Diana 75

Diana fakta och här postar ni era Diana relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav G0LI4T 25 aug 2008, 18:52

Jaa Micke, 75an är ingen liten utmaning att ge sig på.

Men helt underbar att skjuta med.

Skulle man trilla över en sådan gobit, så får man skicka den till dig för översyn... ;)
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Micke 13 sep 2008, 21:53

Jag har ju en FWB 300S åxå. Så jag tänkte jag skulle ställa pangpinnarna mot varandra för att se vilken som var bäst.

Man är ju en klantig skytt, men jag tänkte att det borde man kunna kompensera med statistik. Så...

..jag körde samma typ av ammunition, klassikern Diabolo Dogg Match, samma avstånd, och samma sikte, ett Gamo 4-12X44 ställd på 12x, på 8m (har inte längre skjutbana hemma)...

Slutsatsen blev: att FWB:n missade med i snitt 1.94 mm och en standardavvikelse på 1.36 (114 skott), och Dianan missade med i snitt 1.4mm och en standadavvikelse på 1.3 (122 skott).

Man kan av detta inte dra några som helst slutsatser. Det enda jag skulle vilja påstå, är att den Diana jag har är minst lika bra som FWB:en. Sedan finns det ett några mer känslomässiga anledningar till att jag gillar Dianan... ingen som helst rekyl. Fwb:en har en mikroskopisk rekyl och en glidfunktion i stocken, emedan Dianan är helt enkelt rekylfri. Det är lite mera "twang" i FWB:en åxå...inte för det gör så mycket men...

Bägge är i alla fall underbara pinnar att skjuta med men jäkligt tunga, och väger nästan 5 kg.


/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Tomaz 13 sep 2008, 22:47

Du testade alltså vilken av bössorna som funkar bäst med Dogg Match..? :shock:
Fruktansvärt onödigt att göra ett så omfattande ammotest med skräp-ammo... :lol:


Skaffa hem ett lager JSB Exact 4,52mm och gör om, gör rätt... :wink:


PS. Hur är din 300S servad...?
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 14 sep 2008, 11:46

Jag funderade lite runt det där med ammunitionen, och konstaterade att även om den är usel, borde det inte spela någon roll. Det eftersom jag sköt drygt 100 kulor per bössa, bör det genomsnittliga felet på kulorna ha varit detsamma för båda bössorna.

Detsamma gäller min klantighet som skytt...med samma sikte borde det jämna ut sig. Men en faktor som påverkar är felinställningen på siktet. Sköt dock in det så gott jag kunde på bägge bössorna innan jag började.

Men på din fråga om FWB:en fått service...nix. Jag köpte den för några månader sedan, och har inte haft någon anledning att serva den eftersom den funkar helt ok. Kanske har den blivit servad på något sätt av Waffen-Haffner i Karlsruhe, eftersom de lovade att den kommer funka i flera år utan problem. Tänkte vänta till dess jag kan fixa vapenlicens, serva den och kanske dra i en kraftigare fjäder.

Dianan har jag rivit ner (som du kan läsa på denna tråd), eftersom jag var tvungen.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Tomaz 14 sep 2008, 14:21

Jag är av den åsikten att; vet man inte hur en bössa har varit servad, så är det bäst att riva isär den...
Det känns alltid bäst att låta bössan bli rengjord, omsmörjd med rätt smörjmedel på rätt sätt, nya packningar och fjäder.
Först då vet man att bössan mår bra och kommer att fungera fint i flera år framöver..
Även en 300S där fjädern är av på och har murkna packningar kan skjuta hål i hål (men har lägre hastighet), så har man inte bra koll på bössan så rekommenderar jag som sagt att serva den..

Ammon är i allra högsta grad den avgörande faktorn som avgör hur små träffbliderna blir.
En sort som fungar bra i en bössa kan fungera dåligt i en annan.
Men ett säkert kort att börja med brukar vara JSB Exact, den enda sort som aldrig har fungerat dåligt i en bössa jag haft (förutom Monsoon)...
Sedan är det inte bara sortena som är individuellt hur bra de passar, utan även dimensionerna som kan göra större skillnad än vad man kan tro...

Ska man skjuta träffbilder, så brukar det vara bäst att ha en ganska liten riktpunkt, och sedan naturligtvis ställa in siktet så att man träffar brevid riktpunkten, eftersom man inte vill skjuta bort riktpunkten...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 14 sep 2008, 16:12

Jäpp, det där vet du bergis bättre än jag, och jag ska serva FWB:en, men jag vill inte dra i en vassare fjäder förrän jag har vapenlicens, och tänkte därför vänta. Kanske ska jag fråga Waffen-Haffner vad de har gjort...

Anledningen till att jag kör med Dogg Match är enkel...körde med den under min ungdom, Diana 25 och sedan ett Diana 27, och den funkade klockrent med de krav jag hade då, vilket var allmän busskjutning. Blev lite återseende när jag såg den i vapenaffären...och utan erfarenhet av andra märken var det ju ett enkelt val.
Vad jag menar är att eftersom jag sköt så många kulor, bör ju spridningen ha varit densamma för bägge pinnarna. Dogg Match ger kanske större spridning i träffbild, än de kulor du föreslår, men det felet borde ju vara detsamma för bägge bössorna.
Mer kritiskt är nog inställningen av siktet...vi snackar om under två mm, och följdaktligen är det nog det som ger felen. Om man orkar kan man ju skjuta 100 skott, och sedan kolla vinkel och längd på felet på alla skott, men det var för mycket jobb. Jag sköt sådär 50 skott och rattade in siktet så gott jag kunde innan jag startade.

Surt att jag bara har 8m att leka på...mitt vindsprojekt på 13m gick åt pipan.

I alla fall, jag tror Dianan är lika bra som FWB:en. Efter genomgång av FWB:en ska jag testa igen och se, och då kanske jag har någon annan pangpinne att leka med åxå...

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav ogster 14 sep 2008, 18:42

Micke skrev: jag vill inte dra i en vassare fjäder förrän jag har vapenlicens, och tänkte därför vänta.


Min ena bössa jag har licens på ligger 95J över sveriges 10J gräns, en fwb får man väl max upp i 1J över gränsen :lol:
Sen är det väl många som tar av ett varv på sina maccarifjädrar för att få dom att prestera under 10J ;)
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tomaz 14 sep 2008, 22:22

Micke skrev:Vad jag menar är att eftersom jag sköt så många kulor, bör ju spridningen ha varit densamma för bägge pinnarna. Dogg Match ger kanske större spridning i träffbild, än de kulor du föreslår, men det felet borde ju vara detsamma för bägge bössorna.


/ Micke


Spridningen/felet blir inte alls samma för båda bössorna. Varje bössa och pipa är egna "individer" som passar olika bra ihop med olika sorters ammo och dimensioner...

Tävlingsskyttar provar ut vilken diabol som skjuter tätast i just sin bössa. Mängder av olika sorter, märken, vikter och dimensioner skjuts igenom bössan fastspänd i en skottstol, tills man hittar den diabol som fungerar optimalt. Inte nog med att det kan skilja stort mellan en viss sorts dimension, utan även mellan olika tillverkningspartier/batcher.
Så när en seriös tävlingsskytt hittar rätt ammo så köper han hela batchen...

Så "felet" eller spridningen blir inte densamma för båda bössorna bara för att du skjuter så många skott, utan blir mer ett uthållighetstest för dig som skytt..

Test eller inte, roligt är det att skjuta gamla tävlingsbössor i alla fall.... :-)

MEN KOSTA PÅ DIG ATT KÖPA BRA AMMUNITION!!! :shock: :wink: :-)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Micke 16 sep 2008, 21:23

Jaja, det var inte av snålhet jag plockade Dogg Match :wink: ....visste inte att det var sån't finlir med olika märken, pipor och batcher. Men jag ska fixa sådan där ammo du snackar om, och sedan göra om testen.

Vill minnas att vi (på jobbet), sålde en våg till Skanåker för en massa år sedan som klarade av att väga kulor och krut med 0.0001grams nogrannhet....

Tycker i alla fall att avvikelsen jag kom fram till var så liten att bössorna är likvärdiga, och det är klart att man kan laborera med huruvida bössa A funkar bäst med ammo B, emedan bössa C, inte funkar med ammo B men med ammo D, som inte funkar i bössa A, o.s.v.

Alltså, grejen är den att jag ville bara kolla hur det funkade för mig, som amatör, gröngöling, och inte tävlingsskytt. Och varför vet jag inte, men jag är svag i Dianan....
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Micke 23 sep 2008, 19:28

Ok, nu är det dags att krypa till korset.

Köpte den bästa ammunitionen den lokale vapenhandlerskan hade, RWS Meisterkugeln, gjorda av RUAG Ammotech GmbH. Kanske inte den bästa som finns, men i alla fall bättre än Dogg Match.

Dogg Match skulle duga för 'husbehov' enligt densamme, men jag fattade nog inte riktigt skillnaden, och av okunskap och nostalgi blev det detta märke.

Sköt en 20 skott, och kunde konstatera att det var bara att parkera kulorna ovanpå varandra i samma hål. Faen vilken skillnad! Tack Tomaz!

Edit (addendum): Tomaz, som tack skickar jag gärna en halv burk "Dogg Match"...
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Micke 23 okt 2008, 23:16

Nu har jag skjutit några tusen skott med den Diana 75 jag skrivit om tidigare och renoverat/gått igenom. Jag skjuter sådär en 30 skott per kväll på min altan på ett avstånd av ca 8m, på egna tavlor (tavlor jag gör själv).
På bössan sitter ett Gamo 4-12x44 sikte, och det funkar bra.

Jag har varit nere på den lokala skyttelokalen och pangat åxå, där man tittar med viss skepsis på ålderdomliga manicker. Nytt och tryckluft ska det vara, FWB är det som gäller, ju nyare och dyrare ju bättre. Sedan ska man ha tjocka lädervästar, och hörselskydd.
Det är mest 10-åringar som pangar, emedan föräldrarna dricker kaffe, snackar och några eldsjälar hjälper den att sikta åt rätt håll eller räknar ungarnas poäng, och för in dem på ett XL-ark.

Själv avviker jag alltså lite, både i ålder, när det gäller pangpinne och att jag struntar i de töntiga västarna. Jag parkerar kulorna ovanpå varandra på 8-10m utan problem, och struntar i poäng. Vet inte om man får köra med kikarsikte förresten…men jag har kul och gillar pangpinnen, sedan får kaffedrickarna snacka och tänka vad de vill.
Men vad beträffar geväret (Diana 75), är det ganska enkelt – det är bara en underbar manick av fin precision som känns totalt solid, har ingen rekyl, och fungerar perfekt. Om det råkar bli en 9:a skyller jag det på kulorna, mig själv, eller de gungiga borden i skyttelokalen (jag föredrar totalt fast stöd). Jag har svårt att tänka mig en bättre luftpangare. Men jag ska prova min FWB 300S och kanske sedan ett Anschutz 380….så får vi se (om jag hittar ett). Men Dianan är för tillfället en riktig snuttefilt. Det är bara en ren njutning att skjuta med det.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav scratch 23 okt 2008, 23:39

Efter att ha läst hela denna tråden som jag hade missat tidigare så inser man att du måste gjort ett hästjobb med bössan!! :)
Hade varit kul att testa en sådan bössa. Mina 300:or upplever jag som rekylfria. Så om en Diana 75 har ännu mindre rekyl måste det vara en fräck bössa! Hur är trycket? är det tryckpunkt eller direkttryck, och är det lika bra som en 300:a?
Jädrigt fräck stock hur som helst. Ser snyggare ut än en 300:a i grundutförandet tycker jag :)
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 24 okt 2008, 00:21

Nja, hästjobb vet jag inte – det var mest kul. Alla avrådde mig från att skruva men den så det var mer en utmaning att ta ner den i molekyler och få ihop den. Skrev en manual hur man gör det åxå…lite yrkesskada.

Men jag tycker att den FWB300S jag har inte är lika ’smidig’ och har lite mer twang än Dianan. Men skillnaden är rent larvig, och med avseende på träffbild spelar det sannolikt ingen som helst roll. Kanske bara en personlig grej, och jag ska prova FWB:en ett tag igen så får vi se. Men som det ser ut nu, Dianan är en snuttefilt.

Jäpp Dianan ger ett mer solitt intryck, och är skitsnygg tycker jag. Men å andra sidan...tar man bort plasten runt pipan ser den rent larvig ut (och plasten har ju ingen funktion...). FWB:en har en snygg pipa utan plast.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 15 nov 2008, 18:15

För någon som kan vara intresserad: Fick informationen från Tyskland att en verkstadsrenovering av en Diana 75 kostar 168 Euro (2008/11/15). Jag förutsätter att den är gjord av Diana, Rastatt.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 12 dec 2008, 09:22

Jag dök på en uppgift som retade mig något:

Dianas maskiner plockades ner efter kriget och transporterades till Milboro i Skottland efter kriget. Men det är tydligen så att man fortsatte tillverka i Skottland under märket Diana. En person på CO2Air köpte en bössa som utavs för att vara en 'Modell 75 series 70", och denna var tillverkad i Skottland. Denna Modell tillverkades alltså 79-94.
Modellen är helt annorlunda från den 'vanliga' modell 75 från Rastatt, vilket man kan se på denna bild:

För att följa länken så måste du registera dig.




Två frågor:
Hur kommer det sig att skottarna kunde använda sig av märket Diana? Vi snackar ju inte om precis efter kriget...Dessutom har vi ett överlapp (90-94) då modell 75 tillverkades både i Skottland och Rastatt.
Har några andra bössor/modeller har tillverkats under märket Diana men i Skottland?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav G0LI4T 12 dec 2008, 14:51

Har bara lagt en liten notis om det tidigare under infon:
"Efter kriget såldes det nedmonterade företaget till
det Engelska Millard Bros.Ltd ( Millbro / Motherwell, Scotland ) "


Jag skriver en "uppsats" om detta under kvällen ;)
De är en rätt omfattande historia, så den tar lite tid att författa.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Diana 75

Inläggav Micke 12 dec 2008, 15:00

Golle: Tack på förhand! Väntar med spänning...

Det låg bilder på en engelsk 75:a på CO2Air; den såg billig ut, med vikpipa, och såg ut att vara en leksak av vikt plåt....någon hävdade att det egentligen var en luftpistol med bara lite längre pipa och gevärsstock. Kan inte ha varit kul för Diana Rastatt att se....

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 21 maj 2009, 08:53

För information: På egun i Tyskland, hävdar en person att ett fjäder/packningsbyte på fabriken i Rastatt för Diana 75, kostar 180 Euro, alltså ca 2000kr. (21/5/2009).

Jag misstänker att det är ungefär samma pris på att göra samma jobb på Diana 60/65/66. Kanske något billigare beroende på hur mycket av avfyrnings- & säkringsmekanismen de skruvar ner.

(Han har det som argument för att sälja ett DIY-kit.)

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 03 aug 2009, 21:58

Efter att ha pangat med de tre pangare jag har rätt mycket, är det inte mycket att snacka om. Diana 60 är en klar favorit när jag står och skjuter - den har en underbar balans och är ett rent nöje att skjuta med stående.
Men problemet är att den verkar ha lite taskig precision, träffbilden vandrar kanske 1 cm uppåt vänster på 10m. Vad nu detta beror på har jag ingen aaaning om. Kanske något mikroskopiskt glapp som har med brytpipan att göra.
Men den har ju bara sådär 45år på nacken...

Sedan har jag ju den gamla FWB300S...av någon anledning gillar jag bara inte den pangaren. Huvudsakligen p.g.a. att den glider i stocken. Sedan är den en "klump", och ger ingen känsla när man skjuter. Precisionen är helt ok, men det känns för plåtigt, kallt och känslolöst.

Så favoriten återstår; Diana 75. Ingen höjdare alls stående - åt h-vete för tung och åxå en stor klump. Men avtryck och känslan är helt underbar. Det bara poffar till helt rekylfritt, och det är inget som helst problem att parkera kulorna ovanpå varandra (sittande och med stöd), så missar man må man inte skylla på bössan.

...och erbjudandet kvarstår till alla forummedlemmar: Jag byter packningar och ev. fjädrar på Diana 60, 65, 66, 75 till materialkostnadspris. Pröjsar du delarna - gör jag jobbet. Det är en hobby och ett nöje att fixa dessa gamla fina bössor.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav kari 04 aug 2009, 10:38

HELT otroligt jag som dumpa en affär på en diana 75 :cry: :evil:
Det var för mycket som skulle fixas på den
Förvisso sköt den kulor.
Men sliten några skruvar här och skrammel där rost (lagom.
Ville inte ens tänka på att byta packning o fjäder.
Men hade jag vetat att det fanns en som kunde fixa det mekaniska :shock: :o
men men :|
kari
 
Inlägg: 241
Blev medlem: 06 mar 2009, 22:57
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Re: Diana 75

Inläggav Micke 04 aug 2009, 13:22

Det var ju osis. Säkringsmekanismen är attans komplicerad med ett antal fjädrar och stänger, men är man bara nogrann och håller isär och märker grejorna så går det att få ihop igen.
Fjädrar och packningar kräver att man fixat en speciell fjäderspännare, utan en sådan har man knappast en chans att få ihop bössan rätt.
Och det hjälper ju knappast att den tyska manualen har ett fjäderspännarverktyg som i praktiken är oanvändbart, samt att den innehåller ett antal fel, varav ett innebär att man riskerar skada bössan allvarligt.

När jag började, tänkte jag att jag bara skulle översätta den tyska manualen, men eftersom den var så usel skrev jag en egen i stället. Om någon är intresserad ligger den nerladdningsbar under "Sprängskisser & Manualer", "Diana" och under sprängskissen för Diana 75.

På egun i Tyskland säljs ungefär en Diana 75 varannan dag, och medianpriset är f.n. 170 Euroner.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav Micke 25 okt 2009, 22:14

HIttade en skum Diana 75 på egun. Ägaren hävdar att den har 5.5mm och är blank/slätborrad. Tittar man på bilderna är pipan längre än standard för 4.5mm. Detta är länken:http://egun.de/market/item.php?id=2441645

Jag har inte sett eller hört talas om Diana 75 med 5.5mm slätborrning. Någon annan som vet mer?

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 75

Inläggav ls 16 mar 2010, 20:29

Jag får nog slå till ,är erbjuden en komplett Diana 75 för ett par hundra som inte ger nått tryck
Googlade lite på modellen om den var känd , hamnade här.
bössan värkar vara värd att rädda.
Mvh
Lennart
-----------------------------------------------------------
Min största rädsla är att om jag dör kommer min fru
sälja mina prylar för vad jag sa att dom kostade...
ls
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 mar 2010, 09:26
Ort: Orust, Stala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 75

Re: Diana 75

Inläggav ls 24 mar 2010, 12:12

Ligger en diana 75 i ny skick i kartonng på traderra nu

För att följa länken så måste du registera dig.

-----------------------------------------------------------
Min största rädsla är att om jag dör kommer min fru
sälja mina prylar för vad jag sa att dom kostade...
ls
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 mar 2010, 09:26
Ort: Orust, Stala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 75

Re: Diana 75

Inläggav Micke 24 mar 2010, 12:45

Skitfin! Samlarobjekt T01...med kartong, bytta packningar och alla originalprylarna.

Jag skulle gissa på ett slutpris på minst 3000 baserat på priserna på dessa bössor i Tyskland, (egun). Börjar några samlare slåss, kan det sluta mycket högre.


/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

FöregåendeNästa

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer