Exellent

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Exellent

Inläggav gubbe 25 aug 2010, 19:22

Tog fram mitt gamla Exellent och sköt några skott i eftermiddag. Började fundera på utgångshastigheten så fram med kronografen och testa. Så här blev resultatet. :)
För att följa länken så måste du registera dig.


148m/s. Någon som vet vad det kan ha haft som nytt?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Exellent

Inläggav yellonet 25 aug 2010, 20:02

Det var inte illa alls!
Vad väger en kula?
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet
 
Inlägg: 718
Blev medlem: 23 aug 2009, 18:28
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Ulf 25 aug 2010, 20:26

gubbe skrev:Tog fram mitt gamla Exellent och sköt några skott i eftermiddag. Började fundera på utgångshastigheten så fram med kronografen och testa. Så här blev resultatet. :)
För att följa länken så måste du registera dig.


148m/s. Någon som vet vad det kan ha haft som nytt?



Mycket fint skick på bössan :-)

Har för mej att Golle skrivit i nån tråd om att de levererade ca 150 m/s.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Exellent

Inläggav gubbe 25 aug 2010, 20:43

yellonet skrev:Vad väger en kula?
Vet ej! Rundkula 5,4mm.
Ulf skrev:levererade ca 150 m/s.
Då har den stått sig bra. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Exellent

Inläggav Nicke2 25 aug 2010, 21:21

De som jag vägde låg på 15.60 gn (genomsnitt).

Excellent Match 1973 med gummipackning gav 168 meter per sekund i genomsnitt.
Nicke2
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 aug 2010, 18:58
Ort: Åmotfors
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Exellent

Inläggav PeeBee 16 sep 2010, 12:09

gubbe skrev:Tog fram mitt gamla Exellent och sköt några skott i eftermiddag. Började fundera på utgångshastigheten så fram med kronografen och testa. Så här blev resultatet. :)
För att följa länken så måste du registera dig.


148m/s. Någon som vet vad det kan ha haft som nytt?


Hej

Någon som vet varför de är licenspliktiga, det är väl bara luftgevär över 200m/s som kräver licens?
Vad gäller om man har haft det i sin ägo sedan innan kravet på licens kom?

Mvh
PeeBee
"När du ser fienden i vitögat och vapnet klickar...
då förstår Du betydelsen av underhåll..."
Användarvisningsbild
PeeBee
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 okt 2008, 07:59
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Exellent

Inläggav soul 16 sep 2010, 12:47

Det är anslagskraften som avgör om det är licenstvång eller ej, i kaliber .177 eller 4,5mm som den även kallas brukar det ligga på ca 200m/s beroede på kulvikt såklart. Men i kaliber 5,5 så blir det en betydligt lägre utgångshastighet för att det ska vara licensfritt.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Exellent

Inläggav Bsa_Airsporter 16 sep 2010, 15:00

.177 (4.5mm) ska ha en hastighet av 190-210mps beroende på kula för att ej gå över 10J
.20 (5.0) ska ha en hastighet av 145-160mps beroende på kula för att ej gå över 10J
.22 (5.5mm) ska ha en hastighet av 138-145mps beroende på kula för att ej gå över 10J
.25 (6.35mm) ska ha en hastighet av 100-125mps beroende på kula för att ej gå över 10J

Var bara tvungen att skriva detta en gång iaf =)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Exellent

Inläggav johansson1 16 sep 2010, 16:09

Tog fram mina gammla 2 exellent gevär igår det ena sköt inom 5krona på 15 meter iaf men det andra gick konstigt för packningen i pumpem
hoppar av ibland. Men och andra sidan är ju bössorna gammla som gatan :smt027
johansson1
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 01 sep 2010, 13:11
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Försöker finna det.

Re: Exellent

Inläggav Nicke2 16 sep 2010, 16:54

Innan 92 så kunde vapnen också vara på licens eftersom de var byggda på ett speciellt sätt, exempelvis pumpvapen och kolsyre som hade licens trots att de inte jorde 200mps
Nicke2
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 08 aug 2010, 18:58
Ort: Åmotfors
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Exellent

Inläggav G0LI4T 16 sep 2010, 22:46

Ulf skrev:
gubbe skrev:Tog fram mitt gamla Exellent och sköt några skott i eftermiddag. Började fundera på utgångshastigheten så fram med kronografen och testa. Så här blev resultatet. :)
För att följa länken så måste du registera dig.


148m/s. Någon som vet vad det kan ha haft som nytt?



Mycket fint skick på bössan :-)

Har för mej att Golle skrivit i nån tråd om att de levererade ca 150 m/s.



Stämmer bra.

Med de gamla oranga naturgummit, va det dock svårt att få dessa att gå mycket med än 130-140 m/s, då det väldigt lätt gick hål i gummit.
Och så höll inte bössan trycket efter det att man pumpat upp det, utan max 30 sek, va de som gälde.
På 70-80 talet togs den "nya" packningssatsen fram med annan typ av gummi, och gjorde bössan lite bättre i hållbarhet.
(Samma packningssats som kan köpas idag.)

// Golle
Bild
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Piore 17 sep 2010, 08:13

På 50 och 60-talet var packningarna till Exellent av mycket bättre kvalitet.Ventilgummit till pumpen var svart och ganska grovt och pumppackningen var av läder som höll länge.Har ett par gröna originalaskar från 60-talet med olika fack som innehåller 5 packningar av varje.Orsaken det blev licenstvång i början på 70-talet var att det fanns människor som kom på att man lätt kunde (trimma Exellent)så kulan Gold bullet kom upp i en hastighet kring 230 meter i sek vilket snabbt spred sig till myndigheternas kännedom.Nackdelen med trimmningen var att packningarna tog mycket stryk,avtrycket hårdare samt att att man blev öm i pekfingret.
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Exellent

Inläggav nizzeg 17 sep 2010, 11:53

Har varit ägare till 2 st Exellentgevär en gång i tiden. Huujj, Vilka blåser
i handflatan man fick stå ut med av detta här pumpandet. :mrgreen:
Användarvisningsbild
nizzeg
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 jun 2010, 10:55
Ort: Staden Malmö
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: hatsan 125 cal. 5.5

Re: Exellent

Inläggav Bert 31 aug 2011, 17:45

Har ett Excellent Mod C II och blev ägare av det i början på 60 talet. Det var ett bra vapen att skjuta råttor med på tippen men var ett stadigt vapen för en som bara är tio år då. Men lovar att många askar och packningar gick det åt, blåsor i handen och en öm tumme men sköt svavlet av tändstickor på 10 meter vilket jag tyckte var bra. Släckte även ljus på samma avstånd, vem hade råd med tavlor då.

Måst nog köpa en ask kulor och prova det.

Bert
Användarvisningsbild
Bert
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 25 aug 2011, 20:43
Ort: Avesta
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: Excelent

Re: Exellent

Inläggav gubbe 31 aug 2011, 21:01

Bert skrev:Måst nog köpa en ask kulor och prova det.

Som ombyte är det riktigt skoj att skjuta några kulor då och då, brukar dock inte bli så många åt gången. Pust! :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Exellent

Inläggav Silwer 31 aug 2011, 21:54

Hhehe, nä jag tycker så fort man mätt upp eländet så är man less på det.

Men det är ju ett stycke svensk historia så man ska väl ha nåt i nån vrå iaf.

Min läcker dock om jag ställer den uppumpad, men jag har hela renoveringsatsen, jag orkar bara inte fixa det.

Jag har mätt 3 st av dessa iaf både med ch utan räfflad ände på pipan och det är runt 170-180mps max, och om man skule få ut nåt mer vert iaf inte jag hur man gör.

Pumpa mer är omöjligt iofs kan man kanske ersäta hammrgummit mot nåt bättre osv och trycka in det på nåt annat sätt än med tummen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav Silwer 02 sep 2011, 20:23

Piore skrev:På 50 och 60-talet var packningarna till Exellent av mycket bättre kvalitet.Ventilgummit till pumpen var svart och ganska grovt och pumppackningen var av läder som höll länge.Har ett par gröna originalaskar från 60-talet med olika fack som innehåller 5 packningar av varje.Orsaken det blev licenstvång i början på 70-talet var att det fanns människor som kom på att man lätt kunde (trimma Exellent)så kulan Gold bullet kom upp i en hastighet kring 230 meter i sek vilket snabbt spred sig till myndigheternas kännedom.Nackdelen med trimmningen var att packningarna tog mycket stryk,avtrycket hårdare samt att att man blev öm i pekfingret.


Det här vill jag ha nåt konkret av tack.

Jag har delat de här bössorna och kolat igenom dem, 230mps? det måste alltså då varit enn lätt kul jämfört med Sivervarianten som ju alla har?

Konstruktionen har inet en sportmössa i världen att fixa de farterana annars, oavsett vilka jäkla ventilgummin du stoppar i.

Jag tar det här som ytterligare en skröna om det inet går att bevisa motsatsen.

Öm i pekfingret varför?

Jag är som sagt med på at man kanske skulle kuna få ur mer än 180mps med originalkulorna, men bara med modernisering av inehålet då det ju tyvätt använts gummifjädrar i stälet för fjädrar, men jag gissar att man aldrig skuylel nå 200mps utan maskinbearbetning.

Det har talats om vissa ostrypta modeller och likande, men de finns inet anser jag, man orkar bara pumpa de här till en viss grad då de inte har hävarmspump, det räcker helt enkelt inet till för 230mps.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav Silwer 16 okt 2011, 01:15

Bild


Det här är min älgfällare, en Excellent C1 från sådär 50-60-tal.
Funkar faktikst ännu märkte jag fast jag inte orkat renovera den, jag har dock de grejorna ligger nånstans.

Denna är alltså slätborrad hela vägen och jag har för mig att runt 170mps klarade den med silverkulan 5.4mm.

Modellen började tillverkas tidigt 1900-tal, de höll hela tiden till slutet, på 70-talet fast vid denna smått idiotiska pumpkonstruktionen.

Tidiga varianter har metallpumphandtag så dem kan man lätt se, men allvarligt jag har sett drösvis av den här modellen och dess syskon och de äldre är väldigt ovanliga.

Farsan har en CII som är något modernare än denna och en CIIK med den lite smartare laddsystemet med en kikventill baktill.

Denna viker man bakstycket åt höger på (har sett att vissa modeller har det åt vänster) då ser man pipan i bak, i med kulan och sen viker man tillbaka bakstycket som helt saknar nån form av packning ens.

Det här med räffflingen i slutet av pipan sägs var taget från en brittisk modell och ska heta Paragon-pipa.

Nu är det ju i ropet igen via UK till Sverige åter, hehe.

En anna korkad sak är backventilen man måste trycka in innan man pumpar (knappen baktill) där innaför sitter ett ventligummi, inte en fjäder, nåväl denna avgör hur gårt du kan pumpa, men alltså även på min som man iaf orkar trycka in knappen på så kan man pumpa tills man ledsnar helt, den ger ingen hejdundrande effekt ändå.

I övrigt har den en form av blow-off valve helt enkelt, dvs avtryckaren öppar direkt kammaren med luft.

De här fick man jaga kråkfåglar och annan ohyra med en gång i tiden, fågelstudsare brukade de kalla dem.

Tyvärr verkar Excellent varit ett skämt på att hålla reda på sina modeller, så inga exakta uppgifter existerar när vilka modeller funnits och vad som funnits, då udda modeller av dem finns i andra kalibrar, även co2 matade.

Nåväl oanvändbar bössa men med svensk historia, bara därför ska man ha en.

Värde? inte högt de låg högre ett tag på 90-talet, en massa gubbar verkade vilja ha en igen, men de struntar i dem idag, så max en tusing för nåt sånt här bara den sentida modellen som hade diopter och bygeluppspänning av backventilen är värd mer.

Ja de riktigt gamla är nog värda mer också, men det är då i samlarkretsar.

Tror jag köpte den här nångpång i mitten av 90-talet och gav 600 spänn för den.

Den tråden börjar med som gubbe har är en CIIK som verkar modifierad med en bygel för att trycka in knappen i bak, eller om det fanns sånna? 70-tal i varje fall som årsmodell.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav gubbe 16 okt 2011, 13:39

Silwer skrev:Det här är min älgfällare,

:-) Bra inlägg Silwer. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Exellent

Inläggav Piore 16 okt 2011, 15:22

Silwer verkar lite tvivlande på att man kunde få upp hastigheten i ett Excellentgevär till 230m/sek.Jag vet att det är så eftersom de äldre grabbarna lärde mig att på ett enkelt sätt blockera säkerhetsventilen och på så sätt få upp ett mycket högre tryck.Jag fick montera ett pumphandtag från en fotcykelpump för att orka pumpa.Packningarna tog mycket stryk pga det höga trycket och det gjorde avtryckarfingret också pga att lufttrycket verkade direkt på avtryckaren som blev hård.En kanin på 50 meters avstånd hade ingen chans.Någon på forumet undrade varför Excellentgevären blev licensbelagda och nu kanske han förstår varför.Myndigheterna var ju inte okunniga om detta på något sett.En stilla varning dock,gör inte detta själva för då är ni ute på på hal is med olaga vapeninnehav ? Nu kanske du tror mig Silwer att jag inte är en lurifax.
Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: Exellent

Inläggav Meindl 08 mar 2012, 12:16

Jag håller på med en liten renovering av ett gammalt Excellent-gevär modell CII. Genom att endast byta ventilgummit fick jag fart på den gamla bössan igen men med tanke på åldern så har jag tagit hem nya reservdelar och packningar från Progunner.

Det var inte så svårt att lista ut de första stegen till hur bössa skruvas isär men nu har jag stött på lite patrull. Jag tänkte byta ventilpackningen men blir inte klok på hur detta ska göras.
Instruktionerna till dessa gamla vapen är bristfällig och vad jag har förstått så finns endast en sprängskiss samt en kortare servicebeskrivning tillgänglig på nätet. Jag har hittat bägge och den senare beskriver ingreppet som jag vill göra men är samtidigt tyvärr i lite för dålig upplösning för att bli förståelig.

Är det någon av er med lite mer erfarenhet av dessa gamla klassiska vapen som skulle kunna assistera mig till hur packningarna ska bytas?


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Meindl 08 mar 2012, 17:25, redigerad totalt 1 gång.
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav Silwer 08 mar 2012, 12:39

Jag har inte orkat bytt på min men på 2 andra, det är bara att skruva isär allt, det enda jag inte fattade omedelbart var hur mna öppnade själva tryckkammaren men den är gängad, man såg inte det, men alltså det är så att den är ihopskruvad, så det funkade bra.

Jag tror bilder är bättre än beskrivningar, kanske kan du visa bilder hur långt du kommit och nån kommentera, för som sagt allt var ganska egripligt tycker jag utom just hur i helsike man kom in i tryckkammaren man pumpar upp och det är ju den man helst vill byta med, men det är en gänga, jag lovar :-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Exellent

Inläggav pentti50 08 mar 2012, 15:37

silwer skrev
En anna korkad sak är backventilen man måste trycka in innan man pumpar (knappen baktill) där innaför sitter ett ventligummi, inte en fjäder, nåväl denna avgör hur gårt du kan pumpa, men alltså även på min som man iaf orkar trycka in knappen på så kan man pumpa tills man ledsnar helt, den ger ingen hejdundrande effekt ändå.

måste rätta dej lite silwer :)
ventilgummit sitter i änden på pumpen det är den som är backventil.den som man trycker in sitter det ett runt platt gummi på.när man trycker in knappen bak så stänger man transferporten.det är den som bestämmer hur högt tryk det blir när du pumpar för tillslut så överströmmar den det ut där :)
:cheeRs:
pentti50
 
Inlägg: 374
Blev medlem: 30 jan 2008, 23:25
Ort: grängesberg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Exellent

Inläggav Meindl 08 mar 2012, 17:16

Det löste sig med till slut och jag fick loss även ventilhuset.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Alla delar har monterats enligt sprängskissen och det var lättare än det först verkade vara. Dock dök ett litet pysande problem upp.

Enligt beskrivningen för reparation ska detta bero på att ventilpackningen behöver bytas. Jag har provat med både den gamla och den nya och resultatet är det samma. Med den nya packningen verkar det som att trycket inte blir tillräckligt mot luftkammaren. Hur avhjälps detta då packningarna är nya och ska passa?
Meindl
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 mar 2012, 11:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Excellent + Brocock

Re: Exellent

Inläggav Silwer 08 mar 2012, 18:49

De här bössorna är notoriska att läcka ur luften, men din pyser alltså så det hörs?

Min läcker ju ur men har gamla packningar så på säg 5-6 minuter så är det knappt nån luft kvar, men man hör inget, de som det bytts på läcker de med men håller iaf längre.

De här satserna är ju de som ska vara och säkert samma sen nån kom på att en renoveringsats skulle till, sen kom väl pumphuvudet med gummi.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer