JSB Exact Beast kaliber 22

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

JSB Exact Beast kaliber 22

Inläggav Piore 27 sep 2016, 07:41

Finns det någon på forumet som provat dessa? Skulle isåfall vara intressant att höra erfarenheterna.Jag har två gevär jag tänkt använda och det är Diana52 16 joule och Typhoon 35 joule.

Peter :cheeRs:
För att följa länken så måste du registera dig.

Piore
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 05 apr 2010, 13:42
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 18 gånger i 18 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Eclipse .25

Re: JSB Exact Beast kaliber 22

Inläggav XXL 27 sep 2016, 10:22

Jag har testat några Beast i FX Impact och fick en ganska imponerande effektökning, gick upp från 47 J till 55 J, men det gick knappt att träffa tavlan. Att jämföra med att jag skjuter i stort sett hål i hål på 50 m med JSB Heavy som väger lite drygt hälften (1,175 g) av de 2,2 g Beast väger. Både Beast och Monster är helt värdelösa ur träffsynpunkt i min bössa.

Beast (och även Monster) är en alldeles för tung kula för en 16 J fjäderbössa. Ger sannolikt lägre effekt och t o m risk att kulan fastnar i loppet. Fjäderbössor mår bäst av förhållandevis lätta kulor. I en fjäderbössa är det bara under en ganska kort sträcka i pipan som kulan accelererar. Större delen av loppet är i princip en "transportsträcka". Jfr Air Arms ProSport/TX 200 HC där pipan är 24,5 cm lång innanför shrouden. Att många fjäderbössor har långa pipor är nog mera ett arv från tiden med öppna riktmedel för att få en lång visirlinje ("bättre precision") och för att göra brytbössor lättare att spänna upp.

I en Typhoon kanske den skulle kunna ge lite högre effekt men det är ju ganska meningslöst om den träffar sämre. Beast är också så pass lång att det kan bli trassel med dem i magasin. Jag laddade ett skott i taget när jag provade.
Senast redigerad av XXL 27 sep 2016, 11:51, redigerad totalt 1 gång.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Piore (27 sep 2016, 11:56)

Re: JSB Exact Beast kaliber 22

Inläggav Silwer 27 sep 2016, 11:43

sant det om fjädervapen i normalklassen iaf, de kroknar lätt med tunga diaboler då de lämnar effekten på en ytterst kort tid jämfört med pcp som lämnar effekt med piplängden.

Nominella diabolvikter idag i PCP tid är ju betydande högre än det var säg under 80-90talet när fjäderbössor var allrådande.

Och som med allt annat får man väl prova själv även om det här låter som rätt ointressanta diaboler, vad är de till för? kanske mer bigbore bössor trots kalibern?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Piore (27 sep 2016, 11:57)


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer