Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Inläggav losdrivare 30 mar 2012, 10:29

Har haft detta sikte i ungefär ett år och tänkte sammanfatta mina erfarenheter i en liten mini-recension. Några mindre märken och repor på siktet är alltså slitage och inte som det såg ut nytt. :)
Siktet som är en av otaliga RD30-kloner köptes på Jula, nypris 395:-
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Den korta versionen är att detta är ett fungerande rödpunktssikte för lite pengar. Det har ett inte obetydligt parallaxfel men fungerar fint vid lugnare skytte där man kan ta sig tid att centrera pricken i okularet.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Specifikationer Kayoba 1x30RD
Vikt: 202 gram enligt min brevvåg
Längd: 97 mm
Höjd: 63 mm
Punktstorlek: 4 MOA
Integrerat fäste för dovetail 11 mm
Ljusjustering i 7 lägen

I jämförelse med de två andra budget rödpunktssikten jag provat så är detta det bästa/minst dåliga. För att följa länken så måste du registera dig.

, det som är holografiskt och kostar 169 kr spred för mig över en hel tavla på 6,5 meter stående med stöd mot dörrkarm. Inte OK. Jag har också provat ett JSR RD40, men det var i princip obrukbart för mig då jag blev bländad av punkten även med ljusstyrkan på minsta. Jag upplevde även parallaxfelet som värre på JSR-siktet än på Kayoban vilket är naturligt då det har en större tub.

På tavlan nedan har jag skjutit ett skott i varje "hörn" av okularet, dvs ett skott uppe till höger, nere till höger, nere till vänster, uppe till vänster samt ett skott där jag siktat i mitten.

För att följa länken så måste du registera dig.



Kvaltitetskänslan i siktet är rätt ok, det är ändå en aluminumtub och alla delar är i metall - även locken till inställningsskruvarna och batteriluckan. Finishen är inte perfekt men inte uppseendeväckande dålig. Punkten är inte jämn utan sticker iväg en del men inte så illa att det blir svårt att se vad man ska sikta med. Ljusjusteringen går tillräckligt långt ner för att kunna användas även i lite skummare ljusförhållanden och kan justeras till att bli riktigt stark. Förmodligen på grund av parallaxfelet så har punkten en tendens att "darra" och kännas nervös vid skytte på fri hand. Problemet är säkert också att jag inte är särskilt stadig på handen, men jag upplever inte samma sak med min Aimpoint 3000. Det känns som att mina darrningar förstärks av parallaxfelet.

Tavlorna nedanför jämför Kayoban med min Aimpoint 3000 under liknande omständigheter. Myntern är inte för att dölja flyers eller flasha min enorma rikedom utan för att tynga ner mina skeva tavlor så att hålen syns bättre. Som synes är det inga dramatiska skillnader så länge det rör sig om sittande med stöd.

För att följa länken så måste du registera dig.



Slutligen en 10-skotts träffbild. Den i 8:an är handhavandefel eller en skev bula, knappast siktets fel iaf. :)

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av losdrivare 03 apr 2012, 12:31, redigerad totalt 2 gånger.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Lotsenn (19 mar 2013, 19:53)

Re: Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Inläggav Daniel 30 mar 2012, 15:24

Kul att läsa, och trevligt att se att aimponten höll ner träffbilderna.

Edit: såg och läste att du använde två olika diaboler..
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Inläggav karlssson 30 mar 2012, 15:31

Bra recension.Mitt sikte har också tjänat mig väl.Rödpunkten spretar lite dock.Men den gör sitt jobb ut till ca 30 m.För den slanten är det bra.Det verkar vara hållfast(Hatsan 55s fp) och energisnålt dessutom.Har inte bytt batt än.Kanske använt det 10 tim totalt.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Inläggav losdrivare 30 mar 2012, 15:48

Daniel skrev:Kul att läsa, och trevligt att se att aimponten höll ner träffbilderna.

Edit: såg och läste att du använde två olika diaboler..


Tackar! :)

Jo, jag tog en tavla som jag skjutit tidigare så länge, var mest för att visa att det går att skjuta hyfsat med det billiga siktet. Planen är att uppdatera med en ny tavla med Aimpoint och R10 så det blir helt rättvist, men det kan dröja någon dag.

karlsson: Batteriet har jag bytt faktiskt, det är inte som Aimpointen där man kan glömma siktet påslaget typ en vecka och den bara går och går ändå. Men det räcker länge och nya batterier kostar en spottstyver på ebay.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Kayoba 1x30 RD - JULA rödpunktssikte

Inläggav losdrivare 03 apr 2012, 12:28

Har nu uppdaterat recensionen med en korrekt jämförelse mellan Kayoban och Aimpoint 3000, med samma ammo i båda.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer