hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Diana fakta och här postar ni era Diana relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav ch@rlie 03 okt 2009, 22:49

hjälp mig ! jag har fått en luftpistol model 6 Diana-
har bestilt kannpackning och kannfjäder klp + pippackning . så lång så gott...
hur gör jag nu, da jag skall ta isär våbnet ? finns där nogen betegninger eller annet skrevet over denna model ? tack på förhand .
mch Charlie.
ch@rlie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2009, 22:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: 30,06

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav ch@rlie 03 okt 2009, 23:28

Luftpistol Diana Mod. 6, cal. 4,5 mm enkeltskuds, rekylfri. Løbet knækkes og lades. Matchsigtemidler. Pibe og mekanisme i sort poleret stål. Justerbar aftræksvægt. Håndformet (hø. hånd) netskåret greb i kunststof. Denne model var den første rekylfri model der introduceredes i 1960 baseret på Giss Centra Poston systemet. Denne model er ikke mere i produktion, men vi har jævnligt gode brugte stykker på lager. Der kan til stadighed anskaffes reservedele til denne model. Total: 40,3 cm., pibel: 18 cm., vægt 1,5 kg. Pistolen er stadig en fin klubpistol, og vil kunne tage konkurrencen op med de mere avancerede modeller, idet den har fine skydeegenskaber, både i præcision og driftssikkerhed samt stor ensartenhed.
ch@rlie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2009, 22:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: 30,06

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Micke 04 okt 2009, 00:48

Hallå Charlie och välkommen!

Jag har inte mekat någon Diana luftpistol, men konstruktionen verkar vara mycket lik den på Diana 60/65/66 luftgevär.

Jag har skrivit en instruktion på hur man mekar dessa gevär, och tror att den i princip fungerar för Diana 6 åxå.
( För att följa länken så måste du registera dig.

... cdf7848de9 )

Det kritiska är att man måste montera kolvarna rätt. Gör man inte det skadar man kuggkransarna/kugghjulen, och då kan du kasta pistolen.
På denna länk hittar du en komplett sprängskiss på pistolen; viewtopic.php?f=66&t=1564

Om du vill testa att meka själv - kul och bra - kommer att lära dig hur pistolen fungerar. Vill du inte meka själv, kan du skicka den till mig med reservdelarna, så ska jag fixa den.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav origo 04 okt 2009, 07:36

En diana 6 är ganaska knepig att meka med. Det kostar en bra slant att lämna in den till ett proffs för packningsbyte. Om du inte vill meka själv kan du ju utnyttja MIckes generösa erbjudande.

Några bra länkar.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Sök på 6m på den här sidan.







Och lite bilder.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Micke 04 okt 2009, 13:25

Hallå Charlie och Origo,

Snygga och bra bilder.

Jag har en kommentar dock; Det verktyg för att trycka in bakre kolven som finns på andra bilden, blir/är mycket svårt att använda.

Det finns ett liknande verktyp specat för Diana 75 i manualen, men det funkar inget vidare.
Som man kan se på den sista bilden, ska man trycka in bakre kolven till 0.7mm bakom cylinderkanten (kan variera lite dock), och samtidigt pilla in stiften med kugghjul på varje sida av cylindern.
Detta är praktiskt omöjligt om man inte har minst tre armar. Är man två personer är det fortfarande svårt, och det fungerar mycket bättre med en fjäderspännare.

Dessutom rekommenderas en pinne som man kör in genom alla fjädrar och styrpinnen så man inte riskerar att skada fjädrarna när man trycker in dem. De har en tendens att "korva" sig och kan då skadas, när man trycker in dem.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav ch@rlie 04 okt 2009, 13:34

tack för svar båda !
Ja jag vet inte, det är kanske bäst att skicka den med alt komplet dela till dig Micka!
hur mycket skal du ha för jobbet? och vad är din adress ? själva bor jag i Norrköping, och har kobt reservdelar för 430 kr, så jag tycka att den skall fixa iordning nu.
tack på förhånd för den hjälpsomhet ni viser .
mvh Ch@rlie ......... c.t@bredband.net
ch@rlie
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 okt 2009, 22:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: 30,06

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav origo 04 okt 2009, 15:47

Micke skrev:Hallå Charlie och Origo,
Jag har en kommentar dock; Det verktyg för att trycka in bakre kolven som finns på andra bilden, blir/är mycket svårt att använda.

Det finns ett liknande verktyp specat för Diana 75 i manualen, men det funkar inget vidare.
Som man kan se på den sista bilden, ska man trycka in bakre kolven till 0.7mm bakom cylinderkanten (kan variera lite dock), och samtidigt pilla in stiften med kugghjul på varje sida av cylindern.
Detta är praktiskt omöjligt om man inte har minst tre armar. Är man två personer är det fortfarande svårt, och det fungerar mycket bättre med en fjäderspännare.

Dessutom rekommenderas en pinne som man kör in genom alla fjädrar och styrpinnen så man inte riskerar att skada fjädrarna när man trycker in dem. De har en tendens att "korva" sig och kan då skadas, när man trycker in dem.

/ Micke


Jag använde baksidan av en fil utan handtag som "verktyg". Det funkade hyfsat.

Jag monterade den främre pistongen och det ena kugghjulet. Sedan tryckte jag in den bakre pistongen och vred rätt den och monterade det andra kugghjulet.
Precis som du säger så vil fjädrarna korva sig. Men jag förstår inte riktigt hur du menar med pinnen? Det är redan trångt därinne med alla fjädrar och guide.
Om man monterar pistongen för hand så känner man när fjädrarn korvar sig. Då är det bara att börja om.

Jag monterade min själv utan fjäderkomprimator. Men det skulle jag nog inte rekomendera.


Giss vapnen är jättekul. Jag skulle gärna testa en av gevären.

Så här såg min pistongpackning ut. Resten satt som en klibbig kaka längst fram i cylindern.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Tomaz 04 okt 2009, 16:33

Det var väl 5-6 år sedan jag servade en Diana 6G, men inte var det så krångligt som det verkar vara om man läser beskrivningen. Inga specialverktyg behövdes och kuggarnas läge i förhållande till pistongerna kom rätt automatiskt, förstår inte riktigt hur man kan komma fel där utan att märka det vid monteringen. Det svåraste vill jag minnas var att få loss locken till kuggarna och bakstycket utan att skada blåneringen, eftersom de satt riktigt hårt...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Micke 04 okt 2009, 16:57

Origo,

Haha, jäpp, precis så brukar de gamla kolvpackningarna av kork se ut. Först börjar de lägga av, och sedan har någon spluttat ner lite olja som "konstgjord andning". ...Och resultatet blir en kork-klegga i hela bössan.

Jag gjorde om en limknekt till fjäderspännare som ser ut så här:

För att följa länken så måste du registera dig.



Den långa pinnen går alltså in genom hålet på bakre kolven, genom styrpinnen de små fjädrarna sitter på, och sedan ända fram till botten på främre kolven. Hålet i styrpinnen är 4.5mm, så pinnen måste ha en något mindre diameter. När man trycker in fjädrarna kan de inte korva sig eftersom pinnen håller dem centrerat.
När man har monterat kugghjulen, är det bara att dra ut pinnen hela vägen, genom hålet i bakre kolven.
Observera den lilla vita brickan mellan spännaren och bakre kolven. Eftersom kolven ska precis in bakom cylinderkanten måste man ha en sådan bricka.
Arrangemanget med plattor och buntband behövs inte - jag hade det bara som säkerhet första gången.

När man tryckt in bakre kolven precis bakom cylinderkanten är det bara att titta hur kuggkransarna står. Man ska skjuta in bakre kolven till dess kuggkransarnas tänder står precis mitt emot varandra. Det kan variera något beroende på tillverkningen, och det finns olika tjocklek på brickorna bakom bakre kolven. Jag vill minnas det kan variera mellan 0.2 till ca 1mm. Måste man trycka in mer, har man missat, och då börjar man om.


M.v.h.

/ MIcke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav origo 04 okt 2009, 18:21

Jag köpte min på blocket. Den hadde legat länge oanvänd. Säljaren testade den och den funkade. Jag hann skjuta 3 skott som kändes helt ok. Sedan sa det tjofs och skott nummer 4 fastnade i pipan.
MIn packing var av plast. Det var en 6M. Den sista modellen.

Den som du mekar med på bilden har den 2 fjädrar. Min hade 3 fjädrar och jag tror inte styrpinne metoden funkar på den. Guide- pinnen är ganska tunn och massiv på den. Se sprängskiss.
Det ser ut som en bra metod annars



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Micke 04 okt 2009, 20:50

Origo,

Ok, har pinnen inget hål är det ju inget att göra. Misstänker att man minskat på alla diametrar för att få ihop dubbelkolvsystemet till en pistol, och då tagit bort hålet i styrpinnen. Då är det bara att trycka ihop försiktigt utan styrpinne...

Tror dock inte man bara haft två fjädrar med styrpinne som andra delen av bild 3. (Men det är bara vad jag tror,
kraften skulle ju bli rent larvig...)

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav Plal 14 jul 2018, 18:08

Hej!
Håller på att fixa min gamla Diana 6 M och behöver få tag på en pistongpackning då min såg ut som på bild här ovan i forumet.
Vet någon var man kan få tag på en sådan eller liknande?

Mycket tacksam för all information i detta forumet och för eventuell hjälp för att få min Diana i rätt form igen.

Mvh Paul
Plal
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jul 2018, 18:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: hur får jag ordning på mitt Diana model 6 pistol?

Inläggav T.Lundberg 14 jul 2018, 19:29

För att följa länken så måste du registera dig.

Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE


Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer