ME Single Action Army

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 06 dec 2018, 20:31

Det var en mycket intressant länk. Revolvern byggs av Weihrauch. Artikeln menar att den är mycket välgjord, och av solid kvalitet, men att pga det omständliga pump- och laddningsförfarandet, kanske främst skall ses som fint samlingsvapen. Artikelförfattaren äger ett ex själv. Han råder en att tänka till ordentligt före inköp. (Alla läser inte tyska, så jag sammanfattar på svenska. Krommodellen finns inte att köpa. Det är ett unikt mässexemplar.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 06 dec 2018, 20:55

klaus skrev:Ramen. Den är inte byggd på en skarp ram.
För att följa länken så måste du registera dig.



Fast jag artikeln är bra, kan jag inte se att den säger något om tillverkningsmaterial.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav klaus 06 dec 2018, 22:42

Nej, det stämmer. Men på en del andra ställen framgår det att pipa, trumma, hane och smådelar är i stål medans ramen är gjuten i zink. Den är alltså från början konstruerad som luft/gasvapen till skillnad från vissa andra modeller som är konverterade från skarpa stommar.

Oavsett material så ser den ju iaf väldigt fin ut :-)
Hatsan Sniper - 170 J
Användarvisningsbild
klaus
 
Inlägg: 415
Blev medlem: 11 mar 2010, 17:19
Ort: Partille
Tack utdelade: 24 gång
Tackad: 29 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Garaget
Luftvapen favorit: Steyr LP50

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 06 dec 2018, 23:40

Ramen, varbygeln och greppdelen är av en ganska hård zinkblandning.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 06 dec 2018, 23:56

Brococks Uberti o Pietta är i helstål men Brocockrevolvrar tillverkas inte sedan några år.
Finns ibland till försäljning på marknaden.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan finns det en firma i USA som imp Uberti o Pietta och lägger "handen" på för US-marknaden.
Dessa är krutvapen dock.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 07 dec 2018, 02:10

MALJ skrev:Brococks Uberti o Pietta är i helstål men Brocockrevolvrar tillverkas inte sedan några år.
Finns ibland till försäljning på marknaden.

För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan finns det en firma i USA som imp Uberti o Pietta och lägger "handen" på för US-marknaden.
Dessa är krutvapen dock.


Hur skall man tolka hemsidan? Är det bara ett "spökskepp" över en verksamhet som inte längre existerar? Brocock vapen är numera totalförbjudna i UK. Tom får den som har ett på licens, inte sälja vidare vapnet! Ändå listas UK återförsäljare!? Fast de säljer kanske bara patronerna?

Kanske vapnen enbart säljs i USA?

Här listas även versioner med längre 7,5'' pipor tex Uberti 1873 Cattleman SA
För att följa länken så måste du registera dig.



Men den tillverkas alltså inte längre, MAJL?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 07 dec 2018, 08:18

Luftpangarn;
Jag kollade med en av de återförsäljare som finns på deras hemsida om de kunde leverera och fick till svar att de inte längre tillverkades.

De tillverkar tydligen endast gevär av olika typ.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav proton 07 dec 2018, 12:59

så då är det bara att leta ett fint beg exemplar ? :roll:

vill inte ha zink om jag ska betala dyra slantar :|
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Rammaterialet ME Colt SA

Inläggav Luftpangarn 07 dec 2018, 14:30

He he, jag har bedrivit / bedriver litet detektivarbete kring tillverkningsmaterialet i ME Colt SA revolvern. Jag har tom skrivit till Weihrauch Revolver och frågat. Om Weihrauch överhuvud taget vill svara, kan doch svaret dröja.

Det är nämligen Weihrauch som tillverkar revolvrarna för beställaren Cund Melcher ME Sportwaffen. Som i sin tur levererar till Versandhaus Schneider, där MAJL köpt sin fina revolver. ME Sportwaffen anger dessutom svenska För att följa länken så måste du registera dig.

som återförsäljare. ME Sportwaffens reservdelslista anger exakt samma reservdelsnummer som Vapenochfritids lista, för ram med .22 kaliber. (Vapenochfritid tar 5'000kr.)

MAJL - är du säker på att det handlar om zinkgods? Har du testat med magnet?

Enligt Vapenochfritid, är materialet det samma i Weihrauchs krutversioner, tex .357 magnum, som i den Brocock revolver han säljer, har han svarat mig. Dock vet han inte exakt vad det är för legering. Han skriver dock en litet konstig förklaring, om att Bocock konverterat revolvern. Möjligt, men kanske inte så troligt. Är ju en smal sak för Weihrauch att göra.

Jag tycker det verkar otroligt, att Weihrauch skulle använda olika material för de två revolvertyperna. Och min slutsats blir, att dels kan det inte vara skruttmaterial i krutrevolvrar, dels tror jag inte Weihrauch skulle sätta sitt goda namn och rykte på spel, genom att använda skitmaterial.

Dessutom skiljer inte priserna mellan krut- och Brocockversionerna så mycket mot Umbertis krutversioner. Jag misstänker starkt, att det handlar om samma material i Umbertis revolvrar. Dessutom lär en revolverram numera alltid vara någon form av pressgjutgods. (Tom med CNC skulle tillverkningen bli djäkligt dyr, gissar jag.)

Jag tror MAJL gjort ett riktigt bra köp!

Litet länkar;
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

(bakgrundsinfon)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 07 dec 2018, 16:16

Zinkgods = ja, det är inte magnetiskt har precis kollat. Kollar var jag läste detta o återkommer.

Ja, jag köpte min på För att följa länken så måste du registera dig.

.
Pris idag 299.95 Euro. Denna SAA börjar bli söndermekad så det blir ytterligare 1st ME SAA + 1st Bull Barrel snart.

Trumman/cylindern sitter med 2st sprintar, 1st vid laddluckan synligt och 1st inne i spåret för trumaxeln Syns inte då den har monterats i samband med tillverkning på ett genialare sätt än sprinten vid laddluckan.

Uberti's COLT SAA är flamhärdad och därmed i stål, inte zinkgods, så oxå Piettas.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 07 dec 2018, 17:39

Materialföljetongen fortsätter! :-)

Det finns moderna zinklegeringar som är korrosionsbeständiga, samt mycket hårda. Detta har dskuterats i ett forum, där bla en yrkesfysiker gjuter järnvägshjul i en sådan modern legering. (Vill minnas att den kallas "zamak".) Han understryker att legeringen inte har någon likhet med "leksaksbils-zinkgods".

Och om materialet används i krutvapen från Weihrauch - ja då duger det åt mig i alla fall!

Det kan förståss vara så att Piettas och Umbertis revolverramar faktiskt är i något slags stål. Men tills jag läser det uttryckligen någonstans, är jag inte så säker. Står det "case hardened" eller "case hardened finish"? Det senare kan lika gärna syfta enbart på utseende. Och med moderna metoder kan man tex "blånera" aluminium. Och den här är "högglansbrunerad". Letade förgäves på Umbertis USA sajt efter materialangivelser.

Jag lutar ändå åt att den här revolvern är det jag och andra efterfrågat. En vapenreplik med luft eller CO2 drift, som är tillverkad med samma kvalitet som ett krutvapen. :Thumbupp: Jag och andra har också sagt att vi skulle vara villiga att betala för det.

Det står ingenstans, men jag utgår ifrån att själva pipan är av stål? Vapenochfritid anger att John Wayne versionen har pipa av vapenstål, samt att egenprecisionen är en enkrona på 25m. Att den versionen är dyrare, tror jag dock beror på andra saker än mekaniska skillnader.

Jag funderar starkt på om min jultomte inte har något konto att skrapa från... :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 07 dec 2018, 17:50

Nu har jag hittat var jag läst om zink-ramen;

För att följa länken så måste du registera dig.


Urklipp;
"Revolveren är gjord i Tyskland av ett traditionellt vapenföretag. Trumman, trumman och funktionella delar är gjorda av stål. Rammen är gjord av zinkgjuten gjut. Kvaliteten är lika utmärkt som skytteföreställningen." (Googleöversättning)
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav börne 07 dec 2018, 17:58

Zamak utvecklades redan 1929 så är kanske inte att betrakta som en modern legering & är en grupp mycket vanliga zinklegeringar & Zamak är egentligen ett varumärke som är sammansatt av Zink, Aluminium, Magnesium och Koppar = ZAMAK

EZAK däremot har högre draghållfasthet och är starkare.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (08 dec 2018, 03:35)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 07 dec 2018, 18:37

Luftpangarn skrev:Materialföljetongen fortsätter! :-)

Det finns moderna zinklegeringar som är korrosionsbeständiga, samt mycket hårda. Detta har dskuterats i ett forum, där bla en yrkesfysiker gjuter järnvägshjul i en sådan modern legering. (Vill minnas att den kallas "zamak".) Han understryker att legeringen inte har någon likhet med "leksaksbils-zinkgods".

Och om materialet används i krutvapen från Weihrauch - ja då duger det åt mig i alla fall!

Det kan förståss vara så att Piettas och Umbertis revolverramar faktiskt är i något slags stål. Men tills jag läser det uttryckligen någonstans, är jag inte så säker. Står det "case hardened" eller "case hardened finish"? Det senare kan lika gärna syfta enbart på utseende. Och med moderna metoder kan man tex "blånera" aluminium. Och den här är "högglansbrunerad". Letade förgäves på Umbertis USA sajt efter materialangivelser.

Jag lutar ändå åt att den här revolvern är det jag och andra efterfrågat. En vapenreplik med luft eller CO2 drift, som är tillverkad med samma kvalitet som ett krutvapen. :Thumbupp: Jag och andra har också sagt att vi skulle vara villiga att betala för det.

Det står ingenstans, men jag utgår ifrån att själva pipan är av stål? Vapenochfritid anger att John Wayne versionen har pipa av vapenstål, samt att egenprecisionen är en enkrona på 25m. Att den versionen är dyrare, tror jag dock beror på andra saker än mekaniska skillnader.

Jag funderar starkt på om min jultomte inte har något konto att skrapa från... :-)



Jag hittade detta på Uberti's;

För att följa länken så måste du registera dig.

MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav TW 07 dec 2018, 19:12

vet inte om ni sett att patronen är lite kortare än trumman , så är min
me sa så jag antar den tappar lite kraft där !
TW
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 okt 2008, 13:43
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 08 dec 2018, 04:54

Schlottmans sida litar jag på. Så att ME revolvern har någon form av zinklegering i ramen, får nog anses vara fastställt. :)

Jo, jag hittade den sidan om Umbertis repliker också. Om man läser textan noga på Umbertisidan så står;

"The grip frame can be either steel or brass and on the metal surface you can select standard blueing eye-catching charcoal blueing full nickel plating white finish old west antique finish."

Språkligt är meningen ganska taskigt formulerad. Noga räknat, säger de enbart, att "grip frame", dvs varbygel och kolvramen kan vara stål eller mässing. Och sedan beskriver man metallytornas ("metal surface") "finish", dvs utseende.

Om ramen nu verkligen är i stål, tror jag inte man skulle missa chansen att återupprepa det starkt positivt värdeladdade ordet "stål". Formuleringen "stålytornas finish" har nämligen en betydligt bättre klang än "metallytornas finish". Det hela luktar litet lurig postorderkatalogs beskrivning. Typ nästan som klassikern "gjord i äkta läderimitation" :lol:

Nu handlar ovanstående sida enbart om Umberti repliker. En omfattande sida för alla Umbertis krutvapenversioner, säger inte ett knyst om tillverkningsmaterialen. (Priserna varierar 4-8'000kr/st beroende just på ytbehandling och gravyr.) Att man helt undviker att beskriva tillverkningsmaterial, är ur min och eran synvinkel frustrerande.

Vore intressant att mejla och fråga dem. Deras motiv att svara någon utanför deras möjliga marknad, är dock svaga. Mer intressant att se vad Weihrauch svarar mig. Om de nu kommer svara.

Det är möjligt att jag läser "som fan läser bibeln". :lol:

Å andra sidan, den svartkrutsreplik på en antik Coltrevolver jag hade på 80-talet, som var italiensktillverkad, hade stålram. (Fast testa med magnet gjorde jag aldrig. :roll: )

Nästa intressanta sak vore att ta reda på - vilket jag inte orkat - vad en modern modell av revolver från tex Smith & Wesson kostar. De används ju dessutom som tjänstevapen. De är ju gjorda av stål. (Annars skulle jag trilla av stolen!) Om det är en relevant jämförelse, kan man förståss debattera. Det är ju två olika marknader, med olika förutsättningar. (Synd att jag sålde startskottsrevolvern jag köpte och hade som tonåring på 70-talet. Om inte den hade stålram, skulle jag nog kunna "äta upp min hatt". Fast testa med magnet gjorde jag aldrig på den heller.)

Originalen från 1800-talet, hade ramar av någon form av stål / järn. (Annars har jag inget omdöme, från när jag hållit i antika original. :-) ) Men på den tiden kunde man ha en arme av lågbetalda arbetare, som satt och slipade alla delar för hand. Vad den tidens revolvrar skulle kosta i dagens penningvärde, vore intressant att veta. Bra mycket mer än 4'000kr gissar jag.

Att tillverka kolvramen av mässing, torde ha varit det billigaste på 1800-talet, och inte alls en skrytdetalj. Mässing var den tidens formsprutningsplast. Att göra avancerat formade saker av stål, var betydligt dyrare, med den tidens tillverkningsmetoder. TROR jag. Jag har aldrig haft tillfälle att diskutera saken med någon insatt person. I stället handlar det om 20 års iaktagelser, reflexion och förvåning över, att många detaljer på 1800-talet, som borde ha tillverkats av stål, i stället tillverkades av mässing. Tex klädeskrokar och dörrhandtag i gods(!)järnvägsvagnar. Ventilrattar och reglage. Och myriader av andra mekaniska detaljer. Men, jag kan ha fel.

Plötsligen anar jag ett möjligt svar på varför Colts ursprungliga revolvermodeller saknar ram, och huvudsakligen hålls ihop av centrumpinnen / axeln för trumman. Något jag undrat över sedan jag som 18-åring skjöt sönder min Colt svartkrutsrevolver. Kanske tänkte Colt att ramen både var dyr och svag, jämfört med centrumaxelns stål? Men underskattade kanske betydelsen av ramens styrning, eller kundernas betalvilja för ramen? Jag tror det var Remington eller Ruger, som introducerade ramen. Något måste man dra till med, om man skall slå sig in mot en etablerad tillverkare?!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 09 dec 2018, 02:32

Priser på COLT av dagens modell ligger på upp emot 20kSEK och äldre modeller med samlarvärde hamnar på som mest 75kSEK har jag sett.

För att följa länken så måste du registera dig.


Ex; SA Army 5.5 "(357 Mag) 1799USD eller 15664SEK

Intressant läsning; För att följa länken så måste du registera dig.


Jag har läst på andra ställen samt sett på Youtube att en COLT skall ha 4st notchar på hammaren men i denna bruksanvisning skriver de på s.15 att en COLT har 3st. Alltså behöver jag "bara" komplettera med 1st extra notch(den första som är säkerhetsläget) för att ME SAA skall matcha en riktig COLT.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 09 dec 2018, 02:39

TW skrev:vet inte om ni sett att patronen är lite kortare än trumman , så är min
me sa så jag antar den tappar lite kraft där !


Ja, det finns en diff i måtten där, samt att cylindern har ett spel på 0,2 - 0,3 mm mot pipans bakre kant så när kulan lämnat "patronen" skall den färdas 2-3 mm i luften innan den entrar pipan. Visst måste det ha en negativ påverkan på kraften då en hel del luft skickas ut på sidorna och inte knuffar kulan genom pipan.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 11 dec 2018, 18:56

Jag fick svar från Weihrauch Revolver i Tyskland sent i eftermiddags. De förklarar att de små kalibrarna tillverkas med pressgjuten ram av zinkgods, medan de större kalibrarna har stålram.

Var den svenske åteförsäljaren som tvärsäkert hävdade, att ME revolvern har ram av samma material, som de stora krutkalibrarna, får sin information, undrar man ju.

Så ME revolvern och kaliber .22 i zink, .347 magnum m.fl. med stålram. Så tolkar jag det.

Om någon orkar googla vad tex en Weihrauch .357 kostar (kolla hemsidan ang tillgängliga kalibrar), så vore det väl en intressant jämförelse?

Jag hade fel i min spekulation, att det verkar orationellt att tillverka ramarna i olika material.

Här är deras svar;

"Sehr geehrter Herr Grassman,

wir nehmen Bezug auf Ihre E-Mail vom 07.12.2018.

Die SA Revolver in den großen Kalibern werden mit einem Stahlrahmen geliefert.
Die kleinen Kaliber werden mit einem Zink-Druckguß-Rahmen hergestellt.

Mit freundlichen Grüßen

Hermann Weihrauch Revolver Team"

Som svar på min fråga på skoltyska;

"Sehr Geehrte Herren,

Darf Ich fragen, welche Fertigungsmaterial fur den Rahmen wirt benutzt
fur die Western SA Revolvern? Ich will keine Industriegeheimnisen
nachfragen!

Ist das selbe Material benutzt fur Ihre .367 Magnum (Beispiel), als
fur Ihre fertigung von Brocock Pressluftsystem Revolvern, die Sie fur
Cund Melcher ME Sport Waffen produziert?

Es gibt nämlich eine Antzahl Leute im Schweden grösste
Luftwaffenforum, die nicht eine ME Brococksystem Revevolver kaufen
will, weil Sie denken das das Rahmen aus einfacher Zinkdruckguss
gefertigt wird. Deswegen frage ich, um diese Frage auktoritativ
beantworten zu können.

Wenn Sie das selbe Material nutzt, muss es doch eine hochwertige
Material sein! Das kommt aus den Namen Weihrauch bestimmt an!

Mit Freundlichen Grussen aus Schweden,

Anders Grassman"
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 11 dec 2018, 23:30

Luftpangarn skrev:Jag fick svar från Weihrauch Revolver i Tyskland sent i eftermiddags. De förklarar att de små kalibrarna tillverkas med pressgjuten ram av zinkgods, medan de större kalibrarna har stålram.

Var den svenske åteförsäljaren som tvärsäkert hävdade, att ME revolvern har ram av samma material, som de stora krutkalibrarna, får sin information, undrar man ju.

Så ME revolvern och kaliber .22 i zink, .347 magnum m.fl. med stålram. Så tolkar jag det.

Om någon orkar googla vad tex en Weihrauch .357 kostar (kolla hemsidan ang tillgängliga kalibrar), så vore det väl en intressant jämförelse?

Jag hade fel i min spekulation, att det verkar orationellt att tillverka ramarna i olika material.

Här är deras svar;

"Sehr geehrter Herr Grassman,

wir nehmen Bezug auf Ihre E-Mail vom 07.12.2018.

Die SA Revolver in den großen Kalibern werden mit einem Stahlrahmen geliefert.
Die kleinen Kaliber werden mit einem Zink-Druckguß-Rahmen hergestellt.

Mit freundlichen Grüßen

Hermann Weihrauch Revolver Team"

Som svar på min fråga på skoltyska;

"Sehr Geehrte Herren,

Darf Ich fragen, welche Fertigungsmaterial fur den Rahmen wirt benutzt
fur die Western SA Revolvern? Ich will keine Industriegeheimnisen
nachfragen!

Ist das selbe Material benutzt fur Ihre .367 Magnum (Beispiel), als
fur Ihre fertigung von Brocock Pressluftsystem Revolvern, die Sie fur
Cund Melcher ME Sport Waffen produziert?

Es gibt nämlich eine Antzahl Leute im Schweden grösste
Luftwaffenforum, die nicht eine ME Brococksystem Revevolver kaufen
will, weil Sie denken das das Rahmen aus einfacher Zinkdruckguss
gefertigt wird. Deswegen frage ich, um diese Frage auktoritativ
beantworten zu können.

Wenn Sie das selbe Material nutzt, muss es doch eine hochwertige
Material sein! Das kommt aus den Namen Weihrauch bestimmt an!

Mit Freundlichen Grussen aus Schweden,

Anders Grassman"


Rewolwer HW 357 HUNTER .357 Mag. 3"
WEIHRAUCH ARMINIUS
För att följa länken så måste du registera dig.


1590PLN = 3665SEK

WEIHRAUCH REVOLVER HW 357 3" CAL. 357 MAG
För att följa länken så måste du registera dig.


366Euro = 3653SEK

För att följa länken så måste du registera dig.



Det är väl dessa som i LEP heter Bull Barrel ? De är väldigt lika. Står på önskelistan.
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav MALJ 12 dec 2018, 12:39

Kollar vidare på COLT hos bl.a Schneider och de har KNALL 9mm i några modeller varav HARTFORD ser mycket fin ut dock är ramen i zink tydligen ;
För att följa länken så måste du registera dig.



SAA är lite billigare jmf med HARTFORD; För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

magnetkoll !!

Dock är de inte möjliga att prickskjuta med samt att ammunition inte kan köpas fr DE !!

.... men från För att följa länken så måste du registera dig.

dock måste de hämtas !!
MALJ
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 jan 2016, 10:51
Ort: Västerås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Inte än
Luftvapen favorit: WEBLEY TRACKER cal.22 -80-tal

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 12 dec 2018, 14:53

Artikelbeskrivningen hos Schneider för Hartfordmodellen är identisk med beskrivningen av Weihrauch knallskottsrevolver, och ME revolvern. Alltså trumma, mekanik och pipa i stål. Ramen säger de inget om.

(Knallskott / startvapen är väl licensbelagda i Sverige?)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav Luftpangarn 12 dec 2018, 15:15

För att följa länken så måste du registera dig.


360414 - WEIHRAUCH REVOLVER WSA CAL.22LR 6.75" €267,00
360417 - WEIHRAUCH REVOLVER WSA CAL.357 MAG 4.75" €503,00
360418 - WEIHRAUCH REVOLVER WSA CAL.44 MAG 7.5" €503,00
360419 - WEIHRAUCH REVOLVER WSA CAL.45 COLT 7.5" €503,00

På denna USA sida skiljer det 100USD mellan .22 zink och .357 magnum stålram.
För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: ME Single Action Army

Inläggav aked 12 dec 2018, 16:18

MALJ skrev:
TW skrev:vet inte om ni sett att patronen är lite kortare än trumman , så är min
me sa så jag antar den tappar lite kraft där !


Ja, det finns en diff i måtten där, samt att cylindern har ett spel på 0,2 - 0,3 mm mot pipans bakre kant så när kulan lämnat "patronen" skall den färdas 2-3 mm i luften innan den entrar pipan. Visst måste det ha en negativ påverkan på kraften då en hel del luft skickas ut på sidorna och inte knuffar kulan genom pipan.


Hej

Det är riktigt att patronen i SAA ej når ända fram till trummans kant. Om du ej vill svarva längre hylstoppar, kan du limma fast rörbitar av 7mm mässingsrör i framkanten av patronlägena. Du fyller då ut luftläckaget och kommer upp i 10 joule.

Revolvern är för övrigt lämplig till att avfånga/avliva skadskjutna harar med. En 10 joule .22 kula går lätt genom skallbenet på en hare.

Enligt regelverket skall man använda en grytpistol till detta, men hur många jägare har tillgång till en sådan, ytterligare ett hagelskott på en skadskjuten hare som ligger framför dig är att kasta haren i soptunnan. Ur djurskyddssynpunkt är metoden med huvudskott att föredra istället för att lyfta upp haren i ofta avskjutna bakben och ge den ett karateslag i nacken. Haren åsamkas definitivt minde lidande med en 10 joule kula bakom örat (du skall veta var du skjuter) allt enligt god jägaretik. Jag jagar enbart större djur numera de avfångas (vid behov) med kula från godkänt vapen. Att höra en hares dödsskrik är ingen höjdare. Jag kom kanske ifrån ämnet, men det går att få upp SSAn i 10joule.

aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: ME Single Action Army

Inläggav mikebike 13 dec 2018, 11:31

Jag har avlivat en hare med slag i nacken och fyra katter med huvudskott. Det första är definitivt att föredra!
Ett alternativ är ett tunt knivblad i nacken, det har jag gjort på ett rådjur. Mycket bättre än fler (hagel-) skott.

Jag skulle aldrig få för mig att använda en luftpistol för avlivning, eller ens överväga att ta med en luftpistol när jag jagar.
Senast redigerad av mikebike 13 dec 2018, 11:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Följande användare vill tacka mikebike för detta inlägg
börne (13 dec 2018, 12:05), Luftpangarn (14 dec 2018, 14:59)

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer