redigerad av Archon 11 aug 2018, 08:34, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Service diana 25D

Inläggav Jim81 11 aug 2018, 17:01

Kompletterade smörjningen lite underifrån, då den lät lite "torrt" när man spände upp den.

Har legat i garaget och skjutit ut på altanen ungefär 60 skott ca 15m. Vad är rimligt att tro om precisionen på denna bössa när den väl är inskjuten? Tycker den funkar över förväntan redan ska tilläggas.

Är det lämpligt med 15m? Tycker tavlan känns liten med öppna riltmedel, och fullgod syn..

Kolven är förvisso i gott skick för sin ålder, men om man skulle putsa av den, finns det någon bets som är identisk med originalet? Och vad lackar man den med?
Jim81
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 jul 2018, 09:32
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 27

Re: Service diana 25D

Inläggav börne 11 aug 2018, 17:46

Jag tycker allt mellan 10 - 50 meter är lämpligt, men jag är en Field target skytt så inte så konstigt!

Skjuter du på 10 meters tavlor kanske det är mer lämpligt med 10 meter!
För att följa länken så måste du registera dig.



Men det roligaste är ju att skjuta på varierande avstånd :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Service diana 25D

Inläggav Batistuta 11 aug 2018, 18:00

Öppna riktmedel är nästan omöjligt att svara på hur tätt du normalt ska få till. Med kikare ca 8-10 mm.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

  • Sponsorer