Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 06 apr 2021, 19:59

Har för mig att jag frågat innan, men hittar det inte.

Vilken kaliber skulle Ni rekommendera och varför?
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav jonish84 07 apr 2021, 16:18

Från 6,35 till 90 kaliber
Många ideer har man:)
Användarvisningsbild
jonish84
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 11 sep 2008, 15:34
Ort: skogen i Värmeland:)
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: kan bli kanske
Luftvapen favorit: at44 hatsan

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 08 apr 2021, 18:33

Det var ett kort svar.

Själv har jag mest kikat på kaliber .30 och tyckt att den verkar bra.
Kalibrar där över tycks gå ner rätt mycket i fart på de flesta bössor, vilket jag själv tänker är en stor nackdel.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Skyddsjägarn 08 apr 2021, 18:41

Kolla upp FX Maverick kal 22 med slugs.
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 08 apr 2021, 18:49

Skyddsjägarn skrev:Kolla upp FX Maverick kal 22 med slugs.


Jo sant, men då ska man helst ha en slug pipa också.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Skyddsjägarn 08 apr 2021, 19:02

chaosborn skrev:
Skyddsjägarn skrev:Kolla upp FX Maverick kal 22 med slugs.


Jo sant, men då ska man helst ha en slug pipa också.

Standard på Maverick
Skyddsjägarn
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 04 jul 2017, 19:28
Ort: Höganäs
Tack utdelade: 342 gång
Tackad: 152 gånger i 71 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv jsk
Luftvapen favorit: FX Maverick licens FWB P70

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Bara7 11 apr 2021, 11:03

100m är inte så långt, det hänger på vad du skall använda skotten till, jag skjuter lika bra eller dåligt med .177, .25 och .635 på 100m. Tyngsta diabolen som går att hitta med .177 i 300m/s, .25 JSB som är min mest träffsäkra går i 259m/s, samt .30 FX 51gr som går längre än 100m har även skjutit på 300m, dock inga samlingar i 288m/s.
Nu har jag inte skjutit luft sedan pandemin bröt ut, dels för att mina tre flaskor behöver provtryckas och jag har inte tagit mig ur soffan än. Sedan blir alla kalibrarna vindkänsliga på längre avstånd än typ 50m.
Att stansa tavlor och plinka på 100m är helt OK, med i stort sett vilket kvalitetsvapen som helst, men att sätta ringtior konstant, är inget för gemene man utan kräver mer än en bra kula.

Slug är fantastiskt, men inte i Sverige med den lagstiftningen vi har här, då men måste prova sig fram till vilken liner som fungerar till just sitt skytte. Har sett skott på 300m där de träffar golfbollar, men de berättade inte att de testat åtskilliga liners och slugs innan de fick det att fungera.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
gubbe (11 apr 2021, 11:29)

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 12 apr 2021, 11:17

Bara7 skrev:100m är inte så långt, det hänger på vad du skall använda skotten till, jag skjuter lika bra eller dåligt med .177, .25 och .635 på 100m. Tyngsta diabolen som går att hitta med .177 i 300m/s, .25 JSB som är min mest träffsäkra går i 259m/s, samt .30 FX 51gr som går längre än 100m har även skjutit på 300m, dock inga samlingar i 288m/s.
Nu har jag inte skjutit luft sedan pandemin bröt ut, dels för att mina tre flaskor behöver provtryckas och jag har inte tagit mig ur soffan än. Sedan blir alla kalibrarna vindkänsliga på längre avstånd än typ 50m.
Att stansa tavlor och plinka på 100m är helt OK, med i stort sett vilket kvalitetsvapen som helst, men att sätta ringtior konstant, är inget för gemene man utan kräver mer än en bra kula.

Slug är fantastiskt, men inte i Sverige med den lagstiftningen vi har här, då men måste prova sig fram till vilken liner som fungerar till just sitt skytte. Har sett skott på 300m där de träffar golfbollar, men de berättade inte att de testat åtskilliga liners och slugs innan de fick det att fungera.


Tack det var ett långt och utförligt svar.
Jag skjuter ju bara luftpistol själv än så länge så blir inte på några längre avstånd.

När du skjuter på 300 meter var det i cal .30 då?
Antar du har en extra lång pipa då också?

Jo slug har jag kikat mycket på, men också läst flera som skaffat slug pipa men inte fått direkt bättre träffbilder än med diaboler.

Det är lite det man funderar på om man måste skaffa en Fx så man kan ha en extra slug pipa.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Gordon 12 apr 2021, 18:27

Helmantlad 6,5:a...

Jag har skjutit otroligt mycket med min FX Crown i kaliber 6,35 och jag har mycket svårt att med gott samvete fälla en "plåtkråka" på längre avstånd är 70meter. 50meter är vad jag rekommenderar som längst...

Min Crown är rejält uppskrämd men då är det också så att hela iden med att ha ett sådant luftvapen till skyddsjakt faller... Kulan går rätt igenom taket på ladugården och sådant uppskattas sällan av bonden.

Om jag inte missminner mig är väl plåtmål på grävling det största djur som är ide och träna på med ett luftvapen men då bör man ha tillgång till en papphund också...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 12 apr 2021, 19:13

Gordon skrev:Helmantlad 6,5:a...

Jag har skjutit otroligt mycket med min FX Crown i kaliber 6,35 och jag har mycket svårt att med gott samvete fälla en "plåtkråka" på längre avstånd är 70meter. 50meter är vad jag rekommenderar som längst...

Min Crown är rejält uppskrämd men då är det också så att hela iden med att ha ett sådant luftvapen till skyddsjakt faller... Kulan går rätt igenom taket på ladugården och sådant uppskattas sällan av bonden.

Om jag inte missminner mig är väl plåtmål på grävling det största djur som är ide och träna på med ett luftvapen men då bör man ha tillgång till en papphund också...



Okej, trodde det skulle vara enklare faktiskt, men jag har väldigt lite erfarenhet utav just luftbössor.
Skjuter du på fri hand då eller har du tripod/bipod eller liknande?

Vet inte riktigt vilken kaliber man ska satsa på.
Om du inte hade någon luftbössa alls och ville ha en för långhållsskytte och kunde obehindrat köpa vilken som, vilka hade du kikat på då och vilken kaliber?

Jag har ju .25 nu på luftpistolen, funderar på en bössa i samma eller kanske .30
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Bara7 12 apr 2021, 19:40

.50 strike force, tror jag de heter. Om jag fått välja fritt, fast då blir det billigare med 6.5x55 mauser.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 12 apr 2021, 20:07

Bara7 skrev:.50 strike force, tror jag de heter. Om jag fått välja fritt, fast då blir det billigare med 6.5x55 mauser.


Jo, det känns lite väl bra :-)
Tänkte bara på något som skjuter bra och helst är välbyggt.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Bara7 12 apr 2021, 20:15

.25 är min favorit genom alla tider. För korta som långa avstånd.
En bössa med minst 600mm och längre puls stor förkammare med regulator.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Gordon 13 apr 2021, 15:13

chaosborn skrev:

Okej, trodde det skulle vara enklare faktiskt, men jag har väldigt lite erfarenhet utav just luftbössor.
Skjuter du på fri hand då eller har du tripod/bipod eller liknande?

Vet inte riktigt vilken kaliber man ska satsa på.
Om du inte hade någon luftbössa alls och ville ha en för långhållsskytte och kunde obehindrat köpa vilken som, vilka hade du kikat på då och vilken kaliber?

Jag har ju .25 nu på luftpistolen, funderar på en bössa i samma eller kanske .30



Frihand ? Nej du när jag skjuter är det rejält stöd som gäller... bössan har självklart snabbfäste för en bra Bipod men i skarpt läge har man begränsat med tid och då blir det ofta ett improviserat stöd Att målen är högt belägna gör dessutom situationen lite mer komplicerad...

Ammunitionen är avgörande fram till 30meter är det hittills inget som slår pellets... fram till 50m inget som är bättre än pellets... Över 50 inget som är jämnare än pellets.. Sluggsen har mer träffar här men betydligt mer fliers. Slutsats ska du vara säker på att målet blir liggande så skjut inte på längre än 50m. (Jämför detta med rekommendationerna som gäller för en pappÄlg dvs 80m)

// Gordon
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Natur 13 apr 2021, 16:46

:smt037 Martin detta räcker väl?
Senast redigerad av Natur 14 apr 2021, 10:24, redigerad totalt 1 gång.
Småkakor
Användarvisningsbild
Natur
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2014, 23:35
Ort: Västerås
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: B.S.A, Hatsan

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 13 apr 2021, 16:58

[[/quote]


Frihand ? Nej du när jag skjuter är det rejält stöd som gäller... bössan har självklart snabbfäste för en bra Bipod men i skarpt läge har man begränsat med tid och då blir det ofta ett improviserat stöd Att målen är högt belägna gör dessutom situationen lite mer komplicerad...

Ammunitionen är avgörande fram till 30meter är det hittills inget som slår pellets... fram till 50m inget som är bättre än pellets... Över 50 inget som är jämnare än pellets.. Sluggsen har mer träffar här men betydligt mer fliers. Slutsats ska du vara säker på att målet blir liggande så skjut inte på längre än 50m. (Jämför detta med rekommendationerna som gäller för en pappÄlg dvs 80m)

// Gordon[/quote]


Nu tänker ju inte jag själv jaga utan blir stillastående mål, möjligen nått med rörliga mål i framtiden om man skaffar eget hus.
Så för min del gör det ju inget om man skulle missa tavlan någon gång pga avståndet och vindens inverkan.

Man kanske ska köpa nått man tycker verkar bra bara för vanliga pellets till att börja med innan det blir för avancerat.

Är det en spartan bipod du har då eller finns det flera som är lösa?
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Gordon 13 apr 2021, 17:38

Min bössa plus utrustning kostar mellan 25-30' plus en massa arbete... Du får en väldigt bra "skid-skytte" gevär i kaliber 22 krut för en bråkdel av pengarna om det är avståndet du är ute efter... Några år på nacken visst men ändå...

Min erfarenhet är att man ska hålla sig ifrån FX... Bra bössor men ett fruktansvärt dålig kundbemötande FX lägger över allt på inkompetenta återförsäljare.

Köp en Hatsan en Volvo bland luftbössorna dessutom till ett vettigt pris. Visst trycken och precision kommer väl inte riktigt upp till FX standard men å andra sidan så fungerar bössan när du ska skjuta och du slipper vänta i månader på att någon vill hjälpa dig.

Köp inte en 6.35 du behöver upp i över 120Joul för att få en hyfsad kulbana på lite håll. Satsa på en 22:a som du med enkla medel justerar så att den ligger runt 80Joul (Licens).

Jag hade länge en BT65:a, köpte hela kittet inkl flaska och fyllkitt för 5000kr. Omedvetande om att den redan var trimmad blev jag riktigt orolig när detta upptäcktes. Blev helt enkelt till att ta ett snack med polisen och berätta, inte helt lätt då de inte riktigt hade koll på turerna men det löste sig.

Denna bössa sköt precis lika bra som min Crown... Trycket var dock inte lika roligt speciellt inte när jag maxxat bössan i 130Joul

Mitt råd satsa på en BT65:a kaliber 22 om du vill ha licens kaliber 4,5 om du vill köra licensfritt. Avståndet simulerar du med mindre mål... Det är dessutom ett jäkla springande om när du ska tejpa på 80meter...
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav chaosborn 13 apr 2021, 18:09

Gordon skrev:Min bössa plus utrustning kostar mellan 25-30' plus en massa arbete... Du får en väldigt bra "skid-skytte" gevär i kaliber 22 krut för en bråkdel av pengarna om det är avståndet du är ute efter... Några år på nacken visst men ändå...

Min erfarenhet är att man ska hålla sig ifrån FX... Bra bössor men ett fruktansvärt dålig kundbemötande FX lägger över allt på inkompetenta återförsäljare.

Köp en Hatsan en Volvo bland luftbössorna dessutom till ett vettigt pris. Visst trycken och precision kommer väl inte riktigt upp till FX standard men å andra sidan så fungerar bössan när du ska skjuta och du slipper vänta i månader på att någon vill hjälpa dig.

Köp inte en 6.35 du behöver upp i över 120Joul för att få en hyfsad kulbana på lite håll. Satsa på en 22:a som du med enkla medel justerar så att den ligger runt 80Joul (Licens).

Jag hade länge en BT65:a, köpte hela kittet inkl flaska och fyllkitt för 5000kr. Omedvetande om att den redan var trimmad blev jag riktigt orolig när detta upptäcktes. Blev helt enkelt till att ta ett snack med polisen och berätta, inte helt lätt då de inte riktigt hade koll på turerna men det löste sig.

Denna bössa sköt precis lika bra som min Crown... Trycket var dock inte lika roligt speciellt inte när jag maxxat bössan i 130Joul

Mitt råd satsa på en BT65:a kaliber 22 om du vill ha licens kaliber 4,5 om du vill köra licensfritt. Avståndet simulerar du med mindre mål... Det är dessutom ett jäkla springande om när du ska tejpa på 80meter...



Ville helst inte köpa ett Hatsan igen utan prova något annat men har sneglat på Bt 65 och deras båda Hercules.

80 joule för cal.22 är jäkligt mycket och likaså 120 för cal.25 vad räknar du med för kulvikt då?
Måste ju vara en bamse diabol eller över 400 m/s?!
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn
 
Inlägg: 836
Blev medlem: 26 aug 2014, 03:05
Ort: Karlskrona
Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: Vilken kaliber för långhållsskytte 100 meter+ ?

Inläggav Gordon 13 apr 2021, 20:07

Hmm praktik och teori går inte alltid hand i hand... Jag hade som mål att få ut mer än 150Joule i min bössa men jag kom aldrig dit...

Grejen är mycket riktigt som du själv nämner hastigheten... Diaboler går bra till strax under ljudhastigheten och de tyngsta som jag provat är JSB King på 34grain så med dessa i loppet skjuter jag med ett lägre tryck.

Över dessa hastigheter är det skytte av mer av experimentellt typ. Om du tittar på mina tidigare trådar så var jag i färd med att pressa en egen "super" kula. Det mesta av tiden gick åt att lära mig just tekniken att göra just så och jag vill nog mena att den tekniken hanterar jag nu hyfsat.

För att få ett bra resultat gjöt ämnen i en liknande form som pressen. Innan dessa pressades vägdes kulämnena så att de hade en liknande vikt... Problemet var att jag ville att dessa skulle passa i magasinet och med den form jag jag ville få fram blev vikten "bara" runt 30grain. Den ser dock riktig maffig ut men precisionen och effekten är inte riktigt där jag vill...

Jag har lagt detta lite på hyllan, kommer givetvis ta tag i detta igen när lusten faller på men det är inte nu.... Skjuter mest pistol nu...

(Singelmatade monster på 60-80grain ger toppeffekter men knappast precision, mina är dessutom gjutna vilket inte är optimalt)
Gordon
 
Inlägg: 508
Blev medlem: 25 okt 2013, 08:51
Ort: Katrineholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5


Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer