Projekt: AT44 - tuning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Projekt: AT44 - tuning

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 14:07

Har blivit lite biten av FT-flugan eller "jaktstig" som det kallas i PLVK. Skillnaden är inte så stor egentligen, men i Piteå är det fria skjutställningar och max 9x förstoring som gäller så avståndsbedömning får man göra med ögat istället för parallaxen. Dock får man dispens för 10x om det är lägsta förstoring på det sikte man har.

Efter att ha tävlat 2 gånger med en tung och otymplig FWB 150 som levererade 7,5J har jag nu införskaffat ett PCP från absoluta budgetbotten: ett Hatsan AT44 singelskott i 4,5 mm med tumhålsstock. Har alltid tyckt denna modell är ful som stryk, men den satt verkligen som smäck i näven. Pistolgreppet är toppen och ergonomin passar mig mycket bättre än AT44S med sporterstock. På något märkligt sätt blir modellen bara snyggare och snyggare med tiden också, antar att ögat vänjer sig eller något... :-)

Projektet är att försöka tranformera budgetturken till en hyfsat duglig och välskjutande FT-bössa till 10J-klassen. Vi får väl se hur det går! :lol:

Så här såg den ut tämligen kort efter leverans. Siktet är ett XDoptics 10-40x50 ESF som jag hoppas ska duga för ändamålet trots att det är ett budget-kinasikte.
AT44 - 01.JPG

Fortsättning följer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av losdrivare 08 feb 2013, 01:16, redigerad totalt 4 gånger.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Ulf (30 sep 2012, 14:30), Daniel (30 sep 2012, 14:39)

Re: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav Ulf 30 sep 2012, 14:33

Blir riktigt intressant följa detta , eftersom jag oxå har en exakt likadan , som jag mixtrat en hel del med.
Alltid lika trevligt se & höra/läsa hur andra löser "problem" på andra sätt än en själv.

:Thumbupp: :smt020
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Dudda 30 sep 2012, 14:44

Alltid kul med projekt. Tror definitivt att du kan få till denna bössan att skjuta riktigt fint. Det har bevisats om och om igen att efter lite pillande så skjuter de fantastiskt bra.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda

Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka Dudda för detta inlägg
Julle74 (03 jun 2013, 18:49)

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 15:37

Tack för feedback! :)

Förhoppningsvis ska tråden även kunna fungera som en sorts sammanställning över de tips och trix som jag använt på AT44:an. Jag vill passa på att säga att hittills har jag inte kommit med några egna idéer och lösningar, det jag gjort har jag läst mig till på detta forum och andra. Däremot så minns jag inte vem som kommit med vilket tips så är det någon som vill ha cred så är det bara att skicka ett pm och länka till aktuellt inlägg så editerar jag in källan.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 15:57

Till min stora besvikelse levererades inte denna importbössa med Quattro-avtrycket utan med någon äldre variant. Jag har ett Quattro-trycke på väg men jag tog och pillade lite med det befintliga avtrycket i förhoppning om att få det hyfsat. Dessutom läste jag i Tomaz tråd att det inte är säkert att Quattro-trycket passar på det system jag har... Slutresultatet överträffade mina förväntningar.

EDIT 2013-02-07: bössan köptes från arms.bg och det stod uttryckligen att geväret skulle ha quattro-trycke, det var en av sakerna som marknadsfördes. Jag blev utlovad ett löst quattro-trycke som kompensation. Efter månader av löften, förhalningar och löften så har det fortfarande inte kommit något quattro-trycke. Nu har jag gett upp och kan konstatera att arms.bg vare sig säljer varor enligt utlovad specifikation eller rättar till problem som uppstår. Jag kommer inte handla av dem igen och de får INTE losdrivares sign of approval... :thumbner:

Från början var detta tvåstegstrycke ruskigt hårt, oavsett hur man ställde bakre skruven som reglerar hårdheten på andra steget. Jag läste i Tomaz tråd att grymme(?) hade blivit nöjd med sitt gamla trycke efter att ha laborerat med olika fjädrar. Sagt och gjort, jag rev trycket och testade mig fram med fjädrar jag samlat på mig från kulspetspennor och annat. Jag bytte inte ut fjädern till justeringen för hårdheten på andra steget (bakre justerskruven) eller fjädern som håller i upphaket för hammaren. Jag putsade även upphaksytorna med 1200 våtslippapper och smorde dem med molyfett.

Gamla fjädrarna till höger, de nya till vänster:
För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har bara provtryckt några gånger i lägenheten men är väldigt nöjd med resultatet så långt. Trycket är MYCKET lättare nu och går betydligt renare. Orginalfjädrarna skulle man kunna återanvända till att styva upp en sportbil eller nåt och trycket hade inget fett på upphaksytorna från fabrik... Återstår att se om det duger på skjutbanan också.

EDIT: Tar man bort allt som har med avtrycksviktsinställningen att göra, dvs de motverkande två fjädrarna med skruv och distans längst bak på avtryckarmekanismen (till höger i bilden) så får man ännu lägre total avtrycksvikt och renare gång. Dock tappar man funktionen att kunna höja avtrycksvikten.
Senast redigerad av losdrivare 08 feb 2013, 17:14, redigerad totalt 2 gånger.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 16:07

Jag plockade först bort bort bägge pipbanden för att få friflytande pipa. Detta fick dock som oönskad bieffekt att framstocken blev alldeles för ostadig för min smak. För att råda bot på detta tog jag och sågade bort överdelen som håller i pipan från ett av pipbanden och slipade till det för att få lite finish och frigång från pipan. Nu sitter stocken stadigt och pipan är fortfarande friflytande. :) Har svårt att tro att denna lösning skulle påverka precisionen till det sämre, men jag ska göra ett jämförande test vid tillfälle.

Som synes har jag slipat så mycket att o-ringen kommit igenom plasten för att få maximal frigång till pipan. Plasten verkar dock stark och verkar hålla tuben stabilt.

AT44 - modifierat pipband.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Re: Sv: Projekt: AT44 - budget Field Target

Inläggav erik81 30 sep 2012, 16:08

Jag slängde helt enkelt bort några av fjädrarna när jag fixade min bössa...

Skickat från min GT-P7310 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
erik81

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 16:13

erik81 skrev:Jag slängde helt enkelt bort några av fjädrarna när jag fixade min bössa...

Jag läste det och provade också utan fjädern som går mot justerskruven för andra steget respektive fjädern som gör motståndet till första steget, men resultatet blev att avtryckaren blev helt obelastad i vissa lägen och skramlade omkring av sig själv så jag föredrog det här sättet. Men avtrycket blev så klart ännu lättare av att inte ha några fjädrar alls där och det är ju enklare än att leta nya svagare fjädrar och byta. :)

EDIT: Tar man däremot bort allt som har med avtrycksviktsjusteringen att göra, dvs de två motstående fjädrarna längst bak på avtrycket (till höger i bilden ovan) så får man lägre avtrycksvikt och renare gång.
Senast redigerad av losdrivare 14 dec 2012, 12:52, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 16:21

Har fått hem sidohjul och solskydd till kikarsiktet också och så har jag tagit bort kornet. Så här ser den ut nu:

AT44 - 02.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 16:42

Jag har även avinstallerat automatsäkringen permanent. Jag kapade blecket som går mellan säkringen och avtrycket vid översta midjan, därefter kan man säkra och osäkra när man vill istället för att behöva osäkra för varje skott. Bilden visar det modifierade blecket, ska du göra lika så har du ett okapat bleck att jämföra med så du ser lätt hur du ska göra. :) Som bonus blir det även lite lättare att spänna upp efteråt.

AT44 - no autosafety.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 30 sep 2012, 17:37

Kommer nog bli bra det här :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Offshore 30 sep 2012, 18:34

Följer tråden med stort intresse.
FX Cyclone.22 - Leapers ACCUSHOT 8-32X56
FX T12.22 - Bushnell 6-24x50

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon..........
Användarvisningsbild
Offshore

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 20:11

Tog lös pipan och kollade läget där.

O-ringarna var skadade på mitt exemplar på samma sätt som det var på Tomaz. Vet inte om det läcker men ska skaffa nya ändå, sen får vi väl se om de blir hyvlade bara man monterar pipan...

Transferporten hade lite grader i underkant på utsidan. Är väl tveksamt om detta har någon praktisk betydelse men jag mjukade till den ändå. Testade också med ett tops inne i loppet och det fastnade ett par strån runt transferporten så jag tog ett 1200 våtslippapper lindat över ett plasskaft från en tops och putsade tills det inte fastnade nånting längre. Jag putsade först inifrån transferhålet och sedan bakifrån i loppet.

Före:
AT44 - transferport barrel 2.JPG

Efter:
AT44 - transferport barrel 3.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 30 sep 2012, 20:18

Har även tagit isär hammarmekanismen. Tuben är visst inte helt slät där på insidan så jag har tänkt att polera både den och hammarens kanter. Det känns att hammaren inte glider lika friktionsfritt som den gör i t.ex. min 2240 som har en mycket slätare insida på tuben. Funderar också på ifall jag ska ta och borra ett par hål i hammarens brickor för att få ner vikten = mer fart = lägre locktime. Jag antar att hammaren, liksom allting annat i bössan, är anpassat för fullfart...

Så här ser tubens insida ut i nuläget:
AT44 - Hammer tube inside 1.JPG

Fortsättning följer en annan dag. :)

Är det förresten någon som vet hur man får loss transferporten i mässing? Den sitter rätt hårt och jag vågar inte bända så mycket i den. Finns det nåt knep?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav POS 30 sep 2012, 21:08

Här är en till som tog det på allvar att tuna sin at44:

Användarvisningsbild
POS

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 31 gånger i 28 inlägg
Luftvapen favorit: Daystate Huntsman Classic

Inläggav Offshore 01 okt 2012, 09:20

losdrivare skrev:Har även tagit isär hammarmekanismen. Tuben är visst inte helt slät där på insidan så jag har tänkt att polera både den och hammarens kanter. Det känns att hammaren inte glider lika friktionsfritt som den gör i t.ex. min 2240 som har en mycket slätare insida på tuben. Funderar också på ifall jag ska ta och borra ett par hål i hammarens brickor för att få ner vikten = mer fart = lägre locktime. Jag antar att hammaren, liksom allting annat i bössan, är anpassat för fullfart...

Så här ser tubens insida ut i nuläget:
AT44 - Hammer tube inside 1.JPG

Fortsättning följer en annan dag. :)

Är det förresten någon som vet hur man får loss transferporten i mässing? Den sitter rätt hårt och jag vågar inte bända så mycket i den. Finns det nåt knep?

Har du lust att lägga upp någon form av instruktion hur du plockade isär hammaren och kanske avtrycket. Gärna med bilder så en novis förstår.
FX Cyclone.22 - Leapers ACCUSHOT 8-32X56
FX T12.22 - Bushnell 6-24x50

Det vi inte gör idag slipper vi göra om i morgon..........
Användarvisningsbild
Offshore

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale

Inläggav losdrivare 01 okt 2012, 16:02

Offshore skrev:Har du lust att lägga upp någon form av instruktion hur du plockade isär hammaren och kanske avtrycket. Gärna med bilder så en novis förstår.

Det här är väl tänkt mer som en inspirationskälla för hur man tunar ett PCP än en total demonteringsguide, det blir lite för tidskrävande om jag måste förklara varje steg med bilder. Här kommer en kort genomgång istället:

Viktigt är att ha verktyg som passar perfekt, en del skruvar sitter riktigt hårt från fabrik och det är lätt att skada nåt annars.

Avtrycket var rätt lätt att ta isär. Först tar man lös stocken. Avtrycket sitter fast i systemet med två sprintar som går att ta från vilket håll som helst. Själva avtryckarmekanismen sitter med sprintar som har låsning i ena änden så de måste man knacka ut från rätt håll och sätta tillbaka så de hamnar likadant.

Systemet var lite bråkigare att riva och själv gjorde jag fel när jag rev det nu, vilket var första gången för mig. Felet jag gjorde var att jag började med stocken så tubens bakände började åka ut för tidigt och klämde en fjäder som går mellan breech och tub.

Jag tror rätt sätt är att börja ta bort pipan, sen tar man ut enkelskottsinsatsen genom hålet som pipan lämnar för att komma åt breechskruven som döljer sig där under. Sen tar man andra breechskruven och lossar breechen. Sist tar man bort stocken från tuben, bakersta stockskruven håller bakänden på tuben på plats och med breechen borta så kommer det lös utan problem så att man kommer åt hammarmekanismen. Jag har bara gjort detta en gång så rätta mig om jag har fel.

EDIT: Det går utmärkt att börja med att demontera stocken om man sätter tillbaka bakersta stockskruven i systemet som låsning för baksidan på hammartuben/säkringen! Bra också att låta avtrycket sitta kvar så man kan låsa upp proben när man ska loss med främre breechskruven.

Jag undrar fortfarande om det är någon som vet hur man demonterar transferporten från tuben? :)
Senast redigerad av losdrivare 02 okt 2012, 20:09, redigerad totalt 2 gånger.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Offshore (01 okt 2012, 16:58)

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 19:20

Var iväg till garaget igår kväll och utförde lite grövre arbeten på AT44:an.

Jag fyllde igen transferporten med kemisk metall och borrade sedan ett hål på 1,5 mm. Denna storlek på transferporten har gett förbättrad jämnhet i energinivåer 13-16J så jag skulle egentligen vilja prova ännu mindre men jag hade inget mindre borr. Detta är guiden jag läst om detta i, finns en hel del matnyttigt här:

Nu har jag 10J ventilpinne och förmodligen så har de i guiden ovan fullfartspinnar, så vi får se var jag landar någonstans i energi. Men det är som bekant enklare att göra ett litet hål större än tvärt om. :)

Jag slipade insidan av tuben för hammarmekanismen med 800 och 1200 våtslippapper. Sedan tillverkade jag ett polerverktyg för genom att tejpa slipstenarna på ett honingsverktyg med textiltejp som jag smetade med autosol och använde detta för att polera. För bästa resultat ska man säkert hålla på tills man fått spegelblankt, men jag nöjde mig när ytan kändes slät.

AT44 - Polish Hammer Tube.JPG

Skillnaden känns mer än den syns. :oops:

AT44 - Hammer tube result.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 19:33

Jag polerade även kanterna på hammaren. För att få en jämn slipning och för att behålla behålla (och kanske till och med förbättra) en rund form så satte jag fast hammaren i fattigmanssvarven, dvs chucken på borrmaskinen som i sin tur fick sitta fast i skruvstädet. Sedan slipade jag i tur och ordning med 800 och 1200 papper och avslutade med att polera med autosol.

AT44 - hammer polish.JPG

AT44 - hammer polish result.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav Daniel 02 okt 2012, 19:35

Vad du grejjar :smile:

Ska bli skoj och se hur bra du får den att prestera vid något tillfälle.

Skickat från min GT-I9300
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 19:43

När jag höll på att putsa bort grader och vassa kanter från tuben upptäckte jag att Hatsan missat att skära ut en profil klart.

AT44 - hammer tube flaw.JPG

Kan inte tänka mig att detta egentligen har någon praktisk betydelse, men är man anal så är man. :lol:

AT44 - hammer tube flaw gone.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 19:57

Fixade nya o-ringar till pipan på Momentum idag. Jag lyckades inte googla fram några mått på dem så vi mätte fram 6,75x1,78 mm i nitril 70, även nitril 90 fanns att beställa så det gjorde jag. Har bara tomskjutit i lägenheten, men det verkar hålla tätt. Är man försiktig, smörjer tunt med silikonfett och har putsat bort lite vassa kanter i breechen så skadar man inte o-ringarna vid montering och demontering av pipan.

AT44 - new barrel o-rings.JPG

Sen har jag rengjort allting minutiöst och monterat bössan. Hammarmekanismen är smord med WD40 enligt Jazz recept. När jag monterade la jag märke till en märklig miss till från Hatsan. Transferporten är borrad 1 mm för långt fram på pipan och ligger inte i linje med transferporten från tuben! Kom inte på något enkelt sätt att ordna detta på så jag nöjde med att det knappast har någon som helst betydelse för mig som ska köra i 10J. Men för den som vill ha max effekt så skulle det vara tråkigt.

AT44 - transferport misaligned.JPG
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 20:05

Daniel skrev:Vad du grejjar :smile:

Ska bli skoj och se hur bra du får den att prestera vid något tillfälle.

Mm, AT44:an har fått i princip all fritid sista dagarna... :-)

Jag är riktigt nyfiken själv. Monterade ihop den ikväll, hoppas kunna testa lite med kronografen inom kort. Först se vart den ligger i utgångshastighet och se om transferportens storlek ligger hyfsat rätt och sen se hur jämnt eller ojämnt den går över en tubtömning.

Ursprungsplanen var att göra en åtgärd i taget och med kronograftest mellan varje, men jag insåg snabbt att det skulle få projektet att bli alltför tidsödande. Man vill ju ha tid att skjuta också! :roll:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Inläggav gubbe 02 okt 2012, 20:11

Beundrar din energi och beslutsamhet att få bössan i topptrim. :smt020

Provsköt du något före så att du ser hur stor förbättringen blir? :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav losdrivare 02 okt 2012, 20:42

gubbe skrev:Beundrar din energi och beslutsamhet att få bössan i topptrim. :smt020

Provsköt du något före så att du ser hur stor förbättringen blir? :)

Tackar! :)

Har bara skjutit med den en gång, jag hade 10J-pinnen i och friflytande pipa men resten var ogjort. Tyvärr lyckades jag tyvärr inte få till en hel sträng i kronografen, det skymmer så fort nuförtiden... :-(

Lite snabba ammotester hann jag med iaf. Som bäst på 10 m hade jag ca 4 mm C-C på en 7-skottsgrupp JSB Exact 4,51 0,547 gram. Den verkade gilla allt från JSB, testade RS, Express och vanliga 4,51-4,53 men FX verkade den avsky! :lol: Jag kan inte säga att jag har hunnit bekanta mig med den så mycket att jag kommer kunna säga ifall precisionen förbättras, men den verkade skjuta rätt bra redan från början.

Målet med de åtgärder jag gjort hittills är att få bra förutsättningar för en jämn kurva. Sen får vi väl se vad som lämnar övrigt att önska och om det går att få till det. :lol:
Senast redigerad av losdrivare 13 okt 2014, 10:06, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |