Rundkulor 4,5

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Rundkulor 4,5

Inläggav sfe 16 jul 2016, 14:01

OK, inte såå seriöst kan man kanske tycka men det finns skillnader även på olika BB's - tror jag och väldigt många här har också BB-pistoler.
Jag har inte haft många BB-vapen. Egentligen kanske bara ett nu när jag skaffat en Umarex PPK och jag kör diaboler i min SAA, men en kompis har en hel hög och jag har fått låna de flesta av dem så visst har det skjutits. För det allra mesta går inte BB speciellt bra. Ölburk på 10 meter verkar ligga på gränsen för om det är tur eller skicklighet som gör att man träffar. De flesta BB-pistoler verkar inte vara ett dugg bättre än den fjäderdrivna airsoft Taurus i plast som jag köpte på Hobbex för 149:- för ett par år sen.Några pistoler höjer sig ovanför övriga: kompisens M712 och mini-Uzi verkar ligga snäppet över de allra flesta andra BB-pickor när det gäller träffsäkerhet men i den här tråden tänker på på ammunitionen.
När jag mäter med skjutmått i mynningen på min PPK får jag värden runt 4,47 mm och jag uppskattar då att loppet egentligen kanske är någon tiondel ÖVER 4,5 mm. (Det är svårt att mäta så små innerdiametrar med skjutmått. Måttet blir oftast för litet.) När jag så mäter på de enda BB's jag har hemma, ASG Blaster, så mäter dessa 4,37 !!! Är inte det lite väl litet? Pillar man försiktigt in en kula i loppet ser man att det är GOTT OM PLATS.
Visst, man vill absolut inte att en stålkula skall fastna i loppet på en mässingspipa men måste man verkligen ha en så stor säkerhetsmarginal? Tilläggas bör kanske att PPK:n nog skjuter sämst av alla BB-pistoler vi provat (1911, P08, M712, mini-UZI, Colt SAA, PPK och kanske några till. Kommer inte ihåg fabrikaten.). BB's är "ärtpistoler" man leker med i brist på riktiga krutvapen men, som någon klok forumsmedlem har sagt, allt blir ju roligare om man träffar det man siktar på.
Vad har ni för erfarenhet av olika sorters 4,5 mm BB's? Vilka tycker ni är bättre än andra? Finns också lite dyrare som brukar kallas "premium grade" eller nåt sånt, är dessa värda sina pengar?
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Rundkulor 4,5

Inläggav Air 16 jul 2016, 14:22

Som du själv är inne på så kan man mäta loppet för att hitta rundkulor som
passar bäst i loppet.HN har hade förkopprade rundkulor av hög kvaliet i
olika storlekar.Nu kan man inte finna dessa på deras hemsida har kontaktat
HN men gett upp tanken på att få ett vettigt svar.
Hursomhelst de går att få tag på än så länge hos handlare i Tyskland har köpt på
mig favoritstorlekarna för mina luftvapen.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Rundkulor 4,5

Inläggav zpiff 16 jul 2016, 15:20

Har en KWC .08 och det är samma sak med den max en ölburk på 10 meter (om man har tur)
För att följa länken så måste du registera dig.


Men jag gillar den ändå, att plinka burk är vad den är till för!!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer