Kronograf Chrono Alpha.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav Frankie 06 nov 2018, 19:13

Packade nyss upp min kronograf och vart lite osäker på hur de fyra spröten skall monteras dit?
Det är möjligt att montera dessa på två olika sätt, antingen monterar man först dit spröten med ditpressad mässingshylsa i Chronon eller de nakna spröten utan hylsa. Konstigt nog så passade de spröten bäst med mässingshylsa i boxarnas små hål. Vet ej om det spelar någon roll i vilken ordning de monteras?

Passade på att mäta min Steyr LP10 pistol och fick övervägande värden på lite drygt 150.5 mps.
Tryck 200 bar, ammo: Meisterkugeln cal: 177 (är det inte lite väl höga värden?) kom dock så från tillverkaren.

Noterade att chronon var Made in Canada, kul att inte allting görs i China.
Senast redigerad av Frankie 06 nov 2018, 21:57, redigerad totalt 1 gång.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav Tempest 06 nov 2018, 21:13

Spröten ska monteras olika om man väljer att ha alla tre diffusorskivorna och två spröt högt per sida eller bara två ihopmonterade och ett spröt högt. Jag filade till ändarna på mina spröt så passade de bättre. Jag tröttnade på min Alpha ock köpte en Air Chrony mk3 istället, den är konstruerad för luftvapen och är mycket smidigare att använda och har inbyggda ljuskällor.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Frankie (06 nov 2018, 22:08)

Re: Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav Frankie 06 nov 2018, 22:04

Tempest skrev:Spröten ska monteras olika om man väljer att ha alla tre diffusorskivorna och två spröt högt per sida eller bara två ihopmonterade och ett spröt högt. Jag filade till ändarna på mina spröt så passade de bättre. Jag tröttnade på min Alpha ock köpte en Air Chrony mk3 istället, den är konstruerad för luftvapen och är mycket smidigare att använda och har inbyggda ljuskällor.


Tack för värdefull info som ej står med i manualen.
Ska snarast fila ned ändarna till spröten så man slipper tvinga ned dem i hålen till plastboxarna.
Det finns säkert betydligt bättre kronografer än just denna Chrony Alpha, men jag
har ju nyss köpt den så den får väl tjänstgöra en tid innan det blir dags för byte.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav Tempest 06 nov 2018, 22:23

Alpha är nog konstruerad för krutskytte utomhus egentligen, min gick felfritt utomhus men fick problem inomhus pga problem med ljusförhållandena, jag fick montera ledbelysning ovanpå diffusorerna så gick det lite bättre.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav Frankie 06 nov 2018, 22:38

Samma sak för mig också, min Chrony Alpha fungerar endast utomhus med bar himmel, försökte först inomhus, men det vart ständigt Error. Ska skaffa ett passande kamerastativ till den så man lättare kan anpassa höjd,osv.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Kronograf Chrono Alpha.

Inläggav dorro 07 nov 2018, 09:40

Optiska kronografer kräver belysning inomhus.
Dock ej lysrör!
Senast redigerad av dorro 07 nov 2018, 09:41, redigerad totalt 1 gång.
dorro
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 feb 2009, 19:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer