Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Nitro skrev:Jag har fått hålla ut lika mkt med tyngre ammo som med lätt för vinden.
PALLE_H skrev:Antar det var rs som gick bäst i din bössa utan vind , då måste man ju gemför hur mycket sämre de andra går utan vind med. Eller?
Nitro skrev:PALLE_H skrev:Antar det var rs som gick bäst i din bössa utan vind , då måste man ju gemför hur mycket sämre de andra går utan vind med. Eller?
Detta handlade inte om någon precision direkt utan det enda jag ville veta var hur långt ut i sidled kulorna tog. Alltså hur känsliga för vind de var. Lätta bulor mot tunga.
PALLE_H skrev:Nitro skrev:PALLE_H skrev:Antar det var rs som gick bäst i din bössa utan vind , då måste man ju gemför hur mycket sämre de andra går utan vind med. Eller?
Detta handlade inte om någon precision direkt utan det enda jag ville veta var hur långt ut i sidled kulorna tog. Alltså hur känsliga för vind de var. Lätta bulor mot tunga.
Och då tog du hänsyn till varje ammos träffbild/träffläge också då?
Nitro skrev:Det här med teori inom detta område tror eller litar jag inte på. Jag vill helt enkelt se med egna ögon vad som händer sen får alla andra säga/tro/anse vad de vill.
börne skrev:Tyngre kulor vistas längre tid i vinden, inte så konstigt att den flyttas lika mycket trots vikten egentligen! Jag kör vidare på std 0,547 vikten, tycker den fungerar bra i 16J.
Nitro skrev:så vill jag för nyfiken hets skull gärna göra en jämförelse under blåsiga förhållande.
Om inte annat så för att stilla min nyfikenhet.
Leopold skrev:Det är ett intressant test. Samtidigt så måste man ha klart för sig att en kulas BC varierar med kulhastighet, man får en kurva och där olika kulor når olika maximum vid olika projektilhastighet.
En tung kula som JSB Heavy har ett dokumenterat lågt BC i 10J dvs är redan "rent teoretiskt" mer vindkänslig pga detta. En lättare kula som JSB RS når inte lika högt BC maximalt som vad JSB Heavy kan göra - givet optimal projektilhastighet - men i denna låga energinivå så är den överlägsen i BC.
Finns en gammal tråd om detta som kanske kan rotas fram, med kurvor och tester och allt hämtat från något utländskt forum.
_mik_ skrev:Leopold skrev:Det är ett intressant test. Samtidigt så måste man ha klart för sig att en kulas BC varierar med kulhastighet, man får en kurva och där olika kulor når olika maximum vid olika projektilhastighet.
En tung kula som JSB Heavy har ett dokumenterat lågt BC i 10J dvs är redan "rent teoretiskt" mer vindkänslig pga detta. En lättare kula som JSB RS når inte lika högt BC maximalt som vad JSB Heavy kan göra - givet optimal projektilhastighet - men i denna låga energinivå så är den överlägsen i BC.
Finns en gammal tråd om detta som kanske kan rotas fram, med kurvor och tester och allt hämtat från något utländskt forum.
BC minskar med ökad hastighet.
Leopold skrev:_mik_ skrev:Leopold skrev:Det är ett intressant test. Samtidigt så måste man ha klart för sig att en kulas BC varierar med kulhastighet, man får en kurva och där olika kulor når olika maximum vid olika projektilhastighet.
BC minskar med ökad hastighet.
Har du någon källa på det? Påståendet stämmer inte med experimentdata som andra redovisar.
Vi har som sagt diskuterat detta vid tidigare tillfällen, tex här: viewtopic.php?f=5&t=11958&p=201902
Forumet som uppgifterna är hämtade från är GTA, bland annat diskuteras resultaten i denna tråd:
För att följa länken så måste du registera dig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster