För att följa länken så måste du registera dig.GenerelltDiana modell 60 producerades i 36.000 exemplar av Dianafabriken i Rastatt mellan 1960* och 1968. Efter 1968 fram till December 1983, tillverkades bara modellerna 65 och 66, totalt tillverkades 34.000 av dessa två modeller. Modell 60 var den första modellen från Diana som hade dubbelkolvsystemet, d.v.s. två kolvar som vid avfyrning rör sig i från varann för att geväret ska vara rekylfritt, och det var det första helt rekylfria luftgeväret. Geväret laddas med brytpipa.
Alla Diana modell 60 saknar "F" märkning i en femkant om de ej är modifierade eller "eftermärkta" , (märkningen indikerar att anslagsenergin inte överstiger 7.5J), detta eftersom denna modell slutade tillverkas 1968 och regeln om F-märkningen gällde från 1 Jan 1970.
Stocken/kolvenPå omslaget till manualen för modell 60 (bilden ovan), ser man att den även kunde ha ett urfräst greppspår på varje sida av stocken, och detta verkar känneteckna tidig tillverkning. Vid handgreppet är träet räfflat, och så även på stockens undersida. Det finns alltså inget spår på stockens undersida för infästning av stöd. Stocken är hel på undersidan, och har inte någon skåra för spännarmen. Som jag skrivit under "Att skjuta med", nedan, är stocken kort, och detta beror sannolikt på att man tvingats lämna plats för brytningen av pipan och spännarmen. Detta kan ju vara en anledning till att man började med sidospännare på senare modeller. Problemet med kort
stock verkar var detsamma på modell 60-65 och 66.
Bakkappan på modell 60 är av rött naturgummi som svartmålats, och är inte justerbar i höjdled.
Geväret tillverkades även med konkavt kindstöd på kolven, s.k. ”Tiroler schaft”. Kolvens/stockens material är valnötsträ.
DiopterDiopern är gjord av stål som först målats med grå färg, och därefter svart. Den är av bra kvalitet rent precisionsmässigt och vreden känns solida. Vad man kan notera är att man skruvar siktet emot den punkt man träffar, och inte tvärtom, därför står det ”bei” (sv. ”vid”) på vreden. Om kulan t.ex. träffar vänster i förhållande till där man siktat, justerar man siktet vänster, alltså skruvar bakre riktmedlet höger. Det finns även små indikatorer på dioptern som visar hur siktet är ställt i förhållande till mittläget. Kilbasen är infäst i geväret med fyra punktsvetsar på varje sida, vilket ser lite ’billigt’ ut.
MekanismDubbelkolvsystemet i Diana 60, 65 och 66 har samma slaglängd, och kolvdiameter är den senare modellen, Diana 75. Kolvarna skjuts ifrån varandra med en stor och två mindre fjädrar som trycker kolvarna isär. Kolvarna har två kuggkransar var, en på var sida, och deras rörelse synkroniseras med två kugghjul, ett på var sida om cylindern. Det är styrningen av dessa två kugghjul som man ser som hylsor på gevärets sidor, strax framför kilbasen.
Geväret har inbyggd säkringsmekanism som gör att det inte går att avfyra annat än i fullt stängt läge. Tryckpunkt och tryckmotstånd för avfyrning är justerbart med två skruvar genom och vid varbygeln. Avtryckaren och varbygeln är av svart plast, det syns inte, vilket känns 'fel' på ett kvalitetsgevär (klart minus).
Kolvpackningarna (en för varje kolv) är ursprungligen av läder eller kork.
Pipan är riktigt solid, och har en ytterdiameter på 22mm. Den ser nästan lite tjock och överdimensionerad ut med pipmanteln, men ger geväret en bra balans vid stående skytte.
Att skjuta medHandgreppet för avtryckarhanden är perfekt enligt mitt tycke, det är som en blandning av mer rättuppstående matchgrepp och mer lutande jaktgrepp. Räfflingen av handgreppet gör att man får ett stadigt och bra grepp. Stocken är dock kort, och slutar bara 30cm framför avtryckaren. Det gör att man vid jaktställning vill hålla längre fram, och där finns bara pipan/brytmekanismen att hålla i.
Lite av samma problem blir det när man ska skjuta sittande med stöd; eftersom stocken är så kort får man placera stödet nära avtryckaren och stödet blir då inte optimalt.
Det är helt dock rekylfritt, vilket betyder att man känner ingen skillnad om man skjuter med kula eller inte, eller om kulan fastnat i loppet. Twang-faktorn är helt obetydlig, det mera bara 'puffar till' vid avfyrning.
DataVikt: 4.0kg
Längd: 1100mm
Piplängd: 433mm
V0: ca 175m/s
Borrning: 4.5mm (räfflad)
Pris och efterfråganPriset på ett Diana 60 är givetvis beroende på skick och om det är nya fjädrar och packningar. Vidare om det är speciellt på något sätt, som t.ex. med Tyrolerkolv** eller något annat speciellt. På egun i Tyskland, säljs 2-3 Diana modell 60 i månaden och snittpriset är 105 Euro. Detta kan jämföras med t.ex. FWB300S av vilket det säljs drygt en per dag, eller Diana 75 med ca en varannan dag.
Det verkar dock vara så att det finns ungefär lika många Diana modell 60 (27 sålda) som Diana 65 (25 sålda) på marknaden, och något färre Diana 66 (13 sålda).
Statistiken ovan kommer från egun och avser April 2008- April 2009.
Skillnader Diana resp. 60 och 65-66Tekniskt sett är Diana 60, 65, och 66 i stort sett identiska. De fem saker som skiljer modellerna åt är;
• En skruv som från undersidan håller fast stocken på modell 65 + 66. (Se bild nedan på modell 65).
• På modell 65: 'Skrovligt' handgrepp för hela greppet på avtryckarhanden, samt tjockare & inställbar gummikappa på kolven på modell 65 (sannolikt för att kompensera den korta stocken. (Se bild nedan).
• En annan konstruktion av den snäppspärr som håller pipan stängd och i rätt läge.
• En säkring placerad vid pipans början på vänstra sidan i form av en liten vippa på modell 65 och 66. Denna infördes i början på 70-talet (se bilder nedan).
• Spännmekanismen precis under pipans brytpunkt har en ny led på 65 och 66.
• Designen på stocken, som på modell 66 har ett kantigare och mer tidstypisk design, annan varbygel och justerbar
bakkappa (se bild nedan).
BilderModell 60, (Lånade från CO2Air...)
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.**Exempel på Tyrolerkolv (Tiroler Schaft), Modell 60:
För att följa länken så måste du registera dig.Diana modell 65
För att följa länken så måste du registera dig.Observera den tjockare/justerbara gummikappan på kolven,
det 'skrovliga' handgreppet samt säkringsvippan.
Diana modell 65
För att följa länken så måste du registera dig.Säkringsvippa och (halv) skruv under stocken.
Observera att stötstången är ledad.
Diana mod 66
För att följa länken så måste du registera dig.Lite om min Diana 60Köpte min Diana 60 från Tyskland på egun för 101 Euro från Gelsenkirschen. Enligt försäljaren var ’packningen’ bytt för två månader sedan. Lite skumt tycker jag eftersom geväret ha två kolvpackningar. Frakten kostade 23 Euro, vilket jag tycker var lite dyrt, men det kom på några dagar.
När jag skulle provskjuta det med JWS Meisterkugeln, fastnade kulan i loppet, och jag fick putta ut den med en läskstång. Nytt försök med samma resultat. Provade då med Dogg Match, vilka gick att skjuta med om än med dålig kraft, kulorna blev knappt deformerade. Vidare verkade det som kulorna vridit sig i luften eller wobblat, eftersom de inte träffat centrerat. Efter några skott med Dogg Match gick det i alla fall att skjuta JWS.
Så, jag kontaktade säljaren och undrade om verkligen packningarna var bytta, vilket han hävdade att de var. Men det framkom att han droppat olja i pipan och i cylindern, och jag misstänkte att detta var problemet.
Nu har jag skjutit sådär 100 skott, och problemet blir mindre men är inte borta helt. Trycket har ökat, och kulorna wobblar mindre. Precisionen är lite halvdålig, kulorna träffar ungefär inom 1 cm på 8m. I synnerhet när jag låtit geväret stå blir träffbilden skrämmande usel de första skotten och luktar oljedimma, man undrar hur mycket olja som finns vid cylindern...(men det 'kluckar' i alla fall inte).
Jag misstänker att det är bara att fortsätta skjuta så blir det bättre.
Följande defekter/skador har geväret.
• Dioptern är sliten, och den grå underfärgen har kommit fram i synnerhet på utstående delar.
• Kappan är sliten; hörnen är nötta, den svarta färgen har krackelerat och det röda gummit syns.
• Lite synliga repor på kindstödet.
• Blåneringen är ganska OK, med avseende på åldern.
• Kolv och
stock har smårepor som följd av allmän förslitning.
När jag får lite tid ska jag riva hela geväret och byta fjädrar och packningar. Det får bli nästa projekt.
Serienumret på bössan är 6512748. Vilket får mig att tro att den 748:e bössan som tillverkades Dec. 1965, men det är bara en hypotes.
Så här ser min pangare ut:
För att följa länken så måste du registera dig.Addendum 17/1 2009: Efter att ha skjutit med den Diana 60 jag har, kanske 500 skott, kan jag bara konstatera att trycket är för uselt. En del kanske berodde på diesling, men jag tror att framför allt fjädrarna är slut. Sköt ett skott idag, och det fastnade i pipan. Provade med ett andra skott, och det var knappt deformerat efter anslag. Slutsatsen är att bössan behöver en totalrenovering.
*På CO2Air, anger man 1963 som första tillverkningsår. Men fabrikens hemsida anger 1960, jag tror på fabriken...
/ Micke