Theoben Mk2

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Theoben Mk2

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 14:05

Theoben MK2, cal22. effekt runt 70 joule, piplängd 600mm 16mm pipa. Vikt 3,6 kg. All utrustning som finns utom regulator.
Pris: Utan kikare 20,000kr.
När jag köpte denna bössa så var det mycket strul. Detta är luftgevärens Bentey eller Rolls, men det var lite problem att få den dit. Hämta den hos tobbe och åkte hem och kollade igenom geväret, rengjorde och slängde på en restricktor från Hw.
Sköt som en kratta gjorde den. Bytte fjädrar och nu var det massor av effekt men träffbilderna var sämre än ett gamo gevär. När jag sedan började mickla lite med den upptäckte jag att pipan satt inte riktigt fast. Ok nu då? Den skjöt bättre men inte bra. Lite micklade så åkte jag iväg till skjutbanan, här kunde det låta hur mycket som helst och kunde skita i restricktorn. Nu började det likna något men var fortfarande inte nöjd. Tydligen är det för lite flöde i Hw restricktor och den stör kulbanan ganska mycket. Provade olika kulor men resultatet var ungefär de samma. Näst punkt på programet var att sänka effekten. Tog fram min dremmel och satte i stocken, detta för att det går inte att sänka effekten tillräckligt utan att göra en bearbetning av just stocken. NU fick jag ner kraften till ca 50 joule och där började den gå riktigt bra. Gick på JSB heavy och nu satt kula på kula på 50m. Det jag kan säga om just detta gevär idag är att det är helt underbart. Avtrycket är nog det bästa som gjorts på ett sport gevär. KOlven är kalas, lyfter man upp geväret så hamnar det rätt, aldrig en rörelse på huvudet eller någon korrigering, målet är i sikte. Lägg fingret på avtryckaren och låt siktet vandra in i målet och skottet sitter där. En fantastisk bössa som jag haft i 10 månader och jag gillar den fortfarande lika mycket
Är den då värd dubbelt mot tex en Fx. Nej det är den inte. Men om sedan sanningen ska fram så hade jag inte sålt detta gevär för 30,000. För mycket skit i början för det priset men värd vartenda öre i dag

För att följa länken så måste du registera dig.

[/img][/url]

Magasin pipa.



För att följa länken så måste du registera dig.


Här ser man själva tätningen. Istället för pip packning har man gjort en tätning där laddpinnen tätar direkt mot pipan. Denna konstruktion är gammal och kostigt nog har ingen lyckats göra något liknande.
Att Theobens konstuktion håller än idag visar ju att när en konkurent tog fram en kopia på detta gevär för ett år sedan så kallades det för en revulition inom svenska pcp kretsar. I själva verket var det en 20 år gammal konstruktion som plötsligt vissa konkurenter hittade. Tyvärr tog de inte med pip tätningen vilken är pcp världens bästa. De kopirede inte pipan eller stocken heller. Men kanske lika bra det. För nu är Daystate och Theoben ohotade på tronen som världen bästa sportgevär.

För att följa länken så måste du registera dig.




För att följa länken så måste du registera dig.




Till sist dämparen


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Jazz 20 aug 2011, 23:25, redigerad totalt 4 gånger.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
Daniel (31 jul 2011, 19:30)

Re: Theoben Mk2

Inläggav Frank69 31 jul 2011, 14:24

Vackert vapen!
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Theoben Mk2

Inläggav gubbe 31 jul 2011, 15:51

Skoj att läsa om dina vapen Jazz. Både Theoben och Air Arms 410. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Theoben Mk2

Inläggav Silwer 31 jul 2011, 20:30

Det är snygga bössor, jag saknar dock ett mer tävlingsmässigt utförande på dem.

Jag vet heller inte om de verkligen är top of the line över allting, men de är ju iaf vapen som befinner sig oavnför mellanklassen där väldit många tillverkare slåss idag.

70J med en .22 anser jag nog är att verkligen bottna bössan i onödan, jag har svårt att tro att det verkligen är optimalt.

Nu sänkte du iofs kraften du med och det tycker jag var ett smart drag, det är inet en flåsande koreabössa som är oregulerad.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben Mk2

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 20:45

Nej den är absolut ingen tävlings bössa. Det är en jakt bössa som har lånat vissa drag av tävlingsbössor. Men målet är att skjuta en kanin på 100 meters avstånd.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben Mk2

Inläggav Silwer 31 jul 2011, 20:52

Jo, de har ju nichat in sig där, de andra har oftast lite av båda världar i sortimentet.

De är exklusiva på det sättet.

De som tillverkare bygger ju en del vapen som nog en hel del andra skulle lagt ner då så få exemplar byggs.
Nu tänker jag på de riktigt dyra gasfjädervapnen de har främst, men det är kul att de finns i vilket fall ännu.

Rapiden var ju en av de första PCPerna man beundarade i gamla blaskor och drömde om, idag har jag kanske lite svårt för den stora framåtriktade tanken.

Men jag kan tänka mig hur den upplevs, en del förstår inte vad kvaliteskänsla är, de tittar på sifror bara.
Jag menar vissa PCP funkar ju utmärkt rent användbarhetsmässigt men upplevs som klena och billiga när man tar i grejorna, pipan hänger och saker glappar.

Det är väl mycket dit de extra pengarna går när man köper en sån här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben Mk2

Inläggav Jazz 31 jul 2011, 21:11

Lite svårt att beskiva en känsla. Men alla som prövat min Theoben är lyriska. Den är så välbalanserad framförallt mekaniskt. Jag själv är lite tveksam till utseendet. Men "Allt" är i topp. Man kan nog få ett gevär som är bättre på många prylar men jag anser nog att detta är en av de bästa som finns. Daystate har jag inte provat men jag anser att den är vackrare.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben Mk2

Inläggav Jazz 20 aug 2011, 23:12

Jag kommer efterhand att fortsätta lägga till fakta. Tyvärr är jag väl lite korthuggen. Men vill ni veta något mer så fråga.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer