Byta regulator på AA FTP900

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Leopold 15 sep 2018, 23:04

Bytte till en regulator från HUMA och det finns monteringsanvisningar från deras site att ladda ner. Finns även en del material på Youtube om detta som jag kollade igenom, fick en uppfattning av vad jobbet kan innebära.

Det visade sig dock vara betydligt enklare än jag trodde, behövdes inte monteras bort vare sig "8-frame" (alu-balken undertill och det som sitter fast på den) eller sikte & pipa. Allt lossade enkelt med handkraft mer eller mindre.

Dessa grejer beställdes från huma, kostnad en dryg tusenlapp. Renoveringskitet är för framtida behov, regulatorn (ställd på 90 Bar från tillverkaren) och en flaska silikonolja som är bra för att få tätt med o-ringarna.
För att följa länken så måste du registera dig.



Krävdes inte mycket av verktyg, här har jag demonterat stocken och även pipvikten och främre shrouden för att få en smula mer manöverutrymme. Gummihandskarna är för att få bra grepp kring tuben, behövs inte mer än några starka nypor så ordnar det sig.
För att följa länken så måste du registera dig.



Först av allt måste man givetvis tömma tuben på luft, jag sköt helt enkelt ett antal tomskott ca 20 st från ett redan lågt fylltryck på ca 90 Bar efter senaste skyttesessionen. Sedan kommer man till ett läge där resterande luft pyser ut genom pipan helt odramatiskt.

Lufttuben lossade mycket enkelt, jag använde en skruvmejsel i hålet för fyllproben men kunde lika gärna skruvat ur för hand. Det lossade fint mellan tub och block, hammarventilens fjäder tittar fram och en o-ring ramlar bort som man inte behöver i fortsättningen (såg litet platt ut för övrigt).
För att följa länken så måste du registera dig.



Nästa steg är att demontera den gamla regulatorn från tuben. Gjorde helt enkelt som så att jag satte några gummiband runt regulatorn för att skapa grepp mot mitt "skruvstäd" en enkel B&D Workmate, inte särskilt mycket kraft som behövs för att hålla fast. Skruvades ur med ett fast grepp med gummihandskförsedda nypor runt tuben, även detta mycket enkelt att lossa. Inget av allt det här sitter särskilt hårt, det är o-ringar som tätar och är det trycklöst så släpper allt.
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



Här är den gamla reggen ute (till höger) att jämföras med den nya till vänster. Returfjädern för hammarventilen som tittade ut nyss fick vara med och posera till höger i bilden... inte ofta man får se dom så varför inte.
För att följa länken så måste du registera dig.



Demonterade även främre delen med fyllventil och manometer, samma grej här att köra in en skruvmejsel av lämplig dimension i fyllprobens hål, hade dragit några varv eltejp runt mejseln för att skydda litet. Nästan overkill med gummihandsken men visst det kan säkert sitta litet hårdare och då är det praktiskt.
För att följa länken så måste du registera dig.



Här är den främre grunkan demonterad.
För att följa länken så måste du registera dig.



Läge att inspektera och rensa ur tuben, tog en läskstång och en T-sprits indränkt trasa och fick ur en del skit. Ingen rost direkt mer bara "skit". Behandlade sedan cylinderväggarna med liknande metod och strök på litet av den där silikonoljan som korrosionsskydd, kanske finns det bättre för ändamålet men det lär i alla fall inte spontanexplodera när det trycksätts senare - eller? Jag vet faktiskt inte men utgår från att den där silikonoljan är lämplig för högtryckstillämpningar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sedan var det bara att skruva ihop det hela igen, på med litet silikonolja på o-ringarna och bara handkraft. Man får kolla innan så att tuben är slät på insidan där den nya reggen ska täta med sin o-ring, den kommer litet längre in än den gamle men det var inga problem i mitt fall. Ev kan man behöva vända på tuben om den är slätare i andra änden, samma gängor på båda sidor.
För att följa länken så måste du registera dig.



På med den där fina lilla stickern "Huma regulated"... :)

Sedan var det dags att fylla på tuben. Var litet harig så jag lindade in hela härligheten i skyttejackan och hade både skyddsglasögon och hörselskydd på om någon oväntad explosion skulle inträffa... :-)

Det enda oväntade som hände var att bössan läckte rejält genom pipan, all luft pös ur direkt. Avhjälptes genom att spänna upp laddarmen så hammarventilen avlastades, därefter blev det normal fyllning och tätt (får såklart kolla om det är tätt över tid men det verkar tätt iaf).

Återstår att se vad man landar på för effekt, gissar det krävs litet fintrim via transferportens skruvar innan det blir "spot on" i 240 mps med AA Field som jag vill ha på den bössan, strax under 16,3 Joule.

Summa summarum, en extremt enkel operation det här och inget man behöver oroa sig för det minsta. Allt ramlar isär och ihop nästan av sig själv faktiskt och det var skönt att slippa demontera en massa onödiga grejor som på Youtube-filmerna, sikte, pipa, 8-frame även om det iofs inte är så svårt det heller.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
börne (16 sep 2018, 13:11), David_M (16 sep 2018, 18:21), gubbe (16 sep 2018, 20:24), Skyddsjägarn (18 sep 2018, 16:36), Kapten Kamin (22 feb 2019, 10:17), nha (30 maj 2020, 19:34)

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav dano_swe 16 sep 2018, 00:27

Bra jobbat och väl beskrivet. :thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Leopold (16 sep 2018, 20:07)

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Kapten Kamin 16 sep 2018, 12:13

Blir troligtvis samma ingrepp på min FTP900 i vinter, I förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Leopold 17 sep 2018, 23:32

Kapten Kamin skrev:Blir troligtvis samma ingrepp på min FTP900 i vinter, I förebyggande syfte.


Tror det är klokt. Kommer man på en vecka innan en viktig tävling typ VM att regulatorn krånglar så sitter man pyrt till, ingen chans att skicka iväg och få tillbaks i tid. Huma-reggen går i princip att göra en komplett "rebuild" på med deras lilla o-ringssats på ett hotellrum, med väldigt enkla verktyg.

Bara för att avsluta mitt lilla regulatoräventyr i elfte timmen bokstavligen:

- Dök upp på tävlingen i "Onsala" dvs vid Gubbes stuga ca halv 9 i söndags, senare än jag hade hoppats. Väldigt välvilliga hjälpare (ni vet vem ni är) ordnade fram en AirChrony kronograf så jag fick kollat effekten som jag misstänkte låg högt. Fått skruva ut transferportskruvarna nästan max för att i någon mån hitta ett rimligt effektläge på senaste VM, dessutom variabelt beroende på fylltryck...

Låg på ca 250 mps vid första testskottet, där ska jag ligga på 240 mps ca för 16 J. Skruvade in något varv på ena transferportskruven... blev för lågt... skruvade ut litet... började närma sig... litet till: 241 mps. Fick duga, ingen tid för finjusteringar. Drog några skott till i kronografen och jäklar vad exakt, inom 1 mps! Fanns någon minut till innan inskjutningsbanan stängde som jag nyttjade till att skjuta tre st skott på ca 50 meter för att se vilken av mina skjutkurvor som var mest lämplig med hänsyn till aktuell temp.

Återstår givetvis mycket mer av test och fintrimning av hammarfjäder vs transferport men det verkar som att det redan nu ger en mycket konsistent projektilhastighet! Jäklar vad skoj det var att panga med bössan i "Onsala", skulle säga att den aldrig varit så konsistent som den är nu och jag har inte ens börjat med den slutliga optimeringen... :smt021
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kapten Kamin (18 sep 2018, 16:29), Skyddsjägarn (18 sep 2018, 16:37), nha (30 maj 2020, 19:33)

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Raffe1 18 sep 2018, 15:43

Kul att du delar med dig av hur det har gått, kommer att följa denna tråd med stort intresse.

Hälsningar

Ralf
Raffe1
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 19 feb 2013, 20:35
Ort: Huddinge Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 20 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Air Arms EV2 MK4

Följande användare vill tacka Raffe1 för detta inlägg
Leopold (18 sep 2018, 17:03)

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Nitro 18 sep 2018, 19:41

Leopold skrev:rimligt effektläge på senaste VM, dessutom variabelt beroende på fylltryck...

Låg på ca 250 mps vid första testskottet, där ska jag ligga på 240 mps ca för 16 J. Skruvade in något varv på ena transferportskruven... blev för lågt... skruvade ut litet... började närma sig... litet till: 241 mps. Fick duga, ingen tid för finjusteringar. Drog några skott till i kronografen och jäklar vad exakt, inom 1 mps! Fanns någon minut till innan inskjutningsbanan stängde som jag nyttjade till att skjuta tre st skott på ca 50 meter för att se vilken av mina skjutkurvor som var mest lämplig med hänsyn till aktuell temp.


Väldigt imponerad över att du dyker upp i sista laget (30 min innan tävlingsstart)
- Trimmar in bössan i rätt fart
- Skjuter tre skott på 50m
- Bestämmer vilken skjutkurva du ska utgå från

Och att du fäller 24 av 30 mål på Gubbes bana = Respekt
Senast redigerad av Nitro 18 sep 2018, 19:42, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Leopold (18 sep 2018, 19:44)

Re: Byta regulator på AA FTP900

Inläggav Leopold 18 sep 2018, 19:57

Haha... ja det var verkligen "just in time"! Litet tur hade jag att det blev tätt direkt och att regulatorn verkligen funkade exakt som den skulle, och att det fanns möjlighet att ställa hastigheten via kronograf så snabbt och enkelt.

När allt funkar som det ska är det enkel fysik. Kan inte skylla mina 24 p på bössan alls utan det var det stående skyttet som fallerade i första rundan, 0 av 4 stående fällda... oj! Men det fixades i runda två när jag kommit ner i varv.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer