Vägning av diaboler

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Vägning av diaboler

Inläggav börne 04 apr 2017, 14:41

Tomaz skrev:Jag fick inte med allt i morse när jag var nyvaken och skrev inlägget...Premiumvariant av Exact

Var ju rätt givet med tanke på diskussionen :wink:

Nån som vet varför JSB valt en annan form på Premium Exacten, borde ju gå att göra den i samma form som vanliga men med noggrannheten på vikten!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vägning av diaboler

Inläggav gubbe 17 apr 2017, 17:11

Fick för mig att jämföra hastigheten på 0 och 50 m med AA Field /Premium. Båda 4.52.
Ganska blåsigt, vind från vänster var förutsättningen vilket gjorde att det inte var lätt att få några värden på 50 m.
Nöjde mig därför med endast 5 mätbara skott på varje avstånd.

AA.............. Premium
0 m............. 0 m
236............. 235
238............. 235
238............. 234
236..............237
237..............234

50 m............50 m
160............. 163
162............. 167
158............. 162
163............. 163
161............. 161

Noterar överraskad att AA har högre utgångshastighet 4/5 skott.
Ännu mer förvånad över att Premium har 3/5 skott med högre hastighet på 50 m.

Kontentan, ingen aning. :oops:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Nitro (17 apr 2017, 17:34), Tomaz (17 apr 2017, 19:32)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Frank69 17 apr 2017, 17:25

Något annat man kan prova är Napiers Pellet Lube.
De påstår att noggrannheten kan öka upp till 50% ! :smt020

Bild
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Vägning av diaboler

Inläggav börne 17 apr 2017, 21:53

Det där kladdade jag lite med för nåt år sedan! Tänkte mest för att smörja o-ringen lite vid laddning, det skitade bara ner pipan & att bössan skulle gå bättre... Njaee!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Kapten Kamin 17 apr 2017, 22:27

Det finns ju färdigsmorda diaboler att testa också. 8)
Dessa gick helt ok, men inte lika bra som AA Diabolo Field .
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Rudolf91 18 apr 2017, 17:11

Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt :Thumbupp:
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp :smt016
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Nitro 18 apr 2017, 18:31

Du får komma hit nån kväll när det är lugnt i vinden så får vi prova.
Men det är så mycket som spelar in. Du kanske inte har hittat rätt ammo till bössan. Jag har ett gäng olika .22 som du kan prova.
Beroende på effekt är 50m. ganska långt med luft utomhus.

Min billiga kinavåg som väger ner till tusendels gram verkar vara betydligt noggrannare än din. Där skiljer det sig kanske ett 1-5 tusendels gram om jag väger samma diabol 10 ggr.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Bara7 18 apr 2017, 19:34

Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.


Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt :Thumbupp:
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp :smt016
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Vägning av diaboler

Inläggav gubbe 18 apr 2017, 19:52

Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt


Kolla vem som startade tråden :wink:
Sveriges kanske bäste skytt.
Han håller tydligen fortfarande på och experimenterar trots att han har skjutit i många år.
Så jag tror inte du hittar någon som känner igen sig på din beskrivning.
Det är en ständig process som aldrig tar slut.
Tur är väl det kan jag tycka.
Testa vidare. :smt037
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Rudolf91 18 apr 2017, 19:56

Står bara 0,01 g noggrannhet...inte illa för 200:-... :?
Jag har sorterat efter vikt, inte helt lätt eftersom samma diabol väger olika mycket hela tiden enligt vågen.
Men spelar denna viktdifferans någon speciell roll?

Jag har vägt och sorterat, kan inte säga att jag märker någon skillnad
Jag har tryckt en himla drös diaboler igenom sizern märker ingen speciell skillnad
Jag har gjort både och men märker ingen speciell skillnad, det blir konstiga flyers ändå.
Verkar som jag kan använda tiden bättre än att sortera :roll:

Bara7 skrev:Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.


Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt :Thumbupp:
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp :smt016
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Sundan 18 apr 2017, 20:00

Rudolf91 skrev:Står bara 0,01 g noggrannhet...inte illa för 200:-... :?
Jag har sorterat efter vikt, inte helt lätt eftersom samma diabol väger olika mycket hela tiden enligt vågen.
Men spelar denna viktdifferans någon speciell roll?

Jag har vägt och sorterat, kan inte säga att jag märker någon skillnad
Jag har tryckt en himla drös diaboler igenom sizern märker ingen speciell skillnad
Jag har gjort både och men märker ingen speciell skillnad, det blir konstiga flyers ändå.
Verkar som jag kan använda tiden bättre än att sortera :roll:

Bara7 skrev:Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.


Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt :Thumbupp:
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp :smt016


Det är ju inte säkert att just 4.52 är det rätta för din pipa, eller kanske just premium inte är den rätta för din pipa, det är så mycket som spelar in.
Det man kan göra är ju att testa olika märken och modeller och batcher tills du hittar nåt som går extra bra, då man man i den batchen sortera på vikt och huvudstorlek för att undvika flyers.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Rudolf91 18 apr 2017, 20:03

Såg precis ditt inlägg när jag tryckte iväg mitt.
Japp, såg vem som startade så därför tänkte jag fråga de stora grabbarna men jag förstår vad du menar.
Det är lite som att pricka in rätt lottorad :smt016

gubbe skrev:
Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt


Kolla vem som startade tråden :wink:
Sveriges kanske bäste skytt.
Han håller tydligen fortfarande på och experimenterar trots att han har skjutit i många år.
Så jag tror inte du hittar någon som känner igen sig på din beskrivning.
Det är en ständig process som aldrig tar slut.
Tur är väl det kan jag tycka.
Testa vidare. :smt037
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Rudolf91 18 apr 2017, 20:07

Jag har kaliber 22 och har testat flera olika 5,51-5,53 i H&N, JSB och FX. Får kanske titta närmare på olika batcher också :thumbupp:

Sundan skrev:
Rudolf91 skrev:Står bara 0,01 g noggrannhet...inte illa för 200:-... :?
Jag har sorterat efter vikt, inte helt lätt eftersom samma diabol väger olika mycket hela tiden enligt vågen.
Men spelar denna viktdifferans någon speciell roll?

Jag har vägt och sorterat, kan inte säga att jag märker någon skillnad
Jag har tryckt en himla drös diaboler igenom sizern märker ingen speciell skillnad
Jag har gjort både och men märker ingen speciell skillnad, det blir konstiga flyers ändå.
Verkar som jag kan använda tiden bättre än att sortera :roll:

Bara7 skrev:Det du beskriver är en noggrannhet på nästan 2 hundradelar plus/minus(+/- 0.02). Vad skriver tillverkaren av vågen om noggrannheten?
Även om den inte väger mer exakt så sorterar du ändå bort de mest avvikande diabolerna.


Rudolf91 skrev:Jag måste fråga er grabbar som har koll på det här med att väga, skjuta och träffa rätt :Thumbupp:
Jag har köpt en kinavåg för 200:- men väger jag samma diabol 10 ggr så slår det mellan 1,17-1,20g. Det är .22 JSB Jumbo Heavy på 1,175g, är vågen kass eller har skillnaden liten betydelse? Jag har också köpt en sizer på 5,52 och tryckt igenom en himla massa diaboler men jag tycker inte att precisionen på 50 är något bättre än innan jag började med detta kvällspyssel.
För att få ett jämförbart resultat har skjutit när det har varit absolut vindstilla och med rejält stöd.
Troligtvis är väl båda bössa och jag inte på topp :smt016


Det är ju inte säkert att just 4.52 är det rätta för din pipa, eller kanske just premium inte är den rätta för din pipa, det är så mycket som spelar in.
Det man kan göra är ju att testa olika märken och modeller och batcher tills du hittar nåt som går extra bra, då man man i den batchen sortera på vikt och huvudstorlek för att undvika flyers.
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Kapten Kamin 18 apr 2017, 20:30

Jag har provat det mesta.... :o
Viktigast är enligt mig att hitta rätt kula/batch.
Sortering av vikt har inte gett mig någon påvisbar förbättring. Jag kommer säkert att väga och kolla innan EM i sommar bara för att få bort hjärnspöken, inget annat.
På SM i höstas plockade jag rakt ut burken och det funkade hyffsat ändå. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Rudolf91 18 apr 2017, 20:36

Tack, då kan jag sova lugnt i natt och sedan börja testa olika batcher :Thumbupp:

Kapten Kamin skrev:Jag har provat det mesta.... :o
Viktigast är enligt mig att hitta rätt kula/batch.
Sortering av vikt har inte gett mig någon påvisbar förbättring. Jag kommer säkert att väga och kolla innan EM i sommar bara för att få bort hjärnspöken, inget annat.
På SM i höstas plockade jag rakt ut burken och det funkade hyffsat ändå. :cheeRs:
Allt går utom små barn och tennsoldater
Användarvisningsbild
Rudolf91
 
Inlägg: 669
Blev medlem: 28 maj 2016, 21:10
Ort: Löberöd
Tack utdelade: 681 gång
Tackad: 383 gånger i 137 inlägg
Skytteklubb: Löberöds SKF, Björnstorp
Luftvapen favorit: Excellent

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 24 sep 2017, 20:02

Testat det mesta med min gamle SAG AR1000, blir smått galen på att det ska vara så förbaskat svårt att hitta en bra kula till den för det är egentligen inget större fel på vapnet.

Idag testade återigen AA Field men det spred alldeles för mycket. Verkar som att bössan vill ha relativt korta och knubbiga diaboler, vanliga JSB Exact funkar inte heller så bra med denna bössa.

Crosman Premiere Lite har funkat rätt bra tidigare men har återfallit på H&N FTT trots bekymmer med konsistens i ammo rent tekniskt. Kom på när jag kom hem att jag kanske borde provat JSB Exact Premium... kanske nästa gång men jag har svårt att motivera mig att köra med så dyr ammo.

Fick ihop rätt ok träffbilder idag med H&N FTT trots allt, det var två burkar av sju som jag tyckte gav rimliga resultat så jag analyserade dessa burkar.

Övre raden är det som var kvar i den burk jag tyckte funkade bäst (laddade relativt konsistent, lagom ingrepp av huvudet i pipan oftast men inte alltid). Nedre raden en burk av annan batch men funkade ganska likartat. Problem uppstår omedelbart med träffarna om man har en diabol som nästan ramlar in i loppet pga för litet huvud.

För att följa länken så måste du registera dig.



Man ser en del intressanta saker.
- För det första, kulvikten ligger över spec generellt. Man anger 0,56 gram nominell standardvikt men de ligger typiskt på 0,57 gram och med en rätt stor spridning kring denna vikt. Betyder att min energinivå i bössan ligger närmare 16J i stället för 15,5J om man ska vara petig. Inga problem med detta i sig, det är snarare exakt vad jag förväntar mig.
- Det som verkligen stör är den stora spridningen i vikt, i synnerhet den jag mäter upp på den övre burken. Mäter jag upp en ask JSB Exact premium hamnar alla i exakt samma viktkategori med denna enkla våg, vad gäller AA Field så kan de fördelas på två kategorier enligt indelningen 0.005 gram hit eller dit. Att de fördelar sig mellan 0.561 - 0.585 är anmärkningsvärt för sk "kvalitetsammunition".
- Jag roade mig även med att mäta upp diabolernas huvud med skjutmått. Det visade sig att de diaboler som hamnade i den lättviktigaste kategorin hade en stor andel underdimension, neråt 4.4 mm. Tacka fan för att de laddar löst. Inte alls lika markant inslag av underdimension i de högre viktkategorierna. Så det verkar som att diabolvikten är en ganska bra indikator på det jag ser som absolut mest betydelsefullt i fjädergevär, en konsistent och tajt passning diabolhuvud - pipa.

Eftersom jag inte hittat fram till någon bättre ammo för bössan nu sedan H&N slappat till med sin kvalitetskontroll (iaf som bedömt av dessa batcher med några år på nacken) så får jag försöka med de kategorier i bilden jag ringat in som mest sannolika att ge ett bra skjutresultat.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vägning av diaboler

Inläggav skjutglad 24 sep 2017, 20:29

Ta och lägg diabolerna i en ask med ren aceton
Rulla runt lite försiktigt.
Och sedan torka dom på hushålls papper och
spruta lite pellet lube över och låt dom rulla runt så
det sprider sig jämnt.

Så tror jag du får ett bättre resultat.

Kan idag skjuta dom flesta exakt batcher med gott resultat
sedan jag började med detta.
Innan kunde jag inte skjuta exact över huvud taget.

När man sorterar en burk så blir det som vax på fingrarna.
Det jag kommit fram till efter att ha mätt olika batcher så är
min pipa gillar 4,49-4-51 om det mesta i burken ligger inom detta område
så funkar dom bra.
Men det kräver rengöring enligt ovan.
Tror mycket av problemen som många har beror på "gojjan" iburken snarare än batch nr.

Eller så är det bara min pipa :mrgreen: .
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Leopold (24 sep 2017, 21:02)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 24 sep 2017, 21:10

Rengöring av diaboler med aceton och annat fungerar väl bara där man har ammo med bra kvalitetskontroll. Möjligt att det skulle funka på tex AA Field för att brytfjäderbössan ska kunna leverera konsistent med den ammon. Tex AA FTP900 (pcp) käkar denna ammo helt obehandlad och osorterad rakt ur burken, bra resultat överlag men kan säkert skärpas till ytterligare rent tekniskt för ännu bättre resultat.

Aceton etc behandlingar på ammo som levereras i olika vikt och storlek lär knappast hjälpa tyvärr, typ H&N FTT. Ändå känns det som att det säkert finns någon bra ammo därute för bössan... vi får se.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vägning av diaboler

Inläggav skjutglad 24 sep 2017, 21:37

Helt riktigt att man måste ha något bra som utgångspunkt.
När du provade exakt premium så är dom jämna i vikt men
dom är bara 4,49 i huvudet.
Tror din bössa gillar mer 4,50 4.51.
Air Arms 4.52 ligger också på 4,49 överlag i huvudet.
Prova mäta upp lite exact i 4.5 4.51 och rengör och olja in.
Som sagt ecact funkade inte i min pipa och jag trodde som du att det var
längden på diabolen. Och express som är kortare funkade bäst.
Men efter börjat med mätning och rengöring så funkar exact väldigt bra.
Huvudstorleken gör mer än man ibland tror.
Men håller med dig att hitta en bra diabol är ibland ett rent helvete.
Har ju provat det mesta under dom sista åren. :smt037
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 25 sep 2017, 22:21

Tänk vad kul det vore för oss om diaboltillverkarna verkligen levererade enligt spec... anger man 4.52 så ska väl huvudet mäta just detta och inte neråt 4.40 slumpmässigt upp till 4.53 som jag mäter upp i samma burk... hur svårt kan det vara kan man verkligen fråga sig. Stavas *kvalitetsstyrning* och *processkontroll*.

Här är några av de mest horribla objekten jag finner i en burk H&N FTT som överlag var en av de bättre burkarna tro't eller ej...

För att följa länken så måste du registera dig.



Man tar sig för pannan :thumbner: :thumbner: :thumbner:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Föregående

Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

  • Sponsorer