Fx Crown .25 Optimering ?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Firebreed 12 nov 2018, 21:05

Hejsan ! Jag bor utanför lund och har letat febrilt efter en kunnig affär som kan luftgevär . Vill lämna in min Fx crown "licens" för att få den att leverera så bra det bara går "harmoni". Någon som kan rekomendera någon i närheten av malmö området ? Dom måste ju såklart vara kunniga och veta det mesta om luftvapen och fx vapen. :) Vill helst slippa köra genom land och rike för detta , annars återstår att lämna den hos hurricane. Men där är oklart vad det kostar och hur lång tid det skulle ta. Jätte tacksam för svar !
Firebreed
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 20:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Crown

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Nitro 12 nov 2018, 22:18

Ja ansök om licens och när du fått den så lämnar du bössan till Hurricane så fixar han det snabbt.

Borde inte kosta så mycket och det kan du säkert få prisuppgift om.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav börne 12 nov 2018, 22:39

Nitro skrev:Ja ansök om licens och när du fått den så lämnar du bössan till Hurricane så fixar han det snabbt.

Borde inte kosta så mycket och det kan du säkert få prisuppgift om.

Tolkar det som att TS har den på licens men vill få den finjusterad till perfektion!

Man läser ju att en del skickar direkt till FX, men det är kanske mer om det är fel på prylarna, eller gör dom rena finjusteringar, nån FX skytt får svara på detta!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Nitro 12 nov 2018, 22:43

börne skrev:
Nitro skrev:Ja ansök om licens och när du fått den så lämnar du bössan till Hurricane så fixar han det snabbt.

Borde inte kosta så mycket och det kan du säkert få prisuppgift om.

Tolkar det som att TS har den på licens men vill få den finjusterad till perfektion!

Man läser ju att en del skickar direkt till FX, men det är kanske mer om det är fel på prylarna, eller gör dom rena finjusteringar, nån FX skytt får svara på detta!

Jo så är det nog :-P
Läste lite slarvigt :oops:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav bebbe 12 nov 2018, 22:51

Hade det inte varit kul att prova själv? Finns en del info att både se och läsa om detta.

Jag är själv sugen på en Crown (eller annan FX med samma möjligheter) pga just detta. Tänker olika pipor/kalibrar tillsammans med rätt justering för varje.

Hade varit kul att fåtill.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Gordon 12 nov 2018, 23:06

Min ansökan ligger hos polisen nu.... Om nu tidsramarna håller så är det 3 veckor kvar. Har dock varit ute och testat lite och den tidigare ägaren har nog varit lite väl nitisk när han ställde ner bössan ;-) Knappt så att kulan lämnar loppet...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Leopold 12 nov 2018, 23:44

Gordon skrev:Knappt så att kulan lämnar loppet...


... och där har vi anledningen till att grovkalibriga luftbössor sällan säljs som licensfria i Sverige. Svårt att sälja vapen som inte kan spotta ur sig kulor i rimlig projektilhastighet, fastna i loppet osv nej det är knappast seriöst hur man än ser på saken.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Moparpower (13 nov 2018, 12:22)

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Firebreed 13 nov 2018, 07:01

Nitro skrev:Ja ansök om licens och när du fått den så lämnar du bössan till Hurricane så fixar han det snabbt.

Borde inte kosta så mycket och det kan du säkert få prisuppgift om.



Har licens redan. Tack :)
Firebreed
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 20:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Crown

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Firebreed 13 nov 2018, 07:03

bebbe skrev:Hade det inte varit kul att prova själv? Finns en del info att både se och läsa om detta.

Jag är själv sugen på en Crown (eller annan FX med samma möjligheter) pga just detta. Tänker olika pipor/kalibrar tillsammans med rätt justering för varje.

Hade varit kul att fåtill.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tjena, jo visst hade de varit det. Men det är mörkt alltid nu så har inte tiden, och jag är ju sugen på det nu :p
Firebreed
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 20:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Crown

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 08:30

Undvik att lämna in ditt dyrbara gevär till tillverkaren,jag har tidigare sett skräckexempel på repade kolvar som skickas tillbaka till kund efter service som om ingenting hänt. har likaså själv blivit BLÅST av FX när jag skickade in ett nytt FX magasin för service (garanti åtgärd) och fick tillbaka ett begagnat som såg ut att vara minst 10 år. FX är dessutom knappt kontaktbara, ingen telefon, ingen mailadress, ingenting, det enda som finns är en felanmälan via deras hemsida och där får man vänta i veckor innan någon oförskämd snorunge i bästa fall svarar. ALDRIG MER FX Airgun vilket bottennapp! Deras bössor är nog bra, men den s.k servicen är helt obefintlig.

I ditt fall hade jag helt tveklöst kontaktat "Hurrican Tobbe" eftersom han finns i din närhet, du kan själv lämna över geväret och kanske t.o.m få medverka vid uppgradering till fullfart, arbetet tar ej längre tid än ca 35 minuter. (busenkelt)
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Firebreed 13 nov 2018, 09:11

[quote="Frankie"]Undvik att lämna in ditt dyrbara gevär till tillverkaren,jag har tidigare sett skräckexempel på repade kolvar som skickas tillbaka till kund efter service som om ingenting hänt. har likaså själv blivit BLÅST av FX när jag skickade in ett nytt FX magasin för service (garanti åtgärd) och fick tillbaka ett begagnat som såg ut att vara minst 10 år. FX är dessutom knappt kontaktbara, ingen telefon, ingen mailadress, ingenting, det enda som finns är en felanmälan via deras hemsida och där får man vänta i veckor innan någon oförskämd snorunge i bästa fall svarar. ALDRIG MER FX Airgun vilket bottennapp! Deras bössor är nog bra, men den s.k servicen är helt obefintlig.

I ditt fall hade jag helt tveklöst kontaktat "Hurrican Tobbe" eftersom han finns i din närhet, du kan själv lämna över geväret och kanske t.o.m få medverka vid uppgradering till fullfart, arbetet tar ej längre tid än ca 35 minuter. (busenkelt)[/quote

Tack så jätte mycket för svar. :) den är i fullfart redan, vill bara få den så bra som möjligt. :)
Firebreed
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 20:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Crown

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 09:25

Undvik att lämna in ditt dyrbara gevär till tillverkaren,jag har tidigare sett skräckexempel på repade kolvar som skickas tillbaka till kund efter service som om ingenting hänt. har likaså själv blivit BLÅST av FX när jag skickade in ett nytt FX magasin för service (garanti åtgärd) och fick tillbaka ett begagnat som såg ut att vara minst 10 år. FX är dessutom knappt kontaktbara, ingen telefon, ingen mailadress, ingenting, det enda som finns är en felanmälan via deras hemsida och där får man vänta i veckor innan någon oförskämd snorunge i bästa fall svarar. ALDRIG MER FX Airgun vilket bottennapp! Deras bössor är nog bra, men den s.k servicen är helt obefintlig.

I ditt fall hade jag helt tveklöst kontaktat "Hurrican Tobbe" eftersom han finns i din närhet, du kan själv lämna över geväret och kanske t.o.m få medverka vid uppgradering till fullfart, arbetet tar ej längre tid än ca 35 minuter. (busenkelt)[/quote

Tack så jätte mycket för svar. :) den är i fullfart redan, vill bara få den så bra som möjligt. :)[/quote]

Ok, men vad är det du inte är nöjd med? det finns väl inte så jättemycket att justera, köp en kronograf och ställ in den själv.
bara att mäta ett skott i taget för att sedan justera trycket med skruven till hammaren, hur enkelt som helst, det är detta de gör
när du lämnar bort den för justering och betalar dyra pengar..
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Incite 13 nov 2018, 17:31

Frankie skrev: Ok, men vad är det du inte är nöjd med? det finns väl inte så jättemycket att justera, köp en kronograf och ställ in den själv.
bara att mäta ett skott i taget för att sedan justera trycket med skruven till hammaren, hur enkelt som helst, det är detta de gör
när du lämnar bort den för justering och betalar dyra pengar..


På Crown och Impact finns det fler justeringsmöjligheter än hammarfjädern.
Det räcker inte att bara ställa hastigheten och förvänta sig att det funkar optimalt. Beroende på hur du uppnår den hastighet du är ute efter kan du få dramatiskt annorlunda precision i bössan.
Detta är både bössans för- och nackdelar, beroende på hur man ser det. Harmoni är ledordet.
Användarvisningsbild
Incite
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 09 feb 2013, 21:05
Ort: Österlen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 31 gånger i 29 inlägg

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Firebreed 13 nov 2018, 17:35

Frankie skrev:Undvik att lämna in ditt dyrbara gevär till tillverkaren,jag har tidigare sett skräckexempel på repade kolvar som skickas tillbaka till kund efter service som om ingenting hänt. har likaså själv blivit BLÅST av FX när jag skickade in ett nytt FX magasin för service (garanti åtgärd) och fick tillbaka ett begagnat som såg ut att vara minst 10 år. FX är dessutom knappt kontaktbara, ingen telefon, ingen mailadress, ingenting, det enda som finns är en felanmälan via deras hemsida och där får man vänta i veckor innan någon oförskämd snorunge i bästa fall svarar. ALDRIG MER FX Airgun vilket bottennapp! Deras bössor är nog bra, men den s.k servicen är helt obefintlig.

I ditt fall hade jag helt tveklöst kontaktat "Hurrican Tobbe" eftersom han finns i din närhet, du kan själv lämna över geväret och kanske t.o.m få medverka vid uppgradering till fullfart, arbetet tar ej längre tid än ca 35 minuter. (busenkelt)[/quote

Tack så jätte mycket för svar. :) den är i fullfart redan, vill bara få den så bra som möjligt. :)


Ok, men vad är det du inte är nöjd med? det finns väl inte så jättemycket att justera, köp en kronograf och ställ in den själv.
bara att mäta ett skott i taget för att sedan justera trycket med skruven till hammaren, hur enkelt som helst, det är detta de gör
när du lämnar bort den för justering och betalar dyra pengar..[/quote]


Ja det kanske man ska göra istället .. Kollade nyss med en annan firma som tydligen stängt här nere men som fortfarande tog emot små jobb, han skulle ha 600 kr/tim så det springer ju iväg ganska fort.. Jag vill ha upp precisionen ännu mer , den ska vara så bra den kan vara och då ska den ligga runt 260-270 m/s . Sen kan det vara en bekvämlighet att bara lämna iväg den :P Hursomhelst. tackar för svar.
Firebreed
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 nov 2018, 20:38
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Crown

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav börne 13 nov 2018, 17:49

Firebreed skrev:Sen kan det vara en bekvämlighet att bara lämna iväg den :P Hursomhelst. tackar för svar.

Då lär man sig inget... när det gäller PCP är det rätt bra att sätta sig in i hur vapnet fungerar om det skulle strula nån dag, trist att alltid vara beroende av att andra ska fixa. Men visst, alla är inte tekniskt intresserade & kan/vill skruva själv!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Frankie 13 nov 2018, 17:56

Jag misstänker att du inte blir hjälpt av att endast ställa in bössan med kronograf, tror det kan vara en god idé att kolla hur delarna till fullfart sitter monterade, sitter t,ex hammaren vänd åt rätt håll i fjädern uppåt eller nedåt? När jag först testade Japan kittet till min Royale 500 så visade kronografen efter en grovjustering 290 m/s och där lät jag den vara kvar, bössan skjuter helt underbart mjukt o fint utan missljud eller skrammel. Spänningen till hammarfjädern skruvade jag till botten för att sedan lossa den två hela varv och hammaren pekar nedåt/inåt. Ventilen skruvade jag in precis tills den nådde botten, drag ej åt den för hårt.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav bebbe 13 nov 2018, 20:47

Leopold skrev:
Gordon skrev:Knappt så att kulan lämnar loppet...


... och där har vi anledningen till att grovkalibriga luftbössor sällan säljs som licensfria i Sverige. Svårt att sälja vapen som inte kan spotta ur sig kulor i rimlig projektilhastighet, fastna i loppet osv nej det är knappast seriöst hur man än ser på saken.


Kan nog vara så. Men vill tillägga att min Wildcat i .22 sköt otroligt bra i 10J (RS ammo). Var verkligen ingen nackdel att först ha den i 10J.

Nu skjuter den ca 38J. Och precisionen är precis lika bra fast nu funkar det även om det blåser endel.

Kan tillägga att det var Hurricane som hjälpte mig få i HP kittet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav börne 13 nov 2018, 21:21

bebbe skrev:
Leopold skrev:
Gordon skrev:Knappt så att kulan lämnar loppet...


... och där har vi anledningen till att grovkalibriga luftbössor...


Kan nog vara så. Men vill tillägga att min Wildcat i .22 sköt otroligt bra i 10J...

.22 räknas väl dock inte till grovkalibrigt. Stor skillnad på en sådan & en .25 eller större!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav bebbe 13 nov 2018, 21:54

börne skrev:
bebbe skrev:
Leopold skrev:
Gordon skrev:Knappt så att kulan lämnar loppet...


... och där har vi anledningen till att grovkalibriga luftbössor...


Kan nog vara så. Men vill tillägga att min Wildcat i .22 sköt otroligt bra i 10J...

.22 räknas väl dock inte till grovkalibrigt. Stor skillnad på en sådan & en .25 eller större!


Jo, men mer än .17 iaf. Tror att om det skall vara grov kaliber utan ”fart” är nog en FX smothtwist att föredra iaf.

Vad gäller just Crown eller liknande är väl just det faktum att man kan köpa sig .17 i 10J för att senare ändra till grövre kaliber om man så vill fördelen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 09 jun 2015, 07:26
Ort: Kungsbacka
Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Batistuta 13 nov 2018, 23:30

Det finns ju en massa youtube videor som visar precis hur man ställer in bössan på bästa vis. Det kan inte vara så svårt att följa en sådan för att testa lite.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Gordon 20 nov 2018, 16:13

Har jag tur så ligger det en licens från polisen när jag kommer hem... En liten fråga Är det inga delar som ska bytas ut i detta vapen. Är det bara att justera hammarfjädern och trycket ? På de tuning videor jag tittat på verkar man inte byta ut något...

Men jag hittade detta

För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh // Gordon
Senast redigerad av Gordon 20 nov 2018, 20:15, redigerad totalt 1 gång.
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Gordon 20 nov 2018, 20:15

Japp då har pappret kommit och nu har jag börjat montera hp-kittet. Historien är sådan att jag har köpt bössan begagnad och av en händelse så följde det med ett HP-kitt. Vi leverans var dock bössan i lagligt utförande.

Jag har lyckats få till hammarfjädern och justerat in den enligt en video.

För att följa länken så måste du registera dig.



Däremot blir jag lite konfunderad på ovanstående dessa prylar. Det var den högra som var monterad och tittar jag på bilden nedan så är det nog korrekt. I kittet ser det ut som det ska vara den vänstra i HP-kittet. Det ligger också en liten fjäder och en packning. Inget av detta har jag extra så jag misstänker att den gamla ägaren försnillat orginalfjädern och packning. En fjäder sitter i bössan så det blir till att använda denna

1.Vad är det för skillnad mellan dessa två fjädrar ?
2.Packningen ska den sitta i koppen på den vänstra mojängen
3.Vad heter Mojängen ?

Sist men inte minst i bilden på kitten finns det ytterligare en pryl i mitten av bilden, en sådan har inte jag Vad är det för något ?

Tacksam för svar // Gordon




För att följa länken så måste du registera dig.

Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Frankie 20 nov 2018, 21:14

Intressant, hur mkt har du fått dit på bössan, du har väl släppt ut trycket och tagit loss lufttuben innan påbörjad montering.
Ta det försiktigt om det är första gången du monterat HP kit.

Mojängen du undrar över är en Ventil och i toppen av den ska den lilla o-ringen tryckas dit på plats och till sist den svarta lilla nylonhylsan som för närvarande sitter monterad på ventilen till höger i bild, grejen i mitten ser jag inte vad det är, ser dock ut som en fartomställare? Glöm ej att först tömma bössan på luft innan du börjar skruva.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Frankie 20 nov 2018, 21:21

Om du inte vet vilken av de båda svarta ventilerna på bild som tillhör HP kitet, så kolla då vilken av dem som har störst hål invändigt, den med störst hål är till HP kitet. Likaså bör den kraftigaste fjädern också tillhöra HP kit.
Frankie
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 sep 2018, 13:22
Ort: Norrköping
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lp-10, FX-Royal 500 L

Re: Fx Crown .25 Optimering ?

Inläggav Gordon 20 nov 2018, 21:34

Japp bössan är tömd och den låg snyggt och prydligt på vardagsbordet.... Vad beträffande ventilerna så är de identiska nu när jag såg nylontoppen. Mätte med ett borr 2,5 går fint ner något glappt kanske 2.6 eller 2.7 hålet är lika på båda...

Provsköt bössan fick bara upp den i medel 51,34J och hastighet 234,53m/s ljudhastigheten är ju runt 320-350m/s. Min Hatsan ligger på 65J och den ställde jag ner ordentligt (Innan jag hade kronograf)
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer