diana d31 vs hw95

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

diana d31 vs hw95

Inläggav akm 16 okt 2015, 22:54

Hej allesamman,
Det här är mitt första inlägg. Har hängt här ett tag, men har haft problem att logga in, varför det tagit ett tag för mig att "komma till skott" :)

Har ägt diverse luftbössor genom åren, och nyligen har intresset vaknat igen. Köpte en hw95 i kaliber 4.5 baserat på omdömen här på forumet. Köpte därefter en diana d31 panther, och tänkte skriva mina intryck om dem nedan.

I stort föredrar jag diana d31 före hw95. Till en del beror det på att jag föredrar t06 avtrycket, vilket känns mycket trevligt och något bättre än rekord i min mening :-P Något som stör mig med hw95 är att avtryckaren sitter för långt bort :thumbner: Man behöver sträcka fingret på ett sätt som är mindre bekvämt och ger sämre känsla jämfört med diana, där avtryckaren är på precis lagom avstånd :thumbupp: Jag har normalstora händer btw. Jag föredrar även säkringen på diana, som är bättre placerad och går att återställa till säkrat tillstånd, till skillnad från hw. Det allra största problemet med hw är dock att den har massor av irriterande twang :x Det enda sämre jag skjutit är hatsan striker, som otroligt nog är ändå sämre. Är förbluffad hur folk kan vara så nöjda med hw95 på grund av denna lilla "detalj". Har försökt att skaffa diverse tuning komponenter, men ha haft problem att komma tillrätta med twanget. Det första kittet jag köpte gav ingen skillnad i twang. Det andra passade inte alls. Jag kommer säkert att få till det så småningom, men att genast behöva byta delar och meka med en ny bössa på detta sätt innan man når acceptabelt resultat är svårt för mig att acceptera :? I verkligheten är hw95 betydligt dyrare om man räknar det nödvändiga extra arbetet och merkostnaderna. Hw har något högre kvalitetskänsla, och sikten av metall som plus. Prestanda är i stort väldigt snarlika. De fiberoptiska siktena på diana är tyvärr av plast funkar bra. Diana har även en billigare stock i plast, som dock ligger bra i händerna och har bra balans. Något som irriterar en aning på diana är dock att den har mer barrel droop än hw. Det finns i princip inget twang i diana rakt ur kartong, utan den har en kort och distinkt cykel. Uppfattar dianan som ganska medelbullrig, ungefär som hw, men med skillnaden att det inte är massa buzz o twang som fortplantar sig in i skallbenet. Skjutstil påverkar en del här. Trycker du inte huvet mot kolven kanske du inte stör dig så mycket. Dianan levereras väldigt torr och behöver smörjas upp en del. Personligen upplever jag twang som det enskilt största irritationsmomentet. Tycker även att hw95 är underligt konstruerad och onödigt fiddlig att meka med, exempelvis på grund av de mystiska små "knapparna" man behöver trycka på plats som del av att fixera bakstycket. Diana är mer rakt på sak. hw95 har ett ganska högt kindstöd som är något högt för fasta sikten. diana är bättre där, men blir i stället mer problematiskt att montera kikersikte på. Behöver i princip ringar med ställbar lutning för att hantera droop. Diana är överlag mycket trevligare att skjuta direkt ur kartong, och är det solklara alternativet jag skulle rekommendera. Tuning kan tänkas ändra på situationen, men det är inget jag kan uttala mig om ännu.

Mvh /Mats
akm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2015, 21:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: diana d31

Följande användare vill tacka akm för detta inlägg
Frank69 (18 okt 2015, 15:31), Leopold (18 okt 2015, 17:41)

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Skottiråttan 16 okt 2015, 23:20

Vi är alla olika. Mina långa fingrar sitter som ett smäck på hw95an. Själva kindstödet finner jag vara rätt lågt till öppna riktmedel och helt fel lågt med kikarsikte. Ja vi har en annan ansiktsform. Tvanget har jag fått bort med tröd-flask-modden. De mystiska knapparna är inte mystiska för en konstruktör de finns för att ge record avtrycket plats. Diana har jag inte skjutit med sen barnsben, men väljer hw utan att tveka.
Bössorna och vi är individer. Skål! :cheeRs:
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Frank69 18 okt 2015, 15:38

akm skrev:Köpte en hw95 i kaliber 4.5 baserat på omdömen här på forumet. Köpte därefter en diana d31 panther, och tänkte skriva mina intryck om dem nedan.


Hej & välkommen till forumet! :smt020
Mycket trevligt att en ny medlem börjar med ett par recensioner! :arrow:
Om man använder sina luftvapen så är det mer regel än undantag att man optimerar dem så att de känns rätt och skjuter som man har drömt om. :)
Det finns ett "setback" avtryckarblad om du vill slippa sträcka fingret till 95:ans avtryckare...
För att följa länken så måste du registera dig.


Lycka till med dina moddningsplaner! :thumbupp:

Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 18 okt 2015, 15:44

HW är ju lite åt att man bör tuna den, man måste nästan alltid ta med det på priset, fast trycket är bra imo för mig är CD från AA kanske lite smidigare men annars är HW bra för en fullfartsfjäderbössa.

Inget FWB300s men det är helt ok imo, mängder av luftvapen dras med riktigt dåliga trycken tycker jag.

Diana med T06 har jag aldrig provat, de äldre är medelmåttiga, trycket är inget som glimtar till.

MEN smaken är också olika och som tur är finns det fler val än ett.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Furby 18 okt 2015, 17:06

Bra recension, håller till stor del med akm. Hw känns till viss del halvfärdig ur kartong och kräver nästan handpåläggning för att bli ok. Visst är rekordtrycket bra men twanget förtar skjutkänslan. Med ett tunekit blir priset en bra bit över 4000. Och vem vill börja med att köpa ny avtryckare, ungefär som att behöva köpa ny ratt till sin nya bil.
Hw har dock blivit något av norm i många länder, mest beroende på rekordtrycket. Hade de haft sämre trycken än t ex Diana skulle nog inte lika många välja Hw.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 18 okt 2015, 17:41

AA har klart en missad inkomst i att inte tillverka en utmanare för HW98, dvs en brytbössa i den effektklassen.

CD är et bar trycke och AA måste inte tunas ur kartong nödvändigtvis, inte på sama sätt.

Dyrare ja? men betänk tuningkitet med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Leopold 18 okt 2015, 17:47

Riktigt roligt och bra att alla inte håller med 100% på den allmänna gospeln HW eller AA för fjäderbössor!

Ska säga att en av de skönaste fjäderbössorna jag provat - låt vara i ett supertunat och väldigt kraftfullt utförande - var Ubbes Diana 54/56. Fattade som att det var en hybrid mellan systemen och huserade såvitt jag minns i en tung skön Ginb-stock. Nirvana för mig, från avtryck till balans/vikt till ljud till totalupplevelse och praktiskt tillgänglig precision :thumbupp: :thumbupp: :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 18 okt 2015, 17:51

Det var dock en utgången modell, de valde at inte gå vidare på den vägen utan började bygga billigare vapen för USA marknaden där Diana tydligen säljer det mesta idag.

54 finns kvar men det är inte den samma längre, i finnish långt ifrån i övrigt ingen aning, imo är det en gränsande till magnumbössa dvs lite för mycket för att jämföra med HW95

För mig har Diana gjort bort sig, men de är väl inte intresserade i Europa får jag som tanke.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Robban-81 18 okt 2015, 18:53

Min HW95 sitter som gjutet i mina händer men som sagt alla är vi olika, jag bytte ut orginalfjädern mot en Titan XS Fjäder och ett Drop in kit HW Fjäder styrning o topphatt och det blev en helt annan bössa mycket bättre gång och inget twang så jag kan inte bli mer nöjd :Thumbupp:
Hatsan AT44-9 Long .25 Hawke Varmint SF 3-12x44 AO
Hatsan AT44-10 .22 Hawke Vantage 4-12x40 AO
HW 95 .22 Hawke Vantage 3-9x40 AO
FX Typhoon .177 FX 6-18x44 AO
BSA Meteor MK3 .177 BSA 4x32
Gamo Expo .177 Gamo 4x32
Användarvisningsbild
Robban-81
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 27 dec 2012, 01:34
Ort: Vargön
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: FX Typhoon T12 Valnöt .22

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Furby 18 okt 2015, 19:22

Robban-81 skrev:Min HW95 sitter som gjutet i mina händer men som sagt alla är vi olika, jag bytte ut orginalfjädern mot en Titan XS Fjäder och ett Drop in kit HW Fjäder styrning o topphatt och det blev en helt annan bössa mycket bättre gång och inget twang så jag kan inte bli mer nöjd :Thumbupp:


Ja det är ju just det som har påpekats här ovan, att man måste byta ut en massa prylar för att få dom bra!
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 18 okt 2015, 19:33

Dock är det möjligt att faktiskt få dem skitbra, tävlingsbra.

Det finns bössor där ute som inte klarar det utom möjligen grav förändring av mekaniken, ändå säljs det mängder av dessa.

Så det är inte nattsvart med HW utan man har iaf inte gått helt fel i köpet, det är ett om inte annat grunmaterial.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav akm 20 okt 2015, 00:17

Oj vad många svar det kom plötsligt. Tack för feedback.

Några tankar: Annat avtryck. Säkert bra, men kostar typ 500 till. Äldre Diana avtryck har jag bara provat de på d27 och d35, vilka var sådär, eller så var de bara slitna. t01 har jag på min d52 och det är bra. t05 är ok. t06 är riktigt bra. Angående Att Diana har gjort bort sig håller jag delvis med vad gäller plastdetaljer, men inte i stort. D31 är en riktigt bra bössa i min mening. Upplever den som välkonstruerad och den är trevlig att skjuta med. Kvalitet får jag återkomma om, men det känns bra.

Angående hw95: Med de pengar jag lagt ut nu hade jag kunnat köpa en bättre bössa direkt i stället. Jag är dessutom inte närmare en lösning. Köpte nyss en titan xs fjäder som skulle passa till hw95, men den gick inte att kapa till 10j, då det förbrukade all tillgänglig förspänning. Löste dock twang Problemet innan den blev för kort. köpte tidigare ett drop-in kitt som jag trodde skulle fixa problemen. Det satt dock för löst på originalfjädern o gav massor av twang. Köpte även ett vortek kit till hw95, men det passade inte alls. Den yttre guiden liksom tophat tog i pistongen o fjädern gick inte heller att kapa till 10j. Att hitta en tight fjäderguide till originalfjädern vore en lösning, men någon sådant har jag inte lyckats få tag på så här långt. En fjäder med mindre tråddimension, men lika tight innermått tänker jag borde funka. Är nog det spår jag skall försöka forska på nu... om jag inte ger upp.
akm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2015, 21:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: diana d31

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 20 okt 2015, 01:22

Jo jag menar just det plast, billigt trä och lackad metall.

Och Diana P1000 jösses vilket fiasko de funkar inte vettigt än idag 3 år efter introduktionen.

Hörde att de faktiskt slagit igen fabriken dock menandes att där kunde de inte bygga i modern stil, man kan undra var de tillverkas i framtiden då.

Hela företaget såldes ju åter igen för inte så länge sen, har vi tur så skärper de till sig och slutar med det här krafset.
Inte för att jag tror på en förbättring kolla de framtida önskade modellerna av nya ägarna.


För att följa länken så måste du registera dig.



Varför inte direkt gjuta plasten i amerikanska färger?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav akm 20 okt 2015, 10:02

Menar du att diana använder en lägre kvalitet av bok, dålig finnish, eller är det mer saker såsom avsaknad av nätskärning på billiga modeller? Min d52 är från slutet av 80-talet och träet ser fortfarande bra ut. D31 är som sagt av plast. Hur ser jag om blåneringen är fejk? Det ser inte ut som färg, annat än diana emblemet.

Tycker det är bra att diana förnyar sig. Det borde hw också göra. Deras nuvarande syntet modeller ser i princip ut som de "klassiska", dvs de drar inte nytta av fördelarna med syntetmateriel. Både diana och hw verkar kvar i det förgågna. Riskerar att förlora till hatsan i en snar framtid i min mening. Gillar syntetisk stock bara den är ergonomisk. Trä går inte att forma hållbart så lätt i en bra ergonomisk form utan en massa bulk. Modellerna på bilderna ser ut som "amerikanska kläder" ja. Hade föredragit en stil likande bsa tactical exempelvis. Gillar inte att man inte ser ut att kunna justera siktena. Om de äldre modellerna försvinner på köpet är det nog slutet för diana, men jag skulle inte tro det. Om det räddar diana att ge amerikanerna vad de vill ha är jag all for it.
akm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2015, 21:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: diana d31

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Silwer 21 okt 2015, 02:54

De använde valnöt tidigare på tex D52 och det mesta har dragits ner för att få en billigare produkt, bort med blånering och på med färg tex.på D54/56 som ändå är toppmodeller, klenare blånering på det andra.

80tal var länge sen, då var det ok men iofs för sin tid.

Jag tycker de skulle strunta i Hatsan, där kommer de inte konkurera, släpp lite mer high end med, bredda sig inte bara gå på billig plastig syntet och skit.

Jag är helt mot det och la heller ner skiten än soelade i nivå med Gamo och Hatsans masstillverkning.

HWs problem är designen, det ser 1967 ut på många modeller, kvaliteten är dock ännu ok, så främst design där imo.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav Batistuta 21 okt 2015, 09:41

Att bli av med twanget är enkelt och kostar inget. Klipp ut en sleeve av lämplig plastflaska, när du ändå har bössan i bitar så tar du väck orginalsmörjan och lägger på molly i lagom mängder.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: diana d31 vs hw95

Inläggav akm 22 okt 2015, 23:51

Testade pet-flaske lösningen och den gav viss förbättring. Går lite rått fortfarande och den låter/känns även annorlunda att spänna. Ett steg i rätt riktning, men fortfarande inte riktigt "där". Har bytt fett till molly på fjäder + styrning. Tror inte jag bytt fett i cylindern dock, så jag tar väl och prövar det också. Skall också ta och polera ändarna på originalfjädern och testa att lägga till en tunn "glidbricka".

Kollade lite mer efter de nya "diana" modeller som fanns på en bild i ett av inläggen ovan. Det verkar inte vara några dianor utan en "blaser success" samt en "mauser 03". GSG, dianas nya ägare verkar vilja använda diana teknik/mekanik i andra märken inom samma företagsgrupp. I artikeln (från shot show) stod även att den gamla diana fabriken stängdes för att den helt enkelt var för omodern, och att tillverkningen skulle fortsätta i GSGs moderna fabriker. De klassiska diana modellerna kommer fortfarande tillverkas och man kommer även att göra satsningar i ny teknik och design :)
akm
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 okt 2015, 21:37
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: diana d31


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer