Patrik skrev:Är den inte fin så säg....
Flashback från förr, men den saknar kåporna på sidorna där du spänner upp vapnet.
Är det ett trähandtag du har på?
orginalet är i plast.
Hehehe :D
Rätt Patrik !
förre ägaren ( en jobbarkollega) köpte denna ny från Hobbex/Hobbyförlaget runt 1980.
Den var som du säger försedd med plastkåpor framtills + att handtagen oxå var i plast. Tidens tand och mycket användande resulterade i havererad plast. Således tillverkades träsidor till kolven , utformade efter Kalles & hans brors händer, den ena vänsterhänt & den andra höger.
Sidorna limmades med PL 400 sättlim....
så dom sitter bra.....om man säger...
När jag fick överta den , så plockade jag isär den, rengjorde den totalt från gammalt fett , och mängder av gammal skit som satt som ett beck längst fram i kompressionskammaren.
Teknisk bensin som jag använder för vapenrengöring, är perfekt för att lösa & rengöra.
Pistongpackningen av läder tvättades samt oljades in rikligt med SILIKONOLJA . Därefter fick den ligga och "dra" , samt lufttorka nåt dygn.
Att just använda silikonolja som "renoverare" på läderpackningar, fick jag tips om av en norrman som är gammal i gemet med vapenfixande,
och jag kan hålla med om att resultatet blev fantastiskt bra
Hopmontering och nytt smörjmedel enl konstens alla regler, blev förbluffande bra. Trots en kass pippackning blev det massor skjuta med.
Förre ägarn blev närmast shockad över resultatet hehehe.....
Nu -> i förrgår blev det som sagt en ny pippackning , så rent mekaniskt
så är den säkerligen som när den var ny , i prestanda.
Jämförde att skjuta på en bräda på 15 meters avstånd, med FX 4,52
med min BSA Meteor Mk6 i närmast nyskick , och Cougarn, så trängde kulorna in lika mycket i träet.
Beträffande fjäderlängden så är Cougarfjädern nästan lika lång, och lika grov som meteorens. Kanske därav effekten.
Snart ska jag isär med den igen, denna gång ska det bli Maccaritar på fjädern !
Har nämligen gågna veckan renoverat 1 st Cometa 200, 1 st. BSA Meteor Mk 3, sant satt i ett Maccari R7 tuningkit i HW 30:an.
Mer om det kommer senare i tuningtråden med bilder å reflektioner.