Offentlig vederläggning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav bo.hagbohm 06 jun 2014, 07:14

Håller med Silwer, jag som tycker att det allra roligaste är att tuna o mod. ofta råkar ut för att bössorna slår över gränsen vill inte bli betraktad som galen. När chronon visar 200+ så är det in- och fintrimning som gäller så att man hamnar på rätt sida, bössan kanske är olaglig max en halvtimme men för det så tycker jag inte att jag är oansvarig.
bo.hagbohm
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 04 mar 2013, 20:57
Ort: Torshälla
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Kraftiga fjädervapen

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav GunnarT 06 jun 2014, 08:12

Nej, och mina bössor håller -10j också... fast jag har kraftigare fjädrar liggandes.
Att ha jägarexamen bevisar inte att man är en "förnuftig" jägare. Jag har de böckerna och har lusläst dem så jag vet vad som gäller. Men examen har jag inte.
Ändå skjuter jag inte på duvorna... fast jag har god lust ibland. :-)

Finns jägare som inte borde ha examen fast de har .
Sunt förnuft kan man inte läsa sig till .......... 8)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Hammer and tong 05 apr 2015, 07:59

Snubblade in på den här tråden.
Det här med "trimma något" har väl dom flesta gjort och oftast är det olagligt enligt lag.
Ex, många av oss har trimmat moppen vilket är olagligt, många av oss sitter i en trimmad bil varje dag genom att så enkelt som att sätta in en trim box "motoroptimering" i sin bil och även det är olagligt enligt lag, vissa med bil vill gå längre och trimmar sin bil till närmare 1000 Hk och det är olagligt enligt lag, väldigt många motorcyklar på våra vägar är mycket trimmade vilket är olagligt, så simpelt som att byta ljuddämpare på gubbmoppe "Harly davidson" är ofta olagligt, det finns mänger med saker som kan trimmas som enligt lag är förbjudet.
Det här med trimma luftbössa till fullfart är ju olagligt enligt lag men som med annat så finns det folk som intresserar sig för det med, för min del att trimma bössan är enbart för att själv se vad händer om man gör si eller så med hastigheten och träffbild och försöka lära sig hur man gör och inte gör, att trimma bössan för att skjuta levande mål ligger inte i mitt intresse i och med jag är allt för nära natur och djur, mina bössor kommer aldrig ut utomhus för jag har 12 meter långt garage och det fyller mitt behov av avstånd för skytte, okey jag talar för mig själv och vet att det finns så kallade "skjutgalna fingrar" både med luft och krutvapen som försöker eliminera allt levande i blickfång och inte min uppgift att döma dom.
Visst jag har full förståelse för dem som håller sig vid lagliga 10J och har prickskytte närmast intresse och jag önskar att dem har förståelse för en annan som har höghastighet närmast intresse utan att påpeka att det är max laglig med 10J, sen om man går för långt med trimning och får en bössa som sprider som en hagelbössa är väl upp till var och en, för somliga är det ju BRA med en höghastighets bössa då levande mål får en andra chans i och med dålig träffsäkerhet.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Deichenpoff 05 apr 2015, 13:19

tror att olaga vapeninnehav vid 36 låter värre än trimmad moppe vid 15?
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Hammer and tong 05 apr 2015, 14:25

Vem säger att alla moppe trimmare är 15 ..jag vet att det finns moppe klubbar runt om i Sverige där genomsnitt ålder +50 år och alla kör trimmat ..och oftast ju äldre moppe ägaren är dess mer effekt och högre hastighet.

PS: det här med gubbar som trimmar bössa är väl ändå väldigt individuellt. ..vissa skulle kanske inte ens ha tillåtelse att ha en bössa med 10J i ...det har ju med personens omdöme att göra ...en del saknar kanske det ..vissa kanske är farliga med luft picka på typ 4J medans andra kan handha 40J utan att vara farlig.
Hammer and tong
 
Inlägg: 231
Blev medlem: 02 mar 2015, 08:04
Ort: Mälardalen
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor Super, Hatsan 60S

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav GunnarT 05 apr 2015, 15:03

Jag tror att åldern spelar roll om man ska åka dit för trimning. Gubbe 65år med trimmad moppe ........ vem kollar?

Polisen har nog misstänksamheten riktad åt yngre folk.. tonåringar.

Sedan på ett officiellt forum som detta så "måste" man fördöma olaga trimning av vapen .... för att hålla skenet upp att "vi följer lagen"....... vi är rumsrena. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Nitro 05 apr 2015, 15:16

Vi blir fler och fler varje år som skaffar licenser.
Som det sagts tidigare så tillkommer det ju en del kostnader, men om man ska hålla på seriöst och kanske även tävla, så måste man gå den vägen.

Jag är ingen moralpredikant, då jag även kan ha förståelse för de som vedbotrimmar sina bössor av olika skäl, det sker ju på egen risk.
Som med allting annat så med sunt förnuft och en del eftertänksamhet kommer man långt.

Idioter och galningar är farliga oavsett vad de får i händerna även om det är lagligt.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Deichenpoff 05 apr 2015, 16:49

jag skriver att det låter värre!
ponera att du ska söka jobb tex!
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav _Axel_ 07 apr 2015, 15:05

Självklart ska forum som dessa inte uppmuntra till att bryta mot lagar. Men allt detta flåsande om hur bra det är med våra lagar gör mig beklämd. Vi har strama lagar just därför att svensken generellt är en trist typ som tycker att "andra inte ska ha". det är alltid någon annan grupp som man ska skydda sig mot; ungdomar, "blattar", "galningar"... Att dom själva trimmar sina moppar och luftbössor och kör för fort är ok.

Svenskens önskan om personlig frihet är mycket låg!

Observera att det måste finnas ganska gott om trimmade olagliga luftvapen. Och dom verkar inte göra någon större skada! I Belgien där jag vistas en hel del är det fri fart på det som säljs - "geen probleem"!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Följande användare vill tacka _Axel_ för detta inlägg
Jürgen (07 apr 2015, 19:47)

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav _Axel_ 07 apr 2015, 15:08

GunnarT skrev:Nej, och mina bössor håller -10j också...)


Dom är som svarta hål som suger upp energi eller? :-)
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav _Axel_ 07 apr 2015, 15:15

Deichenpoff skrev:tror att olaga vapeninnehav vid 36 låter värre än trimmad moppe vid 15?


Fast chansen att någon kommer till skada av ett trimmat luftvapen är mindre än om någon kör för fort med en moped.
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Deichenpoff 07 apr 2015, 18:56

_Axel_ skrev:
Deichenpoff skrev:tror att olaga vapeninnehav vid 36 låter värre än trimmad moppe vid 15?


Fast chansen att någon kommer till skada av ett trimmat luftvapen är mindre än om någon kör för fort med en moped.


givetvis är det så men om polisen knackar på är det jag menar ,inte vad som är dödligast.
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav KullBilly 06 mar 2020, 16:20

Helt ny i forumet, men för mig är det en jävla gåta varför folk skulle vilja ha olagliga vapen hemma. Har du behovet så skaffar du licens, har du inte behovet så låter du bli. Hur svårt kan det vara?
KullBilly
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 29 feb 2020, 09:28
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 06 mar 2020, 17:14

Tråden är mycket gammal, folk som medverkar i den är tom avlidna.

Att folk har olagliga vapen hemma ännu ör självklart.

Huvudvärken tar de själva, ev farlighet beror på vem, tror de farliga ökat mycket sen dess
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

  • Sponsorer