Jaha...Nya bössor igen...

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 03 jan 2009, 16:51

I dag råkade det bli 5st nya bössor... :shock:

Jag vet inte riktigt vad jag kommer att behålla av dom, brukar normalt inte köpa samlarbössor, men jag fick ett infall och köpte allt i ett paket.
Behåller nog gevären och leker med en stund, men är det någon som är jättesugen på någon av bössorna, så är det bara att skicka PM... ;)

Otroligt charmiga bössor allihop, men favoriten är klart den lilla gulliga junior-armébössan... :D

Så här ser dom ut:

Haenel Modell 33 Junior - 4,4mm (Med 6-skotts magasin. Eventuellt en lödning på siktet som inte är original, men annars i mycket bra skick. Fungerar bra mekaniskt men dålig fart på kulorna)

Haenel 310 - 4,4mm ( Med 12-skotts magasin. Bra bruksskick, fungerar bra mekaniskt, bättre fart på kulorna än ovanstående)

Haenel 303 - 4,5mm (Hyfsat skick, men har en början till ytrost i blåneringen på cylindern, fungerar bra mekaniskt och skjuter fint)

Diana 15 - 4,5mm (I otroligt fint nyskick, ser ut som när den lämnade fabriken)

BSA Airsporter mk.7 - 4,5mm (Mycket bra bruksskick, men har en spricka allra längst fram på framstocken som dock ser lätt ut att limma och är inget som påverkar funktionen, skjuter mycket fint och skickar iväg JSB Exact mellan 195-197 m/s)


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Bsa_Airsporter 03 jan 2009, 17:10

Tomaz skicka den Bsa'n till mig så ska jag ta väääl hand om den :D har en likadan fast min e pre -92 samt inporterad så den ger 245mps 16J .177
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav G0LI4T 03 jan 2009, 17:11

:)

Grattis till bössorna
Haenel bössorna är ju riktiga kultbössor.
303an skulle passa fint bland brytbössorna här hemma ;)

D15 .. är det en D.R.P. ?
Dom växer ju inte på träd.

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav ogster 03 jan 2009, 18:13

Har du gått å slagit i huvet???

Hur f*¤%¤&n kan man göra sig av med en toppnotch FT bössa för att istället köpa hem en massa junk från andra världskriget...

Har du byggt ut huset kanske å har för lite att fylla ut det med eller vad är det frågan om???
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 03 jan 2009, 19:59

Bsa_Airsporter skrev:Tomaz skicka den Bsa'n till mig så ska jag ta väääl hand om den :D har en likadan fast min e pre -92 samt inporterad så den ger 245mps 16J .177


Spelar ju ingen roll om det är pre-92, 245 m/s var licensbelagd innan 92 också...eller menar du att brottet är pre-skriberat nu... :mrgreen:

Jag hade en BSA Stutzen RB2 5,5mm, alltså en helstockad airsporter..Den sköt jag förvånandsvärt tätt med, men RB2 är iof klart bättre än den gamla modellen med laddtapp a´la Webley Tracker. Så mitt tips om du gillar Airsporter är att leta efter en RB2 (Rotary Breach), de är de bästa av Airsportmodellerna.. :-)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 03 jan 2009, 20:10

G0LI4T skrev::)

Grattis till bössorna
Haenel bössorna är ju riktiga kultbössor.
303an skulle passa fint bland brytbössorna här hemma ;)

D15 .. är det en D.R.P. ?
Dom växer ju inte på träd.

// Golle


Ja, det är en DRP. Jag vet inte hur ovanliga de är, tycker det dyker upp gamla dianor i nyskick titt som tätt....? :?
Vad kan en Diana 15 vara värd i fint skick, en femhundring...?

Vill du ha Haenel 303 brytbössan så tveka inte att skicka ett PM... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Bsa_Airsporter 03 jan 2009, 20:14

pre-skriberat haha tarjägarexamen just nu för att söka licens. vart tilsagd att det var enda sättet:(
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 03 jan 2009, 20:17

ogster skrev:Har du gått å slagit i huvet???

Hur f*¤%¤&n kan man göra sig av med en toppnotch FT bössa för att istället köpa hem en massa junk från andra världskriget...

Har du byggt ut huset kanske å har för lite att fylla ut det med eller vad är det frågan om???


Jag är lite crazy... :smt067
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 03 jan 2009, 20:27

Haenel 310, kaliber 4,4mm H&N-rundkula med låg utgångshastighet, öppna riktmedel, 10 skott stående från 10m. Trodde det skulle vara svårt att träffa kulfångaren med alla skott... Men alla hamnade inom det svarta på en luftpistoltavla på första försöket... :-)

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 06 jan 2009, 22:16

Nu har jag lekt lite mer med bössorna...

Haenel 33 Junior och Diana 15 duger fint till väggdekoration

Haenel 310 är grymt rolig att skjuta med, känns precis som när man var 12år och sköt på tivoli, skara sommarland, eller skansen. :smt021
Har beställt mera rundkulor så jag kan fortsätta leka skjutbana hemma i lägenheten. ;)

Haenel 303 är jag grymt imponerad av. Ser till en början inte mycket ut till världen, men när man tittar närmare på kvaliten och hur den är byggd, så förstår man att dom visste vad dom gjorde på Haenel-fabriken.. :-)
Visserligen är det 7,5J versionen som skickar iväg JSB Exact 8,44gr i 175 m/s, men fjädern är i viloläge helt utan förspänning.
I övrigt är den också mycket lätt att demontera och serva.
Spännarmen har en rejäl glidlagring i plast så att inte, spännarmen skrapar mot cylindern, bakre stockskruven vilar mot en gummibussning för att minska vibrationer. I framstocken vid stockskruvarna är systemet fjäderavlastat under spännarmen.
Avtrycket är inget Record-trycke men i sin genialiska enkelhet mycket rent och bra.
Visst finns det väl brister på bössan också, stocken är ganska simpel och har en bakkappa i plåt. Höjdjusteringen på siktet är av modell "trappa". Men cylindern har i alla fall kilspår för diopter eller kikarsikte.
Ganska fort märker man även hur välbalanserad den är med sin neutrala tyngdpunkt, när man skjuter med bössan.
Jag har bara testat precisionen med de öppna riktmedlen än, men den spontana reaktionen är: "men....så här bra kan man inte skjuta med en gammal fjäderbössa med öppna riktmedel :shock: :shock: :shock: )

Lite dåligt med kraft i bössan kanske, annars hade den varit en riktig HW30S-dödare på FT tävlingar... :mrgreen:
Men jag har sett att det finns exportfjäder till bössa, så vi får se vad som händer... ;)

Först hade jag tänkt använda bössan att skjuta pilar med, men detta var ju en alldeles för fin bössa för att gå det ödet till mötes med sin räfflade precisionspipa.. :shock:



...Och så Airsporten..Vad säger man om den? Engelsk kvalitet och grovsmide när det är som bäst...
Har limmat stocken, gjort ren och smörjt glidytor och leder som man kommer åt, men det gängade bakstycket har jag inte lyckats rubba...Skjuter helt OK men är lite "rå" i sitt uppförande.

Är för övrigt till salu mot en billig peng, eller bytes mot annat luftvapenrelaterat...Jag vet att det finns folk här som det kliar i fingrarna på att få tuna bössan så PM:a mig ett bud... ;)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Bsa_Airsporter 07 jan 2009, 02:25

Det kliar i mina fingrar då jag vet vad man ska göra för att få just den modellen välskjutande :wink: men då jag ska skaffa pcp nu har jag inte råd att köpa gudomligheten :cry: men lugn Tomaz kommer du till onsala nåt i sommar kommer du få testa den o se vad du tycker :mrgreen:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 07 jan 2009, 19:37

Jag har varit där förut...Ska bara åka till den lokala vapenaffären och köpa lite tavlor och ammo...och så kommer man hem med ett nytt luftvapen...

Eller....denna gång var det inte så mycket till vapen, utan mer en leksak...men en frän leksak från förr...

En Crosman M1 Carbine...Ett amerikanskt BB-gun från tidigt 70-tal.
I ett hål på ovansidan finns det plats för 22st rundkulor, sedan trycker man in pipan en decimeter för all spänna mekanismen. Magasinet på undersidan är löstagbart och är en behållare för extra ammo...
Ser knappt använd ut, tom klisterlappen på stocken är kvar. Funkar som det ska mekaniskt, men ger inte kulorna någon större fart...
Men vad gör det. Skitfräck att ha som kuriosa och kostade bara en hundralapp... :-)


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav öberg 07 jan 2009, 20:07

Hmm jag skulle vilja träffa dina handlare!
Jag hittar aldrig sådana saker :(
Hojta när du vill sälja!
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Airrifles 08 jan 2009, 07:57

Vilken grym bössa, nu blir jag avis igen, en hundring! Du borde ju ha smisk Tomaz, det är kul när det går bra för folk :smt076 :smt079
Airrifles
 
Inlägg: 323
Blev medlem: 07 feb 2008, 12:01
Ort: Öland
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 08 jan 2009, 09:48

Nu har jag lärt mig hur man laddar bössan också. Efter man tryckt in pipan, ska man dra ut pipan igen, vilket inte jag gjorde förut, och nu blev det rejäl fart på kulorna. Hur skoj som helst att skjuta med, klart värd hundralappen.. :-)

Ska bli intressant och se vad dessa BB-guns som jag har nu, ger för siffror i kronografen.
De bör väl ligga på strax över 100 m/s skulle jag tippa, de är ju inte gjorda för att skjuta på längre håll än 5-6 meter egentligen..

Här är ett par länkar som jag fick om Crosman M1..
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 08 jan 2009, 13:26

Nu har jag kört dom i kronograf....

Haenel 310 gav mellan 110-112 m/s med imponerande jämnhet, sköt 24st skott och samtliga skott låg inom detta intervall.. :shock:
Visserligen har jag demonterat, gjort rent och smörjt upp den, men jämnheten tycker jag ändå är otroligt bra...

Haenel 33 Junior har jag inte öppnat invändigt men droppat i lite olja för att smörja läderpackningarna. Lite ojämnare hastighet och låg mellan 100-105 m/s

Crosman M1 var ojämnast och låg för det mesta mellan 100-105 m/s, men hade ibland en del skott som sjönk ända ner till 85 m/s. Behöver nog också smörjas och skjutas lite med för att få upp jämnheten.


Och hur skjuter dom då....


Haenel 310 som jag gått igenom känns stabilast mekaniskt och har en snabb och hård avfyrningscykel.
Men den är mest svårskjuten av dessa tre. Man måste hålla bössan hårt för att samla ihop träffbilden, annars är skotten över hela tavlan.
Trots jämnheten i hastigheten så sprider den ganska friskt. Ska kolla runt lite på forum för att se om den går att tuna på något vis.

Haenel 33 Junior är ganska hård att spänna upp och är lite mer grovsmide och primitivare i sin konstruktion, men det är ju en föregångare till 310 så man kan se en del detaljer som förbättrats på den senare modellen. Den skjuter trots detta riktigt bra och ha en mjukare avfyrningscykel och det är faktiskt lättare att hålla ihop träffbilderna och utan att man behöver hålla i bössan stenhårt.

Crosman M1 överaskade mig rejält när jag sköt med den. Den visade ojämnheter i kronografen, men jösses vad den höll ihop träffbilderna bra och så lättskjuten.
Gillade också hålsiktet som funkade mycket bra...

Jag tog två kliv framåt från min 10-meters linje, så skjutavståndet är ca 8 meter.
Ammunitionen är H&N Spezial Rundkugeln 4,4mm
Fristående utan stöd...



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Tomaz 08 jan 2009, 18:00

Jag tog en titt i brevlådan, och där låg ett kuvert från Hurricane med lite mer runkulor.
Dessa var också från H&N men såg lite annorlunda ut, troligtvis är den ena sorten koppar och andra mässing, eller nått...? Båda anges som kaliber 4,4mm, men när man mäter diametern så är den ena sorten 4,35mm och den andra 4,30mm. Jag testar dessa nya 4,30mm kulorna i 310:an som jag tyckte var svårskjuten och spred en del tidigare....men inte nu.
Helt annan bössa att skjuta med, behöver inte alls hållas hårt längre när man skjuter, inga tok-flyers och bössan känns betydligt mer lättskjuten.
Jag har ingen aning om det var materialet i kulorna, dimensionen, eller något annat som gör att dessa kulor funkar så mycket bättre i bössan.
Utgångshastigheten är i princip som förut, bara ett par m/s högre...
Tydligen är det som med allt annat en hel vetenskap, detta med att skjuta rundkulor.
Och jag verkar vara på väg djupt ner i "ball bearing"-träsket....


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Jaha...Nya bössor igen...

Inläggav Kizmiaz 08 jan 2009, 20:05

Tomaz, B.B. King. :mrgreen:

Kul att se en seriös recension av dessa "barnbössor". :-)
My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz
 
Inlägg: 493
Blev medlem: 05 maj 2008, 17:28
Ort: Dark Side of the Sun
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone


Återgå till Allmänt / Övriga märken

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer