Röhm Twinmaster Trainer

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav zymox 29 sep 2022, 19:50

Jag blev för flera år sedan av med min CO2 packning o söker därför efter en ny till min ovanstående gamla CO2-pang eller tips på var man kan få tag i en.
Det verkar vara i det närmaste omöjligt o dom som har kontakter som företaget där jag köpte den är lagom intresserade av att hjälpa till så vänder mig hit.
Är här någon som vet var jag kan få tag i en packning som passar eller kan tänka sig att ev. visa hur en sådan ser ut med lite mått så jag har något att gå efter?
Jag är tämligen säker på att ytterdiametern skall vara 8mm o att "centertornet" där "nålen" kommer ut är 3mm i diameter men hur hög skall packningen vara?
Jag misstänker 3-3.5mm men går bet här, 2 o-ringar på totalt 4mm höjd funkar inte för då penetreras inte co-patronen.
zymox
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:14
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Landskrona PK
Luftvapen favorit: BigBore

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav börne 29 sep 2022, 20:11

Ingen aning om det är rätt o-ringar, men det fanns ju några här i alla fall.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav zymox 29 sep 2022, 20:46

Stort TACK för svar men dessvärre är det inte någon av dom. Hittade en bild när den sitter monterad.
För att följa länken så måste du registera dig.

zymox
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:14
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Landskrona PK
Luftvapen favorit: BigBore

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav Luftpangarn 02 okt 2022, 09:30

Så sent som för ett år sedan fanns just den packningen listad i versandhaus-schneider.de webbshoppen, men nu hittar jag bara magasinen. Dock för de en himla massa reservdelar till olika Röhmvapen. Skicka mejl och fråga om de kan ordna fram packningen!
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav Batistuta 02 okt 2022, 13:35

zymox skrev:Stort TACK för svar men dessvärre är det inte någon av dom. Hittade en bild när den sitter monterad.
För att följa länken så måste du registera dig.


Några fulknep!
Ett tips är ju att sätta något bakom oringen så det blir lite mer press mot co2tuben. Ibland går det också att vända oringen för bättre tätning.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1655 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav Tempest 02 okt 2022, 13:57

Jag har tillverkat en sån packning av en bränsleslang en gång, den kanske inte håller lika länge som original men det funkar. Man får skära av en bit och slipa den mot sandpapper tills den får rätt tjocklek och är jämntjock runt om.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav zymox 03 okt 2022, 08:16

Tack för alla svar. Nu har jag lite o prova med. Skickade till tyskarna i förra veckan men dom r inte så sugna på att svara så misstänker att det loppet är kört. Synd å en så fin bössa om det inte går att lösa på något bra vis.
zymox
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:14
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Landskrona PK
Luftvapen favorit: BigBore

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav Luftpangarn 04 okt 2022, 07:57

Zymox,

nog rimligtt att vänta åtminstone 48 timmar till på svar från Versandhaus Schneider, innan du anklagar dem för att inte vara sugna på att svara. Såvida du inte skrev innan du fick tipset av mig söndag den 2:a, så verkar det väldigt konstigt att dra den slutsatsen måndagsmorgonen den 3:e!

Min erfarenhet är att de alltid svarar.

Och det kan också vara så att de direkt kollar med Röhm om de kan få packningen, och inte svarar dig innan de fått besked från Röhm.

Jag har själv samma Röhm Twinmaster pistol, och har dessutom haft rätt mycket med Versandhaus Schneider att göra. Det är därför jag skriver som jag gör.

Om du - mot all förmodan - inte får svar från Schneider, skulle jag fortsätta leta i Tyskland.

Återkom på fredag, om du inte fått svar från Schneider, så kan jag efterlysa möjlig inköpsställe på det tyska forumet För att följa länken så måste du registera dig.

åt dig, om du inte kan tyska. Fast folk skulle nog svara även om du ställer frågan på engelska.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav zymox 04 okt 2022, 18:58

Luftpangarn, Jodå jag ställde frågan redan veckan innan. Jag hittade ett inlägg som jag antar tillhör dig från 19 Mars 2018 där du faktiskt hänvisar till den handlaren av just min anledning så därav att jag redan skickat dom en förfrågan. Detta gjorde jag en hel vecka innan jag ställde någon fråga här överhuvudtaget. viewtopic.php?f=15&t=9798&p=367840&hilit=r%C3%B6hm+twinmaster#p367840
Jag försöker alltid hitta info själv innan jag ber om hjälp.

Hur som helst så svarade dom idag att delen inte finns längre. Lyckades dock göra en packning för CO2 patronen som funkar över all förväntan och även slipa ner en ny o-ring så den passar i botten på avfyrningsventilen som nu också visade sig läcka. Nu verkar den hålla 100% tätt men jag är ändå intresserad av att byta alla tätningar framöver. Så jag håller lite koll på dina inlägg här o då, jag kan inte tyska...
Det verkar ändå som om det finns några Trainer fortfarande och det vore inte fel om vi kunde få koll på alla o-ringar o tätningar.


Jag vill även tacka alla för inspiration o hjälpen jag ändå fick här. Än så länge har det gått 100 skott utan läck.


För att följa länken så måste du registera dig.

zymox
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:14
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Landskrona PK
Luftvapen favorit: BigBore

Följande användare vill tacka zymox för detta inlägg
Luftpangarn (05 okt 2022, 07:20)

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav Luftpangarn 05 okt 2022, 07:44

Vad bra att det verkar ha löst sig för dig zymox! :)

Du fick i alla fall svar av Schneider, som jag förväntade mig. Och de kollade säkert med Röhm innan de svarade dig, så det lär vara rätt kört att hitta originalpackningen

Hur och av vilket material gjorde du packningen?

Jag använder Biltemas silikonsprej på mina packningar, men även på andra mekaniska delar, då detta rekomenderas av Umarex. Sprayburken har ett sådant där "snabelrör" så man kommer åt.

Gansla dåligt av Röhm att inte längre tillhandahålla packningen, tycker jag. Det är väl just vid sådär 10 år, vilket väl denna pistol är, mer än en pistol kan behöva byte av packningar. Och även om O-ringarna lär vara någon industristandard, så är det inte så lätt att få tag på enstaka, för en privatperson. (Det samma gäller en massa skruvar, pinnar och annat. De är någon standard - ofta bara inte något vanligt folk kan köpa en eller två av.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2020
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 257 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Röhm Twinmaster Trainer

Inläggav zymox 05 okt 2022, 10:12

Jodå, dom svarade så det var lite förhastat av mig att skriva att dom inte var sugna. Nu vet jag inte om jag förstått allt rätt men har fått för mig att Röhm såldes till Umarex 2010 som i sin tur la ner Röhm och att det är därför som det inte finns delar att tillgå längre. Det jag finner lite märkligt är att ingen återförsäljare verkar ha koll på storlekarna på packningarna så man kan göra eller köpa nya. Jag köpte min 2009 av en av våra stora handlare som kan det här med bössor men dom hade ingen en aning om vilka ringar eller nåt som passar förutom att jag skulle kolla tyska forum. Den gula som sitter i avfyrningsventilen tex. Jag har ingen aning om vad för material den skall vara i. Min är hård som plast men håller tätt än så länge.

CO2 Packningen gjorde jag av "Ventilring för utloppsventil till IFÖ" toaletter. Kostade 48kr på Ahlsell. Tog ett 8 mm hålslag o värmde det rejält mycket mer än man tror att man måste o tryckte ut en tätning, tog sedan ett 3mm hålslag o gjorde samma för hålet till punkteringsstiftet. Det blev inte helt hundra, kunde valt 9mm istället för 8 o fått lite bättre passform samt 1 mm större för nålen.

O-ringen i botten av avfyrningsventilen tog jag en o-ring som var något för tjock mot original. Jag hade inte rätt tjocklek hemma så putsade ner den på en bit smärgelduk så att den passar o hjälper till att stänga ventilen med fjädern och sin spänst. Innan jag fick rätt på den förbrukades säkert en 5-6 CO2 patroner som bara läckte rakt igenom, samtliga efter första avfyrningen då den inte stängde ordentligt.

För att följa länken så måste du registera dig.

zymox
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 jan 2009, 22:14
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Landskrona PK
Luftvapen favorit: BigBore

Följande användare vill tacka zymox för detta inlägg
Luftpangarn (05 okt 2022, 21:56)


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer