Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Haenel fakta och här postar ni era Haenel relaterade frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Inläggav JEPPE.D 19 jun 2012, 22:32

Jag är ny på luftgevärsskytte och jag är löjligt road av att plinka med min haenel 310. :smt037
Jag träffar tavlan varje gång med stöd på 30 m med mina öppna riktmedel.
Missar ibland i stående men tycker att precisionen är förvånandsvärt bra i min gamla bössa som jag inte gjort något alls underhåll på.
Jag undrar om precisionen kan bli sämre om jag skaffar en kraftigare fjäder ca 150 m/s som finns att köpa.
Det blir ju lite kraftigare klang i ölburkarna man träffar, men jag vill inte riskera att precisionen blir sämre.
Jag vill ju att min haenel fortfarande skall vara lika bra och att det är min förmåga som skall försöka hålla jämna steg.

Med vänlig hälsning,

JEPPE
JEPPE.D
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jun 2012, 22:13
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Inläggav bogbrush88 10 maj 2013, 19:27

Nästan ett år gammal post så mitt svar är mest för allmänintresset:

Jag provade att byta till en sk exportfjäder som enligt uppgift skall kunna ta upp utgångshastigheten till 150 m/s, och det gjorde ingen som helst skillnad.
Om något så tycker jag den är slöare nu än de 120 m/s den mäktade med före bytet, och 10 meter är väl gränsen för skytte med någorlunda precision.
Packningen byttes samtidigt och allt såg OK ut inne i bössan så det är nog så mycket kraft man kan få ut ur de där....
bogbrush88
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 16 dec 2008, 13:16
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Inläggav groda 10 maj 2013, 19:57

JEPPE.D skrev:Jag är ny på luftgevärsskytte och jag är löjligt road av att plinka med min haenel 310. :smt037
Jag träffar tavlan varje gång med stöd på 30 m med mina öppna riktmedel.
Missar ibland i stående men tycker att precisionen är förvånandsvärt bra i min gamla bössa som jag inte gjort något alls underhåll på.
Jag undrar om precisionen kan bli sämre om jag skaffar en kraftigare fjäder ca 150 m/s som finns att köpa.
Det blir ju lite kraftigare klang i ölburkarna man träffar, men jag vill inte riskera att precisionen blir sämre.
Jag vill ju att min haenel fortfarande skall vara lika bra och att det är min förmåga som skall försöka hålla jämna steg.

Med vänlig hälsning,
och jag är gammal,lite mer kraft kan du få men jobbigare att spänna bössan ,men köp ny packning och standard fjäder, säljs billigt på shop waffencenter gotha,ja har själv 3stycken 310 och en 49a,en del köpt som skrot och helrenoverat blånering mm en ombyggd till mauser 96 med den stocken ,bild finns på forumet,roliga och välbyggda vapen som inte tillverkas längre.
JEPPE


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Inläggav Silwer 10 maj 2013, 20:21

Nä några kraftmonstervär det inte, men å andra sidan de kanske kan anses bra upp till 7m tycker jag, inte förinte de användes på tivolin en gång.

Kul att äga ändå, tyvärr får jag inte ihop min 49A, mins inte hur den sattihop :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Haenel 310 ny 150 m/s fjäder?

Inläggav groda 10 maj 2013, 20:31

Silwer skrev:Nä några kraftmonstervär det inte, men å andra sidan de kanske kan anses bra upp till 7m tycker jag, inte förinte de användes på tivolin en gång.

Kul att äga ändå, tyvärr får jag inte ihop min 49A, mins inte hur den sattihop :-)

vet inte var du bor men ja kan sätta ihop den gratis för dig, har nog nämt det förr?eller köpa den av dig,skall bygga en mauser helstock till hösten,har alla m96 delar men fattas ett 310system eller 49a,dom är i stort likvärdiga 49a lite finare konstruktion.
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg


Återgå till Haenel

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

  • Sponsorer