haenel sport modell 49a 1q

Haenel fakta och här postar ni era Haenel relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

haenel sport modell 49a 1q

Inläggav macke957 25 maj 2017, 19:54

hej jo för några år sedan så fick jag min farfars gammla bössa han hade i torprpet tänkte jag skulle fixa till den lite och hittade mycket fackta och kunskap av just haenel bössor värkar finnas många här som besiter stor kunskap av dessa bössor och jag la märke till en liten detalj när jag bläddrade igenom trådarna här och så att på alla andra haenel sport modell 49a så har dom ett "s" efter och på min så står de 1Q istället och blev nyficken om nån visste varför och vad skillnaden är? MVH macke
macke957
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2017, 07:01
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: haenel sport modell 49a 1q

Inläggav Micke 26 maj 2017, 11:33

Googlade lite snabbt på detta och på muzzle.de, anger man att detta är en kvalitetsstämpel. "Qualitätsmerkmal: “1Q”".

För att följa länken så måste du registera dig.



/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: haenel sport modell 49a 1q

Inläggav macke957 27 maj 2017, 08:04

tack så mycket! :D jag själv lyckades inte hitta den informationen och är dålig på tyska.


på tal om att fixa till bössan lite så hade jag en fundering efter att jag läste runt lite här inne på forumet och undrar följande.
kan man olja upp läderpackningen utan att skruva isär hela bössan?? eller är de ett moste att ta isär den, för något år sedan så smörjde jag iallafall ut dom röliga delarna med lite vapen fett/olja som du har till dina jacktvapen men då tog jag bara dom delarna jag kom åt efter jag låssat den från stocken. tacksam för lite tips å trix å andra svar :)
macke957
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 maj 2017, 07:01
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: haenel sport modell 49a 1q

Inläggav Tempest 27 maj 2017, 08:48

Jag har en likadan bössa från 1953, man behöver inte ta isär för att smörja packningen, droppa i olja i mynningen och när oljan sipprat ner så drar du i handtaget fram och tillbaka tills att du hör ett smackande ljud, låt geväret stå upprätt nån dag och dra lite i handtaget emellanåt så att oljan fördelar sig jämnt över hela packningen. Skjut sedan några magasin så att överskottsoljan kommer ut, dra ren pipan , klart! Jag använder automatlådeolja till mitt gevär, verkar funka.
Tempest
 
Inlägg: 566
Blev medlem: 30 maj 2013, 15:37
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 64 gång
Tackad: 120 gånger i 105 inlägg


Återgå till Haenel

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer