Renovera ett sött litet Slavia 618

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Renovera ett sött litet Slavia 618

Inläggav Luftpangarn 14 sep 2018, 23:46

Jag bytte till mig detta söta luftgevär för sådär 10 år sedan, av sentimentala skäl. Som 8 åring, fick jag ett Diana 35 av mina föräldrar, då jag visat skytteintresse och fullständigt skjutit sönder / helt slitit ut en luftpistol min pappa hittat på en av sina affärsresor. Det var bara det att ett Diana 35 var alldeles för tungt för att jag som 8-åring skulle kunna skjuta stående. En kompis däremot fick ett typ Diana 15-20-25 inte vet jag modell. Men det var hur lätt som helst. Kass sikten, men man kunde skjuta stående också. I hemlighet blev jag litet avundsjuk, fast jag visste att mitt gevär var fan så mycket bättre. :lol:

Det lärde mig att störst och dyrast, inte nödvändigtvis är det som passar mig. Djäkligt bra lärdom för livet! (Det var jag som valde - inte min pappa!) Sedan dess har jag haft en längtan att äga en liten lätt puffra. Så för 10 år sedan kunde jag byta till mig detta lilla söta gevär av en granne. Ett Slavia 618 tillverkat i Tjeckoslovakien. Vikt gissningsvis 1,2 kg! Det var meningen att dottern skulle få det - men det saknar sikte :cry:

Pipan är räfflad, och jag får en stark känsla av att kvaliteten är betydligt bättre än man kan gissa. Inget som helst glapp i knäet. Och riktigt juste drag i bössan. Hade en tanke om minkolja ner i tryckcylindern för läderpackningarna (?), men "don't fix what works!".

Bössan har stått i garderob i 10 år, men drog iväg sådär 70 skott idag. Mest på 15 m, men även litet på 20 m. 9 av 10 skott på krossade tomatburkar träffade. Jättekul! Värsta skitammunitionen - verkligen! - så man undrar vad JSB skulle kunna ge?

Största problemet är som sagt att sikte saknas. Att jag kan skjuta såpass ok med bössan, tror jag beror på att jag skjutit så mycket svartkrutsgevär med endast en skåra till sikte. Så jag behövde bara typ 4 skott på vardera avstånd, sedan lägger jag helt omedvetet siktet mitt på pipans runda krön och med rätt höjd - bara jag inte tänker efter! Jag måste skjuta "instinktivt" utan eftertanke, oftast inom 3 sekunder. (Samma sak med tysk grammatik. Om jag bara kör utan eftertanke, blir det 99% rätt. Så fort jag stannar upp och tänker, blir det fel :smt016 ) Men ingen annan kan använda bössan utan sikte :cry: Och jag vill låta mina grannbarn skjuta med den. Funderar på att bara bocka till en bit plåt. Andra ideer?

Intressant nog verkar kornet haft en korntunnel, av spåren bredvid kornet att döma. Vilket får mig att undra över de mycket mystiska infräsningarna i bakre ändan av mekanismen. Vad har de tänkt? Ett enkelt dioptersikte? Det skulle inte förvåna mig. Tjeckerna verkar på pin kiv, alltid gjort bättre grejor än ryssen. Jämt. Bäst skjutmått och jag vet inte vad. Med minimala resurser och "tysk" arbetsmoral och känsla för kvalitet. Och helst också slå ryssen i ishockey förståss... :-) Vad är det för fästen?

Tyvärr finns rostangrepp. Hur gör jag bäst för att ta bort dem? Sedan kan jag blånera. Även skåran för infästning av sikte är ju ful, så jag får väl slipa ner det deformerade med en Dremel före nyblåneringen.

Vad är runda tätningen i ändan av pipan gjord av? Skall jag smörja den med vax / läderfett?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Renovera ett sött litet Slavia 618

Inläggav Air 15 sep 2018, 09:14

Reservdelar finns lite hos Chambers airgunspares UK.Tätningar är av äldre modell
läder blir svåra att finna.Dränkes i motorolja får suga in torka av överflöd.
Blånering verkar vara punktvis även där blöt med motorolja polera försiktigt
med exv,polerullssats från Jula.Blånera med vätska från vapenaffären.Stora
ytor kan vara knepigt att få bra själv.
Öppna riktmedel där får man söka hos andra märken borra gänga fästa i bakre del
av pipan.
Ganska vanliga gevär en gång i tiden går nog att finna en till begagnad för att montera
ihop en bra.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Luftpangarn (15 sep 2018, 09:52)

Re: Renovera ett sött litet Slavia 618

Inläggav Air 15 sep 2018, 11:36

YouTub där finns Hotair airguns som visar lite andra äldre luftvapen trevligt att se, :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer