Vägning av diaboler

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 31 mar 2017, 22:42

Min Steyr har tidigare varit mycket ammokänslig och pipan blivit så snabbt smutsig att den tappat precisionen redan efter typ 70 skott...och då har rengöringslapparna sen varit väldigt smutsiga och haft små blyflagor i sig..
Det har aldrig känts bra egentligen och fick för ett tag sedan ett infall att polera insidan med lite autosol..
Nu blir det inga blyflagor längre och lapparna är inte alls lika skitiga, trots typ 300 skott genom pipan.

Denna polering verkar ha gett pipan en lite annan karaktär. Förr sköt den som bäst direkt efter rengörning och nu verkar den behöva typ 20 skott efter rengöring innan den samlar som bäst.

JSB Exact Premium funkar fortfarande bra, men det känns som den tappar fart och sjunker fort mot slutet när den närmar sig 50m..låg BC antar jag.

Har ett parti vanliga JSB Exact 0.547g 4.53mm (2014) som gick bra redan före poleringen, men som nu presterar ännu bättre...så bra att jag fimpar premium i år och kör dessa istället..

Jag har plockat direkt ur burken och inte direkt märkt någon flyer som jag kan skylla på ammon, men tycker ändå det är lite intressant att väga diabolerna för att ta reda på hur stor viktvariation det är i en burk av denna batch. En del anser att vikten inte spelar någon roll, utan det är mer avgörande med huvudstorlekens dimensioner..
Men erfarenhetsmässigt så finns det alltid några sura äpplen i osorterade askar som avviker mycket i vikten från de övriga och som förmodligen sticker iväg annorlunda, speciellt på långhållen..

Så...jag fick liv i min gamla diamantvåg, som visserligen inte är lika tillförlitlig som en dyr laboratorievåg, men som ändå är hyfsat repetetiv och kan sortera ut viktskillnader mellan diabolerna..

Har bara hunnit halvvägs genom en 500 ask, men än så länge är fördelningen ungefär följande:

25% väger 0.540 till 0.546
50% väger 0.547 till 0.553
25% väger 0.554 till 0.560

Ytterligheterna mellan 0.540 till 0.560 var ganska få och de flesta låg mellan 0.544 till 0.556

Rent praktiskt märker man förmodligen ingen större skillnad förrän man skjuter på 50m och verkligen söker hål i hål precision..

Men....det fanns två sura äpplen på denna halva ask som avvek mer..0.535 och 0.576..
Vet faktiskt inte hur dessa skjuter rent praktiskt, men rent psykologiskt känns det bättre att sortera bort sådana ur en ask...i alla fall på viktigare tävlingar...


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Tomaz 31 mar 2017, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Frank69 (01 apr 2017, 03:36), David_M (01 apr 2017, 05:39), gubbe (01 apr 2017, 06:45), hansmn (01 apr 2017, 06:59), Leopold (01 apr 2017, 10:35)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Frank69 01 apr 2017, 03:53

Tomaz skrev:Jag har plockat direkt ur burken och inte direkt märkt någon flyer som jag kan skylla på ammon, men tycker ändå det är lite intressant att väga diabolerna för att ta reda på hur stor viktvariation det är i en burk av denna batch. En del anser att vikten inte spelar någon roll, utan det är mer avgörande med huvudstorlekens dimensioner...


Då det tyvärr numera är långt mellan intressanta inlägg här, så var det välkommet med ett sådant Tomaz! :arrow:

Just till tävling anser jag att man gör väl i att eliminera alla felkällor, om man kan.
Poäng eller träff/bom på ett mål bör ju vara skyttens förmåga som avgör och inte utrustning eller ammunition.
Håller själv på en del med handladdning och gillar att vara lite extra noga med alla delar.
Tror att man vinner på att både väga och sortera diabolerna i storlek, det sista för att det påverkar friktionen i pipan.
Just ditt hastighetstest visar följande i forumets omvandlare:

För att följa länken så måste du registera dig.



En diff på E0 med 7m/s (10J) har ju en rätt stor betydelse i skyttet.
En liknande test med dimensioner hade också varit intressant. (undrar förresten om vi inte har en sådan här på forumet)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Följande användare vill tacka Frank69 för detta inlägg
Tomaz (01 apr 2017, 07:36)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav skjutglad 01 apr 2017, 09:49

Håller ju själv på med mätning av huvuden istället för viktning.
Tror man hamnar rätt lika.Ser att i en ask JSB som skall vara
4.52 så ligger dom flesta på 4.49-4.51 oavsett vilken sort jag har vägt.
Premium exact eller express ligger på 4.49.
När jag körde med AA heavy 4.52 förra året så var majoriteten när man
mätte huvudet 4.49.
Tycker precis som du Tomaz att det fattas lite ork i premium express
i mitt fall och misstänker att det inte fyller ut pipan ordentligt.
Har hittar en batch med vanliga express där majoriteten ligger på
4.50-51 som skjuter bra.

Tror att du ligger från 4.48-4.52 i din vägning.
Din pipa verkar vara mindre känslig jämfört med min.
Skjuter jag 4.48 eller 4.52 så blir det skillnad.
4.47-48 ligger ca 2cm lågt vänster om mittpunkten och 4.52-53 ligger ca 2 cm
över och till höger om mittpunkten.
När jag mätt en burk så brukar ca 40-60 st vara utanför 4.49-51 spannet
oavsett vilken sort JSB.

Men som sagt alla pipor är olika.
Skulle vara roligt och se om du sköt en tavla på 50 meter om
det ändå inte blev en skillnad mellan högsta och lägsta vikt.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
Tomaz (01 apr 2017, 10:06)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 01 apr 2017, 10:46

Vägning har vi varit inne på förr och visst spelar det roll för det där lilla sista och inte minst att sortera bort uteliggarna, det går rätt fort när man fått in snitsen.

Men hur mäter ni storlek på diabolernas huvud på ett snabbt och effektivt sätt? Vissa legeringar tex JSB och AA är väldigt mjuka och ett digitalt skjutmått tycker jag ger för osäkra resultat. Dessutom kan det finnas en viss ovalitet som man kan missa.

En metod jag läst om men inte provat går ut på att man har ett lätt avsmalnande genomskinligt rör och kollar hur långt ner dessa kommer innan de fastnar, sedan får man kalibrera de olika lägena på något vis så man vet vad det motsvarar för storlek.

En annan metod jag testade för många år sedan går ut på att man rullar kulorna över en plan yta och avgör vilken svängradie de har, sållningsmetoden bygger på att det finns ett bestämt förhållande mellan kjolens resp huvudets diameter. Fick aldrig riktig kläm på den och utvärderade den inte tillräckligt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vägning av diaboler

Inläggav skjutglad 01 apr 2017, 11:21

När man har gjort 50-60 st så får du in tekniken.
Lägg skjutmåttet på en plan skiva så
hamnar "käftarna i rätt höjd"
för sedan ihop dom med ett väldigt lätt tryck.
lyft sedan lite på skjutmåttet, ramlar dom inte igenom
så är det rätt.
Tänk bara på att ha ett plant underlag för
kantrar diabolen så blir det fel storlek.
Ha alltid diabolhuvet mot den fasta käken
när du börjar.
Efter 30 40 diaboler så slå ihop käkarna och nollställ
med kalibrerings knappen.
Tänkte kanske att det blev märke som kunde påverka men
har inte sett eller märkt något som jag kan se.
Tänker man på kraften när laddpinnen trycker in
huvet i räfflorna i pipan så är detta nog försumbart
om det skulle bli ett litet märke.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Harbard 01 apr 2017, 12:40

Digitalt skjutmått funkar ypperligt bra, Leopold. Gäller givetvis att det är lite dyrare som glider fint. Annars kan man ju använda sig av en fixtur som du säger, går nog snabbare med.

Jag använder vanlig knarkvåg när jag väger diaboler, mycket bra precision i dem för en billig peng.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav martinw 01 apr 2017, 13:42

Bic-pennan är ju en klassiker, lagom smal för att fånga diaboler på olika höjd.
Vissa pipor svarar bra på storlekssortering, för andra är det ingen skillnad. Vissa pipor behöver en speciell batch, för andra är det ingen skillnad. Vissa pipor tar mer vind, för andra.... Osv.
Hur polerade du loppet?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Vägning av diaboler

Inläggav dreg 01 apr 2017, 16:00

Det finns ju lite olika varianter på pellet sizers.
Här är en.
För att följa länken så måste du registera dig.


Och här en annan variant.
För att följa länken så måste du registera dig.



Finns som sagt lite olika varianter, tog 2 i mängden nu bara.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 01 apr 2017, 17:17

martinw skrev:Hur polerade du loppet?


Autosol i lagom dos och några drag med patch worm...Sen rätt många lappar för att göra allt riktigt rent..
Inga förkunskaper alls på detta område, så jag vet inte om det är rätt eller fel...men pipan blev till det bättre tycker jag...

Det här med att mäta eller size:a storlek på diabol har jag inte provat på, för att jag har lite svårt att ta till mig hur det funkar rent praktiskt..Eftersom man ändå formar diabolen när man trycker in den i loppet...
Men visst, om man bara mäter huvudet så att det inte är för under eller överdimensionerat så kan jag tänka att det har betydelse. Men förmodligen blir det liknande resultat om man väger diabolerna. För det som jag tycker mig se när jag fingranskar diaboler som avviker lite mer i vikt, så är det just själva huvudet som har lite avvikande form...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
skjutglad (01 apr 2017, 17:34)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 01 apr 2017, 19:19

Tog fram mitt elektroniska skjutmått och försökte mäta huvudet på 4.53 batchen och mätte ett tiotal diaboler från mittenintervallet från vägningen.
Alla mätte in på 4.52-4.53 mm.

Sen gjorde jag samma med tio diaboler från batchen premium exact 4.52 som jag använde förra året.
De mätte alla 4.51-4.52mm.
Jag lade även dessa på vågen och alla var verkligen jämna med vikt på 0.551-0.552 gram

Varken våg eller skjutmått som jag har är några dyrare verktyg och de mäter säkert inte helt exakt, men upplever att dom i alla fall mäter tillräckligt reperterbart för att kunna hitta diaboler som avviker mer eller mindre från snittet..
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 01 apr 2017, 20:36

Som jag ser det är det bara att hitta det mest effektiva sättet att eliminera dessa uteliggare som statistikerna brukar säga, dvs exemplar som avviker radikalt från standardavvikelsens yttre gränser i den typiska klock-kurvan man får när man mäter större mängder exemplar.

Jag är av naturen lat, och att väga en diabol tar inte många sekunder. Noggrannhet/repeterbarhet på typisk kinavåg som jag har är fullt ok så det är den metoden jag landat på om jag tycker jag behöver sortera kulor för viktigare tävlingar typ VM. Hade faktiskt med mig vågen nu senast i Portugal och sållade igenom burkarna på hotellrummet, snabbt gjort att få ihop de kulor man vill tävla med.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (01 apr 2017, 20:43)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 02 apr 2017, 19:22

Jag hade hoppats på lite lugnare vindar idag när jag skulle test de vägda diabolerna i praktiken. Inte jättestark vind, men den växlade hela tiden från skott till skott..
Skjutplatsen var vid min sommarstuga, skjutavståndet var uppmätta 50 meter och skjutställningen var sittande vid ett bord med bössan liggandes på en sittkudde..
Inte bänkskyttestadigt men något stabilare än sittande FT ställning..

Så här såg det ut därifrån jag sköt.

Vind från höger..
För att följa länken så måste du registera dig.



Och nästa stund från vänster..
För att följa länken så måste du registera dig.



De där ytterligheterna till diaboler som ligger på vågen i första inlägget, hamnade så här..
Övre skottet - 0.535g
Undre skottet - 0.576g
Skottet i mitten är random ur burken..

För att följa länken så måste du registera dig.



Sen fortsatte jag skjuta 20-skotts serier, med de tre olika klassera av uppvägda diabolerna..
Och som sagt växlar vinden hela tiden så det sprider ju i sidled trots att jag försöker parera, men man märker ändå en skillnad i träffläge mellan olika vikter..

Först de lättaste 0.540 till 0.546 gram
20 skott @ 50 meter
För att följa länken så måste du registera dig.



Sen de tyngsts 0.554 till 0.560
20 skott @ 50 meter
För att följa länken så måste du registera dig.



Sen de där i mittenintervallet 0.547 till 0.553 gram
För att följa länken så måste du registera dig.



Slutsatsen är att man ändå får en tydlig höjdskillnad beroende på vad diabolerna väger.. :idea:


Sen var det dags för rengöring av pipan, bara för att se hur skitig pipan är efter ca 400 diaboler..
Första lappen till vänster med Balistol och sen torra lappar..
Inga blyflagor som innan poleringen av pipan..
För att följa länken så måste du registera dig.



Första skottet efter rengöringen och första skottet direkt ur en nyöppnad burk...
Dagens mitt i prick skott från 50 meter...
För att följa länken så måste du registera dig.



Sen sköt jag åter igen 20 skott, denna gång ovägda direkt ur burk..och en tendens till spridning i höjd blev det
För att följa länken så måste du registera dig.



Och nästa tavla 20 skott med uppvägda disboler i mittensegmentet 0.547 till 0.553 gram
För att följa länken så måste du registera dig.



Och avslutningsvis 10 skott av samma uppvägda viktklass som förra tavlan. Sju skott sitter ju bra i alla fall.
För att följa länken så måste du registera dig.




Bössan...
För att följa länken så måste du registera dig.



Ammon...
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



Och dagens mitt i prick med kamerafokus genom kulhållet på tavlan jag håller i och ner på ammoburken på marken.. :lol:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Nitro (02 apr 2017, 19:43), gubbe (02 apr 2017, 19:53), Kapten Kamin (02 apr 2017, 19:54), skjutglad (02 apr 2017, 19:59), David_M (03 apr 2017, 09:57), Blackpowder (17 apr 2017, 20:18)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav gubbe 02 apr 2017, 20:22

Tomaz skrev:Slutsatsen är att man ändå får en tydlig höjdskillnad beroende på vad diabolerna väger..


Intressant läsning Tomaz. Att höjden skiljer beroende på vikt är ju logiskt kan man tycka.
Problemet att det skiljer så mycket i samma burk är frustrerande. :-(

Hade gärna sett en tavla skjuten med Premium under samma förutsättningar som här ovan.
Upplever inte att dom skulle skjuta sämre än tex JSB Exact/AA field.
Men det kanske beror på skyttens brister. :-)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Tomaz (02 apr 2017, 20:45)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 02 apr 2017, 20:44

gubbe skrev:
Tomaz skrev:Slutsatsen är att man ändå får en tydlig höjdskillnad beroende på vad diabolerna väger..


Intressant läsning Tomaz. Att höjden skiljer beroende på vikt är ju logiskt kan man tycka.
Problemet att det skiljer så mycket i samma burk är frustrerande. :-(

Hade gärna sett en tavla skjuten med Premium under samma förutsättningar som här ovan.
Upplever inte att dom skulle skjuta sämre än tex JSB Exact/AA field.
Men det kanske beror på skyttens brister. :-)


Styrkan med premium är att de skjuter mycket jämnt i höjdled och det beror väl på att de har hög noggranhet viktmässigt antar jag...
Men...som sagt känns det som det saknas något på långhållen...som att de tappar fart fort...och i kombination med vind, så tror jag att jag kanske har gjort det svårare för mig själv att hantera vindavdriften.

Spontant så känns de här vanliga 4.53:orna som mindre oroliga i vinden...Men det kanske bara är inbillning. :o
Jag gör ett försök med dessa i alla fall..kanske kommer jag att missa i höjdled i stället för sidled i år.. :roll:
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav gubbe 03 apr 2017, 20:38

Tomaz skrev:Styrkan med premium är att de skjuter mycket jämnt i höjdled och det beror väl på att de har hög noggranhet viktmässigt antar jag...
Men...som sagt känns det som det saknas något på långhållen.


Jag blir lite stressad av dina påstående Tomaz eftersom jag skjuter med Premium på tävling. :o
Vet att du funderade på det här med vindavdrift redan förra säsongen.
Fast då var det mer olika pipor som ev var orsaken vill jag minnas. :-)
Kamins kulor påverkades överhuvudtaget inte av vind eller hur det nu var. :-P :wink:

Hur som helst satte jag mig i kväll och försökte få till en jämförelse mellan AA field som jag tränar med och Premium som jag tävlar med.
Sköt varannat skott med dom båda olika kulorna. Vinden var från höger, ganska jämn men såpass kraftig att jag riktade 5 cm till höger om tian med samtliga skott.
Det höga skottet med Premium var misstag :oops: .

50 m sittande FT. 10 skott på varje.
Så här blev utfallet med min bössa.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA field.

För att följa länken så måste du registera dig.

Premium.

Slutsats.. Här vann AA, men men. :?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Tomaz (03 apr 2017, 21:32), David_M (04 apr 2017, 07:26)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 03 apr 2017, 21:03

gubbe skrev:Sköt varannat skott med dom båda olika kulorna.


Jag förstår din tanke men detta är ingen bra modell kan jag säga efter egna erfarenheter. Man måste skjuta ett antal skott med en viss kulsort innan träffläget stabiliserar sig. Vad som är minimum antal skott innan man kan bedöma en ny kulsorts prestanda kan skilja sig vapen till vapen och pipa till pipa men ca 10-20 skott mellan tummen och pekfingret.

Men det är en intressant diskussion detta och jag ska kolla själv hur det lirar. Har ett antal boxar JSB Premium som jag fått till skänks litet här och där, aldrig haft tid att testa dessa eftersom jag tyckt AA Field 4.52 gett såpass bra resultat... och ärligt talat så föredrar jag att träna framför materialtestning. Jag ska ta tjuren vid hornen nu och köra litet seriösa tester så får vi se om jag kan bidra med något. Förhoppningsvis redan till helgen, blev litet nyfiken nu.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (03 apr 2017, 21:32)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav gubbe 03 apr 2017, 21:08

Leopold skrev:men detta är ingen bra modell kan jag säga efter egna erfarenheter


Kan så vara, har också hört påståenden om att man måste skjuta långa serier med samma ammo.
Men ska man få så lika yttre påverkan (utomhus) som möjligt så får man bortse från den teorin.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 03 apr 2017, 21:24

Helt sant att det är galet svårt att få till bra experimentförutsättningar utomhus. Vinden kan ändra sig från en kvart till en annan... och samtidigt, det vi vill veta kan ju vara just hur utvalda sorter beter sig i vind! Vilket gör att det vore meningslöst att testa inomhus om man inte skapar en kontrollerad artificiell vind via fläktar... :-)

Bara kör på vi lär oss efter hand, tack till dig och alla ni som brötar på med försök & experiment!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 03 apr 2017, 21:26

Jättekul och intressant att du också testar och delar med dig av dina resultat Stefan.. :Thumbupp:

Får du för dig att testa lite mer, så skulle det vara intressant med en jämförelse mellan skotten med 20 skotts serie och kanske ta lite extra stöd, så du dels kan vänta ut vind om det skulle behövas, samt även kunna skjuta av några skott i lite snabbare följd om vinden för tillfället är lite lugnare..

20 skotts serie körde jag för att se bättre hur konsekvent ammon var samt få en mer samlad bild på hur skillnaden i träffläget blir..

Med tester utomhus i växlande vind och kanske inte med helt stabilt stöd, så blir det ju lätt några skott i en grupp som man inte direkt kan klandra ammon för. Vindvimplar är också ett måste. Man kan inte gissa sig till hur det blåser längs vägen till tavlan 50m bort..Eller gissa kan man ju iof göra, det är ju så man får göra i FT...men vid ammotester så är vindvimplar ett mycket värdefullt redskap..

För mig sjunker premium mer på 50m dvs jag träffar ett par centimeter högre med den vanliga 4.53 :an..

Men oavsett hur man testar pipor, ammosorter och batcher så blir man inte riktigt klok på det hela...
Tänk att det fanns en tid då man trodde det räckte med att köpa samma sorts ammo som man brukar och få samma resultat...Livet var mer okomplicerat förr.. :o
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav börne 03 apr 2017, 21:35

Tomaz skrev:För mig sjunker premium mer på 50m dvs jag träffar ett par centimeter högre med den vanliga 4.53 :an..

Samma gäller för mig, Premium får jag öka några klick jämfört med AA Field.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Tomaz (03 apr 2017, 21:40)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Leopold 03 apr 2017, 21:57

Kan det vara så att JSB Premium har ett betydligt sämre BC än tex AA Field eller vanliga JSB Exact? Sett att Premium är rätt korta och knubbiga, kan vara en faktor.

Dåligt BC är ingen kul egenskap hos diaboler... alla är ju iofs erkänt dåliga på denna punkt jfr "vanliga" krutvapenkulor men vissa är riktigt usla i jämförelse, då spelar det knappt någon roll hur exakt utformade och sorterade de är.

Vore vettigt att även jämföra med diaboler typ JSB Express vad gäller vindkänslighet. En djungel detta särskilt som diabol-modellerna har radikalt olika BC beroende på projektilhastighet... och det är inte ett linjärt samband utan varje diabolmodell har en "BC-puckel" i ett visst hastighetsintervall som man kan göra klokt i att försöka hitta.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (04 apr 2017, 04:46)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Kapten Kamin 03 apr 2017, 22:14

Hade samma upplevelse med JSB Express.
Samlade väldigt fint vid vindstilla, men öppnade upp mycket mer vid vind. (Kontra AA DF)
Jag mätte upp BC och konstaterade sämre värde på Expressen. Den har ca samma form som Premium..

Edit:
viewtopic.php?f=5&t=15946
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Tomaz (04 apr 2017, 04:46)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 04 apr 2017, 04:53

JSB Exact Heavy, sägs vara på gång från fabriken...Kan bli lite intressant att testa...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Harbard 04 apr 2017, 13:20

Tomaz skrev:JSB Exact Heavy, sägs vara på gång från fabriken...Kan bli lite intressant att testa...


King heavies har ju varit ute i några år nu? Syftar du på något speciellt de ska lansera?
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Vägning av diaboler

Inläggav Tomaz 04 apr 2017, 13:53

Harbard skrev:
Tomaz skrev:JSB Exact Heavy, sägs vara på gång från fabriken...Kan bli lite intressant att testa...


King heavies har ju varit ute i några år nu? Syftar du på något speciellt de ska lansera?



Jag fick inte med allt i morse när jag var nyvaken och skrev inlägget...Premiumvariant av Exact Heavy 4.5 mm är det som jag hört är på gång... :)
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Nästa

Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer