HW30 Maccari-tuning för noviser

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Bromslätt 27 maj 2011, 19:06

Är lite nyfiken på "top hat"
Jag handlade maccari kit och fick en fjäder och en bakre styrning.
Kan du leverera en ritning/skiss med sjyssta (nära nog exakta) mått på tophatten?
Efter mina noteringar då jag monterade sakerna så finns det extrautrymme för ca (max) 2,5 mm i min HW 30.

Är teorin att tophat minskar friktion så att fjädern kan vrida sig med minimalt motstånd?
Eller kanske att tophat styr fjädern längst inne i pistongen så den inte kantrar/kärvar mot pistingens insida?
Kanske en kombination av de båda?

Har bara testat med den akustiska cronon och kommer fram till ca 9.5-9,7 J.
Följer med spänning dina resultat och rapporter.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 20:00

Bromslätt skrev:Är lite nyfiken på "top hat"
Jag handlade maccari kit och fick en fjäder och en bakre styrning.
Kan du leverera en ritning/skiss med sjyssta (nära nog exakta) mått på tophatten?
Efter mina noteringar då jag monterade sakerna så finns det extrautrymme för ca (max) 2,5 mm i min HW 30.

Är teorin att tophat minskar friktion så att fjädern kan vrida sig med minimalt motstånd?
Eller kanske att tophat styr fjädern längst inne i pistongen så den inte kantrar/kärvar mot pistingens insida?
Kanske en kombination av de båda?

Har bara testat med den akustiska cronon och kommer fram till ca 9.5-9,7 J.
Följer med spänning dina resultat och rapporter.


Jag tänkte vänta någon timme till tills alla gått och lagt sig, sedan lägger jag in topphatten och ser hur det funkar att ladda och om säkringen funkar som den ska. Jag tror det kommer att funka lysande eftersom det var så litet som fattades för att det skulle funka sist.

Eftersom jag har den ute fortfarande så har du en bild här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Dimensioner:
- Största ytterdiameter: 19.1 mm
- total tjocklek: 3.8 mm
- innerdiameter: 10.0 mm
- ytterdiameter av den del som passar i fjäderänden: 13.3 mm
- tjocklek av slutänden, det som bygger på litet på fjäderlängden: 1.7 mm, tidigare 2.5 mm

PS. Värst vad mycket smått damm-krafs det var på den såg jag nu på bilden... :)

OBS: måtten ovan är alltså efter att jag minskat den ursprungliga tjockleken litet.
Senast redigerad av Leopold 29 maj 2011, 08:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Combinatoris (05 jul 2023, 20:16)

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Bromslätt 27 maj 2011, 20:09

Tackar så mycket.
Letar redan efter lämpligt material. Kanska åker det i en sån där redan under morgondagen.
Alltid lika kul att prova och testa.
Haenel Sport Modell 49a, (1959)
HW 30S
AA TX200 HC
Gamo 4-12x44 AO
NIKKO STIRLING 4,5-14x50 AO
Zoraki HP-01 med Walther Nano Point
Användarvisningsbild
Bromslätt
 
Inlägg: 371
Blev medlem: 31 aug 2010, 19:45
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: AA 200TX HC

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 20:15

Bromslätt skrev:Tackar så mycket.
Letar redan efter lämpligt material. Kanska åker det i en sån där redan under morgondagen.
Alltid lika kul att prova och testa.


Absolut! Och ju mer man gullar med bössan desto mer blir det liksom en del av en själv.

Materialet verkar vara en slags hård nylon, jag bearbetade det enkelt med sandpapper av god kvalitet till önskad tjocklek. Sedan fixade jag ju till ytan så den blev pedant-perfekt men det behövs ju inte... :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 22:33

Satte just i topp-hatten, nästan så man ler litet hur lätt och snabbt det går när man fått in rutinen. Tror det tog ca 10 min. Men som alltid, litet joxande för att få i den där säkringen på slutet men man får ha litet tålamod och rätt vad det är glider den i läge. Känns litet som att säkringen egentligen inte hör hemma i bössan så det är därför den trilskas.

Resultatet blev exakt så bra som jag trodde. Nu är toleranserna precis tillräckliga för att upphak och säkring ska funka, allt som behövdes var dessa 0.7mm litet drygt. Bössan funkar absolut perfekt, vet inte om det är inbillning men den skjuter nästan ännu mjukare nu. Nu på natten är man ju litet extra känslig för ljud och det är verkligen slående hur tyst den är!

I morgon ska jag skjuta in den och lyssna in med mikrofonerna hur det blev med harmonier och hastigheter. Precisionen antar jag är minst lika utmärkt som innan.

Har en idé att sätta upp ett par bitar alu-folie på 3.5 resp 4.5 meters avstånd, sätta digitalinspelaren på lika avstånd från båda och helt enkelt mäta kulans hastighet kring 4 m. Kul att experimentera litet! Synd bara att jag inte hann kolla detta före och efter operation "topphatt" men skit samma.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 23:13

Bromslätt skrev:Är lite nyfiken på "top hat"
...
Är teorin att tophat minskar friktion så att fjädern kan vrida sig med minimalt motstånd?
Eller kanske att tophat styr fjädern längst inne i pistongen så den inte kantrar/kärvar mot pistingens insida?
Kanske en kombination av de båda?
...


Jag vet inte själv riktigt vad som händer men helt klart har den en positiv inverkan. Mina spekulationer är som dina, det handlar nog främst om att få en mer exakt styrning av fjädern så att den kan leverera maximalt av sin upplagrade kraft med minimala vibrationer.

Det är ju en hel del saker som ska hända under de 15 tusendels sekund det tar på HW30 från att avtryckaren släpper upphaket tills dess kulan lämnar loppet. Jag har förstått litet mer om den där "internal ballistics" och återkommer till det senare (men det handlar om att kulan lämnar loppet vid den tredje ljudpulsen jag visat tidigare, inte vid den andra pulsen som jag trodde - kalkylerna stämmer inte annars).
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Ulf 27 maj 2011, 23:25

Verkligen intressant följa denna tråd ochså, Leopold :)

Det här med , eller utan tophat, kan göra mer än man tror då.

HW 30 är ingen magnumbössa som ska leverera en massa power , vet vi ju redan. Men , många bäckar små , gör att den stegar uppåt i hastighet för varje finlir man lägger tid på.
Toleranserna i vapnet är små, mycket små. Tight om utrymme mellan pistong & tub, ävenså Maccarifjädern är tight inuti pistongen.
Därför tror jag att tophaten styrande inverkan ger bra resultat.
Kampen är att besegra och skapa minimal mekanisk kontakt mellan fjäder & pistong.
Senast jag öppnade min 30, rengjorde jag och tog bort ALLT fett , och återsmorde så lite som möjligt. Löjligt lite.
Hissade hastigheten nåra m/s enligt kronon.

Har själv ingen styrning i pistongen , och är därför gravt sugen på att snickra till nåt liknande.
Optimering , som sagt... :wink:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 27 maj 2011, 23:56

Ulf, jag kan inte annat än hålla med! Det finns något väldigt vackert i att jobba med små medel, få det att lira optimalt. I just detta fall kommer man att hamna inom licensfrihetens ramar och det är ju ingen nackdel för min del. Men det gäller framför allt att få bössan att må så bra det bara är möjligt så den presterar som bäst för mig.

Begreppet "tuning" leder tankarna även till att stämma fina musikinstrument som pianon och gitarrer, här kan man inte heller förlita sig på tekniska hjälpmedel fullt ut. Det krävs en viss "human touch" för att det ska bli bra, ett känsligt öra och litet kunskap om hur man närmar sig det perfekta. Skitkul detta!

Fjädervapen är helt underbara har jag just förstått!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Brytpipa 28 maj 2011, 00:07

Citat "Fjädervapen är helt underbara har jag just förstått!"

Jajamensan så är det!
Brytpipa
 
Inlägg: 519
Blev medlem: 10 jun 2010, 22:07
Ort: Södra Sverige
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 28 maj 2011, 01:28

Verkar som att det rätt bra fart på kulorna när jag preliminärtestade detta nu på kvällskvisten. Slår igenom en 300 sidors lokalkatalog utan vidare. Trodde först kulan studsat ut men den flipprade runt i omgivningen efter genomslaget. Gott tecken. Men som sagt det krävs mer ingående tester och mitt mål var strax under 10 J på 4 m, får se vad det blev med "topphatten".

---

Uppdatering 2011-05-29.
Pangade litet mer med den igår och den känns ungefär som utan topphatten, upphak och säkring funkar lika fint. Det metalliska resonansljudet efter skott ("ping"-ljudet) försvann, kanske inte så konstigt nu när det finns plaststyrningar i båda fjäderändarna. I övrigt låter den nästan exakt som utan topphatt i 40x slowmotion. Som väntat hamnade utgångshastigheten ungefär mitt emellan den jag mätte upp med och utan topphatten i originaltjocklek, jag piffade upp hastigheten med ca 5 mps jfr utan topphatt och hamnade på V4=194 mps enligt samma ljudbaserade kalkyl som innan och samma förutsättningar. Återstår att mäta litet mera exakt enligt kronograf-principen vid 4 m, utan inblandning av ballistik-kalkylatorn och de osäkerheter som finns i den modellen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Leopold 30 maj 2011, 15:40

Jag mätte mer exakt igår kväll, två bitar alu-folie med en meter emellan och 3.5 meter från mynningen till första foliebiten. Spelade in digitalt med mik-placering lika långt från båda foliebitarna och mätte tiden det tog mellan folieträffarna, inverterade => V4 i mps. En akustisk kronograf alltså.

Det blev inte alls de hastigheterna jag räknat ut innan via ballistik-kalkylatorn.

Kulhastighet vid 4 meter, medelvärde 6 skott:
R10, 0.538 g (plattnos): 174 mps
Kovohute Standard (rundnos), 0.496 g: 187 mps

Såvida inte folien slöar ner kulorna så är det nog detta som ligger närmare sanningen. Kanske det ökar en liten smula när prylarna slitit in sig ordentligt efter ett par hundra skott men jag tror resultatet motsvarar ca 195 mps och 9 J vid mynningen med relativt lätta kulor kring 0.50 gram.

---------

PS. Jag kommer att göra om hastighetstestet efter att jag dragit igenom ett tusental kulor. Vid detta test tänker jag prova att skjuta hål i hål genom folien för att minimera ev effekt av frontfolien på hastigheten. Det blir tillräckligt stark signal för mikrofonerna jag använder.

---------

PS2. Inväntar en kronograf nu och litet bra rekommenderad standard-ammo för HW30, JSB Exact 4.51 & 4.52 som jag ska prova snart. Men om man bortser från detta med kraftmätningar för ett ögonblick, inte så intressant egentligen. Det är verkligen slående hur otroligt fin prestanda denna Maccari-tunade HW30 ger på 18 meter tex, börjat skjuta på det avståndet senaste dagarna och passar hyfsat för det 4x32-sikte som följde med. En extremt resolut avfyrningskänsla får man och skotten tar banne mig exakt där man siktar i avfyrningsögonblicket, varje gång. Dvs jag vet omedelbart när jag avfyrar om skottet blev en höjdare och det är helt underbart att ha en bössa som ger så direkt feedback på när man gör rätt och fel.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW30 Maccari-tuning för noviser

Inläggav Frank69 03 jul 2011, 13:19

Tackar för en fin Guide !
Men man skall nog inte ha brått ifall man vågar dela på sitt fina gevär.
Otroligt mycket fin information du har fått med!
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Föregående

Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer