Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav Luftpangarn 12 mar 2021, 13:29

EDIT: Umarex hade inte skruvat fast siktesbladet. En Ph0 skruvmejsel löste saken.

En av de saker jag verkligen gillar på mitt nya Umarex Legensds "Cowboy Rifle", är att det har ett klassiskt "buckhorn" sikte. (Namnet syftar rimligen på buffeltjurar?) Siktet är av stål, vilket märkligt nog i stället är av plast på det mycket dyrare Umarex Walther Lever Action. Med tanke på att dessa gevär inte kan utrustas med kikarsikten, är det verkligen anmärkningsvärt att snåla där - på den dyrare modellen dessutom?!

Den dyrare Walthermodellen verkar mera ta sikte på att verkligen vara ett bra gevär, med mycket fin räfflad pipa. Beprövat revolvermagasin. Men ändå har man satsat på äkta trästock. Vilket de inte behövt göra, med tanke på hur otroligt bra träimitationen på "Cowboy Rifle"-versionen är.

"Cowboy Rifle"-versionen har mera konstruerats med filosofin att vara en otroligt bra replik, både vad gäller utseende och funktionen med sin helt förebildsenliga hantering av patronhylsor. Och den har verkligen fått "iron sight", som öppna sikten kallas i USA. Däremot har den bara fått slätborrad pipa - om än en ovanligt bra sådan.

På andra gevär där jag sett sikten av typen stålplåt med stegförsedd kil för höjdjustering, har siktet varit av extremt styvt fjäderstål, som svetsats fast på pipan. Och oftast i kombination med fast korn, liksom på "Cowboy Rifle". Tex på Husqvarna salongsgevär. Ingen sidojustering där inte! :-) På Walther lever action går att justera kornet i sidled. Varför i fridens dar kan de inte kombinera rätt på båda versionerna?! :roll:

NU TILL SJÄLVA FRÅGAN!
Komiskt nog har siktet helt oavsiktligt begåvats med en gnutta sidojustering. Så mycket att det är befogat att åtgärda saken. Spåret plåtsiktet är fastskruvat i pipfästet, är en aning för brett. Fästskruven håller heller inte fast siktbladet tillräckligt fast, så det vippar än till vänster, än åt höger. :o Det hela blir ännu mer uppenbart, om man tar bort kilen för höjdjustering.

Så nu funderar jag på om jag borde byta till en aningen längre skruv, och lägga en sådan där taggig låsbricka mellan siktbladet och pipans fäste. Problemet är att jag inte vill lyfta siktbladet helt ur spåret/urtaget i fästet på pipan. Och det är bara 0,9mm djupt. Det verkar inte klokt att försöka stoppa in en sådan där taggig låsbricka där - så himla tunna är de väl aldrig? Eller? Dessutom inför man ju ytterligare en "vingelfaktor".

Så om man använder en taggig låsbricka, så får det bli ovanpå siktbladet, en planbricka på det. Och dra åt skruven. (Som man nog dessutom byter mot en icke försänkt spårskruv. Fanns val dessutom inga krusspårsskruvar 1892-94? :lol: ) Kan nog funka bra, men riskerar att kanske bli litet fult. Men ganska justerbart, faktiskt.

Jag vet inte om siktbladet verkligen skulle råka vara av fjäderstål. I sådant fall funkar inte en taggig låsbricka. Kanske man kan hitta / göra en gummibricka, för att ge rejäl friktion / grepp? Eller sådan där ruskigt dubbelsidigt klibbig eltejp man lindade hockeyklubbor med, mellan en första planbricka (mkt tunn), och sedan en sandwich av saker / brickor, innan skruvskallen trycker till? Vad sägs om sådana där kopparbrickor som jag använder för att täta ångarmaturer på mina ånglok? De tätar ju genom deformation, de pressas in i alla extremt små ojämnheter. Bör ju ge viss friktion också?

Vad har ni för förslag?

För övrigt känns spåret i pipan för kilen också märkligt. Tror aldrig jag sett något sådant förut. Känns som nödlösning i efterhand? Uttaget i underkant på siktbladet, där kilen skuts in, är också för brett, så alltihopa blir vingligt. Man borde kanske ha givit kilen en liten "fotplatta" som sidostöd i stället? Så den kan stå rakt upp, när den nu inte får tajt stöd av urtaget i siktbladet.

Umarex borde göra om riktmedlen litet grand. Det är en pyttegrej mekaniskt och ekonomiskt, men viktigt. Faktiskt det enda som ger dåligt intryck på bössan. Snacka om att småsnubbla på målsnöret. :roll: Nåja, jag kommer lösa det! Men ni får gärna hjälpa till med tips! :)
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Luftpangarn 16 mar 2021, 22:48, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav Tempest 12 mar 2021, 15:39

Kan du inte limma fast siktesbladet med en droppe Loctite, då sitter det stadigt men kan lossas om det behövs?
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav Luftpangarn 12 mar 2021, 18:51

Jo Tempest, kanske det. Jag har bara erfarenhet av "blå" Loctite. Den funkar såvitt jag vet, endast på gängor, inte på plana ytor, eller ens glatta axlar. På glatta axlar funkar "röd" Loctite, vad jag läst. Men vill man lossa den, krävs upphettning till +600C. Kanske den funkar på plana ytor?

Men ett större problem är möjligen att jag behöver en ganska ansenlig "öppen-tid", som man säger om lim. Detta eftersom jag ju behöver provskjuta, innan jag kan bestämma ett läge. Allt som funkar likt sekundlim eller smältlim, är nog rätt dödsdömt.

Skulle "blå" (?) loctite medge justering under någon timme?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav Luftpangarn 12 mar 2021, 19:25

Jag har ett mycket annorlunda material att använda som "låsbricka", nämligen utomordentligt fina metallnät av koppar, mässing och rostfritt. (De är anskaffade för att diffundera luft/gasblandningen i mina modellångloks gasbrännare, så de brinner lugnare utan en massa störande visslande och flåsande ljud. Så låter ju verkligen inget ånglok i verkligheten! Det man vill höra är cylindrarnas avloppsånga forma det där "tuff-tuff"-ljudet, som får hjärtat att smälta. :-D )

Problemet med metallnät, är att trådarna givetvis är runda, så jag frågar mig om greppet är bättre än en planbricka av mjuk koppar?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2021
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav Tempest 12 mar 2021, 23:00

Blå Loctite biter inte direkt, och även om det nästan hinner härda så gör det nytta ändå, det är ju ingen direkt belastning på siktesbladet, jag har ibland "återanvänt" Loctite, det funkar ändå.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (13 mar 2021, 00:58)

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav chaosborn 13 mar 2021, 08:53

Säger som tidigare att gänglåsning bör funka alternativt cylindrisk fastsättning, men ska du justera hit och dit är det ju mindre bra.

Annars har du typ nordlock brickor, de brukar låsa väldigt bra, men de gör lite märken.
Kändes dock som du redan hade en idé om att tillverka nån egen form av låsning, är ju synd att inte prova.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Luftpangarn (13 mar 2021, 10:58)

Re: Alternativ till låsbricka för sikte? Tips tack!

Inläggav börne 13 mar 2021, 09:21

chaosborn skrev:Annars har du typ nordlock brickor

Bästa låsbrickorna som jag använt. Måste ju lyfta skruven för att dom båda brickorna ska lossa.

För att följa länken så måste du registera dig.



För dom som inte använt dessa tidigare, dom monteras som på bild i ett par.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18784
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (13 mar 2021, 10:58)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer