Sharp Innova 2 .22

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 15:51

Ok, nu hittade jag resten av delarna som legat i flera år, fick justera om slaglängden några ggr då pumpackningen är längre än original, så det blev att riva det 4ggr och vara försiktig så man inte pajar packningen så den jäkeln läcker igen.

I varje fall så gick den först inte att slå igen laddarmen helt saknads säkert 20grader, men jag märkte att nåt hade hänt, det var komp i den, så jag förstod att det här var rätt.

Sen kortade jag det för mycket så pumpackningen passerade kanten till pumpcylindern, ej bra då nöter man ut den fort, efter ett par ggr till så ser det ok ut, säkert inte exakt dock då det är hopplöst att se med lösa delar, man får höfta då man inte vet exakt mått då kinapackningen är lite längre än original.

Kan ju inte mäta men nu kan man pumpa 8ggr iaf utan att den tappar orken och släpper förbi, jag bytte inga andra packningar nu, det kanske jag orkar göra nåt annat tag, det var pumpackningen som var kass helt enkelt men inte nu längre, at last.


För att följa länken så måste du registera dig.



Laddbult öppen en liten metallknapp skickar ut den automatiskt som på en BSA PCP, den har ju ingen hammarfjäder utan en blow off bara.

För att följa länken så måste du registera dig.



Andra sidan med laddbult stängd.

Sköt lite, men rätt omständigt att pumpa, struntade i att borra hålet för dämpningen som gör pumpningarna jämnare i original, den funkar utan det, det är mer japanskt finlir och jag hade ingen lång 1mm borr, så stör jag mig inte på att den hoppar och far lite så är det väl lungt, men egentligen tänkte de på det hos Sharp så man skulle få en jämn avdämpad pumpning hela tiden.
Senast redigerad av Silwer 23 maj 2012, 23:04, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav tankryttarn 23 maj 2012, 16:00

Det är en ganska ovanlig bössa va?? har knappt hört talas om den innan du börja dona med din. kul att du har fått fart på den :thumbupp:
måste ju passa på att fråga lite om den...

Va är det för ålder på bössan ca:?
Va det en kvalitetsbössa eller är det en billighetsbössa?
Finns märket sharp kvar idag?
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 07 aug 2008, 21:03
Ort: örebro län
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 16:12

De tillverkades från sent 70-tal till kanske mitten av 80-tal, de var licensbelagda här normalt sett så de är ofta så att nån helt enkelt smugglat in en nångång.

Vet inte om nån strypt existerade av de här för pre-92 gräns troligen inte.

Så tja ruint 1980 då kanske, det var Sharps billigaste modell Ace och Victory heter någare dyrare modeller, de hade dock i princip samma innehåll.

Sharp försvann då i mitten av 80-tal och kom aldrig igen, ja utom att folk kanske mins elektronik som hette Sharp förr, måste ha varit samma koncern, dock hade de funnits med sen efter ww2 iaf med bla brytbössor och även äldre pumpvapen.

De får anses varit billiga just den här iaf, men det var genererande för de amerinakska tillverkarna då den är4 klart mer effektiv än deras multipumpar, iofs är dessa mycket äldre med i konstruktion, och säkrare, blow off valve är ju inet vettigt då en stöt kan avlossa bössan och så blir avtrycket hårdare ju mer man pumpar.

jag mätte 250mps med den här när jag köpte den med 14gr diaboler så för sin tid var de riktigt hårda.

Hittade den på en marknad och fick nästan en chock, en japansk bössjävel på en skrotmarknad, var i princip gratis och som sagt pumpackningen la av rätt snart för att först nu ersättas då.

Så relativt ovanlig, men en är till salu just nu här på forumet en med bytt pipa till .30.
Annars var de .177 eller .22 från fabrik.

Några Ace har rullat förbi med på forumen och någar Innova 2 med förstås.

Idag finns en billig kinesisk kopia i plast och det är den som gjorde att packningar och någar andra småsaker finns igen, de var nämligen blanknej med delar totalt innan.

Även den kinesiska är ovanlig här, kan var pga pumpandet, eller för ev. att de är svårstrypta jag vet inte.

Nu saknar jag bar en riktigt fin amerikansk Sheridan Bluestreak .20 med så käns det bra med pumpvapen sen hehe.
De är roligare att avlossa just, att pumpa är pest ävfen om denna går skapligt med kanske 4 pumptag bara, de är väl så effektiva som det hela tillät då iaf, Sheridanen kommer aldrig upp i samma kraft eller effektivitet och Crossmansvapenn är ett skämt i jämförelse, iofs är de väl lätta att pumpa.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav gubbe 23 maj 2012, 16:51

Silwer skrev:jag mätte 250mps med den här när jag köpte den med 14gr diaboler så för sin tid var de riktigt hårda.


Jo det var en riktig kanon på den tiden som man gärna skulle haft en av. Så blev det dock inte tyvärr.
Däremot hade jag en "arbetskompis" som köpte en från England i bullpup format. Kommer inte ihåg vad han hette som byggde den :oops: , var lite kändis i luftvapen värden.
Försökte köpa, men han höll stenhårt i den.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav tankryttarn 23 maj 2012, 16:58

250m/s är la inte så dåligt i .22 med en bössa från 80 nångång :wink:
Har en crosman 167 .177 (co2) från ca:1973 den har ja inte kronat men det är inget raket

hur är sharpen presitionsmässigt sett? är det någon känd pipa på den typ LW?
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 07 aug 2008, 21:03
Ort: örebro län
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 17:05

Vet inte, det är en ganska tunn oblånerad pipa i ett rör bara, vet inte om de gjort dem själva.

Har bara skjutet med de nganska konstiga fasta rikmedlen, det är ett litet hål du glor genom så ser du kornet genom det, käns egendomligt mest, ganska taskiga justeringsmöjligheter på denna, de andar hade bättre bakre riktmedel.

Så jag vet inte hur de presterade, men rekylfri är den ju iaf, lite skumt trycke dock pga blow-off valven, det blir inte så illa som på en Excellent men lite konstigt käns det.

Det fanns tävlingversioner har jag sett på bild så finare modeller tillverkades, men de var säkerligen en del förfinade.

För att följa länken så måste du registera dig.



Här finns bilder på en hel del Sharpmodeller, där ser du Targetvarianten med och Ace som också brukar förekomma här i landet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav pangarn 23 maj 2012, 17:36

kul att din envishet lönade sig grattis!!!!
cyclone.22//bsa super meteor.22//1377 moddad med kolv .177//bt65 rb w.25
Användarvisningsbild
pangarn
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 03 jul 2011, 19:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav tankryttarn 23 maj 2012, 18:06

Silwer skrev:Vet inte, det är en ganska tunn oblånerad pipa i ett rör bara, vet inte om de gjort dem själva.


är det inte ens en räfflad pipa på den?

Jäkligt fränt att du fått fart på den ialf, kul med en uddabössa :thumbupp:
det man inte gör idag, slipper man göra om i morgon!!
Användarvisningsbild
tankryttarn
 
Inlägg: 653
Blev medlem: 07 aug 2008, 21:03
Ort: örebro län
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: just nu! sumatran, fx cutlas

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 18:11

Jo de är räfflade, men alltså att japanerna kunde göra räfflade pipor eller kan det är ju inte så imponerande hightech ändå?

Men som sagt jag kan inet säga nåt om precisionen tyvärr, har inte testat det, egentligen borde man nog ha ett annat riktmedel, men det orkar jag inte, jag får testa nån dag så får vi se om det fungerar iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 18:15

pangarn skrev:kul att din envishet lönade sig grattis!!!!


Men jag kunde gått på en nit, många knäckte ventilerna i dem så de sprack, de går nämligen att pumpa hårdare än vad jag gjort, på den där siten jag visade så ser ni längst ner tex att de fått 270 nåt mps med 10 pump, då jävlar får man ta i kan jag säga och kan knäcka hela skiten.

Hade den nu visat sig var paj så hade det bara varit och kasta skiten, de går inte att erätta, men då jag kunde pumpa några tag och den höll luften i timmar så misstänkte jag att ventilen var hel, och så var det, men lite tur vart det väl med, men som sagt nån dag får jag väl kika på resten av delarna, de tär väl originalpackningar i resten med och de enklaste kan jag ju byta ändå eftersom jag köpte de med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 19:04

gubbe skrev:
Silwer skrev:jag mätte 250mps med den här när jag köpte den med 14gr diaboler så för sin tid var de riktigt hårda.


Jo det var en riktig kanon på den tiden som man gärna skulle haft en av. Så blev det dock inte tyvärr.
Däremot hade jag en "arbetskompis" som köpte en från England i bullpup format. Kommer inte ihåg vad han hette som byggde den :oops: , var lite kändis i luftvapen värden.
Försökte köpa, men han höll stenhårt i den.

Missad ditt inlägg sjukgubbe, men jo jag mins att den var på bild i Luftgevärsboken av Dalhman där omnämdes även de här med mässingspipa i .30.

Det var en udda skapelse men superengelsk som sagt och taj visst orkade man bara pumpa upp den lite då de ju har 16J där så kräver de väl kanske 5 pump sen är det passa då och en fullträff som gäller, den väger typ 2kg original så det är inget åbäke ens då och den du menar mins jag var maximalt kortad, det var fan nästan bara pumpamen mot axeln hehe.

Sökte men hittade ingen bild på en iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav gubbe 23 maj 2012, 19:39

Silwer skrev:men jo jag mins att den var på bild i Luftgevärsboken av Dalhman


Stämmer bra, tror att det var mr Hammer som håller i vapnet. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Silwer 23 maj 2012, 21:28

Finns en Tailänsk med fula stockar som fan, finsn olika en kort utan bakstock, den här innivan och ACE.
Alla är .177 så det måste finns nån regel där.
Bild

Så den tycks leva på fler ställen ännu i Asien mer än kina den kinesiska är i svart plast, tro en filipinsk finns med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Sharp Innova 2 .22

Inläggav Lindeberg 24 maj 2012, 09:50

För att följa länken så måste du registera dig.



Lite info om den i .30 för den som vill läsa lite!
Hatsan bt65 .22 tasco 6-24x50
Hatsan At44 .25 LW long walther 6-32x56
Hatsan at44 .25
Crosman 2240 14" pipa, 2260rör
Crosman 1377c
Smith&wesson revolver
Walther PPK
Lindeberg
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 25 jun 2011, 14:06
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg


Återgå till Allmänt / Övriga märken

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer