Regulatorfunderingar för 10J

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 10 nov 2012, 17:21

Funderar på ifall jag ska skaffa en regulator till AT44:an, i första hand för att få ut fler jämna skott. Som det är nu drar min bössa ca 0,6 bar/skott med 180 cc tub, i teorin skulle jag få ut ca 180 skott om jag pumpar till 210 bar och har en regulator inställd på 100 bar. Även om jag "bara" fick ut 140 jämna skott skulle jag för det mesta kunna lämna pumpen hemma när jag åker iväg och skjuter, vilket skulle vara rätt smidigt.

En regulator från För att följa länken så måste du registera dig.

kostar ca 750 kr med frakt så det är ju inte så hiskeligt mycket pengar, men vore trevligt att få ett hum om vad man kan förvänta sig för resultat och jämnhet.

Hur jämnt går regulerade bössor i 10J egentligen? Som min kurva ser ut nu får jag ut drygt 40 skott med bara 1 mps spridning och drygt 60 skott med 2 mps spridning. Blir spridningen större med regulator, ungefär samma, eller blir det till och med bättre?

Är det någon som har skjutit en sträng med en regulerad bössa i 10J över hela tryckregistret som ni kan publicera? Har sökt men inte hittat något... Det vore fantastiskt ifall någon rent av hade en AT44 4,5mm 10J med Altaros regulator och kunde visa sina resultat. :)

Vad ska man ställa för regulatortryck? För att få ut flest antal skott i 10J känns det spontant som ju lägre desto bättre, det behövs ju inte så mycket tryck för att få ut 10J. Dessutom innebär det med min setup att jag kan skruva upp hammarfjäderns förspänning vilket innebär något bättre locktime. Finns det någon anledning att ställa ett högre regulatortryck?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 12 nov 2012, 18:19

Kom igen, Jazz och ni andra, några ledtrådar kan ni väl bjuda på? :mrgreen:
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Silwer 12 nov 2012, 18:26

Ställ den lågt annars får du ju inte 10j iaf, hamnar nog under 100bar tror jag.
Men nu börjar det kosta lite för bara jämnhet och inget annat, men det är din sak.
Många skott fler lär du få ut iaf innan fyllning, men det har ju bara betydelse om bössan måste gå så många skott innan du fyller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav gubbe 12 nov 2012, 18:40

Tror det var Görgen som delgav sina erfarenheter ang regulator. Har inte hunnit leta men vill minnas att han tvärtemot ställde den ganska högt typ 180 bar för att kunna fylla tuben till 230-250bar. Tills trycket kommit ner till 180 sköter regulatorn jämnheten och efter så är det självreglering som jobbar. Fördelen skulle då vara att man får ut fler skott pga att man fyller tuben till ett högre tryck.
Men jag kanske minns fel. :oops:
Vi får hoppas Görgen berättar hur det ligger till. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Beangan 12 nov 2012, 18:47

Silwer skrev:Ställ den lågt annars får du ju inte 10j iaf, hamnar nog under 100bar tror jag.
Men nu börjar det kosta lite för bara jämnhet och inget annat, men det är din sak.
Många skott fler lär du få ut iaf innan fyllning, men det har ju bara betydelse om bössan måste gå så många skott innan du fyller.


Regulatortrycket bestämmer inte effekten.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Silwer 12 nov 2012, 18:48

Ok, jo han hade ju nån 3djeparts regulator i en fx som verkade funka bra.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Silwer 12 nov 2012, 18:56

Beangan skrev:
Silwer skrev:Ställ den lågt annars får du ju inte 10j iaf, hamnar nog under 100bar tror jag.
Men nu börjar det kosta lite för bara jämnhet och inget annat, men det är din sak.
Många skott fler lär du få ut iaf innan fyllning, men det har ju bara betydelse om bössan måste gå så många skott innan du fyller.


Regulatortrycket bestämmer inte effekten.

Nä ok det har du rätt i men den slutar regulera tidigt, jag vet inte om det ger ett övertag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Görgen 12 nov 2012, 20:43

Jag har min regulator inställd så att med hammarfjädern fullt inskruvad så går bössan mellan 8-12 m/s fortare än där jag vill ha den, därefter så skruvas hammarfjädern tillbaks till rätt hastighet. På det sättet så självreglera bössan under samma tryck hela tiden tills den understiger regulatortrycket. Så var regulatortrycket hamnar beror på var man väljer att lägga hastigheten/joul :)
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 09:46

Fyll trycket beror på vilken reg du har. Altaros påstår att hans klarar 300bar i fylltryck. Till 10 joul så måste regen ligga på under 100bar, kanske 60-70 bar. Leta upp ditt tryck genom att skjuta under 100 joule, pumpa den aldrig över medan du letar efter din kurva. När du hittar var den går jämt så minska fylltrycket ytterligare. Men det viktigaste är att inte börja för högt i fylltryck då kommer du av tristess få felaktiga värden(väldigt många skott) När du sedan hittar ditt perfekta samling av skott så ska regen vara stäld 10-20 bar över detta.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 10:03

Skriver ett inlägg till:
Börja alltid med att hitta era sk swetspot. Ingen ide med att först montera regen, då blir det fler parametrar att hålla reda på. Nu är detta lite olika på olika märken. En pcp i fullfart ligger på ca 135-170 bar, 16 joule runt 100 och 10 joule 50-70bar. När ni letar efter swetspoten så pumpa inte för mycket. detta får ni hitta själva men jag skulle tro att 20 bar över dessa värden medan ni experimenterar. När ni sedan satt i regulatorn kommer er hastighet att sjunka lite, därför ska regulatorn ligga 10-20 bar över där ni har er swetspot.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
losdrivare (13 nov 2012, 10:18)

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 13 nov 2012, 10:14

Sweetspot, är det trycket där bössan regulerar bäst och går jämnast?

Min AT44 går jämnast vid högt tryck som den är ställd nu, 1 mps spridning i 43 skott mellan 200-175 bar. Men det är klart, om jag testar en kurva från 100-110 bar så får jag lägre hastighet och kan alltså spänna upp hammarfjädern. Då får jag lite andra förutsättningar för kurvan och den kanske går jämnare även lägre i tryckregistret?

Sen har jag ett problem till och det är att min ventil läcker om den inte är nog trycksatt... Tror den behöver ca 80-100 bar för att hålla tätt. Om jag skulle montera en regulator med 60-70 bars output skulle den väl läcka till tuben är tom... Hur fixar man sånt?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 10:21

Skruvdragare och köra som du slipade in en bilventil i motorn. Men det går bra att köra från 100 bar med men du får ut mindre antal skott. Nu handlar det om att optimera. Skulle tro att du kan ligga så högt som 130-140 bar men då bruka bössan bli lite känslig. På mina Theoben i fullfart ligger regulatorerna på 170bar. Skjuttrycket är då 160bar.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
losdrivare (13 nov 2012, 10:37)

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 10:30

Viktigaste är att aldrig regulatorn ligger under skjuttrycket då kommer vapnet skjuta ojämnt
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 13 nov 2012, 10:46

Jazz skrev:Skruvdragare och köra som du slipade in en bilventil i motorn.


Ah, smart. :smt020 Ska man använda något polermedel emellan eller bara trycka och låta värmen forma? Ventilsätet på AT44:an är i någon form av plast och jag har nåt polermedel som är avsett för plexivisir på motorcykelhjälmar.

Förstår inte riktigt, vad menar du med skjuttryck?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Silwer 13 nov 2012, 10:56

Sweetspots är där bössan når höjden på effektkurvan ett tag, din bössa är så annorlunda justerad just nu så du har ju inte den s3dvanliga kullen man får.
Normalt är att effekten börjar lite lägre vid högt systemtryck och sen sjunker detta och ventilen går lättare och bössan ger mer effekt sen vänder det nedåt igen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 12:21

Du har alltid två tryck om bössan är någorlunda justerad. Fylltryck är det du pumpar tuben med. Skjuttryck det tryck där blir i pipan när du skjuter. När geväret självreglerar så när du har högt tryck i tuben är ventilen kort tid öppen. Lågt tryck i tuben och ventilen är lång tid öppen. På så sätt blir trycket i pipan konstant. När du sätter i en regulator inför du ett tredje tryck, regulator tryck. Så först har du fylltryck, sedan regulator tryck som du själv ställer in och sedan skjuttryck som din bössa själv reglerar om allt är rätt inställt. Regulator trycket ska man helst inte skjuta med då det ofta är ojämt. Regulatorn är till två saker. Dels få ut fler skott sedan att bössan får ett lättare tryck att självreglera mot. När ditt gevär skjuter riktigt bra i din swetspot så skulle du kunna skita i regulator och i stället använda det trycket som fylltryck. Men då skulle du få ut bara ett fåtal skott. Så mao så får man mer nytta av en regulator ju lägra hastighet man kör på.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 13 nov 2012, 12:57

Ok, då förstår jag. Bra förklarat! :)

Med andra ord får man ställa ner hammarfjäderns förspänning tills bössan går jämnt, för då understiger skjuttrycket regulatortrycket. Har man hammarfjädern för hårt spänd så tar man ut mer tryck/luft än vad regulatorn är inställd på att ge och då får man ojämn utgångshastighet.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 13:31

:Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 13 nov 2012, 15:38

Men hur gör du när du slipar in ventilsätet, använder du något slip-/polermedel eller kör du utan?
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Jazz 13 nov 2012, 18:15

Jag kör med lite Autosol.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav losdrivare 29 nov 2012, 18:35

Fick till ventilsätet rätt bra, nu håller den tätt vid 40 bar i alla fall. Jag körde utan autosol, med ventilen monterad i tuben som var trycksatt till 50 bar. Jag filade anslagsdelen på ventilpinnen flat på två ledder så att jag kunde trycka in den i chucken från skruvdragarn och snurra hela pinnen mot sätet, sen lät jag värmen göra jobbet.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Regulatorfunderingar för 10J

Inläggav Svart 01 okt 2017, 18:22

Det blir ju lite av ett trådlyft det här... :)

Hur länge och fort körde ni med skruvdragaren för att anpassa ventilsätet?
Svårt att beskriva kanske. Men jag har inte tagit isär tuben och ser inte vad jag gör så all hjälp är bra.
Spetsen på ventilpinnen är konisk så jag förstår att du filade till den. Men det påverkar inte funktionen om den blir lite plattare?

Ändring: Det är inte geväret i signaturen som skrivit brevet. Det är en at44.
FX Royale 300 .177
Svart
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 31 mar 2017, 07:41
Ort: Landvetter
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 8 gånger i 4 inlägg


Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

  • Sponsorer