Tuna Artemis p15?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tuna Artemis p15?

Inläggav Rammler 25 maj 2023, 22:32

Hej. Jag går i tankarna att skaffa mitt första PCP-vapen.
Har snöat in på Artemis p15 för dess enkelhet och låga vikt.
Och även rimliga pris.
Dels för att bullpup ser spacigt ut och för att den torde vara lätthanterlig för barnen.

Men känner jag mig själv rätt så kommer jag inte att kunna låta bli att skruva i den.
Det är liksom tillfredsställande att hitta och åtgärda missar från tillverkaren.

Jag vet hur en fjäderpang fungerar, men är inte så hemma på PCP.

Har ni några kloka tankar på tips och trix som är bra att börja med generellt?
Gärna specifikt Artemis p15.

Eller så kanske det finns en tråd där detta ämne redan är avhandlat?

Allt är av intresse.

/Rammler
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Megaklant 27 maj 2023, 14:39

Finns en del om dom på youtube.
Först måste den rengöras ORDENTLIGT då kineserna kletar igen sina saker rejält för att förhindra rost.
När du rengör pipan så gör det i många omgångar, tills lapparna är helt rena när dom kommer ut.
Sedan är det bara att hitta den diabol som geväret gillar, köp provpack från JSB och H&N.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Följande användare vill tacka Megaklant för detta inlägg
Rammler (27 maj 2023, 18:09), Luftpangarn (27 maj 2023, 20:23)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Luftpangarn 27 maj 2023, 20:43

xyz123., Minsta antal tecken tillåtet enligt servern är åtta. Gick inte att ta bort hela inlägget.
Senast redigerad av Luftpangarn 27 maj 2023, 21:48, redigerad totalt 3 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Chris 27 maj 2023, 21:08

Luftpangarn skrev:"Överkleteri" med fett är inte ovanligt. (Inte bara på luftvapen.) Värst är när grejorna legat i lager jättelänge, och fettet torkat ihop till rena klisterkådan. Då får man fan lägga delarna i lämpligt lösande medel (enklast bensin) något dygn, och sedan gå på med trasor och typ örontops.

(Värsta jag varit med om är shobbysvarvar och fräsmaskiner - där tror jag att fe tom avsiktligt använder något slags "fettlack", så man får verkligen demontera hela skiten innan man ens får rätt passning och toleranser på maskindelarna.

Å andra sidan, nog fan föredrar jag överdrivet rostskydd, snarare än alternativet! Bara litet lattjo att uppleva att man fått en slags halvprovisoriskt hopbyggd byggsats i knät. :-)

Det finns många mekaniska grejor som skall smörjas lagom! :)

Lurigast i vår "bransch" är väl att mineraloljor inte alltid är så lämpliga, då diverse O-ringar i vapnet kanske inte tål mineraloljor. Detta gäller vad jag vet, alla CO2 vapen, Men kanske ett och annat PCP vapen också?

Trist nog säger en del att silikonsmörjning egentligen inte är så lyckat för metall mot metall - åtmimstone vad gäller normalt rörliga delar. Inte ett lock eller nå't. Och att försöka använda olika smörjmedel i olika delar av vapnet, tror jag personligen, åtminstone på sikt, inte är praktiskt görbart. Smörgmedel kryper runt i alla mekaniska grejor, Vilket iofs på det stora hela taget är jättebra! :)


jag vet att du menar väl men han vill ha tuningtips för en specifik bössa och inte en föreläsning om rostskydd, smörjning osv....
tar inte upp det illa men sånt här blir jobbigt för de flesta som följar.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
börne (27 maj 2023, 21:45)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav T.Lundberg 27 maj 2023, 21:49

1 skaffa en exploded view
2 Lär vad delarna som kan behöva ändras heter (kan ju behöva beställa nya)
3 Finns det eftermarknad på det som man vill ändra? Isf beställ
4 Börja pilla ... Tänk på att det här är massproducerade grejor ... Plocka ned i molekyler gör rent fetta in med lämpligt fett grada av vassa hörn inspektera gängor. Lär dig ditt vapen.
Det kommer vara tidsödande men när allt sitter då är det ditt och du vet vad du har gjort ...
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
Luftpangarn (28 maj 2023, 04:01)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Luftpangarn 27 maj 2023, 22:06

Megaklant skrev:Finns en del om dom på youtube.
Först måste den rengöras ORDENTLIGT då kineserna kletar igen sina saker rejält för att förhindra rost.
När du rengör pipan så gör det i många omgångar, tills lapparna är helt rena när dom kommer ut.
Sedan är det bara att hitta den diabol som geväret gillar, köp provpack från JSB och H&N.


Kan bara hålla med vartenda ord, fast jag utvecklade visst saken med oljeklet för mycket.

Att även prova H&N - även deras billighetsammunition - anser även jag är viktigt. Det är inte så att allt funkar bäst med JSB. I mina vapen funkar RWS Hobby bäst. Även i mitt mest seriösa vapen, Röhm Twinmaster Trainer funkar RWS Hobby fan bäst. Och det var vad förre ägaren av pistolen (även) konstaterat, och han är helvetes bättre skytt än jag är. (Med delad förstaplats för en annan ammo jag inte kommer ihåg just nu. Eftersom RWS Hobby funkar så bra i alla mina lågeffektsvapen, som är mina favoriter, söker jag inte så mycket.)

Jaha. har jag lämnat ämnet "Tuna Artemis 15" igen? Dra ur grovt fett och hitta rätt kula känns liksom som bästa & billigaste "tuningen" jag kan tänka mig. Pissbilligt - och oftast det absolut viktigaste, Innan man ens behöver fundera på att skruva. Allt annat är inte ens säkert ger något positivt resultat alls.Skruvande i all ära.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav börne 27 maj 2023, 23:10

Rammler skrev:Jag vet hur en fjäderpang fungerar, men är inte så hemma på PCP.

Dont fix it if it ain't broken säger jag, speciellt om du inte vet hur en PCP fungerar, eller kolla noga upp hur saker sitter ihop på nätet, borde väl finnas nån film som visar hur man demonterar/monterar en sådan.

Ska du riva den så var beredd på att du får byta nån o-ring, noga att det är helt rent, minsta lilla skit på fel ställe kan ställa till oreda, en av mina PCP hade riktigt smått skit kvar från tillverkningen & sabbade en ventil & ett ventilsäte med självtömning genom pipan som resultat. På den bössan kan man inte byta ventilsäte som på t.e.x en FX så det blev nytt ventilpaket för 3500kr, som tur va så hade jag garanti på bössan.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Luftpangarn 28 maj 2023, 04:45

T.Lundberg skrev:4 Börja pilla ... Tänk på att det här är massproducerade grejor...

Det värsta är att luftvapen bara är halvvägs mellan massproduktion och omsorgsfylld låg poduktionsvolym.
Det blir varken hackat eller malet, med framför allt ingen som helst kvalitetskontroll av färdigt vapen,
Detb är i vart fall mitt intryck.

Oftast funkar det bra i alla fall. Så skit i att joxa. MEN, om fanskapet verkar litet tex ojämt i skott mot skott, så kan man ju tex kolla kröning på pipan. Eller ännu enklare, om man skall skita i att använda tillverkarens skitbilliga skrotmagasin, eftersom de deformerar vartenda diabol, innan du ens har en chans att peka på en tavla, Artemis magasin är FRUKTANSVÄRT dåliga. De förstör verkligen vapnens grundprecision, som är helt OK! (Fast kröningen kan ge en rena mekanikerschocken. Ingen djävel hade blvit godkännd i någon utbildning alls, med sådana skräckexempel. Man bara bxnar när man skruvar av den fejkade "ljuddämparen" / pipvikten-

Använd tråget för singelskott för precisionsskytte mot tavla, och magasin för burkplinkning! Fast man kan docck köra larvigt små burkar, för själva pangarens precision ät inte alls tokig, Litet större än vinkorkar motsvarar vapnets egenprecision, bortsett från avtryckarmekanismens egenheter. Som jag personligen dock tycker man kan leva med, Det finns verkligen en helvetes massa skit dät ute där avtryckarmekanismen pajar alla möjligheter till precist sjytte på värre sätt än Aetemis gör.

Ge fan i Artemis magasin. Och för i helvete lattja inte med Aetemis vapnen, för pipan är gjord av sjukt mjukt järn, så den bockas mycket lätt. (Jag har permanent pensionerat mitt PR600W gevär,eftersom det fan inte går att bära runt med. Att jag personligen dessutom hatar de öppna riktmedlem av plast, inser jag dock är mitt högst personliga problem. Massor av andra verkar nöjda, så jag är nog att betrakta som gnällspik.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Rammler 29 maj 2023, 09:13

Hahaha! Känner igen mig i Kina-svarvspåns-fettklets-träsket!
Hängde på ett gäng här på forumet och köpte en Jula-bössa för 10 år sedan, bara för att ha den som ett tuningsprojekt.
Den skjuter hyggligt ännu, men hade nog skjutit bättre med sleeves runt fjädern.

Men tillbaka till Artemis.
Det låter som att det är molekyler som gäller.

Det där med mjuk pipa låter sämre :-(

Jag får nog kolla upp det där med kröning. Har aldrig försökt mig på det, men det är nog något som det slarvas med på sådana billigare bössor.

Men som sagt så verkar de där bössorna ha en bra egenprecision direkt ur kartong.

Tack för svar!
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Megaklant 29 maj 2023, 14:58

Kröningen kan du fixa med runskalliga mässings skruvar, en skruvdragare och lite slippasta.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Rammler 30 maj 2023, 17:53

Ok? Men då får det väl inte vara spår i dem? Var finner man såna?

Slippasta? Typ autosol eller?
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav börne 30 maj 2023, 18:13

En video om hur man gör & vad du behöver... För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Tuna Artemis p15?

Inläggav Rammler 31 maj 2023, 05:29

:arrow: :Thumbupp: :cheeRs: Det ska jag göra på alla mina vapen!! :smt020
MAN SKA INTE DÖ NYFIKEN!!!

JAG HAR SLUTAT RÖKA, SMAKA SPRIT OCH LEVA SYNDIGT,
men jag ljuger fortfarande.
Rammler
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 24 sep 2011, 17:31
Ort: Ö-vik
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 / Zoraki HP-01


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

  • Sponsorer