Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Information och nyheter i samlarforumet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav G0LI4T 23 feb 2008, 01:46

All information vi publicerar på samlarforumet kollar vi mot tillverkaren själv i det fall det går.

Eller så kollar vi mot Blue Book of Airguns (Sjätte upplagan)

Detta för att ha någon referens att dubbelkolla de uppgifter som lämnas.

Blue Book of Airguns har uppdaterats i 6 omgångar, men givetvis är inte allt rätt i denna.
(upplaga 7 är pågång.)

Om ni har andra uppgifter än dom vi publicerat här på forumet, så är vi jätte glada om ni kan delge oss detta.
Dock gäller att om vi ska ändra redan publicerade uppgifter så behöver vi någon form av dokument där uppgiften kan styrkas.
tex inscannat dokument, hemsida med konstaterade fakta uppgifter eller liknande.

Det finns massor av bra faktaböcker, gamla brochyrer, manualer, och liknande som går utmärkt att använda som referens.

Har du oberkäftade uppgifter, va inte rädd att nämna dom, lägg ett inlägg så ska vi försöka hjälpa till bekräfta dom.

All info tas tacksammast imot med ÖPPNA armar.

Vi bygger ju detta tillsammans.

MVH // Golle
G0LI4T
 
Inlägg: 2275
Blev medlem: 26 jan 2008, 23:50
Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Wargöra 08 aug 2012, 16:41

Mitt intresse, tivoligevär typ Will, är i stort sett obefintliga i den s.k. Blå boken tyvärr.
De var ju under lång tid dominerande på svenska nöjesfält, tivolin och festplatser men
uppgifter om dem är svåra att hitta. Har själv gjort en sammanställning av varianter,
märkningar och fabrikat efter 15 års samlande. Skulle ändå uppskatta att komma i
kontakt med andra som har kunskap om dessa trotjänare.
Wargöra
Wargöra
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 apr 2012, 14:57
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: skjutbanegevär typ Oskar Will

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Leopold 08 aug 2012, 16:56

Hej Wargöra och välkommen till forumet! Jag gjorde en snabbslagning för jag vet att det har varit uppe tidigare. Kanske denna tråd kan vara av intresse: viewtopic.php?f=48&t=7250&hilit=will
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Wargöra 09 aug 2012, 08:50




Hej! Tack för anvisningen Leopold, kom då till ett långt inlägg av JRS. Har då några
invändningar men ochså frågor till JRS. Stiga innehade säkert inte någon licens
för sin tillverkning, var sannolikt ett rent plagiat, f.ö. har jag aldrig hört talas
patent för denna mycket gamla konstruktion, gjordes redan före II:världskriget
av många tillverkare, t.ex. av Oskar Wills söner, Julius och Oskar som konkure- rade med varandra.
JRS nämner ochså en motvikt i kolven, mycket intressant, har aldrig hört talas
om eller sett detta, nu menar jag gevär vanliga i Sverige.
Runda pipor liksom andra calibrar än 6 1/3 mm. finns men är extremt ovanliga
i Sverige i alla fall. Men som sagt motvikt i kolven vore intressant att veta lite
mer om. Med hälsningar Wargöra
Wargöra
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 apr 2012, 14:57
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: skjutbanegevär typ Oskar Will

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Silwer 09 aug 2012, 09:21

Den boken är skit och okomplett, inet ens en bild på vanliga modeller kostar de på, piss.
Felaktig info och priserna är vansinniga för oss att ens titta på.

De tborde finas nåt på nätet som tar hjälp av folk från hela världen i stället för de där självutnämnda experterna.

Bokjäveln duger mest som kulstopp ärligt talat, jävla stenåldersskit, och att de har med lite skrävvel man redan läst om FX är inget som liksom totalt förändarar allt.

Jag fattar inet varför inte nåt brittiskt fins, USA vet intget om luftvapen och det är bar tragik när det bar är där nån form av källa finns.

Det fins en de info här på forumet och folk som vet info om vapen eller tillverkare lägg för fan ut den i en tråd.

Oscar Original Will finns det en del om i ett återtryck från 50-talet, heter nåt i stil med gas and air guns in the world.
Där får man veta iaf en del, att de tex hade vev från början och hur den variant vi är vana med var en billigare variant och som koierades eller licenstillverkades över stora delar av världen.

Jag har en som Stiga satt ihop tex, "Sandviken kvalitestål" är etsat på pipan.

De är ok som pilgevär antar jag, men de är allt för tunga för att duga till nånting idag tycker jag, de här med bygel kom i slutet av 1800-tal som du vet men det är inet troligt att de kom i nån stärre mängd i Sverige föränn långt senare då vi var ett bondesamhälle mer eller mindre, de användes på tivolin här som du skriver, och de som var med på kanske 50-60-tal känner till dem, de togs sen över av Hanenelgevären.

I Tyskland som ju är upphovslandet så fanns motsvarande skjutklubbar som också fanns i England, där användes de här bössorna flitigt, oftast dock vevmodellerna som gav mer kraft, det fungerade alltså ungefär som dart eller bowling idag, man drack öl och sköt rundor med grabbarna.

Många söp dock bort vevarna och därför kom de här med bygel fram, de ger lägre effekt men det är ju inga enorma avstånd de skulel vara för heller.

I USA blev vevmodellerna kvar längre och de har inte den tivolitraditionen vi ser tillbaka på med de här vapnen utan där var det mer nån form av lite fin mans leksak.

Jag har sett rundpipor och även andra kalibrar dock alla slätborrade.
Det betalades visst ut licenspengar för kopior, säkerligen inte från alla men så är iaf fallet, det står i boken jag nämnde om detta.

Dels kan det nog ha att göra med att tyskarna ju var ansvariga i världens ögon för båda världskrigen så efter dem tog man nog lite vad man hade lust helt enkelt, se tex Milbro efter ww2.

Original Will var världens äldsta luftvapentillverkare, hur exakt rättighter funkade under 1800-tal är jag dålig på men Quackenbush som är dagens äldsta kvarvarande hade ju fingrarna med i tex Diana tidigt, jag vet inet om man ansåg det nog att få bygga och sälja sina konstruktioner då och inte försöka jaga kopierade vapen, dock är de j uuppbygda ganska speciellt så inte vem som helst kan göra en kopia på dem, därför är en del av dem delvis av delar från Tyskland och kolv och pipa tex från kopians land.

Jag vet inet när Stigan tillverkades, jag tror det är ganska sent i de här vapnens levnad som tog slut på 50-talet, kanske 40-tal?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Knivsöder 09 aug 2012, 10:49

Silwer skrev:Den boken är skit och okomplett, inet ens en bild på vanliga modeller kostar de på, piss.
Felaktig info och priserna är vansinniga för oss att ens titta på.

Så du menar att "Blue Book of Airguns" är inget värd? Jag funderade nämligen på att köpa den. Om så, finns det någon annan bok som du skulle rekommendera?
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Wargöra 10 aug 2012, 08:22

Morning ! Såsom ny på de här sidorna är det kul att se att inläggen läses och besvaras.
I Stigas sortiment syns Willgevären första gången 1951, utgick ca 1962.
Första tiden kan de varit helt omärkta, men snart kom märkningen :
Original STIGA och Sandvikens kvalitetsstål. Ovanliga är de med räkneverk
på övre låsblecket, de gevären är märkligt nog ochså omärkta men de
återfinns i dåtida kataloger så de är helt säkert ochså från Stiga.
Ett kännetecken på Stigagevär är att de nästan alltid saknar nätskärning,
har ochså en annan typ av avtryckare.
För samlare av tyska luftvapen är Blå boken undermålig men för USA-
och engelska fabrikat är den säkert utmärkt.
Återkommer till uppgiften om motvikt i Willkolvar, någon som vet?
Wargöra
Wargöra
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 apr 2012, 14:57
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: skjutbanegevär typ Oskar Will

Re: Ang. FAKTA om gamla luftvapen.

Inläggav Silwer 10 aug 2012, 09:09

Knivsöder skrev:
Silwer skrev:Den boken är skit och okomplett, inet ens en bild på vanliga modeller kostar de på, piss.
Felaktig info och priserna är vansinniga för oss att ens titta på.

Så du menar att "Blue Book of Airguns" är inget värd? Jag funderade nämligen på att köpa den. Om så, finns det någon annan bok som du skulle rekommendera?


Finns ingen annan tyvärr ingen tysk ingen brittisk, skitkonstigt, internet är den bästa hjälpen.

Blue Book är så stakt styrd ur USA intressee och gamal mossiga Beemangrejor, USA är ett fjuttland i luftvapenhistorien de har iofs Quackenbush kvar men det ka nman knappt kalla serietillverkning och de hade en topp under 50-tal med co2 vapnens fördelse och pumpbössorna, sen är det väl några försök på 2000-tal bara, allt annat är importerat och ofat omdöpt som är nåt där, produktionene inhemskt har varit leksaker i så billigt utförande som möjligt, givetvis pga deras vapenlagar där de köper en krutbössa på k-mart när de handlar käk.
En massa bigbore och dylikt som finns i få ex, ofta överdrivet intressee just bara för ev kraft inte precision eller annat.

Jag vill fasen iaf ha en bild och den info som "lätt" kan fås om ett vapen, det är väl det minsta man kan begära? priserna går inte att sia om då det är vad de anser nåt är värt i USA, tex. så uppger de runt 1200 spänn för en Tarcker DL i gott skick, ja du hör ju själv, frågan om de där borta ens kan göra ett sånt köp.

Därför har det förvånat mig att inga driftiga intresserade startat nåt online där alla kan hjälpa til med bilder och info(och info om tillverkarfabriken), det skulle kicka arsle med den där dasspappersboken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm


Återgå till Samlar info

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer