Crosman Benjamin Marauder

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Mr C 05 nov 2010, 02:24

Hejsan igen och ursäkta dröjsmålet,men här kommer det lite info iaf.

Jag har som sagt både en Hatsan och Marauder i min ägo och är väldigt nöjd med dom (Hatsan dock efter lite avtrycks polering) :)

Bild

Här är stocken avtagen
Bild

Här är shroudern avtagen
Bild

Här en bild snett framifrån på shrouder/pip stödet
Bild


Och här är bafflarna som är monterade längst fram i shroudern
Bild

Här en annan vy på en av bafflarna och ändnippeln
Bild
Här sitter fartomställaren under en skydds skruv,( insex ) samma nyckel används också till
själva fartomställnings skruven som ligger under skydds skruven och man kan vrida den enligt
medföljande instruktions blad till max 4 och ett 1/2 varv motsols från botten läget för att uppnå fullfart.
Bild

Hammarfjäderns styrka ställs lätt in med en insex nyckel utan att behöva demontera något
Bild

Man kan även ställa in Hammaren slaglängd (tror jag iaf) med en något mindre insex nyckel
Bild

Här ett skott i fullfart,med 180 bars tryck dock utan att ändra hammare/fjäder styrkan så lite mer ska det nog
gå att klämma ur den för den som vill,jag använder den alltid i 10 jouls licensfri läge själv
Bild

Här är magget, 10 skotts
Bild

Så långt bilderna,,omdömet då? kommer om en timme,,ska ta lite kaffe och en rök först :-P

Så då har man tankat lite ork igen,,här kommer mina erfarenheter om Maraudern

Precision
Jag har bara testat den på 30m då jag har ett begränsat utrymme och i 10 jouls utförande men
dom serier jag har skjutit med bra stöd har alla hamnat inom en 25 örings storlek med crosman premier ft 13.4 grains kulor,har inte testat med FX ännu,men crosman hollowpoint var inte bra, likaledes och till min förvåning deras egen benjamin kula,Även Milbro TR och Norica spred bra även efter 30 skott, dock blev dom lite tätare i träffbilden, likadant med min Hatsan bössa bara crosman premiere ft 13,4 grains funkar av dessa kulor.
Så med rätt kula är den riktigt bra i precision i mitt tycke.

Hammarfjäder/Hammare
Som bilderna ovan visar är det lätt att ställa in hammare och fjäder utan att behöva demontera något.
hammarfjädern spänns med slutstycket och jag upplever inte att den är trög eller kärvar på nåt sätt,åtmistone inte
i 10 joules utförande,,kan dock tänka mig att det blir trögare när man ska ha ut fullfart och maxa med hammare och fjäder.

Magasinet
Magasinet funkar bra och är ett 10skotts och inte ett 8 skotts som jag skrev felaktigt i bilden ,har som sagt inga fx kulor att testa med,men överlag verkar själva fjädern vara mjuk och följsam i magget och spänner inte så hårt vad jag kan känna,så jag tror nog att fx kulor ska funka fint i denna.Dock skall jag väl säga att deras info om hur man laddar magget är under all kritik,,dom har en felaktig instruktions manual med bössan och efter att jag hållit på lääänge med att försöka ladda skiten efter deras manual var jag redo att slänga skiten i väggen och avsluta min debut som luftgunner för gott,,
tänkte att jag iaf skulle kolla deras hemsa ifall dom hade nån video eller nåt som visade hur man gör eftersom man inte är så bra på det engelska språket så kanske dom hade nån "se och lär" video/bilderbok för 4 åringar,,och viola
där stod det om deras feltryck och en video fanns om hur man laddar magget,,fan va lätt det var när man gör på rätt sätt( skäms).

Vikt
Med sina 3,3 Kg i standard utförande känns den inte för tung,,men däremot med kikare på så är det inget man vill släpa på
för länge i skogen,dock finns ju fäste för rem redan monterat så man kan ju avlasta lite den vägen. Själv föredrar
jag Hatsanen (låter finskt,,gör det inte? ;) )när jag skjuter längre serier stående och Maraudern med stöd.

Avtrycket

Här måste jag säga utan överdrift att dom verkligen har lyckats,av dom luftgevär jag haft är detta nåt alldeles extra direkt ur kartong
har inte ändrat ett smack på denna då trycket är som en dröm,men för dom som vill finns det ju mera intällnings möjligheter.
Dock finns en annan sak här som är iriterande,,jag har ganska små händer och avtryckarn är placerad ganska långt fram vilket gör
att man får "sträcka" sig lite med pekfingret för att nå den fullt ut,men det kanske går att fixa med en annan sko.

Lufttrycket

Maraudern funkar bra med crosmans rekomenderade 150 bars fyll tryck och 50-60 skott i 10 Joul funkar perfa utan allt för mycket dropp.
Själv fyller jag den alltid till 200bar och får då ut mera skott/fyllning.


Ja nu vet jag inte så mycket mera att skriva om men det är iaf mina erfarenheter av byssan. hoppas ni finner nåt intressant iaf.
Men överlag tycker jag nog att den är klart värd den summan på ca 6000:- den kostar.

På denna länk finns 2st videos från pyramid air där bössan testas,varning för smoth talking eftersom dom är jäviga här jänkarna hehe
För att följa länken så måste du registera dig.



Mvh MrC
Hatsan AT-44 5.5mm /Crosman Benjamin Marauder 5.5 / Crosman 2240 5.5mm
Mr C
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 13 sep 2009, 11:46
Ort: Borås
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: BSSK
Luftvapen favorit: Benjamin Marauder 5.5

Följande användare vill tacka Mr C för detta inlägg
netmatte (28 dec 2012, 18:54), gubbe (27 sep 2020, 10:13)

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Daniel 05 nov 2010, 02:29

Klippte ut och klistrade ut Mr c:s recension av Crosman maraudern.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Daniel 05 apr 2011, 00:58

Fixade Länkarna i inlägget! Nu fungerar bilderna
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav snurr 05 apr 2011, 08:39

nice tack daniel bra jobbat
den som frågar han vet
snurr
 
Inlägg: 569
Blev medlem: 09 jan 2011, 16:22
Ort: stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: japp kanske säger vilken sen
Luftvapen favorit: just nu hatsan AT44s

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Air 05 apr 2011, 11:36

Här finns lite att läsa MarauderAirRifle.com
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav lennsu 05 apr 2011, 12:15

Intressant läsning :thumbupp:
Användarvisningsbild
lennsu
 
Inlägg: 611
Blev medlem: 01 nov 2010, 18:02
Ort: Bollnäs
Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 27 gånger i 26 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat, AA Pro Sport

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Tumpeeman 26 sep 2020, 20:51

Gäller allt detta pistol versionen också?
Toodeloo Madda fakkaaas
Tumpeeman
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 sep 2020, 17:20
Ort: Helsingborg, skåne
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman 1322

Re: Crosman Benjamin Marauder

Inläggav Dr_Phreak 27 sep 2020, 02:20

Tumpeeman skrev:Gäller allt detta pistol versionen också?


Har både pistolen och m-rod mk1 och det finns några saker som skiljer åt. Bl. a finns det ingen fartomställare på pistolen men hammaren fungerar på samma sätt, dvs man kan ändra slaglängd och hur hårt den ska slå på ventilen. Magget fungerar likadant men är inte av samma storlek så det går inte att använda ett pistolmagg till ett gevär eller tvärtom och pistolmagget rymmer bara 8 diaboler istället för 10 till geväret.
Avtryckaren på geväret är mycket bättre och har fler inställningsmöjligheter och känns som ett riktigt 2- stegsavtryck medans pistolens avtryck lämnar endel att önska. Det är väl helt ok när man väl vant sig vid det men för att få det någotsånär " krispigt" var jag tvungen att ställa in det med ett sketlätt och kort första steg o sen ett ganska lätt andrasteg. Då blev det helt ok och förutsägbart.

Fartmässigt tror jag man måste byta hammarfjäder för att få upp farten ( är inte säker) medan geväret har sin fartomställare som man lätt kommer åt när man tagit av stocken.

Trots att M-rodden har klart bättre precision och är lättare att skjuta med sin normala gevärsergonomi så skjuter jag mer och hellre med P-rodden just för att den är mindre och smidigare
"You can pick your friends, you can pick your nose but you cant pick your relatives" /Booger

Marauder .22
Marauder Pistol .22
Crosman 357
Swiss Arms P1911 by KWC
HW95 .177
Beeman P17
Umarex Colt SAA
Umarex Legends Cowboy Rifle
Umarex HDR-50
Användarvisningsbild
Dr_Phreak
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 25 jul 2012, 23:31
Ort: Borås
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Knogjärn


Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer