Ammunitionstips för hobby

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ammunitionstips för hobby

Inläggav jonssonper 25 apr 2019, 10:34

Hej!
Jag är ny på det här med gevärsskytte och utbudet av ammunition verkar enormt och förvirrande.
Det verkar som att många tycker JSB rent generellt är bra men priset på bland annat HN Baracuda eller Exite verkar lockande.
Ni som kan detta, har det någon större betydelse för mitt hobbyskytte med mitt Diana .22?
/Per
jonssonper
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2019, 10:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Ammunitionstips för hobby

Inläggav Nitro 25 apr 2019, 11:28

Jo ammon har väldigt stor betydelse för precisionen.
Tänk inte att en billig sort kostar 35:- och en av bra kvalite' 80:-
Det blir många skott och mycket glädje för inte alltför mycket pengar.

De som skjuter krut i grövre kalibrar har en helt annan kostnad.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Ammunitionstips för hobby

Inläggav jonah 25 apr 2019, 12:07

Är det inom 10m kan det mesta fungera ,men jagar man precision på längre avstånd så blir det dyrt i längden att köra på billig ammo, för du kommer behöva testa dig fram med olika ammo för att se vilka som passar din pipa bäst.
Däremot går barracudan bra i mina vapen ,den är lite tyngre än jsb.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
jonah
 

Följande användare vill tacka jonah för detta inlägg
jonssonper (25 apr 2019, 12:09)

Re: Ammunitionstips för hobby

Inläggav jonssonper 25 apr 2019, 12:09

Nitro skrev:Jo ammon har väldigt stor betydelse för precisionen.
Tänk inte att en billig sort kostar 35:- och en av bra kvalite' 80:-
Det blir många skott och mycket glädje för inte alltför mycket pengar.

De som skjuter krut i grövre kalibrar har en helt annan kostnad.


Jo, så är det säkert. Man brukar få vad man betalar för.
Sportec verkar sälja testset för HN och Cabom för JSP. Är detta bra leverantörer? Det är ju ingen större kostnad så jag köper nog ett testset av varje helt enkelt.
jonssonper
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 25 apr 2019, 10:27
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Re: Ammunitionstips för hobby

Inläggav Kapten Kamin 25 apr 2019, 12:59

jonssonper skrev:
Nitro skrev:Jo ammon har väldigt stor betydelse för precisionen.
Tänk inte att en billig sort kostar 35:- och en av bra kvalite' 80:-
Det blir många skott och mycket glädje för inte alltför mycket pengar.

De som skjuter krut i grövre kalibrar har en helt annan kostnad.


Jo, så är det säkert. Man brukar få vad man betalar för.
Sportec verkar sälja testset för HN och Cabom för JSP. Är detta bra leverantörer? Det är ju ingen större kostnad så jag köper nog ett testset av varje helt enkelt.


Tyvärr är test-set enligt mig bara en gimmick...
Du skulle behöva få tag på exakt samma batch som i testsetet för att det ska funka sedan. En annan batch kommer ge ett annat resultat.
Men så länge du inte skjuter på tävlingsnivå, så kommer vilken kula som helst av JSB/HN ge dig stort nöje.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ammunitionstips för hobby

Inläggav Archon 25 apr 2019, 16:04

jonssonper skrev:Hej!
Jag är ny på det här med gevärsskytte och utbudet av ammunition verkar enormt och förvirrande.
Det verkar som att många tycker JSB rent generellt är bra men priset på bland annat HN Baracuda eller Exite verkar lockande.
Ni som kan detta, har det någon större betydelse för mitt hobbyskytte med mitt Diana .22?
/Per


H & N Excite har jag testat och även om de inte var överjävligt dåliga så är det ingen sort jag vill testa igen. En budgetammunition som jag definitivt gillar är Umarex Mosquito i både .177 och .22. Funkar finfint till flera av mina pistoler och även mina gevär. De har dock fått lite blandad kritik här på forumet. Vissa gillar dem, som jag, andra hatar dem. Nej, de är definitivt inte lika bra som JSB, men ibland behöver man inte jaga millimetrar på en tavla (även om jag faktiskt lyckats skjuta hyfsat på tavla med Mosquitos). Ibland vill man bara mörsa loss och skjuta så många skott man kan mot improviserade mål som snusdosor, ägg, aluminiumburkar och lite vad fan som helst. Då räcker det med 'nära nog'. Som plinkingammunition får Umarex Mosquito mer än väl godkänt av mig. Det finns säkert dom som tycker att några tior hit eller dit inte spelar någon roll, men skjuter man så mycket som jag gör så blir det nog ändå en ganska rejäl slant i slutändan. Många kronor små blir en pengadepå. Så jag har inget emot att spara in lite pengar på ammunition då och då. Men visst är det så att lite dyrare ammunition är bättre ur precisionssynpunkt. Det beror på vilka krav man har. Du får helt enkelt testa olika sorter och se vilken sort som passar dig och din bössa bäst.
Senast redigerad av Archon 25 apr 2019, 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35


Återgå till Ammunition

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

  • Sponsorer